صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" « یسرا سلیمانی » در سال 2019 برای چهارمین بار پیاپی قهرمان مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی "چرتکه" در کشور کامبوج می شود , اما مسئولان آموزش و پرورش تازه ایشان را کشف کرده و سمت " مشاور " را به ایشان اعطا می کنند ! آیا در این مدت مسئولان وزارت آموزش و پرورش متوجه جایگاه علمی این نابغه ریاضی نشده بودند ؟ « مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان» چه کاری برای این دانش آموز انجام داده است ؟ "

دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد !

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد

تسنیم نوشت :

" به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، یسرا سلیمانی دختر 13 ساله فنوجی است که با حضور در رقابت‌های جهانی محاسبات ذهنی ریاضی چرتکه 2019 کامبوج، توانسته‌ چهارمین مقام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را دریافت کند و مادر او نیز چندی پیش طی یک مصاحبه از مسئولان آموزش و پرورش گلایه‌هایی را نیز مطرح کرده بود.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش چابهار که این دختر نوجوان را به عنوان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار منصوب کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: یک روز که در اینترنت دنبال مطلبی بودم، در گزارشی خواندم که مادر یسرا از آموزش و پرورش گلایه کرده و گفته‌ بود انتظار ما از سیستم بیشتر از این حرف‌ها بود.

همایون امیری ادامه داد: به این فکر افتادم که اگر این دختر بخواهد با این وضعیت ادامه بدهد و با چنین بی‌مهری روبه‌رو شود، امکان دارد نتواند آن طور که باید موانع موفقیت را یکی پس از دیگری از سر راه خود بردارد؛ در نتیجه او و خانواده‌اش را به دفتر خودم دعوت کردم و گفتم که نه سیستم بی‌مهر است و نه مردم نسبت به شما بی تفاوت هستند بلکه مردم این سرزمین برای اقدامات شایسته یسرا بسیار قدردان شما هستند که چنین دختری را تحویل جامعه داده‌اید.

وی  افزود: در مورد سیستم نیز ماجرا را به این حساب بگذارید که مشغله زیادی فردی مسئول، باعث شده‌ شما فراموش شوید و در ادامه به یسرا گفتم دختر خوبم من 50 هزار نفر دانش‌آموز در سطح شهرستان دارم، آیا حاضری بیایی و در اداره آموزش و پرورش چابهار به عنوان مشاور به دانش‌آموزان من فعالیت کنی و در اینجا مشغول به کار شوی که او با کمال خرسندی این شغل را پذیرفت و کلی خوشحال شد.

وی ادامه داد: هدف من این است که دختران دیگری هم در هر جایی از کشور هستند، خانواده‌هایشان به این باور برسند که اگرچه جایگاه اجتماعی بالایی نداشتند اما مانند آنها خانواده‌ای هست، که چنین دختری را تربیت کرده که افتخار کشور و استان سیستان و بلوچستان است، مخصوصاً روی صحبت من با خانواده‌هایی است که دخترانشان را مجبور می‌کنند به ازدواج زودرس و یا حتی کار اجباری، این ها نیز باید بدانند دختران‌شان می توانند یک روزی مثل یسرا افتخارآفرین برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

امیری گفت: ابلاغ یسرا سلیمانی کاملا رسمی است و ایشان به صورت رسمی در آموزش و پرورش چابهار از این به بعد فعالیت خواهند داشت و حقوق ایشان نیز از صندوقی به نام توسعه عدالت آموزشی در خود اداره که به تازگی به همراه همکاران‌مان باز کرده‌ایم پرداخت می‌شود و من اعتقادم این است که شاید چیزهایی وجود داشته‌ باشد که من مدیر در آموزش و پرورش به چشمم نیاید اما این دختر نابغه می‌تواند همین موضوعات را به ما یادآوری و کمک برای بهبود سیستم آموزشی باشد. " پرسش این است که اگر از نظر این مسئول ، سیستم بی تفاوت نیست ؛ پس ماجرای مریم میرزاخانی ها .... از کجا نشات می گیرد ؟

در ابتدا به تاریخچه مختصری از زندگی نامه یسرا سلیمانی پرداخته می شود :

یسرا سلیمانی ، نابغه ی کم سن و سال، فرزند کریم بخش سلیمانی و بومی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان فنوج و ساکن کردکوی استان گلستان می باشد. مادر یسرا، دارای مدرک کارشناسی ارشد زیست گیاهی گرایش سیستماتیک و پدر وی نیز دارای مدرک کارشناسی کار و فناوری می باشد.

مادر یسرا درباره ی هوش و نبوغ او این چنین می گوید: ” از سال سوم ابتدایی در کلاس های محاسبات ذهنی ریاضی با چرتکه شرکت کرد! روزی که یسرا در امتحانات شهرستانی مقام اول را کسب کرد، همه شوکه شدند! پس از مرحله ی استانی، این موفقیت ها در رده ی کشوری و جهانی ادامه پیدا کرد. امسال هم همچون سال گذشته در شهرستان، استان، کشور و حتی جهان اول شد!

یسرا دویست سوال ریاضی را در مدت زمان هشت دقیقه جواب می دهد! سوالاتی که یک صفحه ی آن جمع و تفریق است و یک صفحه ی آن ضرب! البته با توجه به سطح دانش آموزان، سوالات تغییر می کنند. یا شما ده یا دوازده ردیف عدد یک رقمی را از یسرا بپرسید، او در کمتر از یک دقیقه، جواب خواهد داد! حتی نبوغ در ضرب های یک رقمی در دورقمی و دورقمی در دورقمی و… را نیز به راحتی پاسخ می دهد! “

همچنین مادر یسرا درباره ی حمایت های دولتی از فرزند خود در مصاحبه ای، چنین می گوید: ” ما کوچک ترین حمایتی را از هیچ نهاد یا ارگانی نداشته ایم و تمامی هزینه های مسابقه رفتن یسرا به مسابقات جهانی، کشوری، استانی و… بر عهده ی خود خانواده است! من در سال گذشته، از اداره ی خود وام گرفتم تا توانستیم دخترم را به مسابقات ببریم! امسال نیز از بانک وام گرفتیم. اما من از همین اکنون در این فکر هستم که سال آینده، از کجا وام دریافت نمایم! حتی نمی دانم قسط های این وام ها را چگونه بایستی پرداخت کنم!

آیا هیچ بودجه ای در این کشور، برای حمایت از امثال ما در نظر گرفته نشده است؟ “

در جدیدترین افتخار، یسرا سلیمانی، قهرمان سه دوره مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی ” چرتکه ” (که به مسابقات یوسی مَس ucmas معروف است) که با حمایت منطقه آزاد چابهار به مسابقات جهانی سال ۲۰۱۹ میلادی کشور کامبوج اعزام شده بود، موفق شد برای چهارمین سال پیاپی و از بین دو هزار و ۲۰۰ نفر دانش آموز شرکت کننده از هفتاد و پنج کشورجهان، قهرمانی این مسابقات را بدست آو‏رد!

یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد

پدر یسرا، کریم بخش سلیمانی در این باره می گوید: ” یسرا در دو سطح از مسابقات، یعنی سطح اینتر A و سطح اینتر B جهانی شرکت کرده است و هر دو سال نیز در هر دو سطح، قهرمان جهان شده است. “

یسرا علاوه بر اینکه قهرمان مسابقات جهانی ” چرتکه ” در کشورهای امارات متحده و مالزی می باشد، او قهرمان‌ مسابقات ” چرتکه‌ ” کشوری نیز است. ( کولاک )

جالب است بدانیم « یسرا سلیمانی » در سال 2019 برای چهارمین بار پیاپی قهرمان مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی "چرتکه" در کشور کامبوج می شود , اما مسئولان آموزش و پرورش تازه ایشان را کشف کرده و سمت " مشاور " را به ایشان اعطا می کنند !

آیا در این مدت مسئولان وزارت آموزش و پرورش متوجه جایگاه علمی این نابغه ریاضی نشده بودند ؟

آیا جز ارسال پیام تبریک اقدام دیگری هم انجام داده اند ؟

 « مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان» چه کاری برای این دانش آموز انجام داده است ؟

پرسش « صدای معلم » آن است که مصادیق « مشغله زیادی فردی مسئول» چیست ؟

آیا بهتر نیست مسئولان آموزش و پرورش کمی از بوروکراسی ادرای و ارسال فله ای بخشنامه به مدارس کاسته و به فکر " کیفیت آموزش " و رصد کردن چنین افراد و حمایت مادی و معنوی از آنان باشند ؟

واقعا جایگاه دانش آموزانی در این حد اعطای سمت های تشریفاتی مانند مشاور به آنان است ؟

« زهره میرلاشاری » مادر یسرا  در برنامه زنده در شبکه 3 صدا و سیما از مسئولین خواست که اگر حمایت مالی نمی کنند حداقل با کنار گذاشتن مسائل ملیتی، از یسرا سلیمانی نابغه ریاضی ایران حمایت معنوی داشته باشند.

پرسش این است که اگر از نظر این مسئول ، سیستم بی تفاوت نیست ؛ پس ماجرای مریم میرزاخانی ها .... از کجا نشات می گیرد ؟

یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد


یسرا سلیمانی دانش آموز نابغه ریاضی جهان مشاور مدیریت آموزش و پرورش چابهار شد

شنبه, 06 ارديبهشت 1399 14:22 خوانده شده: 2734 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 -1 --
علی صادقی / مشاور 1399/02/06 - 16:21
با سلام
سپاس از آقای پورسلیمان
با پرسش های شما در انتهای متن کاملاً موافقم.
جایگاه یک ریاضیدان یا فردی با چربش هوش ریاضیایی، آن هم در این سنّ و سال، مشاور مدیر یک اداره بودن نیست.
مشاوران مدیران ادارات، شرکت ها و ... باید در علوم انسانی تبحّر داشته و از لحاظ سنّ و سال هم پختگی لازم را داشته باشند.
با آرزوی غلبه ی خردورزی بر بی تدبیری و بی خردی.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/02/06 - 17:30
موافقم. متاسفانه از حول حلیم ، زود می افتیم توی دیگ.
پاسخ + 0 0 --
یوسف 1399/02/07 - 05:55
در فوق تحلیل و ضرب المثلی بس نیکو

چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند اینم خط و نشونش *_____________
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/10/17 - 01:16
یسرا جان مارا سربلند کرد آفرین بر این بانو زیبای بلچ
بلوچ
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1399/02/06 - 17:34
60 ساله وزیر می شود خود را می کُشیم که تجربه تدریس ندارد و........ حال یک کودک 13 ساله ولو با بهره هوشی بالای 140 ، مشاور مدیریت آموزش و پرورش می شود ؟!

یاد بوعلی سینا در بالای درخت افتادم که مشغول بازی بود و سربازان سلجوقی او را مسخره می کردند که این چگونه حکیمی است ؟
پاسخ + 0 0 --
یوسف 1399/02/07 - 05:59
از هر طرف بوم که افتی افتی
فرق هنر و علم زیادست گفتی
پاسخ + +3 -3 --
ناشناس 1399/02/06 - 18:00
گویند یک وزارتخانه را دو میلیون مرد نتوانست بچرخاند، قرعه کار به نام یک
نابغه ۱۳ ساله ریاضی بیفتاد!!

می گویم چطور است دو میلیون کودک زیر ۱۸ سال بیابیم و وزارتخانه را برای مدیریت بدانها بسپاریم . حداقل با معصومیت و انرژی مضاعف و نبوغ خود ، چاله ها و سیاه چاله های آموزش و پرورش را پر نمایند.
ما هم خود را معطل فروعات ننمائیم که عمر
آفتاب تموز است.

راستی گرتا تونبرگ ، کاری بزرگ کرد اما مشاور بزرگی شد؟!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/02/06 - 20:48
دو میلیون مرد و زن
پاسخ + 0 -1 --
رضا 1399/02/13 - 15:30
قیاس مع الفارغ کردید. ریاضیدان متوفی کجا و ماشین حساب زنده کجا؟آن یکی تحلیلگر است و پویا و این یکی بکلی از تحلیل بیگانه. آینده نشان خواهد داد .

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور