صدای معلم

پژوهش

  • " مطالعات نشان می دهد که نسبت کل مخارج ثروتمندترین دهک های درآمدی به فقیرترین دهک 14 برابر است در حالی که نسبت مخارج در حوزه آموزش ثروتمندترین دهک های درآمدی به فقیرترین دهک، بیش از 60 برابر است. مطالعات بخش کیفیت آموزشی و نابرابری در شاخص (TIMSS) بررسی روند آموزش ریاضیات و علوم که محاسبه نابرابری فرصت دستیابی به آموزش با کیفیت برای کودک 14 ساله است، برای دهک های بالای درآمدی 55 درصد و برای گروه های درآمدی پایین 4 درصد را نشان می دهد که حاکی از نابرابری به ضرر خانواده های کم درآمد است. همچنین آزمون PIRLS در مورد مهارت خواندن و نوشتن که در سال های 80 ، 85 و 90 در ایران انجام شده است نشان گر آن است که توانایی دهک های ثروتمند عدد 81 و دهک های فقیر و کم درآمد عدد 48 است "
  • محمد حسین شریف زادگان

بی عدالتی و نابرابری آموزشی در ایران

 در ایران امروز بوی بی عدالتی و نابرابری آموزشی چندی است که فضای سرزمین ما را آلوده نموده است. آموزش و پرورش و تعلیمات عمومی میزان الحراره و نشانگر مهمی برای توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی امروز و آینده کشور است. هیچ کشوری را نمی توان توسعه یافته و یا در حال توسعه یافت مگر آن که آموزش و پرورش آن توسعه یافته یا در حال توسعه نباشد. هرگز کشور توسعه یافته…
  • آلیسون اوبری، ان پی آر، 14 مارس 2020
  • ترجمه : علیرضا طالب زاده

ویروس کرونا می تواند 2 تا 3 روز روی سطوح زنده بماند ؛ چگونه سطوح آلوده را پاک کنیم؟ مطلب ویژه

سوال این است که بعد از اینکه شخص آلوده به ویروس جدید کرونا سطوحی مانند دستگیره در را با انگشتان نشسته لمس کرد چه مدت زمانی ویروس می‌تواند روی این سطح به حیات ادامه دهد؟ پژوهشی که در هفته جاری منتشر شد نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند روی سطوح سخت مانند پلاستیک و استیل تا 72 ساعت و روی سطوح مقوایی و کارتن تا 24 ساعت زنده بماند. ( وقتی شخصی…
  • " اگر کشوری نمره سرمایه انسانی خود را دو برابر بهبود بخشد در درازمدت تولید ناخالص داخلی سرانه آن در مقایسه با سناریویی که در آن نمره ثابت می ‏ماند دو برابر خواهد شد. این چشم ‏انداز باعث می ‏شود دولت‏ ها توجه بیشتری به بهبود رتبه سرمایه انسانی خود داشته باشند "
  • ترجمه : جواد طهماسبی

استعاره انگیزشی ؛ پرورش انسان ‏های بهره‏ ور

 اقتصاددانان به خشکی بیان شهرت دارند اما آنها نیز همانند ادیبان اغلب از استعاره و تشبیه استفاده می ‏کنند. به عنوان نمونه می‏ توان به عبارت سرمایه انسانی اشاره کرد که «دیدره مک ‏کلاسکی» از دانشگاه ایلینویز  رایج کرده است. اقتصاددانان دانش، مهارت و انگیزه را به سرمایه‏ های فیزیکی مانند کارخانه و تجهیزات تشبیه می‏ کنند. این شبیه‏ سازی از زمان آدام اسمیت آغاز شد که «توانایی‏ های اکتسابی و مفید»…
  • " تضمین شفافیت ابزاری است برای ارتقای سطح اعتماد در کنش‌های متقابل اجتماعی و مواجهۀ مؤثر با مسائل جمعی "

" شفافیت " پیش نیاز اعتماد اجتماعی

یکی از پژوهش‌های بنیادین آمارتیا سن (برندۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۸) پژوهشی تطبیقی است از وقوع قحطی گسترده در چین و هند. او این پرسش را بررسی می‌کند که چرا قحطی اوایل دهۀ ۱۹۶۰ در چین میلیون‌ها نفر را به کام مرگ کشید (برآوردها بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون نفر)، اما در همان بازۀ زمانی قحطی در هند تلفات انسانی بسیار کمتری داشت؛ به‌رغم آنکه هم شدت قطحی در هند شدیدتر…
  • " طبق مطالعات دانشگاه مک مستر انتاریو، اغلب مدیران بعد از اینکه به هدف خود رسیدند، دچار کوته‌فکری و تحکم بی‌منطق می‌شوند؛ چراکه اعمال قدرت مداوم و توانایی حکمرانی (چه به لحاظ تجاری و چه به لحاظ سیاسی) آسیب قابل‌ توجهی به مغز می‌زند که علم پزشکی و بیولوژی آن را نگران‌کننده می‌خواند. هنگامی‌ که فرد صاحب قدرت توسط افراد متملق و چاپلوس احاطه‌ شده باشد، یعنی افرادی که به احساس توانایی حاکمیت آن‌ها بال‌ و پر می‌دهند، این آسیب‌های مغزی (و متعاقب آن رفتارهای غریب و غیر مأنوس) هم افزایش می‌یابند "

سندرم هوبریس چیست؟

 جفری جیمز، در راستای مطالعات روانکاوی خود با صدها مدیرعامل و مدیر اجرایی مصاحبه کرده و معتقد است که مدیران ارشد، به‌ویژه در شرکت‌های بزرگ، خصوصیات اخلاقی مشابهی دارند: آن‌ها خودمحور، بی ادراک و خودشیفته هستند و تصور وهم‌آلودی از نبوغ و دانش خود دارند. برخی فکر می‌کنند این خصوصیات اخلاقی، هرچند منفی هستند ولی برای شکل‌گیری شخصیت مدیر لازم‌اند. این‌طور نیست. برای رشد و پیشرفت یک شرکت، مدیران به همدلی (برای…
نتایج یک مطالعه جدید و گسترده نشان می‌دهد نوع کتاب‌های غیر درسی که کودکان و نوجوانان روزانه برای خواندن انتخاب می‌کنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقیما تاثیر می‌گذارد.براساس یک مطالعه جدید و بزرگ که توسط دانشگاه مالاگا و کالیفرنیا لس آنجلس(UCL) انجام شده است، چیزی که کودکان و نوجوانان در خارج از مدرسه می خوانند، مستقیماً بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.این تحقیق شامل بررسی بیش از ۴۳ هزار دانش آموز…
  • " اگر فرهنگ را مجموعه‌ای از ویژگی‌های مادی و معنوی که جامعه یا مجموعه‌ای اجتماعی را از همنوعان آن متمایز و متفاوت می‌کند، در نظر بگیریم، تلاش برای از بین بردن این تفاوت‌ها و تمایزها و جایگزینی آن با یک نسخه‌ی دیگری از آن که متعلق به «دیگری» است، ویژگیِ فرهنگیِ مدرنیته‌ی جهان سومی از جمله مدرنیته‌ی ایرانی است که عکس‌العمل جامعه یا اجتماع مقصد را برمی‌انگیزد و ادامه‌ی این تلاش علی‌رغم وجود عکس‌العمل‌های اعتراض‌آمیز، نخبگان جامعه یا اجتماع مقصد را به مرزبندی سیاسی اقناع می‌کند. بی‌تردید گروه‌ها و نخبگان قدرت‌طلب به ویژه بدین سبب که در بازی‌ها و منافع سیاسی گروه حاکم راه داده نمی‌شوند بر این مرزبندی سیاسی اصرار می‌کنند "
  • سید مرتضی حسینی

مسئله‌ی مدرنیته و هویت در ایران، نگرش‌ها و راه حل‌ها مطلب ویژه

واژه‌ی مدرن (Modern) از ریشه‌ی لاتین Modo  به معنای نو و جدید در برابر Antiqui به معنای کهنه و قدیم، از قرن 15 میلادی وارد زبان‌های اروپایی شد. این مفهوم به شکل Moderni پس از شورای کلیسا در شهر کُنستانتس در اسناد کلیسا ظاهر شد و از آن پس نیز در نوشته‌های رسمی حوزه‌های علمیه‌ی شهر کُلن و لووَن به کار گرفته شد. اصطلاح  Via modernorum به معنای دقیق «طریقه‌المتأخرین» نیز نخستین…
  • " کتاب‌خوان‌ها بسیار از سن‌شان عاقل‌ترند "

چرا کتاب‌ خوان‌ها جذاب‌ترین‌اند؟

تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۰ ثابت کرده که هر چه‌قدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانیم، «تئوری ذهن» در آن‌ها قوی‌تر می‌شود و در نهایت باعث می‌شود این بچه‌ها واقعا عاقل‌تر شوند، با محیط‌شان بیشتر انطباق پیدا کنند و قدرت درک‌شان بالاتر برود.تجربه‌های قهرمان‌های داستان‌ها تبدیل به تجربه‌های خود خواننده‌ها می‌شود. هر درد و رنجی که شخصیت داستان می‌کشد، تبدیل به باری می‌شود که خواننده باید تحمل کند. خواننده‌های کتاب‌ها هزاران بار زندگی…
گروه رسانه/ خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_ سارا فرجی: این روزها در شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از تحلیل‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای فردگرایی و نداشتن روحیه مشارکت و کار گروهی را به خصیصه ایرانی بودن نسبت می‌دهند ولی مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس ایرانی و استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی که سالهاست روی موضوع خلقیات ایرانی کار می‌کند و کتاب معروف «ما ایرانیان» را نوشته…
  • " عمده‌ترین معارضان و مخالفان وی در این راه مبارک، اقشار و طبقاتی بودند که بیداری و رهایی مردم از بی‌سوادی و جهل و خرافه، منافع اقتصادی و سیاسی آنها را به خطر می‌انداخت از جمله برخی از شیوخ، مکتب‌داران و درباریان. گردانندگان مدرسه‌ی «دارالفنون» که دولتیان محافظه‌کار و نجبا و اشراف بودند، چشم دیدن مدرسه‌ی «حیات جاوید» و مدیر آن یعنی میرزا حسن رشدیه را نداشتند و بنای کارشکنی و تبلیغات سوء بر علیه مدرسه و شخص رشدیه را گذاشته و سرانجام با آنتریک‌ها و سعایت‌های بی‌وقفه، موفق به تعطیل کردن مدرسه‌ی «حیات جاوید» شدند در حالی که تنها سه ماه از افتتاح مدرسه می‌گذشت "
  • سید مرتضی حسینی

میرزا حسن رشدیه؛ بنیانگذار معارف و مدارس جدید در جنوب آذربایجان و ایران مطلب ویژه

میرزا حسن رشدیه،؛ بنیانگذار معارف و مدارس جدید در آذربایجان جنوبی و ایران[1] میرزا حسن رشدیه که در ایران و آذربایجان با القابی مانند «پدر معارف و مدارس جدید» و «پیر معارف» مشهور و معروف است، به سال 1850، یعنی یک سال پیش از تولد متفکر و متجدد بزرگ؛ اسماعیل گاسپیرالی در کریمه، در تبریز به دنیا آمد (رشدیه، 1370: ص19). وی به سبب بنیانگذاری آموزش مدرن به سبک ممالک اروپایی و…
صفحه1 از22

نظرسنجی

در مورد اجرای بخشنامه وزیر آموزش و پرورش مبنی بر لزوم انتخاب شبکه اجتماعی داخلی مناسب هر مدرسه ، شما خودتان کدام پیام رسان را ترجیح می دهید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور