کارشناسان معتقدند که با این مدل آموزشی پیش گرفته شده در دوران کرونا، بعد از کنترل این بیماری با یک موج ترک تحصیل و افزایش جمعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل در برخی روستاهای کشور مواجه خواهیم بود. بعد از شیوع کرونا و تعطیل شدن کلاسهای حضوری کنترل وضعیت تحصیلی دانشآموزان از دست معلمان خارج شده، چون خیلی از دانشآموزان گوشی مناسب نداشتند و در بهترین حالت باید منتظر گوشی گرفتن از بقیه…
« هر اندازه تمدنها در برابر تهدید خارجی بستهتر شوند و حصاری بلندتر به دور خود بکشند، در پایان چیزی که ارزش دفاع داشته باشد، برای آنان باقی نمیماند »
مقدمه مقاله ای که نوشته می شود گاه جرقه ای از یک موضوع عادی یا غیرعادی جاری در زندگی انسان هاست، گاه دوراندیشی نسبت به آینده ای است که ترسیم خواهد شد و گاه نگاهی عمیق به گذشته و نتایج مثبت و منفی آن موضوع بر روابط اجتماعی است که اثرات آن به صورت یک ماند فرهنگی در افکار و زندگی مردم باقی مانده است. با مطالعه یک مقاله، می توان…
« کلمه حس همکاری اجتماعی فی نفسه نمی تواند برای شاگردان چیزی جز تعارف و تلفظ باشد مادام که شاگردان و جوانان عملا از ثمرات "همکاری اجتماعی" برخوردار نگردند محال است به این نکته توجه نمایند »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
" اعتراض مدنی، مد روز است. سابقا روال بر این بود که مردم اعتراض میکردند تا به آزادی و حقوق خود برسند، اما گویا امروزه افراد زیادی آزادی و حقوق خودشان را در راه اعتراض کردن استفاده میکنند. آنها همیشه در حال اعتراض مدنی و شعار دادن هستند. شعار دادن در نزدشان حتی از یافتن راه حل منطقی برای مسئله ای که به آن اعتراض دارند هم مهم تر است. بسیاری از آدمها به همین راحتی و صرفا با دادن شعارهایی که خودشان هم به آن اعتقاد ندارند، اکتیویست میشوند، البته اکتیو در بیشعوری! "
پیش گفتار هر برهه ای از زمان، بیماری اجتمای خاص خود را دارد که هر یک تبدیل به آسیب های اجتماعی غیر قابل کنترل و یا درمان می گردد. مسایل اجتماعی، هرگز اموری ثابت و لایتغیر نیستند و قانون کلی برای توجیه خود ندارند. انسانها در هر ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی متفاوت، به گونه ای متمایز، از انواع بیماری های اجتماعی مشابه رنج می برند که نتیجه رفتار خود آنهاست.…
« این کلاسی بود که شاگردان هرگز مایل به ترک آن نبودند! »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
"این حق شاگردان است که شوخی بکنند و حق معلمین عصبانیت و بدآمدن نیست . اگر معلمی بخواهد در مقابل شوخی شاگردان برنجد و ناراحت شود پس کار معلمی از همه کس ساخته است! و دیگر کجای کار معلمی مشکل خواهد بود!!"
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
در تعطیلات تابستان گاه و بی گاه که فرصتی پیش می آمد با همکاران خود در این زمینه صحبت و گفت و گو می کردم ولی متاسفانه کمتر از دبیران با من موافق بودند. اکثر شانه های خود را با لاقیدی بالا انداخته و می گفتند " این روش در کشور ما فایده ندارد! "
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
نسل ما هم باید " تغییر " را بپذیرد، همان طور که تبدیل منقولات به مکتوبات، آنها را ماندگارتر و موثرتر کرد
در نقطه شروع خواندن هرکتابی، حالم برای مدت کوتاهی بد می شود. جایگزین های کتاب جوانند، جذابند، و مرتب فضا را بر کتاب تنگ می کنند. اشکم جاری می شود وقتی "مرگ کتاب" ذهنم را اشغال می کند. البته اندک زمانی بعد، به خود آمده و می گویم : نسل ما هم باید " تغییر " را بپذیرد، همان طور که تبدیل منقولات به مکتوبات، آنها را ماندگارتر و موثرتر کرد، شاید…
« ندای وجدان ، معلمی را برانگیخته است تا با صراحت و شجاعت خطاهای خود را اعتراف نماید »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
« باید تفکر انتقادی داشته باشید. کاری که عوام نمی توانند انجام دهند »
نام کتاب: مجموعه کتاب های سعادت نویسنده: رندی گِیج ترجمه: نیما عرب شاهی و شکوه آرونی کتاب از 5 کتاب تشکیل شده و دارای 7 فصل می باشد. در بخشی مهم از کتاب با 37 راز سعادت مواجه می شویم. "سعادت" چیز عجیبی است. همه این واژه را شنیده اند ولی عده کمی معنی واقعی آن را درک کرده اند. افراد معدودی رازهای باز شدن قفل سعادت در زندگی را می دانند.…
نام کتاب: پرسیدن ، مهم تر از پاسخ دادن است. نویسنده کتاب: "دنیل کلاک" و "ریموند مارتین" ترجمه: حمیده بحرینی چاپ کتاب: کتاب در 198 صفحه توسط انتشارات هرمس به چاپ رسیده است. این نکته مهم در کتاب جلوه گر است که "سوال ها اگر بی قید و شرط باشند نه قابل جواب دادن هستند و نه غیر قابل جواب دادن. هیچ سوالی نیست که مطلقا بی پاسخ باشد. هیچ سوالی فقط…
« ندای وجدان ، معلمی را برانگیخته است تا با صراحت و شجاعت خطاهای خود را اعتراف نماید »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
« ندای وجدان ، معلمی را برانگیخته است تا با صراحت و شجاعت خطاهای خود را اعتراف نماید »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
« ندای وجدان ، معلمی را برانگیخته است تا با صراحت و شجاعت خطاهای خود را اعتراف نماید »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
« نسبت به فرهنگآموزى و همرنگ دیگران شدن مقاومت میورزند امّا از صِرْفِ مخالفخوانى و خِلافِعُرْف بودن نیز لذّت نمیبرند، بلكه فقط دغدغۀ این دارند كه فهم و تشخیص خود را براى خاطر دیگران فراموش و فدا نكنند »
مزلو، در دو كتاب خود، یكى Motivation and Personality (= انگیزش و شخصیت) (چاپ نخست ۱۹۵۴ و ویراستۀ دوّم ۱۹۷۰)و دیگرى Towards a Psychology of Being (= به سوى یك روانشناسی بودن) (چاپ نخست ۱۹۶۲ و ویراستۀ دوّم ۱۹۶۸) كه هر دو نیز به فارسى ترجمه شده اند، این مؤلّفهها را براى خودشكوفاشدگان برمیشمرد: 1- عالم واقع را به نحو كارآمدى ادراك میكنند و میتوانند بییقینى و عدمقطعیت را تحمّل كنند و…
« آزادی بیان زمانی معنا پیدا می کند که اگر در جامعه ای بزرگ، حتی یک فرد مخالف با تمام آن جامعه، سخنی متفاوت و مخالف بر زبان آورد که منطقی و قابل پذیرش و سودمند هست؛ نیاز به توجه و اجرا دارد، در غیر این صورت می توان گفت آزادی بیان در آن جامعه معنایی ندارد »
آیا بیان یک سخن و آن هم سخنی مخالف توسط یک فرد در برابر نظر اکثریت مقابل، به معنای آزادی بیان هست؟ آیا درج مطالب و مقالات و نقدها در سایتی مانند صدای معلم به معنای وجود آزادی و آزادی بیان هست؟ آیا با وجود بیان منطقی یک سخن منتقدانه و بی توجهی به آن می توان از وجود آزادی بیان دم زد؟ همیشه انسان و سعادت او یکی از موضوعات مورد…
« بر اساس آمارها در ایران نزدیک به 20 میلیون کم سواد و بیسواد مطلق داریم. یافتن «زبان مشترک» برای حرف زدن با این جمعیت هنری است که بسیاری از ما علیرغم طبقطبق ادعا، کیلوکیلو مقاله و گونیگونی مدرک از آن بیبهرهایم »
گروه رسانه/ کتب تاریخی ما معمولاً مختص و محدود به تواریخ روایی حکومتها هستند و چکیدهی پر اغراقی از تحرکات نظامی- سیاسی. اما از نظر ما تاریخ بیش و پیش از هر چیز، سرگذشت مردمانی است که سازندگان اصلی تاریخ و حاملان اصلی بار پر زحمت تمدناند و در این میان، پدید آورندگان و بر هم نهندگان مهمترین مراکز تمدنهای بشری یعنی شهرها؛ از اولین خشتها گرفته تا آسمانخراشهای غولآسا، پراهمیتترین،…
« فرمول دیگری هم دارند که معجون افلاطون و دوای هر دردی است و عبارت است از دستور مجرب و مطاع «خودش درست میشود» که اعجاز میکند ! »
«غصه این مردم بیشعور و بیصاحبی را میخورم که هیچ نمیفهمم چی میگویند و چه میجویند و حرف حسابشان چیست و چرا زندهاند. در این محیط حیرت انگیز با مردمی سروکار پیدا کردهام که حتی به روغن امامزاده هم بندند از شمال تا جنوب و از مغرب تا به مشرق هر کلاهی برای برداشتن و هر جیبی برای بریدن و هر پولی برای خوردن است. در تمام دستگاههای این مملکت خواه ملی…
" كتابي كه به نظر راقم اين سطور براي همه معلمين و صاحبان منصب مي تواند منشا « تغيير نگرش » باشد "
« بر آنم كه مورخان آينده به قرن ما نه به عنوان عصر اتم ، كه به عنوان "عصر گاندي "خواهند نگريست » (ص11 ،راه عشق ،1382) اين روزها كتاب " راه عشق " كه داستان تحول روحي ماهاتما گاندي است و به كوشش « اكنات اسواران » نوشته شده است مرا مسحور انديشه هاي ژرف و بلند گاندي نموده است . به راستي بايد اين عصر را « عصر گاندي » …
" ما به «خيامي ها» و «ايران ناسيونال» چند قسط «پوزش» و «تعظيم» بدهكاريم ! "
دکتر رضا نیازمند درصفحه ۱۴۸ کتاب تکنوکراسی و سیاست گذاری اقتصادی در ایران خاطره جالبی را از صنعت گران دوران شاه تعریف می کند که بی شباهت به بخشش بزرگانی مانند بیل گیتس و رئیس شبکه توئیتر و فیس بوک نیست : " یک شب آقای خیامی مهمانی مفصلی داده بود و عده زیادی را دعوت به شام کرده بود من هم که تقریباً در این گونه مهمانی ها نمی رفتم در…
" خودکاوی کمک اساسی می کند به شناخت کلی ساختار شخصیت خویش و این شناخت نه تنها کمک می کند به کشف و رشد استعدادهای درونی که تاکنون از تجلی بازمانده و به حالتی نیمه مرده در آمده اند، بلکه مهم تر از این کمک به رشد و تکامل استعدادها و امکاناتی است که می تواند یک شخصیت نیرومند و هماهنگ بسازد "
نام کتاب : خودکاوی اثر: کارن هورنای مترجم: محمدجعفر مصفا کتاب حاضر در 329 صفحه توسط نشر جیحون و در 11 فصل به چاپ رسیده است. مترجم این کتاب معتقد است : " به نظرم در زمینه روان شناسی کلاسیک (آکادمیک) کارن هورنای آخرین (و نیز اولین) حرف را زده است. ساده تر، روشن تر و صحیح تر از ترسیم او تا این زمان من ترسیمی سراغ ندارم." کارن هورنای در…
" در جهانی که خود فریبی و فریفتن دیگران ماهیتی غیر ارادی و ذاتی دارد ، آموزش تفکر انتقادی و تشخیص مغلطه ها و تله های ذهنی از همان سنین اولیه کودکی ، نیاز اساسی محسوب شده و جامعه را از خود محوری به سوی دیگری محوری سوق می دهد "
نام کتاب : مغالطات ( هنر فریب و اعمال نفوذ ذهنی ) نویسندگان : دکتر ریچارد پاول – دکتر لیندا الدر ترجمه : دکتر اکبر سلطانی –مریم آقازاده ناشر : شهر تاش شاید برای تان عجیب باشد اگر بدانید که ذهن ما به شدت مستعد فریفتن و فریب خوردن است . به باور دکتر ریچارد پاول ذهن بشر، نه نقشه راهنمایی طبیعی و ذاتی برای دست یابی به حقیقت دارد…
از مهرماه ۹۸ که توفیق حضور در شهیدستان کرج (یکی از مدارس ماندگار کرج با ۱۴۶ شهید والامقام دانشآموز) برایم میسور گشته است، با کلکسیونی از همکاران پیشکسوت مواجه هستم:استاد خشیجان (معاون آموزشی با سابقه سی سال خدمت فقط در شهیدستان)، استاد فرهیخته (از فعالان به نام کشوری در عرصه فعالیتهای صنفی) دکتر مرادی (از اساتید مجرب ریاضی کرج) استاد سنبلی (از یادگاران شهدای دانشآموزی و تندیس تعهد و مسئولیتپذیری) استاد شاهبیگ…
معرفی کتاب: روان شناسی موفقیت - موفقیت با ذهنیت مثبت
روان شناسی موفقیت - موفقیت با ذهنیت مثبت نویسنده: دکتر ناپالئون هیل- دکتر کلمنت استون مترجم: مهدی قراچه داغی کتاب در 349 صفحه توسط انتشارات آسیم به چاپ رسیده است و دارای چهار بخش است. در پیش گفتار کتاب مذکور با اشاره به این سخن سورن کی یرکگارد فیلسوف و متفکر بزرگ دانمارکی که می گوید: "کتاب خوب شما را می خواند." چنین می خوانیم: « شما در حال حاضر چنین کتابی…
" قدرت فکر " ، اثر ژوزف مورفی مترجم کتاب یاد شده مهرداد مهرین می باشد. این کتاب در 320 صفحه توسط انتشارات نغمه به چاپ رسیده است. کتاب دارای بیست فصل بوده و با این پیش گفتار شروع می شود : « من در زندگی بسیاری از مردان و زنان وقوع معجزات فراوانی را دیده ام. شما نیز هر گاه شروع به استفاده از قدرت اعجاز آمیز نیروی موجود در باطن…
" هوشمند باشید و پرسش های نافذ و منتقدانه مطرح کنید "
گروه رسانه/ معرفی کتاب ؛ به پا خیزید و زندگی با عشق را آغاز کنید. آنتونی رابینز- مترجم هادی ابراهیمی- انتشارات نسل نواندیش کتاب مذکور در 444 صفحه و 9 فصل به چاپ رسیده است. جمله زیبای "چگونه به زندگانی خود معنا، هدف و جهت بخشید یا غنی تر شد" در جلد کتاب حک شده است. در فصل اول کتاب تحت عنوان "ارتقاء کیفیت زندگی " چنین می خوانیم: "مفهوم و واژه…
" از همه شما که قصد دارید هر روز رنگ عوض کنید، چراکه انگار از تغییراتی که قادرند مانع تغییرات فاجعه آمیز آب وهوا شوند بیشتر از خود آن تغییرات فاجعه آمیز آب وهوا وحشت دارید. سکوت شما تقریباً از همه چیز بدتر است "
گروه رسانه/ معرفی کتاب : هیچکس آنقدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کندنویسنده : گرتا تونبرگمترجم : الناز فرحناکیان *درباره هیچکس آنقدر کوچک نیست که نتواند تغییری ایجاد کند گرتا تونبرگ در سال ۲۰۰۳ به دنیا آمده است. این نوجوان سوئدی اکنون از سرشناسترین فعالان محیط زیست در دنیا به شمار میرود. او تلاش میکند با آگاهسازی عموم مردم و رهبران سیاسی زمینه را برای اقدامات ضروری و فوری در راستای…
" غالب کسانی که همیشه کندذهن و ابله بوده اند به مرور زمان دائم بیشتر به دستگاهی خودکار تبدیل می گردند. این انسان ها دائم فکرها و حرف هایشان را تکرار می کنند و هیچ تاثیری از بیرون قادر نیست این وضع را تغییر دهد یا کیفیتی نو در آنان ایجاد کنند. سخن گفتن با این سالمندان به نوشتن جمله بر ساحل ماسه ای شباهت دارد "
از مبحث فوق از منظر شوپنهاور فیلسوف نامدار و روان شناس بزرگ آلمانی که عمده مبهحث و مولفه های مد نظر خویش را به طور کاربردی مطرح نموده به دنباله بخش نخست به تبیین و بررسی تفاوت های اساسی دوران کودکی و نوجوانی و جوانی تا سالمندی و پیری می پردازیم که البته با دقت در مبحث فوق درمی یابیم که این دوران های مختلف به نحوی مکمل همدیگر و در طول…
" نخستین تاثیر تجربه این است که آدمی را از توهمات و مفاهیم غلط که در جوانی در ذهن جای گرفته رها می کند. البته بهترین نوع تربیت، ایمن ساختن انسان ها در جوانی در برابر این گونه توهمات است. این تربیت اگر چه صرفا هدفی سلبی دارد گاهی بس دشوار است "
تکوین شخصیت و چگونگی و میزان آن در انسان از کودکی تا میان سالی و پیری مختلف است. متخصصان فن تربیت و روان شناسان هر کدام از دیدگاه خویش اظهار نظر کرده اند. در این میان، آرتور شوپنهاور فیلسوف بلندپایه و مشهور آلمانی که در روان کاوی دستی داشته و نظرات مفید و قابل توجهی را مطرح ساخته است علی رغم آن که وی را فیلسوف و روان شناس بدبین و درون…
" هر فرد دانشمند و تحصیل کردهای روشنفکر (Intellectual) محسوب نمیشود و هر جامعهای هم که دانشگاه و دانشجو زیاد داشته باشد از دوران تاریکی به عصر خرد نقل مکان نکرده است "
الف- «امانوئل کانت» اعتقاد دارد اگر در جامعهای گزاره غالب این باشد که «فکر نکنید اطاعت کنید» آن جامعه در دوران تاریکی به سر میبرد و اگر در فردی هم این گزاره غالب باشد آن فرد در دوران کودکی به سر میبرد. گزارهای که یک جامعه را به دوران روشنایی میبرد و یک فرد را به بلوغ روانی میرساند این است که «جرات و شهامت آزاداندیشی داشتهباش». بنابراین از نظر کانت روشنفکر…
از متن کتاب: «دو راه برای فریب خوردن وجود دارد: یکی این که آنچه واقعیت ندارد را باور کنید، دیگر این که از اعتقاد به آنچه حقیقت دارد سر باز زنید.»
خواندن یا بازخوانی کتاب «بیماری تا پای مرگ»، از مهمترین و واپسین آثار (جمع بندی آراء) سورن کرکگور (در کنار «ترس و لرز»)، بنیانگذار دانمارکی فلسفهٔ اگزیستانس، است که بسیار با «موقعیت مرزی» کنونی ما و مواجههٔ جهان ما با بحران ویروس «تاجدار» (کرونا)، همخوانی دارد. بیماری کشندهٔ مورد نظر سورن «نومیدی» است. نومیدی، «گناه» کبیره، در نگاه کرکگور، معنای وسیعی دارد و عبارت است از بریدن انسان از داعیهٔ اصلی خویش…
" اما چرا نهادهای ایالات متحده بسی بیشتر از نهادهای مکزیک یا سایر کشورهای امریکای لاتین (با در نظرگرفتن این موضوع) موجب تسهیل و هموار ساختن موفقیتهای اقتصادی می شوند؟ پاسخ به این سوال برمی گردد به روشی که جوامع مختلف در اوایل دوران مستعمرگی خود اتخاذ کرده و شکل دادهاند. واگرایی و تفاوتهای نهادی در آن زمان اتفاق افتاد به طوری که عواقب و نتایج که تا زمان حال ادامه داشته است "
شهر نوگالس (Nogales) با حصار و فنسی به دو قسمت تقسیم شده است. اگر کنار این فنس بایستید و به سمت شمال نظری بیاندازید شهر نوگالس در ایالت آریزونا را خواهد دید که در منطقه سانتاکروز واقع شده است. درآمد میانگین سالانه هر خانوار در این شهر حدود 30000 (سی هزار) دلار است. بیشتر بچهها (تینایجرها) در مدرسه حضور دارند و بیشتر بزرگترها دبیرستان را تمام کردهاند. علیرغم بحث و جدلهایی که…
" بهترین زمان برای آغاز آموزش تفکر نقادانه به بچهها سن کودکی و نوجوانی است، زیرا موجب میشود که اندیشیدنِ نقادانه، به عنوان یک عادت ارزشمند، در ذهن و شخصیت شان رسوخ کند "
«کاش بعضی چیزها را پیش از آنکه بهای سنگینی برایش بپردازم میفهمیدم». بیشتر ماها یک جایی در زندگیمان جملهی بالا را پیش خودمان گفتهایم و آرزو کردهایم که ای کاش بعضی چیزها را زودتر یاد میگرفتیم و منتظر نمیماندیم که آموزگار «تجربه» آنها را به ما بیاموزد؛ زیرا همهی ما میدانیم که آموزگار تجربه هیچ چیزی را ارزان به کسی یاد نمیدهد. اشتباهکردن و زمینخوردن بخشی از زندگی است و هیچ کس…
" تا خم نشوید کسی سوارتان نمی شود. " ( "مارتین لوتر کینگ " رهبر جنبش سیاهان آمریکا) همیشه این دیگرانِ قدرتمند زورگو نیستند که از عده ای سواری می گیرند ، برخی از این افراد خود شرایط مساعد برای سواری دادن را فراهم می کنند. ناآگاهی از حق و حقوق خود ، دلبستگی مرضی به افراد و یا گروهی خاص ، داشتن شخصیت هیجان زده که توان کنترل واکنش های خود…
مدیریت در گذشته به ویژه در جهان سوم بیشتر بر اساس آزمون و خطا و با روابط و نگرشهای سنتی عجین بود.امروزه به مدد پیشرفتهای روزافزون علمی، مدیریت به عنوان یکی از شاخههای مهم علوم انسانی مدنظر است. به باور عموم مدیریت به دو بخش ذاتی و اکتسابی مبتنی بر آموزش مشتمل است. یکی از شاخصههای مهم جامعه متعالی و پیشرو قانونگرایی و التزام به قانون است. چنانچه قانون در جامعهای نهادینه…
" تشخیص داده شد که تدریس سواد شامل انطباق با یک ایدئولوژی خاص است، خصوصا ایدئولوژی ای که نسبت به فکر دانش آموزان بیگانه است، آنگاه «مسئله» معلم مهم اهمیت پیدا می کند و طرفداران توسعه مجبورند که ارزش ها و ایدئولوژی محلی را هم توضیح دهند. این آن چیزی بود که در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی در ایران اتفاق افتاد "
متن حاضر، بخش کوتاهی از کتاب «سواد: از نظریه تا عمل» است، که به طور خاص مبانی نظری، تعاریف، و دیدگاه های رایج به مقوله «سواد» را بر پایه مطالعات و مشاهدات مردم نگاری برایان استریت بر روی فرآیندهای سواد مکتبی و تاکید خاص وی بر موقعیت مندی فرآیندهای سواد را چالش کشیده و با طرح «مدل ایدئولوژیک سواد» پارادایم این حوزه از مطالعات را به شدت متحول می کند. در این…
" آن که نان حرام میخورد، در پی سلب آزادی دیگران است، چرا که هیچ مرزی برای خویش نمیشناسد. قلبش قسی میشود و اعمالش جریح. دوست و آشنا نمیشناسد. زمانی تن به استبداد میدهد و آزادگی خویش را به نان میفروشد و گاهی خود مستبد میگردد "
مهرماه کتابی ۹۶ صفحهای نفیس و پرمغزی از یکی از همکاران رشته ادبیات دبیرستان شهدای انقلاب اسلامی کرج هدیه گرفتم." در جست و جوی نان" به قلم "استاد علیاکبر میرزا آقا تبار" مدرس پیشکسوت ادبیات دبیرستانهای کرج، اهل تحقیق و مداقه، کارشناس ارشد ادبیات با ۲۸ سال سابقه کاری، خوش مشرب و اجتماعی و مشوق بنده برای برگزاری نمایشگاه مصور کتاب در دبیرستان. نویسنده در مقدمه میآورد: "اندر حکایت نان روایتهای بسیاری…
پرسش اصلی این کتاب این است که آیا آموزشهای ایدئولوژیک در مدارس، توانسته است اهداف خود را محقق کند و آیا بازتولید آن بدون وقفه و نقصان در حال تداوم است؟
گروه رسانه/ رضایی،م.، ۱۳۸۶، ناسازههای گفتمان مدرسه: تحلیلی از زندگی روزمره دانشآموزی، تهران:نشر جامعه و فرهنگدر مقدمهی این کتاب نگاهی به هدفگذاریها و آمیختگی آموزش و پرورش با مباحث اخلاقی و دینی دارد. در تاریخ تغییرات فرهنگی سیستم آموزشی، به ایدئولوژیک شدن آن پس از انقلاب اسلامی میپردازد. تحول نهادهای تصمیمگیرنده، شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه به امور تربیتی و پرورشی، مختصری از قوانین مصوب در باب اهداف و وظایف آموزش و…
" وظیفهی دیگر محقق منتقد، بازسازی مفاهیم آموزشی است "
معرفی کتاب : دبلیو.اپل، مایکل، آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟(1395)، انتشارات آگاه این کتاب شامل301 صفحه و هشت فصل به همراه یک یادداشت در ابتدا و یکی در انتها است. مایکل دبلیو اپل در این اثر میخواهد به رابطهی آموزش با دیگر نهادها – اقتصادی و سیاسی- پی ببرد و همچنین به پرسش اصلی کتاب – آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟- از دیدگاه فعالان و منتقدان آموزش، پاسخ…