گروه اخبار/
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 اردبیل در نامه ای به صدای معلم خواهان توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش به مطالبات خود گردیدند .
گروه اخبار/
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه امروز (دوشنبه) این فراکسیون با حضور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی موضوع استیضاح فانی خبر داد و گفت: چه این فراکسیون به نتیجه برسد که آقای فانی در مسند وزارت باقی بماند یا نماند گزینه ما استیضاح نیست.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: آقای فانی به همراه معاونین و مشاورینشان در جلسه امروز فراکسیون امید حضور پیدا کردند و موافقین و مخالفین استیضاح ایشان مسائل خود را مطرح کردند؛ البته انتقاداتی که وجود داشت در اکثر ادوار گذشته این وزارت خانه نیز وجود داشته است، مثل مطالبات معیشتی و جایگاه معنوی فرهنگیان و مشکلاتی که در بخش دانش آموزی و عدالت آموزشی مطرح است یا وجوهی که از دانش آموزان از مدارس غیرانتفاعی و دولتی گرفته میشود. البته انتظار این است که این مشکل در یک جایی حل شود.
وی افزود: فراکسیون امید پیش از این جلسه ای با هیأت دولت و وزراء را در دستور کار خود قرار داده بود اما با توجه به اینکه استیضاح آقای فانی مطرح بود اولویت ما برگزاری جلسه ای با ایشان بود و در این جلسه توضیحاتی از سوی وزیر در پاسخ به انتقادات مطرح شد.
سخنگوی فراکسیون امید با بیان اینکه این فراکسیون هنوز در مورد استیضاح به جمع بندی نرسیده یادآور شد، جمع بندی نهایی فراکسیون در جلسه آتی هیأت رئیسه مشخص خواهد شد و فراکسیون به این نتیجه خواهد رسید که با در نظر گرفتن همه جوانب امر ماندن یا رفتن ایشان در این مسند به نفع مردم و دولت است یا خیر.
پارسایی ادامه داد: البته اگر ما به این نتیجه برسیم که ماندن ایشان در وزارت به مصلحت نیست گزینه ما استیضاح نیست بلکه ما استیضاح را آخرین اهرم میدانیم و در این شرایط معتقدیم بهتر است که دولت اقدام به تعویض کند. اگر هم فراکسیون به این نتیجه برسد قطعا در راستای تقابل با دولت نیست بلکه در راستای جلب رضایت فرهنگیان و مردم برای حمایت از دولت است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نهایتا آنچه به مصلحت مردم و فرهنگیان است رقم بخورد.
مسائل و مشكلات معيشتي معلمان مسئله ديروز و امروز نيست و ريشه هاي پنجاه، شصت ساله دارد/ هر چند بعدها عطاي معلمي را به لقايش بخشيديد و عضو هيئت علمي دانشگاه شديد/ دو سال بعد كه دولت مهرورز روي كار آمد حتي يك كلمه هم در دفاع از معلمان چيزي نگفتيد، گويي تمام مشكلات معلمان خاتمه يافته بود. به خداي خود بينديشيد، استفاده ابزاري از معلمان تا كي قرار است ادامه يابد/ زماني كه به صندلي وزارت جلوس فرموديد چرا اقدامي عملي و كارساز براي رفع مشكلات معلمان انجام نداديد/ به لطف عملكرد دولتي كه شما نيز عضو آن بوديد تورم ٤٥ درصد بود و افزايش ٢٠ يا ٢٥ درصدي حقوق دردي دوا نمي كرد/ در برنامه اي تلویزيوني فرموديد شأن معلم ما بالاتر از آن است كه حرف از حقوق بزند/ استان همدان به لحاظ شاخص هاي كيفي مانند نتايج كنكور و امتحانات نهايي و افت تحصيلي در وضعيتي اسفبار بود اما حضرتعالي مدير كل وقت آموزش و پرورش استان همدان را كه چنين عمكرد تاسف باري داشت را تا معاونت وزير ارتقا داديد/ چرا هر وقت دولت از جريان سياسي هم فكر شما نيست ياد معلمان و مشكلات آنها مي افتيد و وقتي دولت هم سوي شما زمام امور را به دست دارد معلمان را فراموش مي كنيد
گروه استان ها و شهرستان ها/ مدیر آموزش و پرورش عباس آباد از موفقیت چشمگیر دانش آموزان شهرستان در کنکور سراسری خبر داد .
گروه اخبار/
در روزهایی که زمزمههای استیضاح دوباره علیاصغر فانی، دوباره جدی شده و در شرایطی که نارضایتی از شیوه اجرای طرح رتبهبندی، یکی از مهمترین علل نارضایتی فرهنگیان است، علیاصغر فانی از تلاش برای اعمال طرح رتبهبندی در مورد ۴۰هزار نیروی خدماتی آموزش و پرورش خبر داد.
فاني در پاسخ به اين پرسش كه در طرح رتبهبندي چه تعداد از معلمان باقيماندهاند، گفت: «رتبهبندي شغل حدود 40هزار نفر از همكاران انجام نشد و در حال پيگيري هستيم تا از طريق سازمان مديريت اين موضوع به نتيجه برسد و از خجالت اين همكاران دربياييم.»
آنطور كه فاني گفته اين طرح مخصوص معلمان است و در مجموع از مهر سال گذشته تاكنون رتبهبندي شامل اين 40هزار نفر نشده كه اين افراد نيروهاي خدماتي هستند. خبر تازه وزير آموزش و پرورش در حالي اعلام ميشود كه دو هفته قبل مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش نيز از اعمال رتبهبندي در افزايش حقوق بازنشستگان فرهنگي خبر داد.
چگونگي اجراي اين طرح دستكم در مجلس قبلي همواره محل اختلاف آموزش و پرورش و نمايندگان ملت بوده است. قاسم احمديلاشكي، جواد هروي، محمدمهدي زاهدي و عطاءالله سلطاني صبور و... پيش از اين و هنگام حضور در مجلس نهم بارها ضمن انتقاد از شيوه اجراي اين طرح بر ضرورت توجه به معيشت و حقوق معلمان تأكيد كرده بودند. در مجلس فعلي نيز نمايندگاني منتقد اين طرح هستند و گويا در كنار تلاش براي استيضاح وزير اين موضوع را نيز دنبال ميكنند.
در يك نمونه روز گذشته ذبيحالله نيكفر، نماينده مردم لاهيجان در مجلس عدم رضايت فرهنگيان كشور، عدم پرداخت مطالبات آنها و نبود رضايت مندي معلمان از نظام رتبهبندي را ازجمله موارد موجود در طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش اعلام كرد. نيكفر كه هماكنون عضو كميسيون بهداشت است اما از ابتدا علاقه به عضويت در كميسيون آموزش مجلس را داشت، با بيان اينكه معلمان از وضعيت رتبهبندي ناراضي هستند، گفت: «در استانها و شهرستانها مشاهده ميكنيم، برخورد مناسبي با فرهنگيان وجود ندارد كه در مجموع، اين موارد ازجمله دلايل استيضاح وزير آموزش و پرورش است.» حالا نه فرصت زيادي تا آغاز سال تحصيلي جديد باقي مانده و نه عمر زيادي از دولت يازدهم. همين دو موضوع، استدلال مخالفان استيضاح فاني است؛ نكتهاي كه موافقان استيضاح در برابرش ميگويند نبايد به وضع موجود رضايت داد و وضعيت نامطلوب فعلي را اصلاح كرد. جدا از اينكه استيضاح فاني چه سرانجامي داشته باشد، چگونگي اجراي طرح رتبهبندي يكي از مهمترين گلايههاي فرهنگيان از آقاي وزير است؛ شايد باتوجه به خواستههاي آنها انگيزه براي دومين اسيتضاح وزيري كه ركورددار دريافت كارت زرد از مجلس هم است، كمتر شود. امروز اگر تعداد نمايندگان موافق استيضاح در كميسيون آموزش كمتر نشود، اين موضوع از هميشه جديتر خواهد شد.
روزنامه همشهری
برخلاف برخی تبلیغات در مورد سهمیه مدیریتی زنان ، سهم زنان در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش کم تر از 3 درصد است/ آیا فرصت های دیگری برای تشکر و یا تقدیر از مدیران وجود ندارد/ اگر سیستم ارزیابی عملکرد مدیران در وزارت آموزش و پرورش بر یک مبنای علمی ، مستمر و سیستماتیک تعریف و تبیین شده باشد و ارزش گذاری درست و منطقی انجام شود ؛ آیا نیازی خواهد بود که بخواهند از در یک نشست سه روزه چنین کارکردی تعریف شود/ معلمان غالبا به مدیران اعتماد ندارند و البته مدیران هم غالب معلمان را فاقد تحلیل و یا درک در فهم مشکلات با نگاه سیستمی و یا جامع می دانند/ آیا مدیران صف و ستاد درک درست ، واحد و واقع بینانه ای از اهداف آموزش و پرورش و نیز اسناد بالادستی دارند/ آیا مسئولان وزارت آموزش و پرورش قصد دارند در مدت 3 روز این فاصله را از بین ببرند / وزارتخانه ای که بین مدیران صف و ستادش فاصله و به قولی " عدم درک مشترک " وجود داشته باشد چگونه می تواند بین " صف " و " ستاد " در کل مجموعه هماهنگی ایجاد کند/ معنای نهایی چنین گزاره ای آن است که در وزارت آموزش و پرورش ارتباطات مدیریتی فقط و یا اکثرا به صورت " عمودی " تعریف شده است و " ارتباطات افقی " که برآیند سازمان های اثربخش و کارا می باشد در وزارت آموزش و پرورش بسیار کم و یا در حد ناچیزی است/ این مساله نشان می دهد که نهادهایی مانند روابط عمومی و حتی حراست ها به وظایف خود درست عمل نمی کنند/ حتی برخی از این مدیران هنگام سخنرانی در اجلاس از زوایای مختلف عکس گرفته و در منطقه و یا ناحیه خویش پس از استقرار به تبلیغ خودشان پرداخته اند/ برگزاری این نشست بیشتر حالت " نمایش " داشته و کم تر به موضوع اصلی که همان " آموزش و پرورش " است پرداخته شده است/ در حالی که وزارت آموزش و پرورش در پرداخت بسیاری از مطالبات ساده و معمولی حتی پرداخت حقوق معلمان قراردادی درمانده است ؛ برگزاری چنین مراسم و میتینگ های پر خرج و زرق و برق دار منطقی و اقناع کننده نیست/ تحقق و حل این مساله نیاز به تفکر تحول گرا ، برنامه ریز و آینده نگر دارد که در حال حاضر چنین مناسباتی در در بدنه و مدیریت مشاهده نمی شود
گروه اخبار/ مطهری در پاسخ به تذکری ؛کمیسیون آموزش زودتر تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را در دستور قرار دهد .