صدای معلم سایت اخبار آموزش و پروش معلمان فرهنگیان

پیشنهاد به وزیر آموزش و پرورش در مورد محیط زیست و اقتصاد آن

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

 جناب آقای سید محمد بطحایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

با اهداء سلام و تحیات وافره

ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت مادر مکرمه تان و تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا و یاران با وفایش در ارتباط با آموزش و پرورش طرح ها و پیشنهاداتی داریم که به تدریج از طریق رسانه ها آنها را خدمتتان مطرح خواهیم نمود.

در این نامه یک طرح محیط زیستی را  مطرح می نمایم امید آنکه مورد توجه قرار گیرد و بتواند راهگشا باشد.

بدون تردید توجه به محیط زیست یکی از ضروریات زندگی بشر می باشد ؛ در اهمیت این مقوله همین بس که همه کشورهای جهان در این ارتباط برنامه های جامع و علمی را پیگیری می نمایند.

از عوامل بسیار مهم درشخصیت و کیفیت زندگی بشر عامل محیط زیست است ؛ تجاربی که فرد از محیط پیرامون خودکسب می کند ، ارتباط و تعاملی که با محیط دارد رشد و شخصیت و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد و محیط و جنبه های مختلف آن تاثیر به سزایی در تعیین شخصیت فرد ایفامی کند.

محیط زیست یکی از بسترهای داغ بحث سیاست جهانی است . فقط ضرورت بقاست که انسان را واداشته روی این واژه تاکید کند و آن را چون یک بحث سیاسی اجتماعی - جدی بگیرد، تا با جلوگیری از برهم خوردن هارمونی نظام طبیعت حاکم بر زمین، ناجی زمین و موجودات آن باشد. زمین، آب و انسان سه بازوی بهم پیوسته حیات هستند که باید در تعادل و هارمونی نگهداشته شوند .

 و اما طرح پیشنهادی این است که جنابعالی به تمام مدارس ایران بخشنامه نمایید که مسوولان مدارس به دانش آموزان  و اولیاء محترم  توصیه نمایند که زباله های خود را در منزل تفکیک نمایند ، سپس زباله های خشک را در روز پایانی هفته به مسوولان مدرسه تحویل دهند ، مسوولان مدرسه این زیاله را تحویل بگیرند و در مکان خاصی دپو نمایند ؛سپس ادارات آموزش و پرورش زباله های خشک را در مکان خاصی تجمیع نمایند و به فروش برسانند .

از این طریق هم می توان سرانه مدارس را تأمین نمود و هم در ارتباط با امور آموزشی و پرورشی مدارس هزینه نمود حتی بخشی از درآمدهای این طرح را می توان به خانواده های دانش آموزان اختصاص داد.

از آنجا که آموزش و پرورش از نظر مالی با مشکلاتی مواجه است با اجرای این طرح می توان بخشی از مشکلات مالی را مرتفع نمود؛  قطعا این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی می باشد که مورد تأکید مقام معظم رهبری می باشد.

ضمن آنکه جنبه آموزشی هم دارد و با شهرداری ها  و شرکت های بازیافت هم می توان در این ارتباط همکاری نمود. در صورتی که طرح پیشنهادی مورد استقبال حضرتعالی قرار بگیرد مراحل عملیاتی طرح را خدمتتان تشریح خواهیم نمود.

امید آنکه بتوانیم گام مؤثری برای ایران اسلامی برداریم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و گذر انبا از کربلا جریان حضرت ابراهیم

روایت شد که ابراهیم جانا
گذر از کربلا کردش در آن جا

بلغزید اسب و ابراهیم افتاد
سرش بشکست و خالق را ندا داد

چه حادث شد ز من پروردگارا
چه علّت من شدم مجروح جانا

ندا آمد گناهی لا تو را هان
که این جا مقتلی شد خون پاکان

در این جا سبط خاتم انبیا هان
شود مقتول دوران ها چه گریان

بگفتا قاتلش کی جبرییلا
که ملعون زمین ها آسمان ها

قلم بر لوح جاری شد به لعنت
قلم را داد خالق هان چه نعمت

که استحقاق تشویقی شدش هان
که لعنت بر یزیدی کرد انسان

که ابراهیم لعنت کرد بسیار
که اسبش گفت آمینی به صد بار

چه علّت اسب گفتی هان تو آمین
چو لغزیدم بیفتادم چه غمگین

سبب جانا یزیدی شد که لعنت
بیفتادی زمین مجروح علّت

مصیبت نامه مولا را به انجم
چو دیدش گفت بیمارم به پنجم

همان آل کسا سوم ولایت
به عصمت پنجمین شد در نهایت

ز آدم تا به خاتم هر نبی هان
به قاتل کربلا لعنت عزیزان

که عیسی گفت ای یاران بجویید
چو او را یافتید او را بگویید

کمک یارش شوید ای یار عیسی
حسین سردار ایمان پور زهرا

مزارش کربلا باشد چه والا
قمر هم در مزارش بوده آنجا

حسین خورشید عالمتاب باشد
که عباس علی مهتاب باشد

روایت این چنین شد گوسفندان
ز شط آبی ننوشند ما که حیران

به اسماعیل چوپانان خبر داد
ننوشند گوسفندان آب را یاد

مناجاتی ندا آمد که گفتا
بپرس از گوسفندان ات که گویا

یکی گفتا خبر دادند ما را
که فرزندت حسین مقتول صحرا

چنان لب تشنه عطشان جان بدادش
که ما مدهوش و محزون در فراقش

که ملعون زمین ها آسمان ها
که قاتل کربلا شد مرگ بادا

که پیرامون کند لعنت به قاتل
که حق پیروز شد مغلوب باطل


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 03 مهر 1396 ساعت 14:48

زنگ بیدارباش !

آتش سوزی در یکی از دبستان های دخترانه تهران و نظم و انضباط در مدارس

در خبرهای صبحگاهی دوم مهرماه آمده بود که در یکی از دبستان های دخترانه تهران به علت پوسیدگی سیم های برق آتش سوزی رخ داده و مدرسه تعطیل شده است. ( این جا )

خوشبختانه در موقع حادثه هیچ دانش آموزی در مدرسه نبوده است. بروز چنین حوادثی تا اندازه ای طبیعی است اما با دقت و تیزبینی خاص می توان از بروز این گونه حوادث جلوگیری کرد. این خبر می تواند زنگ بیدار باشی برای متولیان مدارس باشد تا شاهد تکرار آن نباشیم.

متولیان مدارس باید توجه داشته باشند که :

 ۱- سه ماهه تعطیلات تابستان فرصت مناسبی است برای بررسی و رفع معایب سیستم های سرمایش، گرمایش، سیم های برق، لوله های آب، گاز و تعمیرات ساختمانی تا بدون کوچکترین دغدغه ای در بازگشایی مدارس در اول مهر با مشکلی مواجه نشویم.

۲- مدرسه خانه دوم دانش آموزان است که در تربیت و رشد آن ها نقش بی بدیلی را دارد. نظم و انضباط حاکم در مدرسه یک نوع درس عملی به دانش آموزان است . توجه ویژه می طلبد که متولیان مدرسه جزئی نگر باشند والا در تربیت این عزیزان تاثیر منفی بدنبال خواهد داشت.

۳- محیط مدرسه باید محیطی امن، آرام و خالی از هر گونه اشکال باشد تا دانش آموزان و اولیای آن ها کوچکترین دغدغه و استرسی در خصوص سلامت عزیزانشان نداشته باشند.

آتش سوزی در یکی از دبستان های دخترانه تهران و نظم و انضباط در مدارس

اما چند سوال:

۱- آیا بهتر نیست که در شناسنامه فنی ساختمان وضعیت سیم کشی های برق و لوله های آب هم پیش بینی شود ؟

۲- آیا لازم نیست که مدارس ما شناسنامه ساختمان داشته باشند تا جزئیات مربوط به این گونه امور در آن درج شود ؟

۳- آیا لازم نیست که همانند لوله گذاری گاز ساختمان که از سوی کارشناس شرکت گاز تایید می شود لوله کشی آب و سیم کشی برق ساختمان از سوی سازمان آب و ادارات برق تایید شود ؛  به عبارتی مدیریت ساماندهی لوله های آب و سیم کشی ساختمان ضرورت ندارد.

۴- آیا لازم نیست مسؤولین فنی و تاسیسات ادارات آموزش و پرورش به صورت نوبتی از تاسیسات آب- برق- گاز و سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس بازدید نمایند ؟

۵- آیا ضرورتی ندارد که اماکن آموزشی و مدارس ما دستورالعمل ویژه حفاظت و پیشگیری از بروز حوادث داشته باشند ؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

معلم و واقعه کربلا  جریان حضرت آدم و نوح علیهماالسلام

اعلام انبیا از واقعه کربلا
****************

به دنبال حوا می گشت آدم
از آن روزی هبوطی کرد آن دم

گذر از کربلا غمگین شدش هان
چنان دلتنگ گشتش ناله گریان

که در مقتل چنان لغزید پایش
که از پایش چه خونی شد روانش

نگاهی بر سما گفتش خدایا
گناهی مرتکب کیفر که ما را

زمین را سیر کردم تا که این جا
ز پایم خون که جاری شد خدایا

ندا آمد نه جرمی لا گناهی
زمانی می رسد قتلی نگاهی

حسین از نسل اولادت که آدم
چه مظلومانه سر از تن جدا غم

که خونت شد روان جاری زمین شد
که آدم لحظه ای جانا غمین شد

حسین پیغمبر است گفتا نه آدم
که ختمی مرتبت را پور ماتم

یزید است لعنتی کن قاتل او
که اربع لعنتی کردش نکو رو

به جانب کوه رفتش تا عرفات
در آنجا یافت حوا را به حاجات

گرفت آدم کلامی از خداوند
که برگشت داده شد توبه اش دلا پند

که در ساق عرش دیدش چند کلامی
به او آموخت جبراییل نامی

پناهی برد بر اسمای حُسنا
محمد شد علی پوران زهرا

که آدم داد سوگندی خدایا
که در قلبش چه حزنی شد مهیا

که آب از چشم جاری شد چه نالان
بگفت جبرئیل علت چیست گریان

به پنجم اسم قلبم ناله ای کرد
که اشکم را دلا خونابه ای کرد

مصائب بس بزرگ آمد که آدم
مرا گو آن چه باشد زود در دَم

زمان آید غریبی تشنه تنها
کمک یاری نباشد کشته آن جا

چو او را بنگری گوید چه عطشان
میان او آسمان دودی هوا هان

به شمشیری شود سیراب و مرگی
که مذبوح از قفا گردد نگاهی

که خرگاهش به غارت شد که آدم
مبارک سر زنندش نیزه ماتم

که از شهری به دیگر شهر گردان
اسیرانی به همراهی پریشان

غریبی تشنه لب در کربلا هان
به پیرامون نگاهی کرد عطشان

مصیبت نامه مولانا حسین جان
بلایی ابتلا باشد ز دوران

دلم غمگین و خونین گشت جبرئیل
مصیبت نامه مولانا به تبجیل

که آدم غصه دارد مرگ طالب
عزاداری کند هر لحظه راغب


قصه کربلا به نوح اعلان شد
******************

که راوی شد انس مالک که گوید
سخن را از نبی مرسل بجوید

ندا آمد که قوم نوح هالک
شکافد نوح الواحی که ذالک

چو شق کردش ندانستش چه کاری
که آمد جبرئیلی هان به یاری

نشان دادش به او شکلی ز کشتی
به صد میخ الف صندوقی به دستی

تمامی میخ را کوبید کشتی
که باقی میخ پنجی هان به دستی

به یک از پنج میخی زد چه نوری
که چون انجم درخشان شد چو هوری

چنان حیران شدش نوح نبی هان
چو بشنیدش نبی هستم هراسان

بگو احوال این مِسمار با من
ندیدم این چنین مسمار گفتن

که سیّد انبیا نامش محمّد
یمین کشتی جلو کن نصب احمد

دوم مسمار زد نوری که ساطع
عمو زاده اش علی چون هور طالع

به چپ کشتی بکن نصبش جلو هان
محمّد با علی حافظ نگهبان

سوم میخی همان زهرای اطهر
که نصبش جنب میخ اول که اظهر

چهارم میخ نصبی شد به جنبی
حسن باشد به چپ کشتی که نصبی

که پنجم میخ نوری زد چه رخشان
پدید آمد چه خونین گشت حیران

که جبرئیل امین گفتش روایت
ز مقتل کربلا شرح از شهادت

چو با کشتی جهان را در نوردید
زمین آن را گرفت چون کربلا دید

که نوح از غرق ترسان شد ندایی
خداوندا جهان گشتم نه آهی

چه شد هان لرز دارم ترس خالق
که نازل شد امین در حال ناطق

که مقتل گاه شد ای نوح این جا
حسین مقتول گردد او که طاها

بگو قاتل حسین کی مرد دانا
که ملعون زمین هفت آسمان ها

نبی نوح اربعی لعنت فرستاد
پس از آن نوح کشتی را بگرداند

به جودی کوه کشتی را که بنشاند
حیاتی دیگر آمد نوح خنداند


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و که با یک شغل راحت زندگانی رضایتمندی شغلی تداوم

حکایت بشنویم از هر وزارت
مسائل اجتماعی را حکایت

یکی املا کند انشا نگاری
یکی حق را ادا دیگر چه کاری

وزارت خانه ها هر یک مجزا
که در اصل متکی پیوسته جانا

حقوقی شهروندی مردمانی
به تنظیم هر وزارت خانه هایی

معاشی اقتصادی خرج و دخلی
توهم زا تورم مرگ سهلی

طبیبی کو کند درمان تورم
به معلولی و علت با تحکم

بسوزاند تورم در جهانی
صفا صلحی میان ملت نمایی

معیشت دخل و خرجی مردمانی
به تنظیم اقتصادی یادمانی

دلا قانون کاری وضع شغلی
چنان تنظیم باید لا که بُخلی

که با یک شغل راحت زندگانی
حقوقی شهروندی زیست دانی

مرا با این و آن کاری نه ای جان
تقاضا عرضه در کالا نمایان

رفاه آرامشی باید تحاکم
رضایتمندی شغلی تداوم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

طرح کارآمد در آموزش و پرورش و آموزش ضمن خدمت فرهنگیان  " خبر24 به نقل از ایسنا: رضوان حکیم زاده در مراسم افتتاح مدرسه شهید ماندگاری نطنز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: 3 استان اصفهان، کردستان و یکی از 2 استان آذربایجان شرقی و غربی به عنوان پایلوت طرح کار آمد وزارت آموزش و پرورش انتخاب شده اند.
وی افزود: طرح کار آمد طرحی است که به بحث آموزش کمک می کند و به جای آموزش ضمن خدمت معلمان که خیلی هم ثمر بخش نبوده است، اجرایی می شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در این طرح معلمان با استفاده از تجارب خودشان و در اختیار قرار دادن تجارب خود به یکدیگر اقدام به آموزش می کنند.
وی تصریح کرد: روش های نوین همیاری، روایت و درس پژوهی نیز شامل این طرح کارآمد خواهد شد و به جای اینکه ما از مرکز، اقداماتی را انجام دهیم نیازهای آن ها با همکاری مدیر مدرسه و به صورت خود محور انجام می شود."

1) مطالعه پایلوت یا پیش عمل، در سه استان کاملا متفاوت از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و زبان ، انجام می گیرد که قدر مسلم ، نتایج متضادی خواهد داشت. بهتر بود در مناطق مشابه انجام می گرفت که مسئولین با توجه به دسترسی جامعه آماری ، بهتر از هر کس آنها را می شناسند.

2) pilot study در کشور ما غریب است و با آن برخورد منطقی نمی کنند. بارها این وضعیت را شاهد بوده ایم مانند در تغییر نظام آموزشی به سیستم ترمی در دهه 70. با این مطالعه بررسی اولیه از شرایط ایجاد تغییر با کنترل متغیرها ، انجام می گیرد که هم توسط پژوهشگران واقعی این طرح اجرا نمی شود و هم نتایج آن اگر پاسخ هم ندهد ، باز به اجرا گذاشته می شود. برای دفعات و کرات باید این مطالعه انجام گیرد تا همه ی عوامل مداخله گر بازدارنده از غربال گری بگذرند. و بعد با رعایت احتیاط نتایج را بتدریج تعمیم بخشید.

ما شوراهای دبیرانی را شاهد بوده ایم که بنا به اضطرار، بدون حضور معلمین انشاء و در زنگ سیاحت توسط آنان مطالعه ! و امضاء گردیده است  3) بار مثبت دو کلمه "طرح کارآمد" ، تضمین کننده ی نتایج ارزنده نیست. سه واژه ی "آموزش ضمن خدمت" نیز مطلوب بود اما هر آمد و رفت مسئولی زد چشمش را کور کرد و گوشش را کَر و قلبش را زخمی و....در واقع شد تابلوی پرتاب نیزه.

4) طرحی به این زیربنایی، بهتر نبود توسط مشمولین این عرصه نیز نظر سنجی می شد؟ شما مسئولین محترم ، کی زیر گوشه چشم هایتان ما معلمین را هم خواهید دید و باور خواهید داشت؟
اساس مسأله کسب دانش روز معلمین و استفاده از تجارب عملی آنهاست نه تئوریک. چرا که در طی سالهای خدمت معلمین، نظریه ها و تئوری ها تغییر می یابند. مثلا در گذشته می گفتند: آب در 100 درجه می جوشد اما امروز می گویند نسبت به دمای منطقه درجه جوش آب فرق می کند. مسایل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نیز با مداخله عامل زمان و مکان تغییر می یابند. این آموزش ها برای به روز کردن دانش معلمین است، نه اَزبر کردن کتب غیر تخصصی.

5) اگر اساس این طرح استفاده از تجارب عملی همکاران است، چرا اتلاف زمان و بودجه و انرژی ؟ همه این سه عنصر را در جمع آوری و تدوین تجارب همکاران در کتابی به کار گیرید تا آنان از محتوی تجارب یکدیگر آشنا شوند.
البته پیشنهاد دیگرم به حاکمیت فرهنگی بسیار غنی و بزرگوارانه نیاز دارد که متأسفانه در مدارس ما عملی نیست. می شد با هفته ای 2 ساعت دور هم نشینی همکاران برای تبادل تجارب و خلاقیت ، اقدام کرد. اما با توجه به خیلی از مسایل ما هنوز به این بلوغ اجتماعی نرسیده ایم. یعنی یادگرفتن از یکدیگر.

6) شرمنده هستم از بیان این بند، اما همه لطفا واقع بین باشند. عین جمله معاون آموزش ابتدایی، قرار است که:

"روش های نوین همیاری، روایت و درس پژوهی نیز شامل این طرح کارآمد خواهد شد و به جای اینکه ما از مرکز، اقداماتی را انجام دهیم نیازهای آن ها با همکاری مدیر مدرسه و به صورت خود محور انجام می شود."

ما شوراهای دبیرانی را شاهد بوده ایم که بنا به اضطرار، بدون حضور معلمین انشاء و در زنگ سیاحت توسط آنان مطالعه ! و امضاء گردیده است. برخی تا سلاح اجبار و کسر نمره ارزشیابی و..... نباشد ،لا عمل !
ما بی تقصیر هستیم ، سیستم تربیتی ما چنین است ،تا چوب نباشد از عمل خبری نیست. این زشتی از بین نمی رود مگر با آموزش در دوره ی ابتدایی.
ما معلمین جامعه پذیر شدیم و ارزشها یا ... در درون مان نهادی شد و... شخصیت ما شکل گرفته اما کودکان را دریابید. همه بودجه و طرح و آزمایش و خطا و همه .....برای دوره ابتدایی برنامه ریزی نمایید تا پاسخی ماندگار بگیرید.

7) امروز دیگر به کلاس و دوره و... نیازی نیست. کی آموزش و پرورش ساختار سنتی پیر درمانده را کنار خواهد گذاشت و به پویایی معلمین اجازه خواهد داد ؟

شما با هر طرحی به مصرف بودجه و زمان می پردازید.
معلمان می توانند با مراجعه به سایت های گوناگون همه چیز یاد بگیرند. فقط آنقدر شیدایی شغلی برای معلمین ایجاد نمایید که آنان برای سر خاراندن فرصت داشته باشند نه در صف های طولانی وام و قرض الحسنه و... عمر مفید خود را از دست بدهند ! یا در تقاضای مطالبات خود تمامی انرژی و علاقه خود را هزینه کنند.

شما مسئولین زندگی ما را در حدود سایر مشاغل کشور تأمین نمایید تا ما خودمان فرصت مطالعه و تحقیق و تفحص داشته باشیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
جمعه, 31 شهریور 1396 ساعت 15:20

غصه ها هر لحظه نو اتمام لا

شعر معلم و خط فقر
می نویسم خسته لا از زندگی
همچو بیدی در عبادت بندگی
همچو بیدی با ریاضت روزگار
گر چه اشک آلود چشمانم نگار
غصه ها هر لحظه نو اتمام لا
با صبوری هان گذر ایام را
قسط و عدلی را رعایت گر غمین
بار مسئولیتی لا سهل بین
خط فقری را تحمل مردمان
آبرو را حفظ باید هر زمان
گر چه باشد وعده ها چشم انتظار
چون عمل لا طعنه فرضی ای نگار
ما کسی داریم بی کس لا دلا
علم را حرمت به حرمت اقتدا
بار مسئولیتی باشد چه سخت
همتی لازم به عدلی نیکبخت
گوش ها سنگین به سنگینی چو کوه
استواری کوه با علمی شکوه
شکوه دارم گر چه عالِم روزگار
با درایت عقل کاری لا چکار


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و سخن از عشق بود  پای کلاس  درد و رنج دو طفل  سینه شکافت

اولین روزهای زندگی ام
درس ایمان و عشق بود و سکوت
روز آدینه قشنگ دلم
مکتب درس عشق بود و خلوص
پا پیاده به راه افتادم
از میان زمین ناهموار
روزها را به صبر
پیمودم
تا رسیدم
به دشت پر غوغا
سخن از عشق بود
پای کلاس
درد و رنج دو طفل
سینه شکافت
آه سردی
میان سینه دمید
اشک خون از ضمیر سینه
چکید
آری
ای مردمان
کجا رفتند
عارفان
عاقلان دشت حریر
با ندایی
سکوت سینه شکست
درس عشق و سرود بود و درود
گریه بچه ها و بغض گلو
یاد ایام دیرمینو بود
کودک بینوای
شهرآشوب
از میان کلاس
قد کشید
رو به من کرد و بچه ها را گفت
مادرم اشک ریز این قد بود
پیر گفتا که پیر کودک من
اشک ریزان مادران این بود
در چنین روز فقر و بیداری
عز فقر است آدم ثانی
فقر فخری از آن بگفت نبی
تا که بر خلق ها شود آگه
دست پیر فتاده بگرفتن
عشق ایمان وجود مردم بود


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 28 شهریور 1396 ساعت 21:46

بعد یک روز درس بود و سکوت

شعر معلم در مورد بعد یک روز درس بود و سکوت

مرد تنها همیشه تنها بود
خواه در مکتب و خواه نماز
ورد و ذکرش همیشه بود خدا
همچو بویی نسیم مهر افزا
در چمنزار جاده های بهار
پا به پا سیر هر کجا می رفت
بعد یک روز درس بود و سکوت
درس روز و سجود روزه و جود
در سرش شوق دید بود و سرور
دوستان با وفا و دورا دور
بارش ابر و سیل جاری بود
پیر صوم از دعا کاری بود
بر زمین ذکر خیر راهی شد
راه دل را گرفت و راضی شد
از پل آب رفت آن سر رود
رود غران و غرشش سرود
هر قدم کرد راه را نزدیک
بر لب جو نشست پیر سلوک
در ته جوی دید سبزه چند
دست و صورت بشست و کُند دو چند
وقت موعد رسید و کلبه نشست
دوست خندان و دل به خنده گذشت
پیر صوم بعد شام سفره دل
کرد پهن و بگفت قصه دل
جمعه شب بود و ذکر بیداران
خنده ها بود و شکر دیداران
کلبه را صبح جمعه ترک بکرد
همره دوست شد روانه دشت
ذکر دل بود و ذکر صحبت یار
پیر بود و طریقتش به بار
همره هم به دشت ها ناظر
پرس پرسان نگاه شد خاطر
عزم دیدار دوستان کردند
عازم دشت بوستان کردند
منظره از قلل پدید آمد
راه صعب از قلل شدید آمد
پیر صوم هر دو روزه دوشا دوش
درد گویان به هم ز کوه عبور
برسیدند بر در کلبه
شاد کردند مونس کلبه
همرهان روز را سپر کردند
سر و دل را به ذکر پر کردند
صبح فردای روز روز وداع
سینه شان شاد و خنده ها در یاد
بعد یک سال گشت حادثه ای
در همان جای وقت تابستان
پیر صوم این چنین شنید ز دوست
غرق آب است پیکر یر دوست
ماجرا این چنین ببود و گذشت
غرق آن دوست قلب پیر شکست


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم برای دانش آموزان و کلاس و آغاز سال تحصیلی

اولین روزهای زندگی ام
درس ایمان و عشق بود و سکوت
روز آدینه قشنگ دلم
مکتب درس عشق بود و خلوص
پا پیاده به راه افتادم
از میان زمین ناهموار
روزها را به صبر
پیمودم
تا رسیدم
به دشت پر غوغا
سخن از عشق بود
پای کلاس
درد و رنج دو طفل
سینه شکافت
آه سردی
میان سینه دمید
اشک خون از ضمیر سینه
چکید
آری
ای مردمان
کجا رفتند
عارفان
عاقلان دشت حریر
با ندایی
سکوت سینه شکست
درس عشق و سرود بود و درود
گریه بچه ها و بغض گلو
یاد ایام دیرمینو بود
کودک بینوای
شهرآشوب
از میان کلاس
قد کشید
رو به من کرد و بچه ها را گفت
مادرم اشک ریز این قد بود
پیر گفتا که پیر کودک من
اشک ریزان مادران این بود
در چنین روز فقر و بیداری
عز فقر است آدم ثانی
فقر فخری از آن بگفت نبی
تا که بر خلق ها شود آگه
دست پیر فتاده بگرفتن
عشق ایمان وجود مردم بود


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
صفحه1 از54

نظرسنجی

آیا با حذف معاون پرورشی در مدارس موافقید؟

پربازدیدترین ها

 بیمه نوین

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

تبلیغات در صدای معلم

کالای ورزشی معلم

خدمات چاپ

تلگرام صدای معلم

تحقیقات و آموزش

چاپ مدارس

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

final 1

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

صندوق ذخیره فرهنگیان

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور