گروه گزارش/
« مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش » ؛ جایی که قرار است کارهای مهمی در آن انجام شود اما در حال حاضر کارکرد عمده اش به برگزاری امتحانات مدارس معطوف گشته و البته هنوز هم در مساله « امنیت آزمون ها » با چالش های جدی مواجه بوده و نتوانسته افکار عمومی را اقناع و یا اعتماد آنان را کامل نماید .
ساختمانی با بنای قدیمی در خیابان ایرانشهر که با کمی دلسوزی ، برنامه ریزی و پی گیری می شد آن را به محیطی دلپذیر با حال و هوای گذشته تبدیل کرد اما در حال حاضر بیش تر به ساختمانی متروکه ، کثیف و بی روح تبدیل شده است .
مجموعه ساختمان هایی در یک فضای مربع مشرف به یک حیاط مرکزی که معماری اکثریت مدارس در پیش از انقلاب را تشکیل می دهد .
نشست خبری « محسن زارعی » رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با موضوع « ارائه گزارش فرایند برگزاری آزمونهای نهایی خرداد ماه ۱۴۰۴ » در این مرکز یکشنبه 16 شهریور برگزار شد .
هر چند آقای رئیس با 25 دقیقه در این نشست حضور یافت .
مواردی که ذکر شد مورد پرسش نخستین رسانه یعنی « صدای معلم » قرار گرفت .
« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم گفت که این جا قرار است کیفیت نظام آموزش و پرورش گارنتی شود اما ساختمان و فیریک و حتی برخورد کارمندان مستقر در آن نوید بخش چنین شعار و ادعایی در دستگاه تعلیم و تربیت نیست .
مدرسه و مراکز آموزشی باید حاوی و حامل روح انسانی باشند که بتوانند انسان ها را تغییر دهند و این نیازمند دانش و اراده برای برنامه ریزی است .
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود و در تحلیل نتایج آزمون ها سعی کرد که به اصطلاح توپ تقصیرات را به زمین « مدرسه » بیندازد و این سخنان موجب واکنش مدیر صدای معلم گردید .
پورسلیمان گفت : شما همه چیز را در مدرسه خلاصه کردید در حالی که در نظام آموزشی ما و بر خلاف شعارهایی که داده می شود ؛ مدرسه عملا کاره ای نیست . در حالی که در سیاست گذاری ها ، ریل گذاری ها و حکمرانی در آموزش ؛ مدرسه اختیاری ندارد و در این زمینه عملکردها و رویکردهای مسئولان باید مورد پرسش و چالش قرار گیرند .
زارعی همچنین در بخشی و در پاسخ به پرسش های یکی از خبرنگاران به صورت مستقیم به دفاع از « مدارس سمپاد » و فلسفه و عملکرد آن پرداخت که این امر نیز اعتراض مدیر صدای معلم را در پی داشت .
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش عنوان کرد : یکی از تحولات مهم در زمینه تحقق عدالت آموزشی وارد شدن دهک های پایین جامعه به این گونه مدارس است و دولت پرداخت شهریه ی آنان را تقبل کرده است .
پورسلیمان گفت : موضوع این نشست ارتباطی با مدارس سمپاد ندارد و این گونه بحث ها باید در نشست دیگر و توسط مسئول آن بیان شوند و ما هم در این حوزه حرف برای گفتن داریم .
یکی از پرسش های مطروحه توسط خبرنگار روزنامه جام جم بود .
خبرنگار جام و جم پرسید چه ساز و کاری برای جلوگیری از نمره دهی سلیقه در مدارس در نظر دارید ؟
زارعی در پاسخ گفت :
این نمراتی که خدمت تان تقدیم شد نمرات نهایی است و قطعا « سلیقه » در آن دخیل نیست .
یعنی آن شرایط استاندارد رعایت شده است ولی این که چه کار کنیم که پرهیز بدهیم از مداخله ی سلیقه و حتما هم اشکال شما درست است و یکی از تحلیل های ما این است که میزان همبستگی نتایج آزمون های نهایی با نوبت اول دانش آموزان و نمرات مستمر آنان است که گاها مشاهده می کنیم فاصله خیلی زیاد است و متاسفانه این یعنی « بازخورد غلط دادن » و البته ناظر به نگاه تربیتی همکاران ماست نه این که عامدانه دارند کار می کنند .
تصورشان بر این است که به دانش آموز دارند کمک می کنند که در میانگین سال ؛ دانش آموز نمره کم نیاورد ولی وقتی این بازخوردها به صورت غیرواقعی به دانش آموزان و خانواده ها داده می شود ؛ خلاء ها را نمی توانند دریافت کنند . مشکل را نمی توانند حس کنند و بعدا در آزمون پایانی دچار مشکل می شوند .
اتفاقا در هر جایی این اختلاف کم تر است یعنی هر چه نمره واقعی تر است عملکرد دانش آموز در آزمون نهایی خیلی بهتر است .
در این تحلیل ها این را نشان می دهد و هر چه این فاصله بیشتر است عملکرد هم ضعیف تر است .
یکی از کارهایی که در دستور کار قرار دادیم موضوع « توسعه سواد سنجش » است .
که هم برای دبیران متوسطه ی دوم و هم متوسطه اول که با نظم بیشتری هم کشوری اش برگزار شده است و منطقه ای آن هم در حال برنامه ریزی است .
همکاران در دوران دانشگاه این را مطالعه کرده اند و باید بازخوانی شود که بازخورد دادن اگر واقعی باشد و اگر به موقع باشد چقدر به یادگیری دانش آموز و ارتقای کیفیت کمک می کند .
این اشکال واقعا وجود دارد و من نمی توانم منکر آن شوم ولی راهش این است که « توانمند سازی » همکاران اتفاق بیفتد و آن دوره های سواد سنجش بهترین راهی است که می تواند این نقیصه را جبران کند .
پورسلیمان مدیر صدای معلم بزرگ ترین چالش را در زمینه اعطای نمرات غیر واقعی به دانش آموزان را حاصل « دخالت مدیر مدرسه در کار معلم » دانست که به گونه ای افزایشی و فراگیر سعی در بالا بردن آمار قبولی دارند و این نقص خودش را در نتایج امتحانات نهایی نشان می دهد .
زارعی تصریح کرد : طبق برنامه هفتم معدل دانشآموزان دوره متوسطه دوم باید ۲.۵ نمره افزایش یابد .
مشروح این پرسش و پاسخ در « صدای معلم » منتشر خواهد گردید .
پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
22 شهریور 1402 ؛ « صدای معلم » گزارشی را با عنوان : « « استقلال و اقتدارم آرزوست ! » پس از هنرستان فنی سروش اصفهان ... این بار نوبت دبیرستان هیات امنایی امام خمینی ؟! » منتشر کرد . ( این جا )
به نظر می رسد وضعیت پیشین در دوران مسئولیت فعلی « محمدرضا نظریان ؛ مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان » دوباره در حال تکرار است .
در صورت ادامه ی این روند ؛ « صدای معلم » گزارش های تفصیلی را در این مورد منتشر خواهد کرد .
یادداشت زیر توسط یکی از فرهنگیان اصفهانی برای این رسانه ی مستقل و منتقد در حوزه ی عمومی آموزش ایران ارسال گردیده است .
« صدای معلم » منتظر پاسخ و واکنش مسئولان ذی ربط در این موضوع می باشد .
هر سال با اعلام نتایج اولیه کنکور ، عرصه عمومی مملو از مطالبی می شود که از فقدان عدالت آموزشی در ایران خبر میدهند. عمده رتبههای بالای کنکور از مناطق برخوردارتر و مدارس استعداد های درخشان ، غیردولتی و نمونه دولتی هستند و هر سال از تعداد دانشآموزان مدارس عادی دولتی و مناطق محرومتر در میان رتبههای برتر کاسته میشود .
نتایج کنکور را میتوان آیینه تمام نمای آموزش و پرورش ایران دانست . در شرایطی که دکتر پزشکیان رئیسجمهور در طول یک سال گذشته بیشترین تاکید را بر عدالت آموزشی و ساخت مدارس داشته است پرداختن به عدالت آموزشی و کنکور امری مهم و ضروری است .
در میان آزمونهایی که در عرصه آموزش و پرورش وجود دارند سه مورد از جهت علمی قابل استناد است :
اول آزمون های تیمز و پرلز است که که در سطح جهانی و در دوره ابتدایی انجام می شود . دوم آزمون های امتحانات نهایی سال دوازدهم است که به دلیل یکپاچگی و نحوه تصحیح در سراسر کشور قابل استناد است و نتایج آن پایین بودن میانگین نمرات دانش آموزان را نشان میدهد . کنکور نیز سومین آزمون قابل استناد به حساب میآید که به صورت سراسری و گسترده برگزار میشود .
کنکور توانسته است یک صنعت را نیز در کنار خود به وجود آورد و هزاران موسسه آموزش علمی و کنکور و صدها انتشارات مربوط به کتاب های کنکور و کمک آموزشی برپایه خدمات دهی به کنکور تاسیس شدهاند .
برخی از موسسات فوق در حال حاضر از پرسود ترین موسسات اقتصادی محسوب میشوند و در سیاست گذاریهای آموزشی دخالت میکنند .
عمده سیاست گذاریها در زمینه کنکور نیز معطوف به تغییر نحوه محاسبه رتبهها است . بر اساس آخرین تغییرات ؛ نتایج امتحانات نهایی تاثیر 60 در صدی در نتایج کنکور دارند. هدف این تصمیم کاهش میزان تاثیرگذاری امتحان کنکور است در حالی که مصوبه فوق تاثیر چندانی بر عادلانه تر شدن و منصفانه تر شدن کنکور نخواهد داشت ؛ زیرا همان افرادی که امکانات بیشتری در زمینه کنکور دارند در زمینه امتحانات نهایی هم برخوردارترند .
تغییر نگرش به آموزش و پرورش را باید یکی از مهم ترین مسائلی دانست که موجب پدیداری وضعیت فعلی شده است . بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ؛ تامین آموزش و پرورش رایگان وظیفه دولت است ( اصل 3) ، یک حق برای ملت محسوب میشود ( اصل سی ام) و از بنیانهای نظام اقتصادی کشور به حساب میآید( اصل43) .
برخلاف اصول فوق ؛ روند آموزش و پرورش به سمت غیر منصفانه و غیر عادلانهتر شدن حرکت میکند. آمارهای بالای بازماندگان از تحصیل و تارکین تحصیل از نمونه های بارز غیر منصفانه بودن است که به دلیل سیاست گذاری غلط و بی توجهی به عدالت آموزشی ایجاد شدهاند .
بخشی از مشکل به کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه کل کشور برمیگردد . در سال 1404 سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی 7.24. است که نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است . این بودجه کفاف برنامه های عدالت آموزشی را نمیدهد و عملا بخش عمده ی آن صرف حقوق معلمان و پرسنل میشود. این بودجه نشان میدهد که آموزش و پرورش از اهمیت چندانی در سیاست گذاری عمومی برخوردار نیست .
این تغییر نگرش نیز با تشکیل قرارگاه ،ستاد و اداره کل قابل رفع نخواهد بود .
نوع نگرش به آموزش و پرورش موجب طبقاتی شدن عرصه تعلیم و تربیت شده است . تنوع مدارس نشانه بارز طبقاتی شدن محسوب میشود. در حال حاضر 24 نوع مدرسه در نظام آموزش و پرورش وجود دارند که عبارتند از : نوع نگرش به آموزش به آموزش و پرورش موجب شکلگیری نگاهی به آموزش و پرورش شده است که از نتایج آن طبقاتی شدن و غیر منصفانه شدن آموزش است .
عادی دولتی ، شبانه روزی ، هیات امنایی ، عشایری ، نمونه دولتی ، شاهد ، ایثارگران ، قرآنی ، غیردولتی ، هوشمند ، تیزهوشان ، آموزش از راه دور ،مدارس وابسته به دستگاه ها ، ورزش ، استثنایی ، مجتمع های آموزشی و پرورشی ، مدارس ایرانی خارج از کشور ، بزرگسالان ، ماندگار ، دبیرستان های کارودانش ، رشته بهیاری ، نمونه مردمی ، تعاونی ، اقلیت ها ( مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، گونه شناسی مدارس در نظام آموزش و پرورش با تاکید بر تحلیل اجتماعی پیامدهای اجتماعی آن ، مورخ 11 / 12 / 1395 ، شماره مسلسل 15316)
مدارس غیردولتی ، آموزش از راه دور و تعاونی دارای مالکیت غیردولتی هستند . کلیه مدارس غیردولتی ، مدارس هیات امنایی ، نمونه دولتی و بزرگسالان به صورت قانونی شهریه دریافت می نمایند . مدارس دولتی به دلیل عدم حمایت دولت و عدم دریافت سرانه و کمک از دولت مجبور به دریافت کمک از اولیای دانش آموزان هستند. مدارس غیردولتی با دریافت شهریه فعالیت میکنند و امکان دسترسی همگانی برای عموم ندارند . مدارس شاهد و ایثارگران برای فرزندان شهدا و ایثارگران و افراد خاصی هستند که امتیازات مدارس فوق را داشته باشند .
نوع فعالیت مدارس تیزهوشان نیز مورد انتقاد قاطبه کارشناسان تعلیم و تربیت است . تنوع مدارس به خوبی نوع نگرش به آموزش و پرورش را نشان می دهد .
از آموزش و پرورشی که به دسته بندی دانش آموزان میپردازد ،بدون اینکه برنامه ای برای ایجاد فرصت برابر برای دانشآموزان مدارس عادی و مناطق حاشیهای و محروم داشته باشد انتظاری نباید داشت .
جان رالز (1921 – 2002) فیلسوف آمریکایی که به عدالت پرداخته است « انصاف » را تبلور عدالت میداند و برابریهای اجتماعی و اقتصادی را به دو شرط قابل قبول میداند:
۱ ) باید مختص به مناصب و مقامهایی باشند که تحت شرایط برابری منصفانه فرصتها ، باب آنها به روی همگان گشودهاست. ۲) این نابرابریها بابد بیشترین سود را برای محرومترین اعضای جامعه داشته باشند .
این دو اصل سنجههای مناسبی برای سنجش عدالت در آموزش و پرورش هستند. بر اساس اصول یاد شده ؛ نابرابری های آموزش و پرورش به شرطی قابل قبول است که ورود به مدارس مختلف ،تحت شرایط برابری منصفانه به روی همگان گشوده باشد و این نابرابری ها بیشترین سود را برای محروم ترین اعضای جامعه داشته باشد .
در ایران نه تنها باب مدارس مختلف به روی همگان گشوده نیست که نابرابری در بین مدارس سودی برای محرومین و دانشآموزان مناطق حاشیهای و محروم ندارد.
نوع نگرش به آموزش به آموزش و پرورش موجب شکلگیری نگاهی به آموزش و پرورش شده است که از نتایج آن طبقاتی شدن و غیر منصفانه شدن آموزش است .
نتایج این نوع سیاست گذاریها در عرصه کنکور خود را نشان میدهد. از جمله تبلورهای بی عدالتی آموزشی نیز تنوع مدارس است. این که تنوع مدارس سودی برای محرومین ندارد بر غیر منصفانه شدن آموزش و پرورش میافزاید.
بدین ترتیب در یک آموزش و پرورش غیرمنصفانه نتایج فعلی کنکور امری طبیعی محسوب میشود که با تاثیر یا عدم تاثیر نتایج امتحانات نهایی تغییری نمییابد .
از کوزه آموزش و پرورش غیرمنصفانه و غیر عادلانه همین کنکور بیرون میآید که هست .
تلاش برای منصفانه ترشدن و رسیدگی بیشتر و واقعیتر به کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان به ویژه در مناطق حاشیه ای و محروم گام اول عدالت آموزشی و اصلاح شرایط کنکور است .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شاهنامه نه تنها یک اثر ادبی و تاریخی بلکه یک نماد اجتماعی و فرهنگی است که نقش مهمی در شکلگیری، حفظ و تقویت هویت جمعی ایرانیان ایفا میکند. این اثر به عنوان یک روایت ملی، پیوندهای عمیق میان نسلها و گروههای مختلف جامعه را برقرار میسازد و ارزشها، باورها و هنجارهای فرهنگی را منتقل میکند.
در واقع، شاهنامه به عنوان یک سند فرهنگی، نشاندهندهی تاریخچهی اجتماعی، سیاسی و اخلاقی جامعه ایرانی است. روایت قهرمانان، وفاداریها، عدالتخواهیها و مبارزات آنها بازتابی از ارزشهایی است که جامعه در طول زمان بر آن تأکید داشته است. این داستانها نه تنها الگوهای رفتاری را برای فرد و گروه ارائه میدهند بلکه نقش مهمی در تثبیت نظم اجتماعی دارند؛ نظمهایی که بر پایهی مفاهیم عدالت، شجاعت و وفاداری بنا شدهاند.
از دیدگاه جامعهشناسی، شاهنامه به عنوان یک ابزار هویتی عمل میکند که افراد را به گذشتههای مشترک شان پیوند میدهد و احساس تعلق جمعی را تقویت میکند. این اثر در مقابل تهدیدهای فرهنگی یا تغییرات اجتماعی، نقش محافظتی دارد؛ چون حافظهی تاریخی مشترک را زنده نگه میدارد و انسجام فرهنگی را حفظ میکند.
شاهنامه نمادی از هویت فرهنگی ایرانی است که فراتر از یک قوم یا زبان خاص، پیونددهندهی مشترکات تاریخی، اسطورهای و فرهنگی همه اقوام ایرانی است.
شاهنامه نمادی از مقاومت فرهنگی است، مقاومتی در برابر ناپایداریهای تاریخی یا نفوذ فرهنگهای دیگر. این اثر نشاندهندهی آرمانهای مشترک است که نسلهای مختلف آنها را انتقال دادهاند تا هویت ملی پایدار بماند.
بنابراین، شاهنامه نه فقط یک اثر ادبی بلکه یک سند اجتماعی است که ساختارهای هویتی و ارزشهای فرهنگی جامعه ایرانی را شکل داده و تداوم بخشیده است.
هر فرد با شناختن داستانهای شاهنامه بخشی از تاریخ مشترک خود را بازمیشناسد و احساس تعلق پیدا میکند.
شاهنامه همچنان به عنوان یک میراث زنده در دل جامعه باقی مانده است که فرهنگ، تاریخ و ارزشهای ایرانیان را پاسداری میکند.
شاهنامه آیینهی هویت ماست،
قصهی هر مرد و زن دیروز و فردا،
پیوند میان نسلها و زمان،
نگهدار فرهنگ در هر نگاه ما.
ویدئو کلیپ را ببینید :
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
دوازدهم شهریور ماه ۱۴۰۴ و در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی، نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با حضور اصحاب رسانه و با موضوع پروژه مهر و اقدامات مرتبط با بازگشایی مدارس در سالن جلسات شهید مطهری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد .
« نرگس کارگری » خبرنگار صدای معلم از بدو انتصاب محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان در دولت ابراهیم رییسی بدون ارائه دلیل مشخصی همچون مدیر صدای معلم از حضور در نشست های خبری محروم گردید .
انتظار می رفت با انتخاب مسعود پزشکیان این محرومیت بیش از 3 سال سریعا پایان یابد .
اما این انتظار محقق نشد .
با پی گیری مستمر مدیر صدای معلم و نگارش گزارش های انتقادی در این رسانه مستقل و منتقد در حوزه ی عمومی آموزش ایران و دستور مستقیم و صریح حسین صادقیان رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و پس از سپری شدن مدت زمان 9 ماه از انتصاب محمدرضا نظریان به عنوان مدیر کل جدید آموزش و پرورش اصفهان در دولت مسعود پزشکیان سرانجام خبرنگار صدای معلم به نشست های خبری این اداره کل دعوت شد .
نخستین نشست خبری محمدرضا نظریان ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ به مناسبت بزرگداشت مقام معلم برگزار شد .
جلال سلمانی، رئیس ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی این اداره کل در این نشست خبری ضمن قدردانی از همراهی اصحاب رسانه استان، بر اهمیت اطلاع رسانی شفاف و بههنگام در مسیر تعلیم و تربیت تأکید کرد . ( این جا )
سلمانی آموزش و پرورش را بزرگترین دستگاه اجرایی استان خواند و افزود: این مجموعه با حدود یک میلیون دانشآموز و نزدیک به ۶۰ هزار معلم، مسئولیتی سنگین در حوزه تعلیم و تربیت بر عهده دارد؛ همین امر اهمیت ارتباط سازنده با رسانهها را دوچندان میسازد، چرا که اصحاب رسانه میتوانند حلقه اتصال میان آموزش و پرورش و جامعه، به ویژه دانشآموزان و والدین آنها باشند.
رئیس ادارۀ اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان نقش رسانهها را در تحقق اهداف آموزشی و پرورشی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: ما همواره خود را موظف و مکلف به پاسخ گویی به خبرنگاران و رسانهها میدانیم و تلاش کردهایم سطح ارتباطات رسانهای آموزش و پرورش استان در بالاترین حد ممکن باشد؛ امیدواریم با استمرار این تعامل، روند اطلاعرسانی دقیقتر و مؤثرتر از گذشته دنبال شود.
وی با اشاره به گستردگی جامعه هدف آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه نقش بیبدیلی در بازتاب رویدادها و فعالیتهای این مجموعه دارند و ما نیز بر آن هستیم که با همکاری مستمر، فضای آموزشی و پرورشی استان را به سمت شفافیت، اعتماد و همدلی بیشتر هدایت کنیم » .
رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در حالی سخن از پاسخ گویی به رسانه ها و تعامل با آنان می راند که تاکنون هیچ گونه پاسخ مستدل و یا جوابیه ای برای رسانه ی « صدای معلم » و گزارش های انتقادی و تحلیلی آن ارائه نکرده است .
اداره کل آموزش و پرورش اصفهان همچنین در ارتباط با بیانیه ی اخیر تشکل های این استان در انتقاد از عملکرد این اداره کل سکوت اختیار کرد . ( این جا )
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان همچنین در این نشست خبری گفت :
« ما مسیر تعالی آموزش و پرورش را در گرو نقد سازنده و همراهی رسانهها میدانیم و از هرگونه انتقاد که به ارتقای امور کمک کند استقبال میکنیم » .
نظریان با تأکید بر اهمیت سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: بر اساس این سند، آموزش و پرورش صرفاً به دنبال تربیت دانشآموز دانشمند نیست، بلکه مأموریت دارد انسانهای توانمند و مسئولیتپذیر را در همه ابعاد تربیتی پرورش دهد .
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان در حالی سخن از تربیت انسان های توان مند و مسئولیت پذیر می گوید که نشست خبری مربوطه با چهل دقیقه تاخیر آغاز گردید .
مشروح پرسش و پاسخ خبرنگار صدای معلم به زودی منتشر خواهد شد .
پایان گزارش/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید