صدای معلم

گروه اخبار/

در پی درج گزارش « صدای معلم » با عنوان " پرسش اساسی این است که فلسفه وجودی این پژوهشگاه چیست ؟ و اساسا چرا باید از " استقلال " این واحد پژوهشی دفاع کرد ؟ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به " صدای معلم " پاسخ دهد که در حوزه عمومی چه کاری برای اجرای اصل مدرسه محوری و دفاع از جایگاه و کیان مدرسه همانند سایر کشورها انجام داده است ؟ از سوی دیگر ، اعضای هیات علمی این پژوهشگاه که درجات و رتبه های مطابقت یافته با استاندارهای وزارت علوم را دارند چرا " سکوت " را پیشه ی خود کرده اند ؟ "
نقش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در روزهای کرونا و سندرم تعطیلی مدارس چه بوده است ؟! ( ابن جا ) ؛ " پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " جوابیه تفصیلی برای صدای معلم ارسال کرده است .

ضمن سپاس از پاسخ گویی ، عین جوابیه به شرح زیر است .

گروه گزارش/

پرسش و پاسخ صدای معلم و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

نخستین نشست رسانه ای « زهرا مظفر » مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش پس از گذشت 13 ماه از انتصاب ایشان در سالن جلسات معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع برگزار گردید .

خانم مظفر بر خلاف سایر نشست های معمول رسانه در این وزارتخانه که با تاخیر برگزار می شود دو دقیقه زودتر در محل نشست حضور یافت اما نشست رسمی با 15 دقیقه تاخیر آغاز گردید .

علت تاخیر دیر رسیدن قاری برای نلاوت آیاتی چند از قرآن کریم بود .

مجری جلسه که سمت مسئولیت روابط عمومی این اداره کل را نیز بر عهده دارد مطابق روال معمول از خبرنگاران خواست که فقط یک پرسش مطرح کنند در حالی که در نشست رسانه ای « جواد حسینی » رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ گونه محدودیتی از سوی رئیس این سازمان علی رغم تذکرات مجری جلسه اعمال نشد .

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به مدت 28 دقیقه به ارائه دیدگاه های خود پرداخت هر چند محتوای غالب سخنان ایشان را تخلفات و شکایات در جریان " ثبت نام مدارس " تشکیل می داد .

مظفر در سخنان خویش به دفعات از عبارت " مقام عالی وزارت " استنفاده کرد .

« مریم عابدینی » از خبرگزاری فارس به شیوه ارتباط و تعامل خانم مظفر با خبرگزاری اش انتقاد کرد و گفت :

حقیقت نمی خوااستم سوالی بپرسم . دلیلش اعتراضم بود . از زمانی که منصوب شدید ارتباط شما با رسانه ها نسبت به زمانی که در دفتر فرهنگی هنری بودید خیلی کم شده است .

ما باید در این نشست پاسخ بگیریم . اگر قرار باشد ما سوال کنیم و شما سکوت کنید و جواب هم نگیریم و نتوانیم نسبت به پاسخ شما هم اعتراض کنیم دیگری نیازی به این گونه نشست ها نیست .

ما باید بتوانیم پرسش های مردم را مطرح کنیم و شما هم پاسخ بدهید . اگر ما نتوانیم قانع شویم نمی توانیم مخاطبان خود را قانع کنیم .

مظفر در پاسخ به خبرگزاری فارس گفت هر کدام را قانع نشدید بفرمایید تا توضیح دهم .

پرسش و پاسخ صدای معلم و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

نگفتم فرصت ندارید . گفتم این فرصت برای همه خبرنگاران فراهم شود وگرنه هیچ گاه شما شخصا مطالبه مصاحبه نداشتید که ما امتناع کنیم .

من اولین بار است که شما را می بینم . با بنده هیچ تماسی نداشتید .

یا باید حضوری می آمدید و یا تلفنی .

عابدینی گفت که مکرر تماس داشته اما موفق نشده است .

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد با من تماس های مکرری نداشته اید چون من آدمی هستم که حضور ذهنم خیلی خوب است .

مثلا خانم امیر قهرمان از تسنیم مرتب با من تماس می گیرد و امروز نیست و من همیشه با ایشان گفت و گو می کنم و آقای ذوالفقاری شاهدند اما شما نه . یا شماره شما را ندارم و...

اگر بشناسم و پاسخ ندهم اصلا امکان ندارد !

حتی شما یک پیام هم می دادید روش من به این شکل است که هر کسی به من پیام بدهد با او تماس می گیرم .

نشست خبری به این صورت است که روابط عمومی هماهنگ می کند و این اولین بار است که هماهنگ کرده است .

رسانه های مختالفی که خواسته اند حضوری و یا تلفنی با من صحبت کنند هیچ ممانعتی نبوده است و من با آن ها گفت و گو کرده ام .

یا من تماس گرفته ام و یا دفتر تماس گرفته است .

من استقبال می کنم . "

پرسش و پاسخ صدای معلم و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

مظفر در ادامه گفت که در یکی از مدارس 600 میلیون تومان از اولیا گرفته شده بود که با پی گیری این اداره کل پول ها به تک تک اولیا عودت داده شد و به یکی از خبرگزاری ها اعلام شد .

ابوئی خبرنگار از صدا و سیما هم ضمن انتقاد از عملکرد این اداره کل گفت که چرا به یه یکی از خبرگزاری ها گفته شده است ؟ ما افکار عمومی هستیم .

در مورد تخلفات شهریه در مدارس ، والدین حاضر نیستند که جلوی دوبین اعلام کنند چون گوشت بچه هایشان زیر دندان آن مدیر مدرسه ای هست که می خواهد درس بخواند .

شما چقدر نظارت نامحسوس دارید و چقدر خودتان سر زده اید ؟

این که ما یک سامانه بگذاریم که در مورد آدرس آن درست اطلاع رسانی نشود خیلی جالب نیست .

مظفر گفت که سال گذشته ما  سی و نه هزار و چهارصد و هشتاد و شش بازدید داشتیم .

در تابستان بیست و هشت هزار و پانصد و سی و چهار بازدید داشته ایم .

ثبت شکایات بیش از چهارده هزار مورد بوده است .

بیش از 1000 مورد ارباب رجوع حضوری داشته ایم .

ابوئی گفت چرا در مورد این همه مدارس غیرانتفاعی که شهریه اضافه گرفته اند ، تخلف کردند و برخورد هم کردید و پول را هم پس گرفتید چرا نباید اسامی آن ها اعلام شوند ؟

چقدر باید حاشیه امن برای فرد وجود داشته باشد که تخلف 600 میلیونی کند و اسم او را نگوییم و بگوییم آبرویش می رود ؟!

مظفر در پاسخ گفت که مدرسه جایگاه حقوقی دارد و حرمت آن مثل امام زاده است و باید حفظ شود .

اگر کسی مثل بنده آن جا مدیر هست و خطایی می کند ، اگر اسم من منتشر شود این را نه عرف و نه دین و شرع می پسندد .

اگر هم آن جایگاه حقوقی یعنی آن مدرسه دچار خدشه شود این هم پسندیده نیست .

ابوئی گفت مدیری که تخلف کرده و محرز شده است اسمش نباید اعلام شود که شانش حفظ شود ؟

مظفر گفت ایشان از مدیریت عزل شود و به مدرسه رفت و " معلم " شد . پول ها از او گرفته شد .

چه لزومی دارد که کل کشور اسم آن فرد  را بدانند ؟

مطمئن باشید اگر گزارشی به ما برسد . این را با اطمینان 100 درصدی می گویم ... مگر آن که شرایط قانونی این اجازه  را به ما ندهد .

از 3 خرداد که این جا من مستقر هستم امکان ندارد گزارش و یا شکایتی به ما برسد و تا به نتیجه نرسیده باشد از آن صرف نظر کنیم .

هیچ گزارش بایگانی شده ای نداریم .

من باید برای مردم و به خاطر رضایت خدا پاسخ گو باشم و این را انجام دهم .

قرار نیست اسامی اعلام شوند . خیلی از این ها قرا بوده پست بگیرند ، نگرفتند و از جایگاه خود عزل شدند .

این اتقافات خوبی است که افتاده است .

ابوئی گفت که چون اطلاع رسانی نمی شود ، آموزش و پرورش همیشه متهم است که برخورد نمی کند و یا زورش نمی رسد ...

مظفر گفت که اصلا این گونه نیست .

بخشنامه " استرداد وجه " برای اولین بار رفته است .

پرسش و پاسخ صدای معلم و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

مقاومت هایی وجود داشت اما به ثمر رسید .

ما خواستیم والدین را وارد این سامانه کنیم .

والدین ارزیاب ما هستند . والدین باید ارزیابی کنند که چقدر از کارهای ما درست است .

برای آن احترام قائل هستم .

با والدین نگاه مقابله ای نداریم .

در همه دستگاه ها تخلف وجود دارد اما آیا در همه دستگاه ها می روید و فرد متخلف را معرفی می کنید ؟

ضمن آن که این جا دستگاه تعلیم و تربیت است . تربیت در اولویت است . ما باید به بچه ها یاد بدهیم که هر چیزی را منتشر نکنند .

ما وظیفه مان برخورد قانونی تا حصول نتیجه است .

اما شان افراد رعایت می شود . برخورد صورت می گیرد اما اسم افراد اعلام نمی شود .

فکر نمی کنم به لحاظ شرعی و قانونی محل ایراد باشد .

شما رسانه ها مصداقی گزارش کنید و به خود شما پاسخ می دهیم .

در این نشست زمانی که نوبت به برخی از خبرگزاری ها می رسید اعلام می کردند که ما سوال اختصاصی داریم !

این مدتی است که در نشست های رسانه ای باب شده است در حالی که این گونه نشست ها عمومی است و افکار عمومی باید در جریان همه مسائل قرار بگیرند .

دومین رسانه برای طرح پرسش ، « صدای معلم » بود .

پرسش و پاسخ صدای معلم و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

مدیر صدای معلم در بخشی  خطلب به مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت :

" پرسش این است با توجه به آن که عضویت در شبکه شاد مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش " اجباری " نیست  ، چرا باید آزمون به صورت غیرحضوری اعلام گردد ؟

مبنای قانونی و مستندات حقوقی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری غیرحضوری امتحانات چیست ؟

اگر قصد دارید به سخنان وزیر آموزش و پرورش استناد کنید باید گفت :

ماده 4 از قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت می گوید :

" هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است ، قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت .

ماده 5 از همین قانون می گوید :

" مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات قانونی شورا برای موسسات ذی ربط لازم الاجراست . این مصوبات پس از تایید رئیس شورا ، توسط دبیر کل به موسسات مربوط ، ابلاغ خواهد شد . "

بند 8 از ماده 6 این قانون به " تصویب آیین نامه ها و مقررات امتحانات مدارس " اختصاص دارد .

آیا برای این حرف هایی که زده اید و جامعه را به " شکایت " ترغیب کرده اید این مراحل  و فرآیند قانونی طی شده است ؟

ممکن است بگویید وزیر آموزش و پرورش به استناد مصوبات " ستاد ملی مبارزه با کرونا " این دستور را صادر کرده است .

پرسش من این است که آیا این ستاد خودش جایگاه قانونی و حقوقی دارد ؟

آیا اصل " سلسله مراتب قوانین " مقدم بر سلسله مراتب اداری توسط شما ، وزیر و سایر مسئولان رعایت شده است ؟"

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورشدر پاسخ گفت :

این که  شما می گویید قوانین نداشتیم و زیرساخت ها فراهم نبودند کاملا درست و متین اشاره می کنید و الان دستور کار وزارت آموزش و پرورش برای سال جاری این است که مصوبات اصلاحی را از شورای عالی آموزش و پرورش در راستای آموزش مجازی هم شرح وظایف معلمان ، هم شرح وظایف دانش آموزان ، مدیر مدرسه و تمامی بخشنامه ها و دستور العمل ها از جمله آیین نامه اجرایی مدارس و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش که تا الان اشاره ای به آموزش های مجازی نداشت این بستر را فراهم کنند و این مصوبات برای سال آینده اخذ کنند و این به معنای آن نیست که آموزش و پرورش صبر می کرد و چون مصوبات قانونی ندارد ، هیچ اقدامی انجام ندهد و وارد آموزش مجازی نشود و آموزش را تعطیل کند که این ضررش جبران ناپذیر بود .

چرا که ما زمان مان محدود بود .

از مهر آینده هم باید سال تحصیلی جدید آغاز می شد...

مشروح این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر می شود .

پایان گزارش/


پرسش و پاسخ صدای معلم و مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و شبکه شاد

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد  ( این جا ) ؛ نشست خبری « مجتبی زینی وند » معاون  وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در ساختمان 2 وزارت آموزش و پرورش در سالن شهید حججی برگزار گردید .

یکی از محورهای پرسش « صدای معلم » در مورد چگونگی اجرای بخشنامه ی الزام دعوت از خبرنگاران و رسانه ها به نشست های شوراهای آموزش و پرورش بود .

این پیشنهاد قبلا توسط " صدای معلم " مطرح و مورد قبول رئیس سازمان قرار گرفت .

با پی گیری های صدای معلم این بخشنامه به همه استان ها ابلاغ گردید .

مدیر صدای معلم ضمن تشکر از آقای زینی وند گفت علی رغم ابلاغ این بخشنامه اما به نظر می رسد که نظارت کافی در این زمینه صورت نمی گیرد .

نمونه واضح و جدید آن تشکیل شورای آموزش و پرورش البته با حضور وزیر آموزش و پرورش در همدان بود که اخبار نشان می دهند به بخشنامه وزارتی عمل نشده است .

زینی وند ، رسول پاپایی مدیر شوراهای آموزش و پرورش را مسئول پی گیری و نظارت بر اجرای صحیح و کامل این بخشنامه کرد و تاکید کرد که گزارش در این مورد به وی ارائه گردد .

مشروح پرسش و پاسخ مدیر صدای معلم و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش را می خوانید .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
یکشنبه, 01 تیر 1399 18:03

دادرسی از معلمان ماده 28

اصفهان

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

" کیفیت آموزش " را در شبکه شاد و برنامه های تلویزیون چگونه ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور