صدای معلم

روش های تدریس و برقراری نظم و انضباط در کلاس

هر چقدر هم که کلاس ما جالب، منسجم و فوق العاده باشد تنها یک برخورد یا یک دلخوری با دانش آموزی می‌تواند آن را به هم بریزد. و نتیجه حاکم شدن جوّی نامساعد و متشنج بر کلاس است که تا آخر وقت کلاس بر آن سایه می‌اندازد. در اینجا استراتژی هایی برای متوجه کردن دانش آموز به رفتار بدش بدون برخورد مستقیم و یا تنبیه ارائه می شود:

روش هایی که شما برای توبیخ، تذکر یا تنبیه به کار می برید بر جوّ و حال و هوای کلاس تأثیر خواهد گذاشت پس:

روش های تدریس و برقراری نظم و انضباط در کلاس

• رفتارهای ناشایست و بد را پیش بینی کنید. در خلال درس کل کلاس را در نظر داشته باشید از اوقاتی که دانش آموزان ممکن است حواسشان پرت شود مانند هنگامی که روی تخته می نویسید، به دانش آموزی کمک می کنید یا فعالیتی را عوض می کنید آگاهی داشته باشید .

• ابتدا از علایم غیرکلامی و ایما و اشاره استفاده کنید. قطع درس را با نزدیک شدن به دانش آموز مخلّ، جلب کردن توجه او یا سؤال کردن از او به تأخیر بیاندازید.

اگر استراتژی های اجتناب که در بالا اشاره شد کارگر نیافتاد و باعث رفتار خوب نشد در این صورت با احتیاط در مسأله دخالت کنید:

• خونسردی خود را حفظ کنید. هر چه قدر هم رفتار دانش آموز ناشایست باشد با صدایی قاطع و محکم امّا آرام صحبت کنید. به خاطرداشته باشید که ممکن است دانش آموز قصد تحریک اعصاب شما را داشته و بخواهد شما را عصبانی کند. از صدای آرام تان برای تثبیت اقتدار خود در کلاس استفاده کنید. اگر ببازید احترامتان را از دست خواهید داد.

• منصفانه رفتار کنید. ضروری است که در شناسایی و هدف‌گیری دانش‌آموز مشکل ساز کاملاً شفاف عمل کنید. ممکن است بعضی دانش‌آموزان در مقابل دانش آموزان دیگری که مزاحم آنها هستند و حواسشان را پرت می‌کنند واکنش نشان دهند.

روش های تدریس و برقراری نظم و انضباط در کلاس

از خود دانش آموز و شخصیت او انتقاد نکنید.  این مسأله را روشن سازید که رفتار صادر شده غیرقابل قبول است نه خود شخص. این باعث می شود که رابطه خصمانه و منفی بین شما و دانش آموز ایجاد نشود.

• دانش آموزان را با هم مقایسه نکنید. از مقایسه‌ی دانش آموزان یا کلاسها با یکدیگر اجتناب کنید چرا که این منصفانه نیست. مثال: کلاس های دیگر من چنین سروصدایی به راه نمی اندازند، کلاس الف من تلاش بیشتری در این مسأله به خرج داد.

• تهدید توخالی نکنید. دانش آموز را تهدید به کاری نکنید که قادر به انجامش نباشید. مثال: اگر کس دیگری صحبت کند او را پیش معاون خواهم فرستاد. از مجازات های تهدیدآمیز که دلتان نمی خواهد اجرایش کنید دوری گزینید.

وقتی نیاز است که به کسی تذکر دهید یا او را توبیخ کنید بهتر جواب خواهد داد اگر:

• مسأله را به صورت خصوصی گوشزد کنید. قبل از اینکه مسأله را در جمع مطرح کنید با دقت و ملایمت با فرد خاطی صحبت کنید. گفت و گوی آرام هم برای خود دانش آموز کمتر اذیّت کننده است و هم کمتر برای دانش آموزان دیگر ایجاد مزاحمت می کند (مخصوصاً اگر دانش آموزان مشغول انجام فعالیتی هستند).

• از مواجهه و مقابله و جرّ و بحث بپرهیزید. اگر دانش آموز به نظر سرسخت و بی قرار و عصبی می آید یا احتمالش هست که به رفتارهای جهشی دست بزند بهتر این است که توبیخ و یا تذکر را تا آخر درس به تعویق بیاندازید.

• به غائله با آرامش فیصله دهید. در مواجه با وضعیت عصبانی و داد و فریاد صدایی آرام داشته باشید و حلّ مسأله را به آخر کلاس واگذارید. هرگز در مسابقه دادزنی و فریاد سر دیگران شرکت نکنید.

• فرد خاطی را توبیخ کنید نه کلّ کلاس را. از سرزنش کردن همه به خاطر رفتار بد اندکی اجتناب کنید.

منبع:

Dealing with Discipline by Clare Lavery, retrieved from www.teachingenglish.org.uk


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

روش های تدریس و برقراری نظم و انضباط در کلاس

منتشرشده در آموزش نوین
چهارشنبه, 06 آذر 1398 06:47

انواع روش های تدريس معلمان

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دوشنبه 27 آبان پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه  پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد .

سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند .

مدیریت این نشست را « عبدالله انصاری » بر عهده داشت .

همچنین رسانه های تسنیم ، ایسنا ، فارس ، ایرنا و صدای معلم در این نشست حضور داشتند .

« صدای معلم » در این بخش ؛ سخنان مشروح « محمد جواد محسنی نیا » کارشناس پژوهش را منتشر می کند .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه گزارش/

اصلاح نظام آموزشی و نقشه راه در آموزش و پرورش ایران

امروز دوشنبه  4 آذر نشست تخصصی  بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید . میزبان این نشست شورای دانشجویی گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت  دانشگاه تهران بود .

دکتر « شهین ایروانی » عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به ارائه دیدگاه های خویش پرداخت .

ایروانی در ابتدا ضمن اشاره به تاریخچه شکل گیری " سند نویسی برای اهداف آموزش و پرورش " در نظام آموزشی ایران گفت : " همان گونه که مسئولان نیز اشاره می کنند سند تحول بنیادین هنوز به کف مدرسه نرسیده است .

عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در ادامه افزود : زیرنظام ها برای آموزش و پرورش تعریف شده است اما برخی از این زیر نظام ها خارج از اختیار آموزش و پرورش است .

وی تصریح کرد : اتصال فلسفه تربیت رسمی با فلسفه صمنی تقریبا ناشدنی است . اما « چرخش های تحول آفرین » با فلسفه ضمنی گره می خوردند . اما نظام طراحی شده در سند تحول با چرخش ها نیر گره نمی خورد .

اصلاح نظام آموزشی و نقشه راه در آموزش و پرورش ایران

ایروانی افزود : برای اصلاح نظام آموزشی باید مدرسه را از نظام آموزشی جدا کنیم . این ره نامه برای اصلاح نظام آموزشی نوشته شده است و نه مدرسه .

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد : هنوز نقشه راه در آموزش و پرورش نداریم .

ایشان ضمن اشاره به کارها و امور صورت گرفته در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد : برنامه درسی در عمل نسبت به سند تحول بنیادین موفق تر بوده است چون تا جدی به " زبان مدرسه " نگاشته شده است .

ایروانی در پایان پیشنهاد کرد بهتر است " سند مدرسه " بنویسیم .

در پایان پرسش و پاسخ میان دانشجویان و اساتید برگزار گردید . صدای معلم نیز پرسش هایی مطرح کرد .

مشروح این نشست در صدای معلم منتشر خواهد گردید .

پایان پیام/


اصلاح نظام آموزشی و نقشه راه در آموزش و پرورش ایران

گروه گزارش/

بیست و پنجمین نمایشگاه " اتوکام " ؛ 8 تا 12 آبان ماه در نمایشگاه های بین المللی اصفهان برگزار  گردید .

در این راستا ؛ « صدای معلم » با حمیدرضا خردمند رییس فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و نیز جواد داستانپور مربی رباتیک پژوهشسرای شهریاری ناحیه 5 استان اصفهان  در اختتامیه بیست و پنجمین نمایشگاه اتوکام گفت و گویی انجام داده است .

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این زمینه در کانال خبری خود نوشت:

با حضور در این نمایشگاه ، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان دومین حضور خود را در نمایشگاه اتوکام ( کامپیوتر ، اتوماسیون اداری ، مخابرات و استارتاپ) تجربه نموده است.

خردمند رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش پرورش استان افزود : معرفی جدید دستاوردها و فناوری های روز شرکت ها ، ادارات و متخصصین و نوآفرینان ( در بخش استارتاپ) از اهداف این نمایشگاه بود و اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش و پرورش استان در همین راستا به معرفی بخشی از دستاوردهای خود در این زمینه پرداخت و برخی سامانه های خود را در این نمایشگاه رونمایی کرد.

خردمند مطابقت داشتن دروس برخی از رشته ها را یکی از دلایل زمینه ساز حضور دانش آموزان در این رویداد استانی عنوان نمود و گفت : لازمه کار آموزش و پرورش حضور در این گونه نمایشگاه ها و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت ها برای به نمایش گذاشتن مهارت ها و استعدادهای دانش آموزان است ؛ بخشی از آموزش های ما در مدارس نیز در برخی از رشته ها با تکنولوژی روز دنیا مطابقت دارد. بر همین اساس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان در صدد ارائه دستاوردهای دانش آموزی در این نمایشگاه برآمد.

وی در پاسخ به این سؤال که دانش آموزان چه مدارسی در این نمایشگاه ابتکارات و اختراعات خود را به معرض نمایش گذاشتند گفت : با برنامه ریزی هایی که انجام شد از تمام پژوهش سراها ، مدارس استعدادهای درخشان و هنرستان های فنی در رشته های کامپیوتر ، الکترونیک و مکاترونیک دعوت شد تا در این نمایشگاه شرکت نمایند.

وی با تأکید بر اهمیت مهارت محوری در دانش آموزان اظهار داشت : حضور دانش آموزان در این نمایشگاه باعث تشویق و ترغیب سایر دانش آموزان در سوق یافتن به این رشته ها می شود.

رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش پرورش استان از دیگر اقدامات انجام شده در این نمایشگاه را برگزاری دوره های ضمن خدمت برشمرد و گفت : به منظور تشویق همکاران و همگام شدن آن ها با تکنولوژی روز دنیا چند دوره ضمن خدمت با عناوین « شهر هوشمند- اینترنت اشیا – مدرسه هوشمند » پیش بینی شد که استقبال خوب همکاران فرهنگی را در پی داشت و برای علاقه مندان شرکت کننده در این نمایشگاه نیز گواهی حضور صادر شد.

حمید رضا خردمند در پایان به گسترش رو به رشد تکنولوژی در آموزش اشاره نمود و گفت : همه می دانیم که متصدی امر آموزش در جامعه آموزش و پرورش است و اگر بخواهیم همگام با کشورهای مطرح دنیا در این راستا حرکت نماییم و از آن ها عقب نمانیم ، می بایست از ظرفیت تکنولوژی در آموزش و پرورش حداکثر استفاده را ببریم  که این موضوع حمایت بیشتر مدیران و سرمایه داران بیشتر در این حوزه را می طلبد.

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

زمان آموزش و جایگاه پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ امروز دوشنبه 27 آبان پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه  پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد .

سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند .

مدیریت این نشست را « عبدالله انصاری » بر عهده داشت .

همچنین رسانه های تسنیم ، ایسنا ، فارس ، ایرنا و صدای معلم در این نشست حضور داشتند .

« صدای معلم » بر اساس وظیفه حرفه ای و رسانه ای خویش مشروح این مذاکرات و سخنرانی ها را منتشر خواهد کرد .

پایان پیام/


زمان آموزش و جایگاه پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش

گروه اخبار/

موضوع زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

پژوهشکده تعلیم وتربیت «گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی» پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار می کند :

نشست تخصصی با عنوان:

 " بررسی موضوع زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران"

 سخنرانان : دکتر منیره رضایی، محمد جواد محسنی نیا، دکتر مسعود کبیری، دکتر علیرضا محمدی 

 مدیر نشست  : دکتر عبدالله انصاری
 
با حضور : کارشناسان و اعضای  هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و حوزه ستادی وزارت متبوع 
 
زمان : دوشنبه مورخ 27/8/1398 ساعت  9  الی 11:30
مکان : شهید قرنی، نرسیده به پل کریمخان زند، نبش کوچه قصرالدشتی، پلاک 181، طبقه هفتم
 سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
 

موضوع زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
صفحه1 از95

نظرسنجی

آیا از نظر شما دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور آموزش و پرورش از نوع " تخصصی " است ؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور