صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سازمان معلمان ایران در بیانیه ای به احکام جدید حقوقی معلمان اعتراض کرد ؛

احکام صادره برای معلمان کاملا خلاف تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم می باشد و در بعضی مواقع اختلاف بیش از ۱۰۰ درصد است !

گروه تشکل ها/

در پی اجرای ناقص و غیرشفاف بخشنامه افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری که منجر به حذف رتبه بندی معلمان و افزایش تبعیض بی سابقه در این دستگاه گردیده است ؛ « سازمان معلمان ایران » به آن واکنش نشان داد .

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است .

اعتراض به احکام جدید حقوقی معلمان و برنامه ششم توسعه

 نظام آموزشی کشور ناکارآمد است.  ریشه این ناکارآمدی به عوامل برون سازمانی و درون سازمانی متعددی برمی گردد. یکی از مهم ترین آنها ضعف انگیزشی متاثر از ضعف معیشت معلمان است به همین دلیل است که معلمان مدتهاست در پی ارتقای سطح معیشت و دریافتی های خود هستند.

در سیر این مطالبه گری آنها به طور مشخص از سال ۸۵  بر اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری (نظام هماهنگ پرداخت) اصرار داشته اند که نتیجه آن بازداشت، زندانی، اخراج، انفصال و تعلیق و یا صدور انواع احکام قضایی و اداری بوده است.

همیشه حرف معترضان اجرای عدالت در پرداخت ها و همسان سازی با سایر نهادها و دستگاه ها بوده است. اجرای این مطالبه قانونی و منطقی، خواسته ای است که تا کنون متاسفانه برآورده نشده است .

مسئولین ذیربط هر از گاهی با طرح و لایحه و پیشنهادی بصورت موقت افزایش های اندک و مبهمی را ایجاد کرده اند اما هیچ گاه این مطالبه قانونی به طور کامل اجرایی نشده است.  

اخیرا پس از اجرای بخشنامه ۶۹۶۲۸۸ سازمان مدیریت خدمات کشوری در تاریخ سی ام بهمن ماه ۱۳۹۸ مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی حق شغل کارکنان تابع قانون مدیریت خدمات کشوری و تبلیغات رسانه ای، موج نارضایتی از چگونگی اجرا، کیفیت و کمیت افزایش احکام حقوقی، جامعه معلمان را فرا گرفت. 

یکی از ایرادات دولت و مجلس شورای اسلامی طی سال های ۹۴ تا ۹۸ این بوده که برای ترمیم حقوق فرهنگیان، استفاده از واژه ناصحیح " رتبه بندی " در رسانه ها استفاده کرده اند. اینک برای اولین بار وزارت آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای قانون مصوب سال ۱۳۸۵ و بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه کرده که این اقدام را یک گام به پیش می دانیم. برای تحلیل صحت و سقم احکام صادره لازم است بخشنامه ها و قوانین را بطور اجمالی بررسی کنیم.

۱- مطابق با بخشنامه شماره ۱۲۳۷۸۸  مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۵ وزارت آموزش و پرورش،  کادر آموزشی مدارس مشمول رتبه بندی حرفه ای معلمان شدند و در همین رابطه شیوه نامه اجرائی به ادارات مناطق صادر شد. این بند گرچه در فیش حقوقی به عنوان فوق العاده شغل حرفه ای آمده است ولی در احکام کارگزینی، توسط حق شغل مستتر می شود.

۲- بند ۱۰ ماده ۶۸ ( فوق العاده ویژه ) هرگز به معنای واقعی در آموزش و پرورش اجرا نشده است.
 
۳- برای جبران مابه‌التفاوت حقوق ایجاد شده بین پرسنل اداری و آموزشی، طی نامه شماره ۳۷۴۹۳۳  مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ سازمان مدیریت و برنامه و بودجه اجازه می دهد که از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱ به پرسنل اداری، بندی در احکام حقوقی به عنوان " فوق العاده ویژه " بدون لحاظ کردن شرایط مندرج در بند۱۰ ماده ۶۸ اضافه شود.

۴- طی مصوبه هیات وزیران به شماره ۱۶۲۸۶۲ تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ و مطابق با بند ۱  این مصوبه می بایست حق شغل و حق شاغل و فوق العاده های ذیل ماده۶۸  به میزان ۵۰ درصد افزایش یابد. این بخشنامه در آموزش و پرورش اجرا نشد. عدم اجرای این بخشنامه باعث کاهش رشد حقوق در سنوات بعدی و شکاف عمیق تر با دستگاه های تابع قانون مدیریت خدمات کشوری شده است. 

۵ - مطابق با بخشنامه شماره ۱۸۵۱۷۹  مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۴  آموزش و پرورش، مرحله دوم نظام معروف به رتبه بندی معلمان را از تاریخ ۱۳۹۸/۷/۱ اجرائی کرد. این افزایش بدون اختصاص در ردیفی خاص در ردیف های حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل گنجانده شد.از آنجا که موارد فوق شامل کسورات بازنشستگی و مشمول مالیات می شد، نمی توان آنها را با عناوین مختلف به منظور پوشاندن کسری ردیف های مختلف حذف کرد.

با احتساب این توضیح،  آخرین حکم برای اجرای بخشنامه ۶۹۶۴۸۸ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۳۰، احکام صادره در دی ماه ۱۳۹۸ می باشد. 

اعتراض به احکام جدید حقوقی معلمان و برنامه ششم توسعه

در خصوص بخشنامه سی ام بهمن ماه ۱۳۹۸ ذکر نکات زیر ضروری است:

الف ) خطاب بخشنامه به کلیه دستگاه ها بالاخص دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش است که از تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۱ افزایش امتیاز نداشته اند، می شود.

 ب)  این بخشنامه شامل فوق العاده هائی که به مرور ایجاد شده و مشمول کسورات بازنشستگی شده اند، نمی شود.

 ج) این بخشنامه بر خلاف موضوع بخشنامه، شامل دستگاه هائی که از افزایش ۵۰ درصدی سال ۱۳۹۵ شده اند، نیز می شود.

 د) مطابق با ماده ۴ قانون مدنی، اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ماقبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون، مقررات خاصی نسبت به این موضوع اتخاذ شده باشد.

ه) سازمان برنامه و بودجه در این بخشنامه لزوم اجرای تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم را متذکر شده است. مطابق با تبصره ۳ ماده ۲۹، دولت مکلف است نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایا بین مقامات، روساء، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از ۲۰ درصد تجاوز نکند. منتها احکام صادره کاملا خلاف تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم می باشد و در بعضی مواقع اختلاف بیش از ۱۰۰ درصد است.

اختلاف حقوق و دستمزد بین دستگاه های دولتی تابع قانون مدیریت خدمات کشوری با یکدیگر و همچنین اختلاف فاحش بین پرسنل یک دستگاه، طی یک دهه گذشته بر دوش یک شخصیت حقیقی یا حقوقی نیست. دولت، مجلس و وزارتخانه  در این کم کاری مقصرند.

در بخشنامه سازمان برنامه و بودجه شرط اجرای این بخشنامه را عدم ایجاد هر گونه بار مالی مازاد بر اعتبارات مصوب می داند و مجلس و دولت حاضر به تخصیص اعتبار لازم نیستند. هیچ مدیر با تدبیری افزایش احکام حقوقی در خانواده بزرگ آموزش و پرورش را بدون تخصیص بودجه از سوی دولت و مجلس را ممکن نمی داند.

با عنایت به مستندات فوق، سازمان معلمان ایران صدور احکام حقوقی جدید را موجب اعتراض گسترده معلمان دانسته و از ریاست محترم جمهوری اسلامی،  مقام عالی وزارت و  سازمان مدیریت می خواهد اعتبارات لازم را برای رفع این اعتراض تامین کنند.

کانال سازمان معلمان ایران ( سخن معلم )

پایان پیام/


اعتراض به احکام جدید حقوقی معلمان و برنامه ششم توسعه

سه شنبه, 20 اسفند 1398 13:33 خوانده شده: 2282 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
الف 1398/12/20 - 13:59
بسیار عالی.
کاش در انتها پیشنهادات واضحی هم داده می‌شد؛ به هرحال ما در این قضیه با مسئولینی مواجهیم که نه تنها خوش‌فکر نیستند که بدفکر هم هستند!
پاسخ + 0 0 --
دبیر مهربان 1398/12/24 - 15:55
انشاا...در سال ۹۹ فقط قانون و معلم محدری در ا.پ حاکم شود
پاسخ + +5 0 --
معلم باسابقه 1398/12/20 - 14:32
در مملکتی که مجلس به خاطر یه بیماری کلا تعطیل میشه و کسی جلودار افراد افسار گسیخته در دولت نیست انتظاری بیشتر از این نمی رود...یکی بیاد بگه از این به بعد اصلا رتبه بندی و ارتقا معلم چگونه خواهد بود...مطمئنم معلمان دیگه انگیزه ای نخواهند داشت.من 27 سال خدمت کردم 900 کلا اضاف شده و طرف با سابقه زیر 10 سال کادر اداری 1میلیون و نیم ...شما را به خدا واگذار می کنیم چون زورمان به شما نمی رسد.
پاسخ + +5 0 --
منصور 1398/12/20 - 14:49
تا زمانی که تشکل های فرهنگیان توسط حاکمیت به رسمیت شناخته نشود مشکلات باقی است معلمان اتحاد رمز موفقیت است از بیانیه سازمان معلمان ایران تشکر می کنیم
پاسخ + +4 0 --
فرهنگی 1398/12/20 - 15:13
سازمان معلمان ایران از هم اینک بیانیه ای در خصوص عدم حضور معلمان در کلاسهای درس بعد از تعطیلات نوروز را اعلام کند اینکه اعتبارات رتبه بندی را در اعمال افزایش 50 درصد فصل دهم هزینه کنند و معلمینی که جز کلاس درس ابزاری ندارند را اینگونه به هیچ بنگرند لازم است اقدامی اساسی صورت گیرد و به نظرم باید اعلام شود معلمان بعد از این تعطیلات در کلاس حضور پیدا نخواهند کرد .
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1398/12/21 - 22:01
رهاکردن اضافه کار ومعلم تمام وقت ابزاربهتری است
پاسخ + +2 0 --
خزانه دار فیودال 1398/12/20 - 16:13
ما نیت مان خوب است: قصد داریم عدالت علوی را عملیاتی کنیم راجع به شما. به فیش های حقوقی ما هم سرک نکشید و وارد خطوط قرمز ما نشوید که مثل حقوق دکتر حسینی حقوق شما را هم از بیت المال مسلمین کم و یا حتی قطع می کنیم. اجرکم عندا...
پاسخ + 0 0 --
GodWithMeInPrison 1398/12/20 - 20:30
قضاوت با تاریخ.
پاسخ + +2 0 --
امید 1398/12/20 - 22:00
سلام خوب آقای ترکمن‌ واقعی وزیرومعاونین فرهنگی هستند ن‌معلم‌ وقتی ترکمن‌میگویید در آموزش وپرورش فرهنگی داریم و معلم و خودش هم‌فرهنگی هست جناب چوپان‌دروغگو فقط مرد باش وحکم‌جدیدخودت‌ رو نشون‌بده تا ببینیم چقدر به تو اضافه شده خجالت بکش از معلمین ن ا فرهنگیان
پاسخ + +3 0 --
یک معلم 1398/12/21 - 00:57
سلام سازمان برنامه وبودجه دربخشنامه ای بعلت ایجادرتبه بندی معلمان آنهاراازافزایش فصل 10خدمات ک استثناکرده (عدم تعلق)سوال است پس چرامیگویند رتبه بندی حذف شده؟چراحق شغل حرفه ای که مختص رتبه بندی بودراحذف کردند؟ما معلمین مگرکارمنددولت نیستیم؟چراتبعیض قایل می شوند؟چراشفاف سخن نمی گویند؟
پاسخ + +1 0 --
شهاب 1398/12/21 - 18:08
چه بکنیم همه مشکل را می گویند علاج مشکل ودست یابی به حقوق پایمال شده چیست ؟ت
شکل ها به نوشته بسنده می کنند وراهکاری ارائه نمی کنند مسئولان توجه ای به این نوشته ها ندارند وزیردیروز گفته بود از معلمان تشکرمی کنم که در فضای مجازی فعال هستند وبه دانش آموزان آموزش می دهند وابتکارجالب یک خانم را که از یخچال به عنوان وایت برد استفاده کرده بود موردتحسین قرارداد از همین سخنان اوج بی توجهی مسئولان هویداست
پاسخ + +1 0 --
همکار 1398/12/21 - 20:13
از این بیانیه ی امید بخش و شابسته تشکر نموده خواهان پیگیری حداکثری تا حصول نتبجه ی مطلولب هستیم
پاسخ + +1 0 --
مسعود 1398/12/22 - 22:09
ازبیانیه صدای معلم حمایت می‌کنیم افزایش اینجانب درمجموع 570هزاربوده با24سال سابقه ولی کادر اداری با6سال سابقه 1780هزار آقای ترکمن لطفاً حکم جدیدخودتون رومنشرکنید باتشکرازعزیزان صدای معلم موفق باشید وماهم حمایتتون میکنیم .معلم ازبوکان
پاسخ + +1 0 --
معلم 1398/12/23 - 03:01
قبلا با کارکنان سایر ادارات تفاوت دریافتی و افرایش حقوق داشتیم ولی الان با همکاران و دوستان اداری و ستادی خودمان در یک مجموعه.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/01/01 - 12:00
این جناب ترکمن عامل نوبخت است که ماموریت دارد جلوی افزایش بودجه آموزش و پرورش را گرفته و معلمان را با حقوق کم به کار بکشد. توجه کنید که ترکمن با تغییر وزیر در پست خودش باقی مانده و خواهد ماند. او با وزیر کار نمی کنپ و مستقیماً از نوبخت دستور می گیرد. خود نوبخت هم مستقیماً با شخص روحانی هماهنگ است. یعنی این وضعیت یک قضیه سیاسی و محصول سیاست های شخص رییس جمهور است.
برای مقابله با آن اتحاد و عزم همه معلمان در حدی نیاز هست که بتوان یک رییس جمهور سرکش را سر عقل آورد و برایش بابت این تبعیض آشکار هزینه ای سنگین درست کرد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/01/05 - 19:01
تخصص روحانی چیه رییس جمهور شده تخصص جهانگیری چیهتخصص نوبخت کجای اقتصاد ایران را ویران نکرده
پاسخ + 0 0 --
رقیه از کرمان 1399/07/16 - 09:32
سلام لطفآ پیگیری کنید مسئله اختلاف حقوقی که از مهر ۹۸ به بعد بین دو همکار با شرایط یکسان به وجود امده این نهایت ظلم وبی عدالتی است

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور