صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دانش آموز

  • « تحصن سه روزه و سراسری معلمان و همچنین اخبار ناگوار اوج گیری اومیکرون تیر خلاصی بر تمام برنامه ریزی مدیران مدارس در رویکرد حضوری کلاس ها بود»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

نتیجه فاجعه بار امتحانات حضوری دانش آموزان و شکست طرح آموزش تلفیقی ! مطلب ویژه

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان با تدبیر مسئولان امتحانات دیماه امسال به صورت حضوری برگزار گردید. مشاهده نتیجه فاجعه بار امتحانات حضوری گوشه هایی از عمق افت تحصیلیِ حاصل از کلاس های مجازی را برای شرکای آموزش و پرورش عیان نمود.خانواده ها و دانش آموزان با مشاهده کارنامه های خود متقاعد به شرکت در کلاس های حضوری شده بودند و انصافا هفته اول بهمن از کلاسهای حضوری مدارس استقبال…
  • «مسئوليت مواجهه با بحران افت يادگيري در درجه نخست به عهده وزارت آموزش و پرورش و در درجات بعدي به عهده معلمان و اولياي دانش‌آموزان است»
  • دكتر احد نويدي/ عضو هيأت علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مواجهه با بحران شکاف یادگیری ايجاد شده در دوره شيوع كرونا مطلب ویژه

شیوع بیماری کووید ۱۹ مهمترین و بزرگترین چالشی بوده است که سیستمهای آموزشی ملی تاکنون با آن مواجه شده‌اند. شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث شد که زندگی بسیاری از دانش‌آموزان به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار گرفته و در ابعادمختلفی مختل شود. این اختلال نه تنها با توجه به مقاطع تحصیلی آنها و یا نوع واحدهای درسی شان بلکه با توجه به نوع آموزشهایی هم که این دانش آموزان در حال طی…
  • «اینکه چرا نظام آموزشی ما این چنین دچار سیر قهقرا شده، پاسخ روشن است و علل این قهقرای دامنه‌دار بارها و بارها از زبان و قلم تحلیل‌گران آموزشی و حتی مقامات ارشد وزارتی به کرات شنیده و دیده شده است. اما اینکه چرا عزم جدی برای درمان اختلالات نظام آموزشی و باز گرداندن حیثیت از دست رفته‌ی آن وجود ندارد، رازی‌ست نانموده و معمایی‌ست ناگشوده»
  • حمزه‌علی نصیری

روایت سیر قهقرا؛ از نمودهای رکود در تیمز و پرلز تا علائم سقوط در دوران کرونا مطلب ویژه

  اگر بگوییم میزان پیشرفت و توسعه‌ و کامیابی هر کشوری در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی در گرو عملکرد نظام آموزشی آن کشور است، اغراق نکرده‌ایم. چرا که تربیت شهروندان کاردان و کامیاب و موفق و توسعه یافته‌ای که سرنوشت کشور را رقم می‌زنند، بر عهده‌ی نظام‌ آموزشی‌ست. عملکرد نظام آموزشی یک کشور ضمن اینکه تمام شئونات زندگی و کیفیت زیست اجتماعی و فردی مردم را در سطح سرزمین ملی تحت‌ تأثیر…
  • « اصولا چرا فرزندان برخی از مسئولان به اروپا و آمریکا گردی بروند و بچه های بقیه مردم به قبرستان!؟»
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

درباره توصیه مسئولان به بهشت گردی ( قبرستان گردی ) ؟! مطلب ویژه

پرده اولدو ماه پیش در مراسمات کف و دفن یکی از اقوام در بهشت زهرای تهران دختر ابتدایی ام همراه ما بود در طول مراسم به طور تصادفی توجهم را جلب کرد. بیچاره چهارستون بدنش چون چوب، خشک و تنیده می لرزید. در اثنای مراسم خودم را سرزنش می کردم غافل از آن که اثرات مشاهدات عینی مراسم تدفین و گریه و زاری اطرافیان و خرافه گویی برخی از مداحان در روح…
  • «خانواده ­ها از آموزش­ های حضوری استقبال کنند و دانش آموزان را با رعایت شیوه نامه­ های بهداشتی و تزریق واکسن به حضور در مدرسه تشویق نمایند»
  • حسین معافی/ تحلیل گر مسائل اجتماعی

اعتیاد به اینترنت دانش آموزان و نقش مغفول خانواده ؟

والدین مراقب باشند با توجه به استفاده  فراوان از فضای مجازی در آموزش­ها و انجام بسیاری از امور به صورت غیر­حضوری، این فضای مبهم و ناشناخته فرزندان آن‌ها به‌سوی اعتیاد اینترنتی سوق ندهد. با تعطیلی مدارس و انجام آموزش های غیر حضوری شاهد افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی از سوی دانش آموزان هستیم که این امر علاوه بر آسیب‌های جسمانی می‌تواند آسیب‌های روانی نیز در پی داشته باشد که اعتیاد اینترنتی…
  • با همکاری پژوهش سرای دانش‌ آموزی خوارزمی آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج و دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی ؛
  • گزارشگر : رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

کارسوق دانش‌آموزی هوش مصنوعی استان البرز با مشارکت خوب و فعال دانش آموزان برگزار گردید

گروه استان ها و شهرستان ها/ کارسوق دانش‌آموزی هوش مصنوعی استان البرز روز پنجشنبه، 18 آذر 1400، از ساعت 8:00 الی 18:00 در محل کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه خوارزمی حصارک برگزار شد.  در این کارسوق که با همکاری پژوهش سرای دانش‌آموزی خوارزمی آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج و دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی برگزار گردید، قریب به 80 دانش‌آموز از مدارس مختلف استان البرز شرکت کردند.  در آئین افتتاحیه‌ی این…
  • «با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانش آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری ­ها و آسیب­ های جسمی و روحی دانش آموزان در آموزش ­های مجازی و همچنین برای جلوگیری از کم سوادی و عدم تلاش علمی دانش آموزان، شایسته است که اولیای گرامی فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به­ ویژه شرکت در آزمون­ های حضوری تشویق و ترغیب کنند»
  • حسین معافی/ تحلیلگر مسائل آموزشی

اجرای آزمون حضوری برای همه دانش آموزان عین عدالت آموزشی است

  در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمون­های مستمر در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علیرغم آموزش­های حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می ­شود، دانش آموزان علاقه ­ای به شرکت در آزمون ­های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نیست و آزمون به صورت مجازی نیز به صورت همزمان انجام می­ شود اکثر دانش آموزان در آزمون­های غیر حضوری شرکت…
گروه رسانه/ پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا ) « به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در پاسخ به «ضرورت بازگشت به مدرسه و چرایی امتحانات حضوری» اظهار کرد: با توجه به این که ضرورت داشته است تمام مدارس از اول آذر ماه فعالیت های حضوری خود را با رعایت شیوه نامه بهداشتی آغاز کنند و فرض بر این است…
  • «شما بگویید با کدام روحیه، انگیزه، چشم انداز برنامه ریزی شده توسط شماها سر کلاس درس بی دغدغه حاضر شوم و مُر قوانین و بخشنامه های پی در پی، بی پشتوانه و زیر ساخت را اجرا کنم ؟»
  • عثمان عباسی/فرهنگی و کنشگر اجتماعی

دانش آموزان کار، کوچ بری یا کولبری سهم بخشی از دانش آموزان من! مطلب ویژه

هرچند از قدیم گفتند؛ درد گفتن به مردم بی درد، خود دردی است، لیکن در لابه لای همدردی ها شاید همنوایی پیدا گشت و مرهمی بر زخم کهنه درون گذاشت. آنچه می نگارم تحلیل یا یک یادداشت پژوهشی و علمی نیست. دل نوشته ای از یک معلم است که تدریس از پایتخت کشور تا روستاهای محروم نقطه صفر مرزی را در کارنامه سابقه کاری خود دارد. صبح جمعه از خواب بیدار شدم…
  • به مناسبت یکصدمین سال شهادت میرزاکوچک خان جنگلی، تریبون آزاد دانش آموزان دبیرستان شهیدستان کرج برگزار گردید ؛
  • گزارشگر : رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

هدف از تریبون آزاد دانش آموزی تمرین دموکراسی است

گروه گزارش/  ۱۱ آذر مصادف با یکصدمین سال شهادت میرزاکوچک خان جنگلی، تریبون آزاد دانش آموزان دبیرستان شهیدستان کرج با حضور رئیس سازمان دانش آموزی استان البرز، اعضای شورای دانش آموزی،رئیس انجمن،رئیس‌ بسیج دانش آموزی و سایر مسئولین مدرسه برگزار گردید. در این جلسه  ،هیات رئیسه و مسئولین کمیته های شورای دانش آموزی هر یک ضمن معرفی حوزه فعالیت های خود به بیان عریان دغدغه ها، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند. با…
  • دانش آموزان از خودشان پس از بازگشایی مدارس می گویند ؛
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

دانش آموزان را از حضور در مدرسه محروم نکنید! مطلب ویژه

   در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ویژه مدارس به طور خاص به آموزش حقوق شهروندی و مدنی به عنوان جزئی از آموزش های فعال پرداخته نشده و نسبت به ارتقای آن راهکاری وجود ندارد. شاید نیاز باشد به این موضوع رسیدگی عاجلی شود. برای تعطیلی ۲۲ ماهه آموزش حضوری و نداشتن اهتمام در بازگشایی جدی مدارس می توان تک تک مسئولین را در این برهه مقصر شناخت. هر چند برخوردی…
  • «جان دیوئی صد سال پیش باور داشت اگر کودکانمان در مدرسه دموکراسی را تمرین کنند، در آینده جامعه ای بر مبنای دموکراسی خواهیم داشت»
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

انتخابات شورای دانش آموزی و تراژدی دموکراسی ! مطلب ویژه

بیش از بیست سال است ؛ آبان که می شود در مدارس شور و حالی بر پا می شود. بچه ها می گویند انتخابات شورای دانش آموزی است و همه برای کاندید شدن یا رای دادن به کاندیدای منتخبشان در تلاش و تکاپویی جدی هستند. نگاه که می کنی باور می کنی حرکتی در راستای تحقق دموکراسی زیر پوست کریه استبداد رایج در حال شکل گرفتن است ولی پای سخن دانش آموزان…
  • گزارشی از بیست و چهارمین انتخابات شوراهای دانش‌آموزی کشور در شهیدستان کرج؛
  • گزارشگر : رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

شورای دانش‌آموزی صدای دانش‌آموز است

تشکیل مجلس دانش‌آموزی و شورای دانش‌آموزی از محورهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. بیست و چهارمین انتخابات شوراهای دانش‌آموزی کشور ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در شرایط کرونا ویروسی به صورت الکترونیکی در سراسر کشور در بستر شاد انجام شد.  ۲۰ آبان اولین جلسه حضوری شورای دانش آموزی برای انتخاب ارکان و کمیته ها برگزار گردید. مخرج مشترک سخنان آتشین دانش آموزان در اولین نشست شورا؛ تلاش برای بازگشایی حضوری شهیدستان کرج…
  • «دانش‌آموزان شهردار مدرسه در زمینه تصمیم‌گیری‌های کلان و خرد در مدیریت محله و مدرسه مشارکت دارند و نوعی تمرین دموکراسی برای دانش‌آموزان است»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی- اجتماعی

نقش دانش آموزان و مدارس جامعه محور در مدیریت شهری مطلب ویژه

 پرسش مهر امسال که ریاست جمهوری در ابتدای سال تحصیلی مطرح کردند به ویژگی­های ایران قوی و نقش دانش آموزان و معلمان در شکل‌گیری آن مربوط است. نقش آموزش و پرورش و فرهنگ سازی در رشد همه جانبه  کشور از مهم­ترین مواردی است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود. از آنجا که ریشه بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی ریشه در آموزش و پرورش دارند لذا باید…
  • «آموزش و پرورش جذابیت و مطلوبیت خود را از دست داده و احتمالاً کرونا بهانه‌ای بیش نبوده تا طفلان و حتی خانواده‌ها از مدرسه گریزان شوند»
  • دکتر خالد توکلی/ معلم و جامعه شناس

تاملی بر ترک تحصیلی دانش آموزان

«سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم.» در جامعه‌ای که نوکیسه‌های سیاسی و اقتصادی قدر می‌بینند و از صدر تا ذیل جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند، دستیابی به سرمایه فرهنگی بیهوده تلقی می‌شود. این خبر را…
  • در دﻫﻜﺪه‌ی ﺟﻬﺎنی اﻣﺮوزی، کسی ﻛﻪ ﻟﺐ‌ از‌ ﻟﺐ نمیﮔﺸﺎﻳﺪ ﻧﻤﺮه‌ اﻧﻀﺒﺎط «ﺑﻴﺴﺖ» نمیﮔﻴﺮد ﺑﻠﻜﻪ نمره‌ی «ﻫﻮﺷﻴﺎری» و «مسئولیت‌پذیری» او «ﺻﻔﺮ» می‌شود! ﺑﻪ‌ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺎدگی!
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم - روان پزشک

خوب ها ، بدها و نمره انضباط بیست !

ﺳﺎلﻫﺎ ﭘﻴﺶ، آن زﻣﺎن‌ﻛﻪ ﻣﻦ ﺷﺎﮔﺮد ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻮدم، اول ﻫﺮ ﺳﺎﻋﺖ درسی، ﭘﻴﺶ از آﻣﺪنِ ﻣﻌﻠﻢ، ﻣﺒﺼﺮِ ﻛﻼس وﺳﻂ ﺗﺨﺘﻪ‌ﺳﻴﺎه خطی میﻛﺸﻴﺪ و یک‌ﻃﺮف آن میﻧﻮﺷﺖ: «ﺧﻮبﻫﺎ» و ﻃﺮف دﻳﮕﺮ آن میﻧﻮﺷﺖ: «ﺑﺪﻫﺎ». ﺑﻌﺪ از ﻧﻮﺷﺘﻦ اﻳﻦ دو ﺳﺮﻓﺼﻞ، ﻛﺎر ﻣﺒﺼﺮ اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﻫﻤﻜﻼﺳﺎنش ﺑﺪوزد و «ﺧﻮب» را از «ﺑﺪ» ﺗﻤﻴﺰ دﻫﺪ و دو ﺳﺘﻮنِ روی ﺗﺨﺘﻪﺳﻴﺎه را ﭘﺮﻛﻨﺪ. ﺗﻤﻴﺰدادن ﺧﻮبﻫﺎ از ﺑﺪﻫﺎ ﻛﺎر آﺳﺎنی ﺑﻮد: ﻫﺮﻛﺲ دﻫﺎن میﮔﺸﻮد…
  • «آن چه آینده یک کشور را می سازد نه بیرون فرستادن افرادی مطيع و بی تفاوت که تربیت شهروندانی مسئول و منتقد است که به خودآگاهی لازم فردی و اجتماعی رسیده باشند»
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

روز دانش آموز و رکنی که فراموش شده است ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ امروز 13 آبان به مناسبت « روز دانش آموز » نام گذاری شده است . دانش‌آموزان، پرجمعیت‌ترین قشر جامعه هستند که تمامی گروه‌های سنی 6 تا 18 ساله مدرسه‌رو را شامل می‌شوند. همه دولت‌ها برای دانش‌آموزانشان هزینه و برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهند. پس از جنگ جهانی دوم و به یاد تمام دانش‌آموزانی که از همه کشورهای درگیر درطول جنگ کشته شدند، 17 نوامبر هرسال به عنوان « روز جهانی…
  • مدیر سازمان دانش آموزی استان البرز در گفت و گو با صدای معلم :
  • گزارشگر : رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

محتوای تکراری و متولیان متکثر در حوزه‌های پرورشی عملاً دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان را گیج و سرگردان کرده است! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/  شنبه ۸ آبان مصادف با روز جوان و بسیج دانش آموزی، محسن صادقیان مدیر سازمان دانش آموزی استان البرز از شهیدستان کرج بازدید نمود. صادقیان یکی از نیروهای مجرب و محجوب سازمان آموزش و پرورش البرز بوده و در مسائل حوزه تعلیم و تربیت ذهنی باز، کنجکاو و حل المسائلی دارد. وی در این دیدار نکاتی در خصوص رویکرد و فعالیت های سازمان دانش آموزی و…
  • «البته همیشه راحت‌تر است که با درست کردن یک قهرمان بی‌گناه، کم‌کاری‌های خودمان را بپوشانیم. اشکی بریزیم، احساساتی شویم، تفکر خاصی را بر خون کسی سوار کنیم و همه‌ی ما تا حادثه بعدی همه‌چیز را فراموش کنیم»
  • کوثر شیخ نجدی

با علی لندی قهرمان‌سازی نکنیم ؛ نیاز به توزیع نظم و آموزش داریم

تقدیر از «علی لندی» نوجوان ایذه‌ای که برای نجات جان همسایگان قربانی آتش شد، اگرچه موجب تسلی خاطر خانواده و حتی جامعه است اما نمایش او به عنوان «فداکار» و ساختن «الگوی قهرمانی» از او عاقلانه به نظر نمی‌رسد. کدام یک از ما حاضر است فرزندش را به اقدامی مشابه و تکرار این رفتار پر خطر تشویق کند؟ حاضر نیستیم. اما آیا ما از فداکاری و شجاعت به دوریم؟ یا به عنوان…
  • « نوشتن یک نامه و یا یک داستان دوباره این آرامش را فراهم می‌کند . این فن را همراه با فرزند خود انجام دهید به یک خروجی خلاق برای احساسات او ختم خواهد شد»
  • مهدی منصوری

روش‌هایی برای آرام ساختن کودکان و دانش‌آموزان

در این مقاله به روش‌هایی برای آرام ساختن کودکان و دانش‌آموزان می‌پردازیم : 1 - این مورد را به یاد بیاوریم که آسیب رساندن به دیگران به‌هیچ‌عنوان خوب نیست .بسیاری از کودکان در صورت مقابله به دیگران به‌ صورت فیزیکی یا عاطفی برخورد نشان می‌دهند و خود را در معرض ابتلا به عصبانیت قرار می‌دهند . باید به بچه‌ها یادآوری کنیم این راهش نیست و در اولین مرحله آن‌ها باید یاد بگیرند…
  • « مساله اینجا مفردات نیست، مساله سیستمی ست که برخی افراد هیچ-ندان و بیمار و خشن را بدونِ هیچ نظارتی تحت عنوان آموزگار بر جامعه و نسل ها انسان تحمیل می کند »
  • ابوذر شریعتی/ کاوشگرِ فلسفه ی محض

من هیچ وقت معلمان، ناظمان و مدیران مدرسه را نمی بخشم ! مطلب ویژه

( داخل پرانتز و قبل از همه بگویم من پیش از همه چیز آن سیستم فاسدی که حق و حقوق معلمین جامعه حتی بداخلاق ترینشان را ضایع کرده و صدایشان را خفه می کند را متهم می کنم و نمی بخشم و اما بعد:) من هیچ وقت معلمان، ناظمان و دبیران دوران مدرسه و دبيرستانم را برای خرافات و عقاید غلط و دگمی که در ذهن و ضمیرم حقنه کردند (که همین…
  • « کاش جو جامعه و البته تابوهای خود ساخته ما اجازه نزدیکی بیشتر معلمها، مدیران و مشاوران را با خانواده های دانش آموزان را مهیا نماید»
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

من یک مدیر عجول و سطحی نگرم

جمعه با دو تن از دانش آموزان خاصِ خاص قرار ملاقات دارم ؛ کاری غیرمتعارف در آموزش و پرورش ایران. شب قبل از آن در اثنای بحث و جدل در خصوص چیستی و کیستی وزیر آموزش و پرورش در گروههای مختلف، قرار ملاقات با این دو نفر را تنظیم کردم . ساعت ده صبح در حوالی سرداران کرج زنگ نفر اول را فشرده و از پله های ساختمان قدیمی پنج طبقه بدون…
  • « هفته‌ها طول کشید و روزی که من رفتم دیگر آن‌ها نبودند »
  • علی زینلی

برای دانش آموزان افغانستانی مطلب ویژه

باد سردی می‌وزید و سوز سرما چون شلاقی صورت‌ها را سرخ کرده بود. مدرسه تعطیل شده بود و من در کوچه‌های خاکی به‌طرف خانه حرکت می‌کردم. در پس دیواری کوتاه دو پسربچه بر روی تکه‌های کوچک چوب و خاشاک در تلاش بودند آتش روشن کنند. انتهای کوچه‌ای باریک و تنگ خانه اشان بود و از در نیمه‌باز نخل بلند و لاغری که برگ‌هایش چون دستی رو به آسمان بود دیده می‌شد. گنجشک…
  • « به‌ راستی در 12 سال آموزش‌ و پرورش مستمر و سالیانه ، آینده‌سازان این سرزمین چه چیزی را فرا می‌گیرند؟»
  • علی زینلی

دانش‌آموزانی که بیش از تلاش خود نمره می‌گیرند چه سرنوشتی دارند؟ مطلب ویژه

شما هم حتماً با این اتفاقات مواجه شده‌اید: تابلوهای راهنمایی و رانندگی کنار جاده‌ها که خط‌خورده‌اند یا از جا کنده شده است. صندلی‌های بوستانی که علی‌رغم حصار و نگهبان دونیمه شده است و لامپ‌های شکسته‌اش فرهنگ استفاده از اموال عمومی را برایتان روشن می‌سازد. موتورسوارانی که بدون گواهینامه و کلاه غیرمعقول و ناایمن مشغول رانندگی هستند و چه‌بسا جان خود و دیگران نیز به کام مرگ کشانده‌اند. گاهی از خودمان می‌پرسیم این‌ها…
  • « مهارت ارتباطات موثر را بیاموز. ۵۰% موفقیت به ارتباطات موثر، قانع و همراه کردن دیگران و تاثیرگذاری روی آنان است. باید بلد باشی خوب حرف بزنی، خوب ارایه کنی، خوب گزارش بنویسی و خوب متقاعد کنی. مذاکره و ارایه موثر را خوب یاد بگیر »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

هدایت تحصیلی دانش آموزان و سرکوب اندیشه پرواز !

یادش به خیرتمام ۱۲ سال طول تحصیل در اندیشه پرواز بودم.۱۸ سال آزگار با هواپیما خوابیده و به شوق پرواز و رویای محتوم خلبانی بیدار شدم.کارم در ابتدایی ساختن هواپیمای کاغذی بود و در مقطع راهنمایی تراش هواپیمای چوبی و البته چهار ساله دبیرستان در استرس خلبان شدن سپری شد. بالاخره با رتبه ۳ هزار منطقه یک رشته ریاضی فیزیک (سال ۶۸ از شانس ما زنجان به منطقه یک ارتقا یافت و…
  • « هدف از برگزاری کنکور، سنجش دانسته‌های دانش‌آموزان در چارچوب کتب درسی و در محدوده اهداف تالیف آن کتب است نه دانسته‌های دیگر »
  • مزبان حبیبی

کنکور ۱۴۰۰ ، عملکرد پرسش برانگیز سازمان سنجش آموزش کشور و تکلیف وزارت آموزش‌ و پرورش ؟ مطلب ویژه

بخش اول: یک تحلیل مقدماتی از کنکور سراسری ۱۴۰۰ کنکور سراسری کارشناسی در رشته‌های هنر، انسانی و ریاضی برگزار شده و در همین دو روز، با بررسی دفترچه سوالات ریاضی این رشته‌ها، متاسفانه برخلاف ادعای سازمان سنجش و مولفین کتب درسی، سوالات کنکور سراسری به هیچ عنوان رویکرد کتاب محور نبوده و کاملا واضح است که طراحان سوالات در حوزه آموزش ریاضی کلاسیک در وزارت آموزش‌ و پرورش فعالیت نداشته‌اند و اگر…
  • « اوج ناامیدی و استیصال یک جوان ایرانی کنکور زده ! »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

ای کاش خانواده و کشور بهتری داشتم !

" از همه چیز خسته ام از هر چیزیای کاش پولدار بودم و تعدادی دوست خوب داشتمکاش کشور بهتری داشتم ، ای کاش آدم بهتری بودمکاش کارهای خیر بیشتری داشتم به جای تعداد زیادی گناهکاش خانواده بهتری داشتم و آرزو دارم آرزویی نداشتم اگر به عقب برگردم خودمو می کشتم در بچه گی ای کاش می تونستم آزاد باشمای کاش می تونستم اونجور که دلم میخواد عمل کنم ای کاش...." جمعه ۱۱…
  • « سهم تعطیلی طولانی مدت مدارس و واحدهای آموزشی بر اثر کرونا در این بحران چه بوده است ؟ نتایج طرح " نماد " برای نظام آموزشی چه بوده است ؟ »
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

سهم دانش آموزان از ابتلای 60 درصدی جامعه ایران به اختلالات روانی مشخص شد : 5 میلیون نفر ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ چندی پیش علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرد : ( این جا ) « حدود ۶۰ درصد مردم دارای افسردگی، اضطراب، وسواس و یکی از اختلالات روانی هستند که اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که بیماری دارند و باید خود را درمان کنند از طرفی حدود ۴۰ درصد مردم می‌دانند به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند اما فکر می‌کنند خودش خود به خود…
  • « تیزهوشانی هم که با بخت یاری، سرشت و سرنوشتی همسو پیدا کنند، اگرچه به تیر تناقض ِخودواقعی و ایده آلی زخمی نمی شوند، لیک چاره ای جز مهاجرت از این محیط عصبی و ناشاد و ناسالم را نخواهند داشت »
  • دکتر حمید اخوین/ روان پزشک

ضربه ی دوازده سالگی ؟ تاثیر کلاس ششم در سرنوشت یک ملت ! مطلب ویژه

ریشه بسیاری از روان نژندی ها در تعارضات است و یکی از این تعارضات بر مبنای نظریه خانم کارن هورنای، روانکاو آلمانی، تعارض بین خود واقعی"real self"و خود ایده آل "ideal self" است. خود واقعی برآیند نیرو و تلاش درونی در جهت کسب رضایت نیازهای واقعی من و خود ایده آل، برآیند " تو باید" هایی که از طریق محیط و جامعه در درون ما شکل گرفته است . جوامعی که گفتمان…
  • « چرا این نظام تربیتی ما نتوانسته انسان‌هایی پرورش دهد که اندیشمندانه تفکر کنند ؟ »
  • علی قلی زاده

پیشداوری و خشونت سیاسی ؛ نتیجه کدام تربیت است؟

  "هیچ خطایی سنگین تر از این نیست که بری جلوی تروریست ها بشینی و نیشت باز باشه و کلی امتیاز بدهی و هیچ امتیازی نگیری..." "اقتدار و جدیت چیزیه که جریان اصلاحات بویی ازش نبرده و همین ضربه ها زده..." "اقتصاد مردم و بحث هسته ای و اینا و رفع تحریم ها و اینها با برجام رفع شد؟ گل سر سبد این دولت برجام بود. برجام چه گلی به سر ما…
  • « اکنون گسترش ویروس کرونا باعث شدت گیری این بحران و عادی سازی آن توسط دانش آموزان می شود. بی توجهی به این موضوع و عدم سرمایه گذاری مناسب در زمینه آموزش و پرورش این بحران را به یک فاجعه تعلیم و تربیتی تبدیل خواهد کرد »
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

زنگ خطر افزایش ترک تحصیل دانش آموزان در شرایط کرونا ؟! مطلب ویژه

سرانه دانش‌آموزی عبارت است از متوسط هزینه‌ای که توسط دولت طی یک سال مالی یا سال‌ تحصیلی، برای آموزش یک دانش‌آموز یا آموزش گیرنده در هر یک از دوره‌های تحصیلی اختصاص داده می‎شود. جمع کلی اعتبارات آموزش پرورش و سازمان‌های تابعه آن با ردیف‌‌های متفرقه انتقال‌‌نایافته در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به میزان ۷۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که با رشد ۵۵ درصد در لایحه سال ۱۴۰۰ به بیش از…
  • « صدای این کودکان ، رساترین صدایی است که به گوش جان می شنویم . صدایی که سیاستمداران نمی شنوند »
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

برای دانش آموزان دختر و کسانی که در کابل کشته شدند مطلب ویژه

 بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران کز سنگ لاله خیزد روز وداع یاران خبر کوتاه بود و جانگداز  : منفجر شدن یک خودروی بمب گذاری شده در کابل ، بیش از 50  نفر کشته و بیش از 100 مجروح  به جا گذاشت .چند لحظه بعد ، دو " مین " کار گذاشته شده نیز ، بلافاصله  منفجر می شوند . تا این لحظه تعداد کشته شدگان 83  نفر و مجروحین بیش…
  • « سکوت وزارت آموزش و پرورش در برابر این مساله اصلا قابل دفاع نیست »
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

" نیروی انتظامی " حق ابراز خشونت و برخورد فیزیکی با اعتراضات مدنی دانش آموزان را ندارد ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ در روزهای گذشته ، تعدادی از دانش آموزان در سراسر کشور  برای یک خواسته صنفی و مطالبه دانش آموزی تجمعاتی را در برابر ادارات آموزش و پرورش برگزار کردند . بر اساس گزارش های رسیده به این رسانه ، نیروهای انتظامی در برخی شهرها در برابر این اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی متوسل به خشونت و برخورد فیزیکی شده و برخوردهایی صورت گرفته است که در شان دانش آموزان به…
  • « در این میان آنچه که رنگ خواهد باخت مدنیت و عقلانیت خواهد بود »
  • مینو امامی

در حاشیه تجمعات اعتراضی دانش آموزان اصفهانی

تشکیل اجتماعات و راهپیمایی طبق اصل ۲۷ قانون اساسی آزاد است، ولی برگزاری آن در پارک‌ها، میادین و معابر عمومی منوط به کسب مجوز از وزارت کشور است. با وجود این که متن این ماده، ظاهرا میل به آزادی تجمعات دارد اما در نهایت معنای آن محدودیت است. از یک سو برگزاری راهپیمایی و تجمع را صرفا یکی از حقوق احزاب و گروه‌ها می‌داند و نه هر یک از شهروندان و از…
  • « اگر جلوی این وضعیت گرفته نشود به طور قطع جامعه ای دروغین، متوهم و بیماری پرورش خواهد یافت که واقعیات را نخواهد دید و یا اگر می بیند دنبال راه هایی مانند باج گیری و دروغ گویی جهت نشان دادن وضع بهتر خود خواهند بود »
  • ر.هاشمی/ معلم

فاجعه ای به نام بیماری " توهم درسی " میان دانش آموزان ایرانی ! مطلب ویژه

در چند سال اخیر در مدرسه به مشکلی برخورده ام که می توان آن را یک فاجعه خاموش دانست؛ فاجعه ای به نام توهم درسی یعنی توهماتی که پیرامون وضعیت درسی یک دانش آموز شکل می گیرد. این فهم از وضعیت درسی هم از طرف والدین و هم از طرف دانش آموز می باشد و بیشتر از طرف دانش آموز. دانش آموزانی که در سیستم آموزش فعلی در مدارس ایران به خصوص…
  • « آیا مطالبه ی دانش آموزان و اولیای آنان در بیش از یک سال گذشته ارتقای بهداشت مدارس و مهم تر از آن اولویت قائل شدن برای دانش آموزان و معلمان در امر واکسیناسیون بوده است ؟ آیا دانش آموز ایرانی به غیر از خودش به مسائل دیگری هم می اندیشد ؟! »
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

تجمع دانش آموزان اصفهانی در اعتراض به برگزاری حضوری امتحانات ؟! مطلب ویژه

گروه گزارش/ امروز یازدهم اردیبشهت جمعی از دانش آموزان اصفهانی در اعتراض به برگزاری امتحانات در پایه های نهم و دوازدهم در برابر اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تجمع کردند . این دانش آموزان با سر دادن شعارهایی مانند " امتحان حضوری ، نمی خوایم ، نمی خوایم " ؛ به تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری اعتراض کردند . برخی از دانش آموزان در توضیح…
  • « منتقدان و مخالفان این ایده هیچ گاه به این پرسش اساسی پاسخ نداده اند که نقش مدارس و دانشگاه ها در امواج اول تا چهارم کرونا که البته روند ابتلا و مرگ و میر در یک ماه اخیر به طرز بی سابقه ای جهش داشته چه بوده است ؟ »
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

اعتراض پدر و مادرهای دانش‌آموزان آرژانتینی به تعطیلی مجدد مدارس به علت افزایش شیوع کرونا ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ یورونیوز نوشت : ( این جا ) « کارزار ضد قرنطینه در آرژانتین با برگزاری کلاس‌ درس در فضای باز گروهی از پدر و مادرهای دانش‌آموزان آرژانتینی در اعتراض به تصمیم دولت کشورشان مبنی بر تعطیلی مجدد مدارس به علت افزایش شیوع کرونا، روز شنبه در میدان «پلاسا دمایو» واقع در مرکز پایتخت، بوئنوس آیرس، در فضای باز کلاس درس برگزار کردند. آنها از پدر و مادرهای دانش‌آموزان در سایر…
  • «قرن‌ها در ایران و در ممالک عقب‌افتاده رسم و معمول چنین بوده که هر سلسله‌ای روی کار می‌آمد و زمامدار می‌شد، آثار برجای مانده از سلسله‌های قبل از خود را، به کلی از بین می‌برد و این عمل فقط ناشی از عدم رشد ملت و جهالت و خودخواهی سلسله بعدی بود»
  • گزارشگر : نرگس کارگری

گزارشی از " بناهای تاریخی و میراث فرهنگی اصفهان " مطلب ویژه

در دوره سلطنت شاه سلیمان ( 1105-1077) فرزند شاه عباس دوم تعمیراتی در بناهای سابق صورت گرفت و مدارس جدیدی برای سکونت طلاب ساخته شد و کاخ هشت بهشت به تعداد قصور سلطنتی افزوده گردید. این کاخ در وسط باغی به مساحت هشتاد و پنج جریب بنا شده بوده که آن را (باغ بلبل) می نامیده اند. عمارت تاریخی هشت بهشت در سال 1080 هجری در دوره ی پادشاهی شاه سلیمان بنا…
  • « سیاست گذاران بی سیاست حوزه آموزش و فرهنگ ما دهه هاست فکر می کنند که با حذف واحد درسی زیبایی شناسی و عدم آموزش و نشان ندادن آبزار و آلات موسیقی در مدرسه و تلویزیون می توانند دانش آموزان را افرادی گریزان و متنفر از موسیقی پرورش دهند»
  • فرهاد قنبری

موسیقی پورنوگرافیک

سیاست گذاران بی سیاست حوزه آموزش و فرهنگ ما دهه هاست فکر می کنند که با حذف واحد درسی زیبایی شناسی و عدم آموزش و نشان ندادن آبزار و آلات موسیقی در مدرسه و تلویزیون می توانند دانش آموزان را افرادی گریزان و متنفر از موسیقی پرورش دهند. آنها نمی دانند که اگر کودک و نوجوان شناختی از هنر و موسیقی نداشته باشد، از موسیقی متنفر نخواهد شد، بلکه به واسطه عدم…
  • « مدیریت مدارس و ناکارآمدی نیروهای تدریس به علت عدم نظارت و ضعف در ساختار آموزش‌ و پرورش هرمزگان همواره یک عامل مهم برای عقب‌افتادگی تحصیلی و کیفیت نامطلوب یادگیری به‌حساب آمده است و امسال نیز با شرایط خاص آموزش در بسیاری از مدارس به معنای واقعی وجود ندارد »
  • علی زینلی

بحران ترک تحصیل در مدارس هرمزگان مطلب ویژه

شاید آموزش مجازی و غیرحضوری گزینه‌ی مناسب برای مناطق محروم به‌حساب بیاید مناطقی که فقر، دوری راه، مختلط بودن رده‌ها و مدارس ناایمن دل‌نگرانی جدی خانواده‌ها و دانش آموزان محسوب می‌شود.اما در هرمزگان در این زمینه نیز محرومیت چهره نازیبای خود را نشان داده است. مشکلات عدم پوشش آنتن دهی و اینترنت و دسترسی نداشتن به تبلت و گوشی 22 هزار دانش‌آموز را امسال از کتاب و مدرسه گرفته است.اینجا هرمزگان است…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور