گروه رسانه/ کتاب در برابر استبدادبیست درس قرن بیستمنویسنده: تیموتی اسنایدرمترجم: بابک واحدینشر گمان کتاب در برابر استبداد نوشتهٔ تیموتی اسنایدر (مورخ و پژوهشگر متخصص نازیسم و کمونیسم) و ترجمهٔ بابک واحدی است. نشر گمان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی ۲۰ درس پیرامون قرن بیستم است. منشأ نگارش کتاب در برابر استبداد یک پست فیسبوک بوده است؛ پست فیسبوک که در آن تیموتی اسنایدر، مورخ مشهور حوزهٔ تاریخ حکومتهای…
«پاسخ گو کردن نظام آموزشی در برابر مردم مستلزم این است که تقاضای اجتماعی و پرسش گری اجتماعی ایجاد شود»
گروه رسانه/ کتاب «مسئله مدرسه؛ بازاندیشی انتقادی در آموزش و پرورش ایران» به قلم دکتر نعمتالله فاضلی به تازگی توسط انتشارات هوش ناب منتشر شده است. این کتاب با رویکردی جامعهشناختی و انتقادی به بررسی عمدهترین مسئلههای نظام آموزشی میپردازد و از دریچه مطالعات فرهنگی و تاریخی به مدرسه و آموزش و پرورش مدرن ایران نگاه میکند. دکتر نعمتالله فاضلی استاد بازنشسته انسانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این کتاب…
«مدرسه برای پاسخگویی به چه نیاز یا نیازهایی به وجود آمده است؟ مدرسه در قرن بیست و یک با مدرسه در قرن نوزدهم چه تفاوتهایی دارد؟ »
معرفی کتاب توسط : زری پورجعفریان/ دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش مطالعات برنامه درسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
قرن بیست و یکم میلادی را یونسکو قرن یادگیری نامگذاری کرده و «آموزش با کیفیت برای همه» ( Quality Education For All) در دستور کار کشورها قرار گرفته است. در همین راستا از یک سو، یادگیری در این چهار محور بازنمایی شده: یادگیری برای دانستن (یادگیری مداوم)، یادگیری برای انجام دادن (کارآفرینی و تولید)، یادگیری برای باهم زیستن (پاسداری صلح، محیط زیست و توسعه پایدار)، یادگیری برای باهم بودن (شهروندی و هستیوندی…
«داستان «توکایی در قفس» جنبه تمثیلی و نمادین دارد. بنابراین هر یک از شخصیتهای آن، نماد و تمثیل یکی از شخصیتهای انسانی است که چه بسا در اطراف و اکناف ما زندگی میکنند»
چکیده:این نوشته بر آن است که با تحلیل و بررسی «توکایی در قفس» از یکسو مفاهیم و اندیشههای بلند و انسانی نیما را از لایههای زیرین کلامش بیرون بکشد و در دیدرس علاقهمندان این شاعر سترگ و بزرگ قرار دهد و از سوی دیگر نیما را که در حوزة داستاننویسی برای کودکان و نوجوانان نیز قلم زده است، مطرح کند. کلیدواژهها: توکایی در قفس، نمادها، اندیشه و زبان نیما، پدر شعر…
«هدف این کتاب پر کردن خلائی است که نظام آموزشی ایجاد کرده است»
مغلطه، راهنمای درست اندیشیدن نویسنده: جمی وایت ترجمه: مریم تقدیسی نشر ققنوس اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز با منطق و استدلال سروکار دارید، این کتاب مناسب شما است. هریک از فصول این کتاب یکی از مغلطهها را بررسی میکند و توانایی استفاده از منطق در بحثها را به مخاطب میآموزد. بهطورکلی در این دنیای مدرن امروزی که دسترسی به اطلاعات بسیار آسان شده و بهراحتی میتوان اطلاعات…
چرا تا کنون نتوانسته ایم از دست این ویژگی های آزار دهنده که به وضوح جلوی پیشرفت ما را در بسیاری از زمینه ها گرفته اند نجات پیدا کنیم؟
سوالاتی که شایسته است هر یک از ما به آنها اندیشه کنیم: ٭ آبرو چیست و چرا باید آبرو داری کرد؟ ٭ خونگرمی، مهمان نوازی و مردم داری ما از چیست؟ ٭ حرمت چیست و چه رفتارها و گفتارهایی حرمت نامیده می شوند؟ ٭ این همه تاکید در حفظِ حرمتِ پدر، معلم، استاد، موی سپید و بالاخره نان و نمک ریشه در کجا دارد؟ ٭ اگر حفظ حرمتهای فوق در تقابل با…
«رمان تونل، بیانگر جامعه زدگی انسان است و در تنهایی سراپا تاریکی غرق می شود و همه چیز را بیگانه و تمام شده می پندارد و به بن بست شخصیّتی منجر می شود که آدم تکلیف خودش را نیز نمی فهمد که برای چه به دنیا آمده و هدفش در زندگی چیست ؟!»
داستان تونل، داستانی است پر از نفرت و عشق؛ و نویسنده به جای آن که به دنبال عشق و دوستی باشد، نفرت و انتقام جویی از عشق را بیان می کند و به ستیز با درون گرایی خودش می پردازد و نوعی گسستگی برون ذاتی خود را در مواجهه با افراد نشان می دهد. عشق خیالی پابلو کاستل به ماریا بیشتر در رویا بیان می شود و آن گونه که انتظار دارد،…
«ما با نسلی مواجه هستیم که از یک سو آزاداندیشی و خلاقیتش توسط آموزش و پرورش حکومتی سرکوب میشود و از سوی دیگر توسط دستگاه رسانهای همان حکومت به زندگی لجامگسیخته و نمایشگرانه تشویق میشود »
گروه رسانه/ نام کتاب: در غیاب بلانکا نویسنده: آنتونیو مونیز مولینا مترجم: اشکان غفاریان دانشمند ناشر: نیماژ – چاپ اول – ۱۴۰۱ داستان کوتاه در غیاب بلانکا اولین کتابی است از آنتونیو مونیز مولینا نویسندۀ اسپانیایی، که به فارسی ترجمه و منتشر میشود. در بدو امر، این داستان سناریوی یک زندگی زناشویی است که از آشنایی و عاشقی شروع می شود و به همزیستی و آیینهای خانوادگی و مشاجرات گهگاهی میرسد اما مولینا در…
« ایرانیان مهاجر همچنان درگیر همان آداب و عادات دستوپاگیری هستند که مانع صراحت، صداقت، شفافیت و کارآیی مردم در ایران میشوند»
گروه رسانه/ نام کتاب: در اسارت فرهنگ (ریشه یابی خلق و خو، آداب و عادات ما ایرانیان) نویسنده: طاهره شیخالاسلام ناشر: انتشارات صمدیه – تلفن: ۶۶۹۳۶۵۷۵ چاپ سوم- ۱۳۹۹ نویسندۀ کتاب نزدیک به سه دهۀ پیش برای ادامه تحصیل به استرالیا سفر میکند و سپس در استرالیا اقامت میگزیند. مقایسۀ سبک زندگی ما ایرانیان با اهالی استرالیا او را به تأمل راجع به مشکلات فرهنگی ایرانیان و ریشههای آن وا میدارد به ویژه که…
«دارالفنون ایران دو سال زودتر از دارالفنون ژاپن به وجود آمد، اما میجی، چهل سال فرصت پیدا کرد و امیر تنها چهار سال...! »
امروز از صبح داشتم کتابِ دکتر یونس نابدل (متخصص روانپزشکی) را می خواندم که از تبریز برایم فرستاده بود . این کتاب با عنوان «دنیا از دریچه چشم یک روانپزشک» است که حاصل سفرهای او به بیش از سی کشور جهان است. در این کتاب، گزارشی که از ژاپن می دهد بیشتر از هر کشور دیگر مرا به فکر وامی دارد و اندوهگین ام می کند، مخصوصا گزارش کوتاهی که از وضعیت…
«و از هزاران ابروی ناهنجاری که خود نشانده ایم ، نه در محراب ، صدای فریادی خواهیم شنید و نه در مدرسه ...»
در این سال ها، شیفتگی سرشاری را می بینم در نگاه ایرانیان به میهن . هر کس به شیوه ی خودش . دیروز ، سیزده به در ، میلیون ها تهرانی و شهرستانی و روستایی سر به بیابان گذاشتند برای پاسداری از آیینی میهنی . و دیروز میلیون ها دستمال کاغذی ، میلیون ها پاکت و کیسه پلاستیکِ ده ها نوع قاقالیلی ، میلیون ها قوطی و ظرف یک بار مصرف نوشابه…
«گاهی اوقات انکار پدیدهای فردی نیست بلکه یک گروه در توافقی ناخودآگاه دچار یک انکار جمعی میشوند!»
وقتی در روانشناسی راجع به انکار صحبت میکنیم منظورمان فرایندی است که اغلب ما انسانها دچار آن هستیم و معنی آن این است که سعی میکنیم به خودمان دروغ بگوییم! اغلب آدمها بارها به خودشان دروغ میگویند ،چرا؟! چون گاهی اوقات حقیقت دردناک است ، تاب تحمل آن را نداریم, پس ترجیح میدهیم همچون کبک سر در برف فرو کنیم و تصور کنیم شکارچیان ما را نمیبینند! پدیدهی انکار البته گاهی بهما…
گروه رسانه/ 18 اسفند 1390 سالروز درگذشت « سیمین دانشور » معلم ، نویسنده و مترجم ایرانی است . « سیمین دانشور » معلم ، نویسنده و مترجم ایرانی در شیراز چشم به جهان گشود . وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفهای در زبان فارسی داستان نوشت. مهمترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شدهاست. سووشون از جمله پرفروشترین آثار ادبیات…
«آوای غوکان نمادی از زندگی انسان هایی است که در چاه تعلقات و وابستگیهای مادی غرق گشتهاند و هر روز بر عمق این چاه تعلقات افزوده میشود. به گونهای که روح بزرگ را در بند زندان تن و دنیا به اسارت کشیده و با تاسفی شیرین به چنان اسارتهایی دلخوش کردهاند»
معرفی کتاب توسط : رضا قاسم پور - خبرنگار صدای معلم
علیاکبر میرزا آقاتبار مدرس پیشکسوت، اهل تحقیق و مداقه، کارشناس ارشد ادبیات با ۳۰ سال سابقه کاری، خوش مشرب و اجتماعی و مشوق من برای برگزاری نمایشگاه مصور کتاب،خوشنویسی و... در شهیدستان کرج میباشند. قبلا دو کتاب "در جست و جوی نان" و "وداع با جنگ" آثار منتشر شده آقاتبار را مطالعه و معرفی کردهام. در این مجال نگاهی گذرا به " آوای غوکان " جدیدترین اثر منتشر شده این معلم نویسنده…
دکتر نعمت الله فاضلی در جلسه نقد کتاب «شهامت تدریس؛ سفری به دنیای درون معلم» :
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر نعمتالله فاضلی استاد انسان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جلسه نقد کتاب «شهامت تدریس؛ سفری به دنیای درون معلم» در مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران به تاریخ ۲۸ دی ۱۴۰۰ است که ایراد گردیده است . « صدای معلم » همه فرهنگیان را به مطالعه این کتاب ارزشمند فرا می خواند .
« با تورق و خوانش هر صفحه از این مجموعه، از خودم بیشتر و بیشتر شرمنده می شوم از اینکه ما وارثان چنین مدیران مقتدر، انسان دوست، اخلاق گرا، مستقل، آزاد اندیش و روشن بینی هستیم»
دفتر شهیدستان کرج مشغول رتق و فتق امورم . پست چی وارد شده پاکتی روی میزم می گذارد . فرستنده کتاب "دکتر حمید رضا کفاش" معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش است. با اشتیاق بسته پستی را می گشایم. کتاب "تجربیات مدرسه داری" از نگاه زنده یاد دکتر محمد علی مجتهدی (مدیر و بنیانگذار دبیرستان پرآوازه البرز تهران) را از استاد کفاشِ دوست داشتنی هدیه گرفته ام. «یک موسسه آموزشی در درجه…
«وقتی جامعهای بهترینهایش را از دست میدهد، به تدریج افت میکند و سطح عمومی زندگی اجتماعی نیز رو به افول مینهد»
وقتی از «مهاجرتِ نخبگان» سخن میگوییم، دقیقا از چه کسانی سخن میگوییم؟ گرچه همهی ما کاربران عمومی زبان فارسی، به نحو کلی و همواره از لفظ "نخبه" استفاده میکنیم، اما این روزها با طرح موضوع "مهاجرت نخبگان"، مجددا به کارگیری این مفهوم افزایش یافته است. اما آیا تا کنون به این پرسش اندیشیدهایم که وقتی از "نخبگان" سخن میگوییم، دقیقا از چه کسانی سخن میگوییم و به چه کسانی اشاره میکنیم؟…
« ما نه تنها با کودکی عجولانه بلکه با سبک زندگی عجولانه دست و پنجه نرم می کنیم، چیزی شبیه تصویری که در فیلم چارلی چاپلین با آن مواجه شده بودیم و هر روز بیشتر از گذشته فشار ناشی از این نوع زندگی ما را به سمت پرتگاه های اخلاقی، عاطفی و ... سوق میدهد»
درست در همان سال هایی که چارلی چاپلین با ساخت فیلم عصر جدید (Modern Times 1936) سعی در به تصویر کشیدن نگرانی هایش از آینده جهان صنعتی داشت، دیوید الکیند کتابی با عنوان کودک عجول (The Hurried Child 1981) را نگاشت که در مورد آینده کودکان هشدار می داد؛ نهیبی که صدایش با تاخیر حالا به گوش می رسد. الکیند معتقد بود ما کودکان را به سمت بزرگ شدن هل می دهیم،…
«این تصور که روشنفکر باید همواره با مردم و در برابر دولت باشد، اساسا کاذب است. وظیفهی روشنفکر نه سوار شدن روی موج تودهها، بلکه دقیقا به چالش کشیدن اسطورههای ذهنی آنها است»
این تصور که روشنفکر باید همواره با مردم و در برابر دولت باشد، اساسا کاذب است. وظیفهی روشنفکر نه سوار شدن روی موج تودهها، بلکه دقیقا به چالش کشیدن اسطورههای ذهنی آنها است. روشنفکر نباید به بهانهی یدک کشیدن صفت "مردمی"، "مردمپسند" شود و سخنگوی حماقت تودهها باشد، بهجای آن که در جهت آگاهسازی آنها تلاش کند و هزینه دهد. امروز، در عصر زوال، سرکوبی که از جانب مردم علیه نقد اسطورههای…
در ایران «زنگ انشا» چیزی مانند «زنگ تفریح» است درحالی که در نظام آموزشی آمریکا زنگ انشاء فرصتی برای آموزش نوشتن و تمرین یادگیری مهمترین راهبرد تولید دانش یعنی مقالهنویسی است
معرفی کتاب توسط : مریم اسکافی/ استادیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد واحد گناباد
گروه رسانه/ (الگوهای تبیین اندیشه در فرهنگ آموزش ژاپن و آمریکا) تألیف: ماساکو واتانابه / ترجمه: محمدرضا سرکار آرانی، علیرضا رضائی و زینب صدوقی/ انتشارات: تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت / چاپ اول: ۱۳۹۱ /تعداد صفحات: ۳۷۲ *** یکی از بزرگترین و متداولترین مشکلات اکثر دانشجویان در همه مقاطع مشکل نوشتن و چگونه نوشتن است. همه آنها فکر میکنند قادر به نوشتن نیستند یا باید سالها تجربه در نوشتن داشته باشند یا…
«آنچه عملاً در مدارس مورد غفلت و فراموشی واقع شده است، گوش دادن به درون و هستی آدمی است»
«آنچه در مدارس ما به بچهها آموزش داده میشود چقدر به هستی خود آنها مربوط است؟» نقل از کتاب "هنر معلمی به روایت دیگر" از انتشارات "علم استادان" (1400) در پاسخ به سوال مذکور بر مبنای دیدگاههای گوناگون، نظرات میتواند متفاوت باشد. به عقیدهی من در مدارس ما رشتههای علمی و کتابهای درسی، تعیین کنندهی تمام جنبههای درسی بودند و هستند؛ و فرایند آموزش را هدایت میکنند. چرا که در این فرایند…
شاید ذکر نظریه برگمن (۲۰۱۳) بد نباشد که تدریس را بر سه چیز استوار دانسته است: «انتقال دانش، ارتباط با یادگیرندگان، و برانگیختن کنجکاوی ؛ اما مشاهدات و تجربیات بسیاری از ما نشان داده است که پاره ای از استادان گویی به رکن اول، بسنده کرده و بقیه را از خاطر بردهاند»
تربیت و جامعهشناسی، امیل دورکیم، ترجمه علیمحمد کاردان، انتشارات: دانشگاه تهران، چاپ: اول ۱۳۷۶ تعلیم و تربیت یکی از مهمترین نهادهای جامعه پذیرکننده در هر جامعهای است که در قالب آن یک انتظار میرود یک شخصیت اجتماعی خودساخته پرورش یابد که ابتدا در خانواده اعمال شده و سپس در بستر نهادهای آموزشی نظام میگیرد. امیل دورکیم یکی از بنیانگذاران جامعه شناسی آموزش و پرورش محسوب می شود که با نوشت کتاب تربیت و جامعه شناسی…
« آیا مدرسه جسارت ساختن نظم اجتماعی جدید را دارد ؟ »
گروه رسانه/ آموزش و پرورش و قدرت ، مایکل دابلیو . اَپل ، ترجمه هادی جلیلی ، 1400 ، 239 صفحه رقعی ، 500 نسخه ، 85 هزار تومان « آیا مدرسه جسارت ساختن نظم اجتماعی جدید را دارد ؟ » این سوالی است که مایکل دابلیو . اپل ( 1942 ) ، پژوهشگر امریکایی و استاد مطالعات سیاست آموزشی در دانشگاه ویسکانسین در این کتاب مطرح می کند و به دنبال…
«مدرسان نمی توانند در کنش تدریس واقعا همان باشند که هستند. آنها در کلاس درس و آموزش محکوم به داشتن نقاب های ایدیولوژیک، سیاسی و اجتماعی شده اند »
پاکر پالمر جامعه شناس و اندیشمند بلندآوازه آمریکا کتابی با عنوان The courage to teach دارد. این کتاب در ۱۹۹۸ چاپ شد و از آن زمان بارها تجدید چاپ گردیده است. پالمر بابت کتاب هایش به ویژه این کتاب سیزده دکتر افتخاری و سه جایزه بزرگ دریافت کرد. اخیرا خانم نوگل روحانی این کتاب را به فارسی ترجمه و انتشارات هوش ناب آن را منتشر می کند. مترجم نوشته است از طریق…
« بالانس مثلث علم، فن و هنر لازمه موفقیت یک روابط عمومی کارآمد و تمام عیار در سه حیطه اصلی اطلاعرسانی، پاسخگویی و ایجاد و تداوم تفاهم درون و برون سازمانی میباشد »
معرفی کتاب توسط : رضا قاسم پور - خبرنگار صدای معلم
دهکده جهانی به واقع عصر انفجار اطلاعات و فوران ارتباطات میباشد. در هزاره سوم، بهره گیری از سیستم روابط عمومی های سنتی، عامل واپسگرایی سیستم و اغفال مدیران از تحولات و واقعیات پیرامونی بوده و خروجی آن ناکارآمدی تشکیلات و دمده شدن سیستم خواهد بود. از طرفی روزآمدی و تطبیق با پدیده انفجار اطلاعات و رشد تصاعدی شبکه های اجتماعی و ارتباط تناتنگ آن با فلسفه وجودی روابط عمومی ها نیز حکایت…
« تازهترین تعریف یونسکو از فرد با سواد، کسی است که توانایی تغییر خود در شرایط جدید را داشته باشد »
گروه رسانه/ نام کتاب: تأثیر کرونا بر آموزش نویسنده: دکتر حسین معافی انتشارات: پیام دیگر با گسترش و همه گیری بیماری کرونا و با وجود مشکلات عدیده ای که در آموزشهای مجازی و الکترونیک وجود دارند، فرصت مناسبی برای محققین و پژوهشگران ایجاد شده است؛ زیرا همه وجوه آموزش و پرورش در یک موقعیت مشکلزا قرار گرفته و آموزش و پرورش ناگهان یک اکولوژی و یک زیستبوم جدید را تجربه میکند که…
«مشهور است که ایرانیان میدانند که چه نمیخواهند ولی به عنوان یک جامعه اجماع ندارند که چه میخواهند و افزون بر آن میتوان گفت که با روشهای دستیابی به این اجماع نظر نیز آشنایی ندارند»
نام کتاب: اقتدار گرایی ایرانی در عهد قاجار نویسنده: دکتر محمود سریع القلم ناشر: انتشارات فرزان روز تقدیم به ایرانیان زیر ده سال، که در آینده برای کسب ثروت، به نهاد دولت نزدیک نخواهند شد! برای افزایش قدرت کشور، ثروت تولید خواهند کرد . ظرفیت نقدپذیری و اصلاح تدریجی را در خود پدید خواهند آورد . از فرهنگ واکنش های سریع به خویشتن داری، ارتقاء فرهنگی پیدا خواهند کرد . از فرهنگ…
« هدف از نوشتن این کتاب گفت و گو با مقطعی از تاریخ این جغرافیای واحد فرهنگی و آذربایجان است که داغ پیش از تاریخ خورده و به کنج فراموشی رانده شده است »
گروه رسانه/ آغاز پیشفروش کتاب "سه دریاچه، یک گهواره؛ تاریخ تمدن در آذربایجان از ابتدا تا پایان عصر آهن" عنوان این کتاب: "سه دریاچه، یک گهواره؛ تاریخ تمدن در آذربایجان از ابتدا تا پایان عصر آهن" میباشد. این کتاب با نگاه و روشی نو و متفاوت به موضوع پرداخته است. در این کتاب مباحث جدید و ویژهای طرح و بحث میشود که تاکنون کاملا مغفول بودهاند. برای پیشخرید کتاب "سه دریاچه، یک…
« مکرر شنیده ایم که آزادی ، یک کشور را در زمان جنگ ضعیف و ناتوان می کند در صورتی که در هر یک از جنگ های مهم از سال 1700 به بعد کشوری پیروز شده که از آزادی بیشتر بهره مند بوده است. در اغلب موارد ملت هایی به ورطه نابودی کشیده شده اند که به وحدت عقیده اعتقاد داشته و افراد را از بحث آزاد بر حذر داشته و قدرت تحمل عقائد مختلف را نداشته اند »
نوشته: برتراند راسل ؛ ترجمه : دکتر محمد وحید دستگردی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ، مقاله ای از برتراند آرتور ویلیام راسل، فیلسوف ، ریاضیدان، مورخ، جامعهشناس، نویسنده، فعال سیاسی و برنده جایزه ادبی نوبل و فعال صلحطلب بریتانیایی با عنوان " معلم کیست و وظیفه او چیست " است که توسط دکتر محمدوحید دستگردی در نامه ی ماهانه ادبی ، تاریخی ، علمی و اجتماعی « ارمغان » در تیر ماه 1352 شماره چهارم منتشر گردیده است…
« در مظلومیت میرزا حسن رشدیه چه در زمان حیات و چه در زمان ممات، همین بس که هیچ کدام از موسسات فرهنگی و انتشاراتی وابسته به وزات آموزش و پرورش و وزارت علوم و چند مرکز تحقیقاتی وابسته به حوزه علمیه قم که وظیفه شان زندگی نامه نویسی روحانیان و عالمان دینی است، انتشار مجموعه آثارش را قبول نکردند. مدیران دانشگاهی موسسات عریض و طویل میگفتند که رشدیه روحانی است و باید یک موسسه مذهبی قم، بانی این کار بشود؛ مدیران حوزوی هم با این بهانه که رشدیه فقط یک پیشنماز ساده بوده نه یک اندیشمند حاحب اندیشه و ایده از انجام این کار شانه خالی کردند ! »
مقدمه وقتی به هفتاد سال تلاش و مجاهدت میرزا حسن رشدیه در راستای اصلاح نظام تعلیم و تربیت و بنیانگذاری مدارس جدید فکر می کنم و گزارش آن همه مشقت جسمی و روحی را می خوانم، از صبر و همّت او شگفت زده می شوم. حتما قبل و بعد از رشدیه بوده اند کسانی که به اصلاح نظام آموزشی کشور اقدام کرده اند، اما هیچ کدام همّت و پشتکار رشدیه را نداشته…
وزارت «آموزش و پرورش» باید سریعتر سند تحول خود را بهروزرسانی کند و برای آموزش مجازی تعاریف بهتر و مطابقتری با شرایط ارائه دهد
کارشناسان معتقدند که با این مدل آموزشی پیش گرفته شده در دوران کرونا، بعد از کنترل این بیماری با یک موج ترک تحصیل و افزایش جمعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل در برخی روستاهای کشور مواجه خواهیم بود. بعد از شیوع کرونا و تعطیل شدن کلاسهای حضوری کنترل وضعیت تحصیلی دانشآموزان از دست معلمان خارج شده، چون خیلی از دانشآموزان گوشی مناسب نداشتند و در بهترین حالت باید منتظر گوشی گرفتن از بقیه…
« هر اندازه تمدنها در برابر تهدید خارجی بستهتر شوند و حصاری بلندتر به دور خود بکشند، در پایان چیزی که ارزش دفاع داشته باشد، برای آنان باقی نمیماند »
مقدمه مقاله ای که نوشته می شود گاه جرقه ای از یک موضوع عادی یا غیرعادی جاری در زندگی انسان هاست، گاه دوراندیشی نسبت به آینده ای است که ترسیم خواهد شد و گاه نگاهی عمیق به گذشته و نتایج مثبت و منفی آن موضوع بر روابط اجتماعی است که اثرات آن به صورت یک ماند فرهنگی در افکار و زندگی مردم باقی مانده است. با مطالعه یک مقاله، می توان…
« کلمه حس همکاری اجتماعی فی نفسه نمی تواند برای شاگردان چیزی جز تعارف و تلفظ باشد مادام که شاگردان و جوانان عملا از ثمرات "همکاری اجتماعی" برخوردار نگردند محال است به این نکته توجه نمایند »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
" اعتراض مدنی، مد روز است. سابقا روال بر این بود که مردم اعتراض میکردند تا به آزادی و حقوق خود برسند، اما گویا امروزه افراد زیادی آزادی و حقوق خودشان را در راه اعتراض کردن استفاده میکنند. آنها همیشه در حال اعتراض مدنی و شعار دادن هستند. شعار دادن در نزدشان حتی از یافتن راه حل منطقی برای مسئله ای که به آن اعتراض دارند هم مهم تر است. بسیاری از آدمها به همین راحتی و صرفا با دادن شعارهایی که خودشان هم به آن اعتقاد ندارند، اکتیویست میشوند، البته اکتیو در بیشعوری! "
پیش گفتار هر برهه ای از زمان، بیماری اجتمای خاص خود را دارد که هر یک تبدیل به آسیب های اجتماعی غیر قابل کنترل و یا درمان می گردد. مسایل اجتماعی، هرگز اموری ثابت و لایتغیر نیستند و قانون کلی برای توجیه خود ندارند. انسانها در هر ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی متفاوت، به گونه ای متمایز، از انواع بیماری های اجتماعی مشابه رنج می برند که نتیجه رفتار خود آنهاست.…
« این کلاسی بود که شاگردان هرگز مایل به ترک آن نبودند! »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
"این حق شاگردان است که شوخی بکنند و حق معلمین عصبانیت و بدآمدن نیست . اگر معلمی بخواهد در مقابل شوخی شاگردان برنجد و ناراحت شود پس کار معلمی از همه کس ساخته است! و دیگر کجای کار معلمی مشکل خواهد بود!!"
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
در تعطیلات تابستان گاه و بی گاه که فرصتی پیش می آمد با همکاران خود در این زمینه صحبت و گفت و گو می کردم ولی متاسفانه کمتر از دبیران با من موافق بودند. اکثر شانه های خود را با لاقیدی بالا انداخته و می گفتند " این روش در کشور ما فایده ندارد! "
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
نسل ما هم باید " تغییر " را بپذیرد، همان طور که تبدیل منقولات به مکتوبات، آنها را ماندگارتر و موثرتر کرد
در نقطه شروع خواندن هرکتابی، حالم برای مدت کوتاهی بد می شود. جایگزین های کتاب جوانند، جذابند، و مرتب فضا را بر کتاب تنگ می کنند. اشکم جاری می شود وقتی "مرگ کتاب" ذهنم را اشغال می کند. البته اندک زمانی بعد، به خود آمده و می گویم : نسل ما هم باید " تغییر " را بپذیرد، همان طور که تبدیل منقولات به مکتوبات، آنها را ماندگارتر و موثرتر کرد، شاید…
« ندای وجدان ، معلمی را برانگیخته است تا با صراحت و شجاعت خطاهای خود را اعتراف نماید »
گروه رسانه/ کتاب « اعترافات یک معلم » در مرداد ماه 1337 توسط « رضا ایزدی » منتشر گردیده است . این کتاب ارزشمند و موثر خاطرات یک دبیر ادبیات از چگونگی تدریس در دبیرستان های پسرانه بین سالهای ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ را به نمایش می گذارد که به نارسایی ها و اشتباهاتش در تدریس به نحو هنرمندانه ای اشاره می کند . در بیوگرافی آقای رضا ایزدی چنین می خوانیم :…
« باید تفکر انتقادی داشته باشید. کاری که عوام نمی توانند انجام دهند »
نام کتاب: مجموعه کتاب های سعادت نویسنده: رندی گِیج ترجمه: نیما عرب شاهی و شکوه آرونی کتاب از 5 کتاب تشکیل شده و دارای 7 فصل می باشد. در بخشی مهم از کتاب با 37 راز سعادت مواجه می شویم. "سعادت" چیز عجیبی است. همه این واژه را شنیده اند ولی عده کمی معنی واقعی آن را درک کرده اند. افراد معدودی رازهای باز شدن قفل سعادت در زندگی را می دانند.…