صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" اعتراف می‌کنم اشتباه بزرگی کرده‌ام ! "

کارمندان دولت به ویژه معلمان قبل از ضامن شدن بخوانند !

آیا می‌دانید این مسئولیت کاملاً حقوقی است و یک مسئولیت صرفاً اخلاقی نیست/ هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های سراسر کشور وجود دارد که خیلی از آنها زندانیان مسائل اقتصادی و چک هستند/ بیشتر این زنان به دلیل ناآگاهی از قوانین، ضمانت پدر، همسر و برادرشان راهی زندان شده‌اند/ کسانی که به خاطر ضمانت با اعمال ماده ۲ محکوم می‌شوند چه رسید داده باشند و چه چک وسفته، محکوم علیه می‌تواند درخواست بازداشت و زندانی شدن‌شان را بدهد. این همان ماده ۲ معروفی است که زندانی‌ها درباره‌اش می‌گویند تا پول ندهی نروی و از نظر حقوقی و قضایی بسیار جدی است....

مشکلات ضمانت بانکی و ضامن شدن فرهنگیان و معلمان

 «۲۴ سال سابقه کار دارم، تصور اینکه آبرو و حیثیت‌ام به باد برود و کارم را از دست بدهم یا حتی تصور زندانی شدن بیشترعذابم می‌دهد.» این حرف‌های نازنین است، معاون یک دبیرستان دولتی.او هیچ وقت فکر نمی‌کرد، ضمانت برادرش برای گرفتن وام ۲۰۰میلیونی او را به حال و روز امروزش بیندازد.دو ماه است حکم جلبش صادر شده و او هر روز با ترس در محل کارش حاضر می‌شود. 

شاید برای شما هم که در استخدام دولت هستید، دسته چک دارید یا کاسب هستید پیش آمده باشد که دوستی، آشنایی، فامیلی از شما درخواست کند برای گرفتن وام ضمانت‌اش کنید. وام ازدواج، وام اشتغال یا هر وام دیگری. به این معنا که شما بر اساس یک برگه کسر از حقوق یا دادن چک یا هر دو متعهد شوید که در صورت عدم پرداخت اقساط از سوی وام گیرنده مسئولید.

آیا می‌دانید این مسئولیت کاملاً حقوقی است و یک مسئولیت صرفاً اخلاقی نیست؟

برخی می‌گویند کار خیر است و تعلل در آن جایز نیست یا جای دوری نمی‌رود و ضمانت است و از این حرف‌ها. اما بد نیست بدانید همین کار خیر ممکن است برایتان مشکلات قضایی و حقوقی باورنکردنی ایجاد کند، مشکلاتی که حتی تصورش برایتان ممکن نیست؛ پس بهتر است قبل از هر ضمانتی همه ابعاد حقوقی و قضایی آن را بشناسید.

طبق آماری که خبرگزاری مهر چندی پیش منتشر کرده ۱۲هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های سراسر کشور وجود دارد که خیلی از آنها زندانیان مسائل اقتصادی و چک هستند. اما بهتر است درباره زنان زندانی جرایم غیر نقد بدانید.

۲۲۶نفر از این تعداد یعنی ۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهد. جرایمی که مطابق آمار ستاد دیه کشور بیشتر به خاطر صدورچک و در بسیاری موارد به دلیل ضمانت دوستان و اقوام اتفاق افتاده. بیشتر این زنان به دلیل ناآگاهی از قوانین، ضمانت پدر، همسر و برادرشان راهی زندان شده‌اند.


داستان یک ضمانت، تازه آن هم از نوع برادری و خواهری!

برادرم ۲۰۰ میلیون وام گرفت. جواز کار داشت و می‌خواست شغل جدیدی شروع کند و از من خواست ضامنش شوم. پذیرفتم، گفتم تنها کاری است که از دستم بر می‌آید. اوایل اقساط را مرتب پرداخت می‌کرد اما بعدها فهمیدم ورشکسته شده.
 چندماه بعد از این ماجرا بانک یا زنگ می‌زد یا مدام اخطاریه می‌فرستاد.۷  – ۸ ماهی وضعیت به همین روال بود و حتی جریمه عدم پرداخت به اصل پول و سودش اضافه شد تا اینکه ۲ ماه پیش حکم جلب من و برادرم صادر شد.

برادرم قبل از عید مدتی بازداشت شد و الان فقط یک ماه مهلت داریم تا وام را تسویه کنیم. حقوق من ۲ میلیون است و مبلغ بازپرداخت وام ماهانه۷ میلیون تومان و بانک نمی‌پذیرد که فقط حقوقم را بدهم ومی گویند باید دست کم ۱۰۰ میلیون تومان از مبلغ را هم بپردازیم.هر بار زنگ را که می‌زنند پیش خودم می‌گویم حتماً آمد‌ه‌اند تا بازداشتم کنند؛ حتی فکرش را نمی‌کردم ضمانت چنین تبعاتی داشته باشد، آن هم ضمانت برادرم! راستش را بخواهید کمی می‌ترسیدم ولی اگر خواب این روزها را می‌دیدم حتماً این کار را نمی‌کردم. اعتراف می‌کنم اشتباه بزرگی کرده‌ام. بارها با خودم آن روزها را مرور می‌کنم دیگر به هیچ عنوان حاضر نیستم ضامن کسی بشوم حتی برای پدرم. یعنی حاضرم پول نقد قرض بدهم اما ضمانت هرگز.او نگران اعتبار شغلی‌اش است.اگر با ۲۴ سال سابقه برای چند روز بازداشت شود مدیرش نمی‌تواند غیبتش را نادیده بگیرد ضمن اینکه خیلی سریع حراست اداره از بازداشت مطلع و جلوی حقوق را می‌گیرد و لغو و تعلیق از کار می‌شود.


جنبه حقوقی و کیفری ضمانت

ضمانت یا صدور چک بلامحل در کشور ما جنبه کیفری دارد و این هم اتفاقاً ویژه کشور ماست و با اینکه به اصطلاح جرم مصنوعی است اما جنبه کیفری دارد یعنی کسانی که به خاطر ضمانت با اعمال ماده ۲ محکوم می‌شوند چه رسید داده باشند و چه چک وسفته، محکوم علیه می‌تواند درخواست بازداشت و زندانی شدن‌شان را بدهد. این همان ماده ۲ معروفی است که زندانی‌ها درباره‌اش می‌گویند تا پول ندهی نروی و از نظر حقوقی و قضایی بسیار جدی است.بسیاری از زنان به دلیل ضمانت همسران‌شان با همین ماده قانونی راهی زندان شده‌اند و با اینکه در عناصر جرم باید ۳ عنصر قانونی، مادی و معنوی برای محرز شدن وجود داشته باشد، با این همه کسی که ضمانت کرده با اینکه در جنبه معنوی انگیزه‌اش محقق نشده مجرم تشخیص داده و روانه زندان می‌شود.


محدودیت برای ضمانت کنندگان

این اتفاق و اتفاق‌های مشابه آن دست‌کم در آموزش و پرورش، مدیران این وزارتخانه را بر آن داشته تا محدودیت‌های بیشتری برای ضمانت‌کنندگان در نظر بگیرند. 

چند سال پیش می‌توانستیم ضامن هر کسی بشویم اما الان فقط می‌توانیم ضامن بستگان همنام‌مان شویم در غیر این صورت گواهی کسر از حقوق صادر نمی‌شود. درباره مبلغ وام هم سخت‌گیری‌ها بیشترشده، یعنی اگرمبلغ وام اندک باشد مثلاً دو تا ۵ میلیون گواهی راحت‌ترصادر می‌شود اما مبالغ بالاتر مدیران هشدار می‌دهند. همین اواخر یکی از همکارها قصد داشت وام ۵۰ میلیونی را ضمانت کند اما برایش گواهی کسر از حقوق صادر نشد.«سیما» هم به خاطر ضمانت ۵ میلیونی وام یکی از بستگان ماهانه ۲۵۰ هزار تومان از حقوقش کسر می‌شود: «شاید به نظر خیلی‌ها مبلغ وام زیاد نباشد اما برای من واقعاً سخت است و چند سال مجبورم این مبلغ را بپردازم.هر چند خیلی از همکارها که ضمانت‌های بالا کرده‌اند می‌گویند خوش به حالت بالاخره راه حل داری.»

از این بعد اگر خواستید ضامن کسی شوید یا دسته چک به کسی بدهید حتماً چند لحظه‌ای بجز پیامدهای خیرخواهانه‌اش به تبعات حقوقی و قضایی‌اش هم بیندیشید به قول معروف کاری نکنید که‌ آش نخورده و دهان سوخته شوید.

طبق آمارها، ۹۰ درصد زندانیان زن جرایم غیرعمد هیچ سابقه کیفری ندارند و بیشترشان برای نخستین بار روانه زندان شده‌اند. استان‌های فارس، گیلان، مازندران، تهران، اصفهان نیز بیشترین تعداد زندانیان زن جرایم غیرعمد را دارند.

شاید به همین خاطر است که اخیراً و طبق تفاهم نامه‌ای که بین ستاد دیه و معاونت زنان ریاست جمهوری منعقد شده است، فراخوان حمایت از آزادی ۲۲۰محکوم زن غیرعمد تشکیل شده و هنرمندان و مسئولان هم برای آزادی آنها تلاش می‌کنند.

ایران

دوشنبه, 04 ارديبهشت 1396 15:34 خوانده شده: 39289 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +19 -1 --
معلم ناامید 1396/02/04 - 15:54
شرایط ضمانت بسیار سخته اونم تو این شرایط اقتصادی و رکود و...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/02/04 - 17:35
البته برای اونهایی که راهش را بلدند کاری ندارد. مثل نجومی بگیران و اختلاسگران و بخصوص اونهایی که صندوق ذخیره فرهنگیان را به تارج بردند
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1396/02/04 - 19:16
جالب اینه همه فامیل و غیر فامیل برا ضمانت اول میان سراغ معلمای فامیل!!
پاسخ + 0 0 --
ض 1396/02/05 - 11:13
اخر خواهر عزیزم چرا ضمانت وام 200ملیونی شدی من که این مبلغ به خوابم هم نمی اید
پاسخ + 0 0 --
فرخنده 1398/04/05 - 13:58
ایادوست فرهنگی من میتونه ضامن دختر من برای گرفتن وام بشه
پاسخ + +45 -6 --
احمد 1396/02/04 - 18:42
باسلام
بنظر من همه معلما باید هماهنگ و هم قسم شده و ضمانت هیچ فردی رو پذیرا نشن حتی دوست وفامیل
آخه این کجاش منطقیه که هرکسی میره بانک برای وام، بهش میگن برو یه معلم بیار ضمانتت کنه! یعنی من معلم شدم جورکش کارمندا بانک!!! مگه بانکیها چقد دلشون برای معلم میسوزه که ماها راحت و مفتکی تبعات مشکلی رو که بما مربوط نیست، بجون بخریم؟
اگه ما خیل کثیری از معلما یاد گرفتیم که در موارد درخواستهای اینچنینی « نه» بگیم اونوقت کم کم خود بانکها به صرافت این میفتن قوانینی تدوین کنند که هرکسی بخاد وام بگیره فقط و فقط خودش مسئول باشه نه هیچ‌کس دیگه ای
اینجوری تو اخلاق عمومی جامعه هم پیشرفت حاصل میشه
و از همه سلب اعتماد نمیشه
شاد باشید
پاسخ + 0 0 --
مسعود 1396/02/05 - 19:28
وقتی درآمد بانکی ازجریمه دیر کرد اقساط 6هزار میلیارد تومان است یعنی دزد رباخوار ی که در دامان کشور اسلامی پرورش یافته و از ضعفا نزول میگیره و به خودیها وامهای هزاران میلیاردی میده
پاسخ + 0 0 --
قنبری 1398/03/20 - 10:15
ضامن شدن که همش بد نیست خیلی از افراد هستن که گیر یک وام هستن تا زندگیشون واقعا ازین رو به اون روبه بشه . ولی اینکه ضامن بشی و قسطارو پرداخت نکنن بخدا درد بزرگیه ...ولی این خواهرمون کارش خیلی اشتباه بود خب یه معاون مگه حقویش چند تومنه که ضامن یه وام دویست میلیونی میشه اخه . اصن همون بانک چطوری تونسته اینکارو بکنه ..
پاسخ + +16 -2 --
ناشناس 1396/02/04 - 21:47
به نظراینجانب با توجه به فرارسیدن روز معلم تمام نیروی خود راباید در احقاق حقوق حقه معلمان بگزاریم بخصوص صندوق ذخیره وحقوق از دست رفته دیگر وصدای معلم احقاق حق کند ن هه اینکه بهبیراه برود
پاسخ + 0 0 --
سپیده 1400/08/05 - 13:27
دقیقا ما در ب در یه وامییم
بخدا تمام قسطاشم‌میدیم
کلا ۷۰ تومن وام هست
ب همه رو زدیم ولی کسی پیدا نمیشه
پاسخ + +12 0 --
بازنشسته سرافراز 1396/02/04 - 22:00
متاسفانه امروزه بانکها ی به نام اسلامی ودر حکومت اسلامی از بانکها ی یهودیان، یهودی تر شده‌اند و ملت بدبخت و خصوصا فرهنگیان جور آنها رامیکشند. وبا یک کلاه شرعی سود (ربا )را تبدیل به کارمزد مینمایند وبا این کار همچون خفاش های خون آشام خون مردم را میمکند وکسی هم جرات مقابله با آنها را ندارد. و این مشکلی که امروزه برای مردم ایران (تحت عنوان ضامن ) بوجود آمده مشکل از قانونگذار ران ناآگاه و حتی قوه قضاییه میباشد که شده‌اند خادم بانکها. واگر واقعا بانکی میخواهد وامی به کسی پرداخت کند باید شرایط فرد ودارائیش را درنظر بگیرد. آنوقت وام را بدون ضامن در نظر گیرد . همچنین اگر مسولآن محترم آموزش و پرورش بخواهند خدمتی به همکاران خود بنمایند تصمیم بگیرند که هیچ تعهدی را در قبال ضمانت دربانک ها قبول نکنند خیلی خوب خواهد بود.
پاسخ + +7 -1 --
بازنشسته 1396/02/04 - 22:13
تا وام های نجومی باشد. سه قوه مملکت ( مقننه و مجریه و قَضائیه ) دست و پا بسته در خدمت بانکها ومنافع آنها خواهند بود و حاضر خواهند شد نه تنها مردم را برای بانکها زندانی کنند بلکه اعدام هم کنند. ومتاسفانه امروزه در سایه بانکهای اسلامی کم کم تمامی ملت بلااجبار به نوعی دچار ربا خواری شده ایم. خدا رحم کند به حال این مملکت.
پاسخ + +12 0 --
رضا 1396/02/05 - 03:48
اخطار:
اگر شماره ناشناسی دیدید و یا پیغامگیر تان گفت که پسرعمو چطوری؟ پسرخاله چطوری؟ و دلم برات تنگ شده و این تلفن و پیغام سه بار یابیشتر تکرار شده مطمئن باشید پسر عمو یا پسر خاله تان میخواهد فلسفه وجودیتان را که همانا ضمانت وام است بکار گیرد. از من میشنوید قید قوم و خویشی را بزنید و دور از شتر بخوابید تا خواب اشفته نبینید.یکی از کارکردهای اصلی معلم ضمانت است که به مدد عزیزانمون در سیستم اموزش و پرورش فعلا خوب جواب میدهد.
پاسخ + +5 -5 --
شهروند 1396/02/05 - 18:12
بالا خره یک تعدادی باید وام بگیرند و موفق هستند در عرصه اقتصادی .وگرنه چگونه میشود اقتصاد یک کشور را جلو برد بدون وام .بانک ها هم که دیگر سند ملکی رو قبول نمی کنند
خود فرهنگی هم زندگی اش با وام می چرخد وباید ضامن بگیرد.مشکل بحران اقتصادی جامعه است ترویج دروغ. جو بی اعتمادی .ریاکاری و حقه بازی وبی اخلاقی است
پاسخ + 0 0 --
معلم روستا 1396/02/06 - 07:29
دوست عزیز برنامه ریزی اقتصادی کار وزارت اقتصاد است نه من معلم، بانک ها به راحتی می توانند در مفابل وام خود سند منزل شخص وام گیرنده را به گرو بگیرند و نه اینکه چندر غاز حقوق ما معلمان را به گرو بگیرند.
پاسخ + +9 -1 --
علی شیخی 1396/02/07 - 18:24
زندگی من بابت ضمانت همکار و غیر همکار به باد فنا رفت.الان با29سال و6ماه سابقه نه خونه و نه ماشین و نه پس انداز و نه هیچ چیز دیگر

توروخدا ضمانت نکنید.برای هیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییچ کس حتی برادر و خواهر
پاسخ + 0 0 --
همکلاسی 1401/03/14 - 13:19
اولا مگه همه صاحب خونه هستن دوما شما ب پول مفتی ک درمیارین میگین چند غاز سوما شماها اگ درست بودین ک هیچ وقت راضی نمیشدید ک تو این شرایط اقتصادی براتون دانش اموزا جشن روز معلم بگیرن و کادو بدن خانواده های بدبخت
پاسخ + +7 -4 --
ناشناس 1396/09/02 - 11:40
دوستان همه یکرنگ نیستن که یعنی کسی ک ضامن نداره باید بمیره فقط یه موضوعی آیا به فرهنگیان تعهد حقوقی میدن بابت شخص غیر نسبی؟
پاسخ + 0 0 --
. 1403/03/07 - 21:00
کادو کجا بود.
پاسخ + +4 0 --
علی 1397/08/05 - 02:13
با حقوق کارمندی حداکثر میشه ضامن وام با یک چهارم حقوق شد مثلا اگر حقوق فرد 2میلیون هست میتونه به اندازه اقساط 500هزار تومن درماه پامن بشه نه بیشتر پس نمیتونه ضامن وامی بشه که اقساطش 7میلیون تومن هست داستان ساختگی است
پاسخ + 0 0 --
سهیل 1399/04/01 - 22:29
خدا خیرت بده من خواستم اینو بنویسم ولی دیدم این معلما چه قشقرقی به پاکردن مثلا فرهنگین!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/09/28 - 00:04
ایشون دسته چک داشته با اون ضامن شده فکر میکنم.
پاسخ + 0 0 --
مجید 1400/06/17 - 18:35
کسی که ضامن نداره نیاز نیست بمیره اما این وسط معلم چه گناهی کرده که بخودش وام نمیدن ولی فقط برا ضمانت قبولش میکنن . یکی دیگه مشکل داره میخاد وام بگیره من معلم چه گناهی کردم که باید ضامنش بشم و ۵سال زندگی خودم و خانوادمو پر استرس کنم و هر ماه جلو حقوقمو ببندن
پاسخ
اقدس ابراهیمی 1399/05/14 - 20:48
با اهدا سلام .....من چند بار ضامن دوست وآشنا وفامیل شده ام خواستم ببینم سقف ضمانت برای افراد در اموزش وپرورش چقدر است؟ ن
پاسخ
بازنشسته 1399/07/14 - 09:14
مطمئن باشید میتونه داستان درست حقیقت باشه چرا که من خودم دیدم که این اداره راحت برگه ضمانت رو حتی برای غیر درجه یک و دوستان به مقدار بالاتر از حقوق صادر میکنه. من هم مثلا رفتم اداره مطمئن بودم که برگه برای دوست اقوام نمیده ولی جالب اینکه براحتی داد و نمیتونستم دروغ بگم الان دو سال و نیمه درگیر اقساط این زوج هستم و حدود 20 قسط دیگه مونده که نمیدونم اینا رو میده یا نه و فقط دارم دعا میکنم که با بخشش قبلی ها بهش این اقساط دویست تا تک تومنی رو خودش بده. بیا و کار خیر کن اونوقت میگن میگیم زن نباید ضامن بشه . یعنی تازه بدهکار هم شدم و دیگه جواب تلفنامم نمیدن. بانک هم که فقط منو میشناسه. آخه من نمیدونم این آموزش و پرورش تو این مورد فقط قانونی عمل میکنه که زود از حقوق کم میکنه ولی حقهای دیگر معلم رو بازنشسته رو نمیتونه زود بگیره
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/07/16 - 11:56
سلام اون اقایی که میگه نه خونه دارم نه ماشین ونه غیره حتما ماسک هم میزنه.
پاسخ + 0 -2 --
ناشناس 1399/07/16 - 11:57
من خودم ماسک میزنم
پاسخ + 0 0 --
امید 1400/01/27 - 21:16
سلام کاری به راست و دروغ داستان ندارم ولی به قول همکارمون باید بانک ها دارایی های افراد رو به ضمانت بپذیرند تا هرکس که وام میگره خودش مسئول باشه نه کس دیگه ای که هر روز که سرخوش بود قسطش رو بپردازه و روزهای دیگه بیخیالش باشه

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور