صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

معرفی کتاب ؛

رابطه ی بین والدین و کودکان ( راه حل های جدید برای مسائل قدیمی )

نرگس کارگری/ همکار صدای معلم

کروه رسانه/

معرفی کتاب رابطه ی بین والدین و کودکان

رابطه ی بین والدین و کودکان
( راه حل های جدید برای مسائل قدیمی )
نوشته ی دکتر هایم جی . گینات
ترجمه : سیاوش سرتیپی


هیچ پدری به هنگام صبح بیدار نمی شود تا زندگی فرزندش را تیره سازد.هیچ مادری با خود نمی گوید:" امروز اگر فرصتی پیش آید بر سر بچه ام داد خواهم زد، از او ایراد خواهم گرفت ، یا او را تحقیر خواهم کرد." بر عکس ، بسیاری از مادرها در آغاز روز چنین تصمیم می گیرند :" امروز روزی صلح آمیز و پر از صفا و صمیمیت خواهد بود.نه داد و فریادی خواهد بود ، نه بگو مگویی و نه زد و خوردی." با این وجود ، علی رغم نیات و مقاصد خوب ، جنگ ناخواسته بار دیگر در می گیرد و ما بار دیگر در می یابیم که سخنانی ناخواسته بر زبان آورده ایم و با لحنی حرف زده ایم که دوست نداشتیم.

همه ی والدین خواستار خوشبختی و رفاه و امنیت کودکان شان هستند. هیچ کس عمدا کودکش را ترسو ، کمرو ، سهل انگار ، یا بی نزاکت بار نمی آورند. با این حال ، بسیاری از کودکان در مرحله ی رشدشان خصوصیاتی نامطلوب کسب می کنند و از داشتن احساس امنیت باز می مانند و نمی توانند برای خودشان و برای دیگران احترامی قائل شوند. ما می خواهیم کودکان مودب باشند ، اما آن ها بی ادب می شوند  می خواهیم مرتب و پاکیزه باشند ، اما درهم و برهم و شلخته می شوند . می خواهیم اعتماد به نفس داشته باشند ، اما نامطمئن بار می آیند. می خواهیم شاد و خرم باشند ، اما می بینیم که نیستند.هدف از نگارش این کتاب کمک به والدین است تا اهدافی را که در مورد کودکانشان دارند بشناسند و روشهایی برای جامه ی عمل پوشاندن به این اهداف به دست آورند. والدین با مشکلات معینی روبه رو می شوند که برای از میان برداشتن این مشکلات راه ها و روش های ویژه ای وجود دارد.

پند و اندرزهای پیش پا افتاده و قدیمی هیچ کمکی به والدین نمی کنند ، پند و اندرزهایی هم چون ، " بچه ات را بیشتر دوست داشته باش " ، " بیشتر به او توجه نشان بده " و " فرصت بیشتری به او بده " .


نویسنده ، در طول پانزده سال اخیر ، به طور انفرادی و به صورت گروهی با والدین و کودکان کار کرده و نیز در راهنمایی و روان درمانی آنان فعالیت هایی صورت داده است.

کتاب حاضر حاصل این تجربه ی پانزده ساله است. این کتاب راهنمایی عملی ست برای فایق آمدن بر وضعیت های روزانه و مشکلات روانی مربوط به والدین و کودکان .

کتاب ، اظهار نظرهایی معین و راه حل هایی ممتاز ارائه می کند. در عین حال که پند و اندرزهایی به خصوص به خواننده می دهد ، اصولی اساسی و بنیادی را نیز برای راهنمایی والدین در کسب احترام متقابل و رعایت شئون در زندگی با کودکان مطرح می کند.

گفت و گو با کودکان هنری خاص است که اصول و مفاهیم ویژه ی خود را دارد. کودکان وقتی با کسی ارتباط برقرار می کنند ، عمدتا آنچه را که واقعا در نظر دارند ، بیان نمی کنند . پیام های کودکان غالبا جنبه ی رمزی دارد که برای درک این پیام ها بایستی این جنبه ی رمز را درک کرد و کشف رمز انجام داد.

گفت و گوهای بی حاصلی که والدین با کودکانشان دارند باعث یاس و ناامیدی والدین می شوند ، زیرا هیچ نتیجه ای از این صحبت ها حاصل نمی شود ، چنانچه در گفت و گوی زیر به خوبی نمایان است :


" کجا رفتی ؟"
"بیرون "
" چکار کردی ؟ "
" هیچ کار. "
والدینی که سعی می کنند منطقی باشند ، به زودی پی می برند که این کار تا چه اندازه می تواند دشوار و طاقت فرسا باشد.
مادری می گفت :" سعی می کنم با کودکم منطقی رفتار کنم ولی  کاسه صبرم لبریز می شود و از کوره به در می روم. به حرفهایم گوش نمی کند  ، فقط باید جیغ بکشم تا صدایم را بشنود و حرفم را گوش کند.امان از دست بچه !"
کودکان در گفت و گو با والدین غالبا مقاومت نشان می دهند. آن ها از اینکه کسی بیاید و دائما نصیحت شان کند و از آنان ایراد بگیرد و مرتب تذکر بدهد ، نفرت دارند. آن ها احساس احساس می کنند که والدین آدم های پر حرفی هستند."
برای آنکه ارتباط ما با کودکان نامفهوم نباشد و معانی و مفاهیمی در خور داشته باشد ، طرز تکلم روزمره ی ما صرفا کافی نیست. به منظور اینکه بتوانیم هم به کودکان برسیم و هم از یاس و نومیدی والدین بکاهیم ، به روش جدیدی در برقراری ارتباط با کودکان نیاز داریم ، که شامل راه های جدیدی برای گفت و گو با کودکان هم می شود.

یکی از این راه ها ، احترام و مهارت است.
راه دیگر گفت و گو از حادثه تا رابطه است.
حادثه تا احساسات هم روش مفیدی ست.
گفت و گو از کلیات اظهارات نظری کودک تا رسیدن به جزییات انتظار او در رابطه هم مثمر ثمر خواهد بود.در ادامه راه های جدید تمجید و انتقاد را خواهید خواند.  اظهار نظرهای خاموش و تصویری که کودک از خودش می سازد .انتقاد سازنده و انتقاد مخرب .


 فصل سوم - پرهیز از الگوهای متناقض که تهدیدها ، وعده ها ، سیاستی در مورد دروغگویی ، دزدی ، آموزش ادب با بی ادبی یا مودبانه؟ است را یادآور می شویم.


فصل چهارم - مسئولیت و استقلال در کودکان
فصل پنجم - انضباط : آسان گیری و محدودیت ها
فصل ششم - یک روز از زندکی کودک
فصل هفتم - حسادت
فصل هشتم  - چند سرچشمه ی اضطراب در کودکان
فصل نهم - پیرامون مسائل جنسی کودکان
فصل دهم - نقش جنسی و وظیفه ی اجتماعی
فصل یازدهم - کودکانی که به کمک های تخصصی نیاز دارند.
فصل دوازدهم - والدینی که به کمک تخصصی نیاز دارند.راه حل های جدید ارائه شده در این کتاب فقط زمانی می توانند از بار وظایف پدر و مادر بودن بکاهند که به دقت و به طور مناسب به کار روند و در به کارگیری آن ها والدین راه حل ها را با موقعیت ها تطبیق دهند.

کودکان در برابر خواسته های ما به طور یکسان واکنش نشان نمی دهند. هر یک ، واکنش های خاص خودشان را دارند.برخی از کودکان خواسته های ما را می پذیرند ، آن ها به آسانی تغییر دادن عادات و روابط شان را قبول می کنند. برخی دیگر از کودکان ، که محافظه کارترند ، تا ما اعتراض نکنیم و یاد آور نشویم ، دست به تغییر عادات و رفتارهایشان نمی زنند.

برخی دیگر هم آدم های مرتجعی هستند.آن ها به طور جدی در مقابل هر گونه " نظم نوین " در زندگانیشان مقاومت می کنند.به کارگیری آگاهانه و عاقلانه ی روش های جدید بایستی جوهر اساسی شخصیت و خلق و خوی کودک را نادیده باقی نگذارد.
در روابط بشری ، سر انجام کار به وسایل انجام کار ، و نتیجه ی کار به روند انجام کار بستگی دارد. شخصیت و منش کودک فقط زمانی شکوفا می شود و پیشرفت می کند که روش های تربیت کودک مبنی بر حس احترام و همدردی باشند.

امید این است که این روش نوین در تعلیم و تربیت کودک ، باعث شود که والدین در رابطه ی تحریک آمیز و حساس بین خود و کودک ، حساسیت عمیق تری نسبت به احساسات کودکشان پیدا کنند و پیش از جوابگوی نیازهای کودک باشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 21 خرداد 1397 11:01 خوانده شده: 1850 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
علی صادقی/ مشاور 1397/03/21 - 20:53
با سلام و سپاس از سرکار خانم کارگری
اقتباس از کتاب « روابط معلّم و دانش آموز ( کتاب برای پدران، مادران و آموزگاران ) » نوشته ی دکتر هایم گینات ترجمه ی سیاوش سرتیپی از نشر فاخته:
« من به اين نتيجه­ ي قطعي رسيده­ ام كه
عامل تعيين­ كننده­ ي كلاس، من هستم.
حال و هواي كلاس را روحيّه ­ي روزانه­ ي من مي­ سازد.
اين روش شخصيِ من است كه اين فضا را به­ وجود مي ­آورد.
من به­ عنوان معلّم، قدرتي دارم كه مي­ توانم زندگيِ شاگردانم را شيرين يا تلخ نمایم.
مي ­توانم تمسخر یا تحقير كنم، صدمه بزنم يا التيام بخشم.
روي­ هم­ رفته اين پاسخ من است كه تشديد يا تخفيفِ يك بحران و انسان يا ناانسان ­شدنِ يك شاگرد را معيّن مي ­كند. »
پیروز و سربلند باشید.
پاسخ + 0 0 --
نرگس کارگری 1397/03/21 - 21:44
آقای صادقی
سلام
خیلی حس خوبی دارد اگر همه اهل مطالعه شوند.
آن وقت می شود با منطق بحث کرد.
نیاز به داد و بیداد هم نیست.
بیماری ها هم کمتر میشه

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور