صدای معلم

گروه اخبار :

امروز سه شنبه نهم دی ماه ، جمعی  از اعضای سازمان معلمان ایران  و کانون صنفی معلمان ایران با حضور در بیمارستان مدائن تهران با عضو شورای نویسندگان سخن معلم  دیدار  و گفت و گو نمودند .

آقای دکتر نهضت ضمن تشکر از حضور این دوستان و همکاران گرامی ، از اعضای این دو تشکل  درخواست نمود تا به بررسی و مباحثه بیشتر در مورد بودجه آموزش و پرورش  بپردازند .

عضو شورای نویسندگان سخن معلم ضمن انتقاد از وضعیت خدمات دهی بیمه طلایی ( آتیه سازان حافظ ) عنوان نمود که سقف بیمه 60 میلیون ریال تعریف شده است و این  موضوع با تعهدات بیمه آتیه سازان حافظ هم خوانی ندارد .

 او تصریح کرد : " با وجودی که من قادر به حرکت نیستم چندین بار با بیمه آتیه سازان حافظ تماس گرفتم ، اما هیچ پاسخی ندادند . "

لازم به ذکر است که روز جمعه پنجم  دی ماه ، گروه  سایت سخن معلم با حضور در بیمارستان به عیادت از ایشان پرداختند . ( این جا را بخوانید )

چندی پیش نیز برخی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش با حضور در این بیمارستان ،  برای آقای دکتر نهضت از درگاه خداوند متعال طلب بهبودی و سلامت کامل نمودند .

گروه سخن معلم از همه این دوستان و همکاران ، تشکر و قدردانی می کند .

 

* مدیر گروه سایت سخن معلم در مورد اتفافات منطقه 2 تهران یادداشتی با عنوان  « رسانه و مسئولان ( در حاشیه اتفافات آموزش و پرورش منطقه 2 تهران )  » منتشر نمود . در بخشی از این مطلب چنین آمده بود : " تعدادی از معلمان و مخاطبان رسانه سخن معلم از ما خواسته بودند که حتی الامکان نشستی با مدیریت منطقه داشته باشیم . بر حسب وظیفه و رسالت رسانه ، این مساله با اداره آموزش و پرورش منطقه 2 در میان گذاشته شد . درخواست دیدار و  ملاقات جهت انعکاس نظرات معلمان سه بار و در فواصل زمانی مختلف با مدیریت محترم منطقه مطرح شد . اما پاسخی دریافت نشد ! "

با وجود گذشت یک هفته از نگارش این یادداشت هنوز پاسخی از سوی مدیریت محترم منطقه به درخواست سخن معلم داده نشده است ...

* یکی از دبیران محترم این منطقه ، جناب آقای مهدی خلیلی گفت و گویی را با مدیریت محترم منطقه 2 انجام داده و  با مقدمه زیر برای سخن معلم ارسال نموده اند .

ضمن تشکر و قدردانی از آقای خلیلی ، یادآوری می شود ؛ همان گونه که در شناسنامه سایت سخن معلم آمده است ؛ این پایگاه خبری تحلیلی هیچ گونه وابستگی به دسته ، حزب و یا جناح سیاسی و اقتصادی ندارد .

" با سلام و عرض ادب خدمت جنابعالی 

به استحضار می رساند ذات ماهیت رسانه و جنبش صنفی حرکت در جهت اعتدال و دیالوگ منطقی است.جنابعالی نیک آگاهید که در صورت نشر عقاید مخالف می بایست عقاید و آرای موافق نیز مجال نشر و طرح داشته باشد.بر این اساس گفت و گویی که با جناب آقای دکتر طالب زاده انجام شده برای سایت شما نیز ارسال گردیده بود؛ مجددا ارسال می شود تا جهت تنویر افکار عمومی و بی طرفی سازمان معلمان مجال نشر پید ا کند.

با احترام مهدی خلیلی روزنامه نگار و دبیر آموزش و پرورش "


 khalilididgah   دکتر طالب زاده،مدیریت آموزش و پرورش منطقه 2 مهم ترین اقدامات خود را بر شمرد :                               

ایجاد هم گرایی، تزریق امید بخشی و تدوین برنامه 3 ساله

گفت و گو: مهدی خلیلی

دکتر حسین طالب زاده از تاریخ دهم آذر 1392سکان عالی ترین مقام  فرهنگ منطقه 2 تهران را بر عهده گرفت. ایشان در این مدت کوتاه از مسوولیت خویش در آموزش و پرورش  که با گره های کوری که  از دوران گذشته خواسته و ناخواسته ایجاد شده به گشودن این گره های کور پرداخته و افق روشنی را برای فرهنگیان و دانش آموزان منطقه ایجاد نمودند. ترویج راست گویی، اعتدال گرایی، تقویت روحیه امید و پویایی  ، اعتلای شأن و منزلت فرهنگیان گران قدر منطقه و اهتمام جدی برای توسعه مستمر شایستگی های علمی، تربیتی و  حرفه ای آن ، توسعه و تقویت تفکر راهبردی ، برنامه محوری، روحیه تفکر، نوآوری و پژوهش ، بهبود مدیریت منابع انسانی با تاکید بر استفاده نیروهای مجرب و توان مند ، مسئوولیت پذیری و پاسخ گویی آموزش و پرورش در قبال تحقق اهداف متعالی آن در طراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  و فراهم آوردن موجبات توسعه مشارکت مردم و فرهنگیان و تقویت هم افزایی درون سازمانی و فرابخشی در راستای رشد و تعالی آموزش و پرورش  بخشی از اقدامات ارزش مندی است که  توسط ایشان صورت گرفته است.

در این راستا  به سراغ ایشان رفته و سوالاتی  را مطرح نموده که خواندنش خالی از لطف نیست.

* جناب آقای دکتر طالب زاده ،ابتدا مختصری از خودتان بگویید:

حسین طالب زاده هستم، دانش آموخته علوم سیاسی و روابط بین الملل.حدود 10سال در دانشگاه تدریس نمودم و 15 سال در بخش های مختلف تربیتی ، آموزشی و فرهنگی  آموزش و پرورش کار کردم  و الان هم مامور دانشگاه در این مجموعه و مدیریت آموزش و پرورش منطقه 2 را برعهده دارم.

 * مختصری از وضعیت آموزش و پرورش منطقه 2 بگویید.

ما در منطقه 2 حدود 80 هزار دانش آموز داریم که 40 درصد در مدارس غیر دولتی و 60 درصد در مدارس دولتی تحصیل می کنند و حدود 4 هزار معلم رسمی داریم.

* جناب آقای دکتر طالب زاده،مهم ترین اقدامات شما در این مدت که مدیریت منطقه را برعهده گرفتید،چیست؟

با توجه به شناختی که از منطقه صورت گرفت برنامه ای 3 ساله تدوین گردید و در این راستا برنامه عملیانی نیز در جهت انجام برنامه ی 3 ساله که مبتنی بر اسناد بالا دستی بود ،انجام شد.

کار دیگری که در این مدت صورت گرفت،بحث ایجاد روحیه ی وفاق و هم گرایی با نیروهای داخلی منطقه بود و در این راستا  تلاش گردید تا قاعده کارها ؛ قاعده فرهنگی باشد و همه ی کارها و اقدامات بر مبنای گفت و گو و منطق و پرهیز از سیاست زدگی و سطحی نگری و مبتنی بر تدبیر و افق چشم انداز صورت بگیرد.

در این مدت تلاش شد روحیه ی امید  و امیدواری ایجاد شود و به دنبال هم گرایی بین نیروهای داخلی در آموزش و پرورش و سازمان های  دیگر در منطقه 2 بودیم.

در این مدت از مسوولیتم ، منطقه 2 به عنوان منطقه نمونه محیط زیست در کشور تبدیل شد و تفاهم نامه ای با سازمان محیط زیست منعقد شد.

همچنین تفاهم نامه ای با دانشگاه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران داشتیم.

در این مدت سعی شد مدارس منطقه حالت نشاط و شادابی به خود بگیرد و در این راستا اقدامات مفید و سازنده ای انجام گردید ،از جمله در تابستان امسال با همکاری مدیران مدارس و شهرداری این منطقه اتفاقات خوبی صورت گرفت.

هدف ما در این مدت از مسوولیت ، تربیت مناسب در راستای سند تحول و ارتقای روحیه جمعی برای گسترش اهداف سند چشم انداز بود.

* جناب آقای دکتر طالب زاده ، مدیران مدارس ویترین مدارس هستند ملاک های شما برای انتخاب مدیران چیست؟

ملاک ما در انتخاب مدیران ملاک های فرهنگی است. هر کس استدلال قوی تری دارد و برنامه ریزی بهتری داشته باشد و شایستگی خود را اثبات کرده باشد،شایستگی مدیریت را داشته و در کمیته انتصابات و شورای معاونین  فقط به این ملاک ها توجه می شود.

* به نظر شما مدیریت ذاتی است یا اکتسابی؟

مدیریت هم ذاتی است و هم اکتسابی. بخشی از مدیریت علم است و فرد باید مسلط  باشد.فرد ممکن است دانش بالایی از مدیریت داشته باشد ولی از نظر شخصیتی کاریزمای مدیریت را نداشته باشد . شخصیت برون گرا و شخصیت درون گرا می تواند بر مدیریت فرد تاثیر بگذارد.

 * جناب آقای دکتر طالب زاده ،چه موضوعی در حیطه کاری و اداری شما را به شدت عصبانی می کند؟

بیشترین موضوعی که برایم ناراحت کننده است،فقدان ارتباط موثر با مخاطبین می باشد. اگر معلمان نتوانند با دانش آموزان ارتباط مناسبی داشته باشند و یا معلمان با یکدیگر  ارتباط شایسته ای نداشته باشند و همکاران اداری نتوانند با معلمان تعامل سازنده ای داشته باشند ،مرا به شدت عصبانی می کند . اگر ارتباطات در یک مجموعه مناسب نباشد ،مشارکت و خلاقیت کاهش می بابد و از سوی دیگر احساس نگرانی و ناامنی به وجود می آید.ناامنی و نگرانی در ارتباطات عذاب آور است.

* آقای دکتر، الان سازمان ترافیک، شهرداری، محیط زیست،بیمه،و یا بهتر است بگوییم همه ی سازمان های اجتماعی و اقتصادی از مشکلات فرهنگی می گویند و هزینه های زیادی نیز  بایت این موضوع پرداخت می شود و تقریبا 16 موسسه و ارگان کار فرهنگی انجام می دهند اما مهمترین سازمان فرهنگی ،آموزش و پرورش است چرا در نگاه کلان کمتر به آموزش و پرورش توجه شده و چاره چیست؟

ببینید، بحث در اشکال روشی است. همه می گویند فرهنگ مهم است ،اما نمی گویند چگونه مهم است.می گوییم موضوع مهم است اما به مسایل آن توجه چندانی نداریم. از سویی مجموعه فرهنگی را با دید اقتصادی می نگریم و از سوی دیگر بابت آن ده ها برابر هزینه می کنیم. چرا؟ چون که اصل را فراموش می کنیم.در هفته معلم مراسمی برگزار می شود اما مسایل جاری نیستند. مسایل معلمان باید در متن باشد و بایستی از نظر مساله محوری به آموزش و پرورش نگاه کنیم و فقط از دید موضوعی نگاه نکنیم.

* برای ارتقای معیشت شغلی و منزلت معلم  چه اقدامی انجام شد؟

مهم ترین اقدامی که دولت انجام داد، بحث ایجاد آرامش است.فقط در یک فضای آرام  می توان تصمیم گرفت و وضعیت کشور را به سمت آرامش و سازندگی برد. در جامعه ی نا آرام نمی توان تصمیم گرفت. دولت در این مدت توانست آرامش را به جامعه بر گرداند. در حوزه  بهداشت و اقتصاد اقدامات خوبی انجام شد در حوزه آموزش و پرورش نیز  آرامش و امید و تدبیر به وجود آمدو مسوولان آموزش و پرورش برای ارتقای معیشت شغلی و منزلت معلمی تلاش می نمایند اما آن فدر مساله و مشکل در آموزش و پرورش وجود داشت که حل همه ی آنها به زمان و تلاش و صبوری بیشتری نیاز داریم.

* آقای دکتر طالب زاده امنیت فرهنگی یا فرهنگ امنیتی؟

تاکید جناب آقای وزیر و مسوولان آموزش و پروش  در دولت تدبیر و امید ،  امنیت فرهنگی است و امنیت فرهنگی در منطقه 2 نیز بهتر شد و ما به دنبال فرهنگ امنیتی نیستیم.معیار اقدامات فرهنگی وکار فرهنگی و امنیت فرهنگی است.بستر باید برای امنیت فرهنگی آماده باشد تا معلمان بتوانند  منطق گفت و گو و گفت و گوی منطقی  را به دانش آموزان یاد بدهند. اصولا دیالوگ نیازمند تمرین و ممارست و پرهیر از امنیتی شدن و پادگانی شدن است.

* چرا رسانه ها نتوانسته اند تعامل شایسته با آموزش و پرورش داشته باشند؟

یکی از وظایف رسانه ها ،تزریق خوراک است . در کشور ما رسانه ها حرفه ای نیستند. ما در سطح جامعه هم رسانه های حرفه ای کم داریم و هم رسانه ی تخصصی  که به صورت جدی به موضوعات آموزش و پرورش بپردازد. رسانه های ما باید در سطح  تخصصی ایجاد شده و تخصصی نیز  رفتار نمایند. متاسفانه رسانه ها و روابط عمومی ها هم در سطح کلان و هم در سطح آموزش و پرورش حرفه ای نیستند . در طول سال چندین فیلم با موضوع آموزش و پرورش ساخته می شود اما در رسانه ها به آن توجه نمی شود.رسانه ها به صورت عادت به طرح مسایل آموزش و پرورش پرداخته و کمتر به طرح مسایل اساسی آموزش و پرورش  ونقد منصفانه می پردازند.

* آموزش و پرورش چه نقشی در شادابی یک ملت دارد؟

نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است. اول اینکه هر چه آموزش و پرورش شاداب تر باشد ،این شادی به سطح اجتماع تزریق می شود.دوم اینکه شادی یک مهارت است ،باید بتوانیم آن را به فرزندان مان بیاموزیم. مابه بچه هایمان می گوییم باید  دکتر یا مهندس شوی ،اما مهمتر این است که باید به بچه ها  بگوییم من می خواهم در آینده خوشحال و خوشبخت شوم.

 * چه خاطره ای از دوران تدریس  و معلمی خود دارید؟

 یک روز در کلاس درس می دادم ،بعد از اینکه زنگ خورد دانش آموزی از من پرسید(من در آن زمان دانشجو نیز بودم): ببخشید می توان بپرسم معدل  شما چند شد؟ من آن ترم که  معدلم بالای 19 شده بود: به آن دانش آموز گفتم: بالای 19 . آن دانش آموز گفت:الان می روم به همه ی دانش آموزان می گویم  که معدل شما بالای 19 شده تا همه درس بخوانند. این خاطره را از این بابت گفتم که بدانید نقش الگویی معلم مهم است و معلم ابتدا باید خودش عامل باشد . در روایت دینی آمده است: رطب خورده کی منع رطب کند.

ارسال مطلب و گزارش برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

بسمه تعالی

رئیس جمهور محترم!

با تشکر از حضرت عالی جهت اجرای طرح نظام سلامت و تبریک به جامعه ی زحمتکش پرستاران عزیز، به خاطر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، و تشکر از این که مقوله ی سلامت جسمانی مردم در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است. شکی نیست سلامت روحی و روانی جامعه نیز از جایگاه بالایی برخورداراست. چرا که به اعتراف اکثر پزشکان؛ مشکلات روحی و عصبی؛ ریشه ی بسیاری از بیماری هاست. همه واقفیم جامعه ی معلمان و خانواده هایشان و نیز جمعیت دوازده و نیم میلیونی دانش آموزان (بدون احتساب خانواده هایشان) بیش از یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند و عدم آرامش روحی معلمان چه لطمه ای به پرورش نسل آینده کشور می زند. لذا توجه به دغدغه های معلمین می تواند در تأمین این مقوله مؤثر واقع شود.

متن زیر بخشی از خواسته ها و سؤالات و درد دل های اکثریت معلمین کشور می باشد که با زبانی ساده و به دور از تعارفات و ملاحظات مرسوم آمده است ؛ قبلاً بابت آن عذر خواهیم.

جناب رئیس جمهور!

امروزه اداره ی زندگی و تأمین هزینه های کمر شکن آن برای اکثر معلمین شاغل و بازنشسته غیر ممکن شده و اکثریت آن ها خسته از بی عدالتی و تبعیض و شرمنده ی همسر و فرزندان خود می باشند.

رئیس جمهور محترم

خود می دانید زمانی که قیمت دلار از ۱۲۰۰تومان به ۳۵۰۰تومان و تورم هم به ۴۵درصد رسید، قدرت خرید ما معلمین نصف و حتی به یک سوم کاهش یافت و هزینه های زندگی سرسام آور شد.

هزینه هایی که بنا بر اعلام اخیر بانک مرکزی در یک خانواده ی تهرانی ۳۵میلیون ریال و یک خانواده ی شهرستانی ۲۵میلیون ریال برآورد شده است.

جناب رئیس جمهور!

چند ماه قبل، لایحه ی نظام رتبه بندی معلمان به دلیل بار مالی در مجلس تصویب نشد اما اخیراً قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شد که به موجب آن حداقل حقوق پرستاران بدون احتساب کارانه و حق شیفت و پاداش و مزایای دیگر یک هیجده میلیون ریال تعیین و حکم آن ها از اول آبان۹۳ اجرایی شده است ؛  همچنین کارانه ی ماهیانه آن ها از ۲میلیون ریال به ۴میلیون ریال افزایش یافت.

حال از حضرت عالی این سؤال را داریم که چطور می شود این طرح با وجود پرسنل زیاد پرستاران عزیز بار مالی آن تأمین شد؟ چرا این طرح احتیاج به مجوز مجلس نداشت، اما طرح رتبه بندی معلمان دارد؟

آقای رئیس جمهور!

یک معلم؛ نه کارانه ی ماهیانه دارد نه اضافه کار، نه حق مسکن دارد و نه حق ایاب و ذهاب، نه حق مأموریت دارد و نه حق شیفت، نه بن خرید کالا دارد و نه کمک های غیر نقدی ماهیانه، نه پاداش آخر سال دارد و نه مانند شرکت های دولتی پاداش بستن حساب ها، نه مانند کارکنان زحمت کش بانک ها، وام های چند ده میلیونی با درصدهای پایین جهت خرید خودرو و آپارتمان دارد که در آخر خدمت هم تمام آن وام ها بخشیده شوند و در هنگام بازنشستگی صاحب چندین واحد آپارتمان و خودرو شود، نه مؤسسات مالی و اعتباری همانند قوامین و حکمت ایرانیان و میزان که وام های متعدد با درصدهای پایین به پرسنل خود بدهند.

آقای رئیس جمهور!

ما معلمین فقط و فقط یک حقوق ثابت ماهیانه داریم که حداقل ۳میلیون ریال آن بابت انواع و اقسام بیمه های درمانی، تکمیلی، عمر و خودرو، بازنشستگی و مالیات، کسر می شود و البته یک عیدی ۵میلیون ریالی که به همه ی کارکنان پرداخت می شود و همچنین یک پوشه پر از تقدیر نامه های کاغذی مسؤولین، فرمانداران، استانداران و نمایندگان مجلس که در روز معلم اهدا می شود.

جناب رئیس جمهور!

مگر بین یک فوق لیسانس یا دکترای تخصصی در آموزش و پرورش با همنام خود در وزارت علوم چه تفاوتی است که میانگین حقوق این عزیزان در آموزش و پرورش ۱۵تا۲۰میلیون ریال با ۲۴ساعت موظف در هفته می باشد اما در آموزش عالی ۴۰ تا یک صد میلیون ریال با ۱۲ساعت موظف در هفته می باشد؟!

مگر تعطیلات ۳ماهه ی تابستان شامل اساتید محترم و زحمت کش دانشگاه نمی شود؟ مگر غیر از این است که در دانشگاه به دلیل داشتن دانشجویان شهرستانی چند هفته از اول ترم و چند هفته قبل از امتحانات و چند هفته قبل از عید و چند هفته بعد از عید کلاس ها تعطیل است؟

آقای رئیس جمهور!

دولت مردان گذشته و نمایندگان قبلی و فعلی مجلس معتقدند آموزش و پرورش مصرف کننده است و منبع درآمدی ندارد و یا این که پرسنل آموزش و پرورش بسیار زیاد است  ،حال ما این سؤال را داریم مگر وزارت علوم مصرف کننده نیست؟

مگر تعداد پرسنل نیروهای محترم نظامی و انتظامی و پرستاران و… کمتر از تعداد کل معلمین است؟

چرا همیشه آموزش و پرورش با کسری بودجه میلیاردی مواجه است؟

چرا یک بار در این ۳۰سال اخیر، در جراید و اخبار و رسانه ها و سایت های خبری از کسری بودجه وزارتخانه های دیگر دیده یا شنیده نشده است؟!

جناب رئیس جمهور!

چرا پاداش آخر خدمت یک بازنشسته ی فرهنگی باید یک دوم یا یک سوم دیگر کارکنان دولت باشد که آن هم به صورت قسطی طی چند سال به حساب آنان واریز شود که با احتساب تورم سال های اخیر ارزش آن به مرور زمان نصف شود اما پاداش دیگر کارکنان دولت به صورت یک جا به حساب آن ها واریز شود و با این پاداش می توانند در شهرستان ها یک آپارتمان تهیه کنند و یا برای دوران بازنشستگی شغلی دست و پا کنند.

جناب رئیس جمهور!

ما معلمین؛ فراموش شده ایم نه فقط در دولت شما که در دولت های قبلی هم و ضع به همین منوال بوده است تا کی چشم و گوش خود را در برابر این همه تبعیض ببندیم؟ کارد به استخوان ما رسیده است. صورتی برایمان نمانده که بخواهیم آن را با سیلی سرخ نگه داریم. اگر سمعکی از جنس انصاف باشد صدای له شدن و خرد شدن استخوان هایمان زیر چرخ هزینه های زندگی به گوش می رسد.

در پایان، جناب رییس جمهور، ما فقط خواهان رفع تبعیض بین کارکنان تحت امرتان هستیم و نیز خواستار اجرای سریع تر طرح رتبه بندی معلمان قبل از پایان سال و اعمال آن در حکم سال جاری هستیم. البته نه طرحی مانند طرح نظام هماهنگ پرداخت حقوق، که حقوق معلمان را با خودشان هماهنگ کرد و همچنین بیشتر دستگاه های دولتی خودرا از آن مستثنی کردند، و آن هایی که نتوانستند، فیش های مخفی برای پرسنل خود صادر کردند و نیز نه آن طرحی که معلمان برای رسیدن به مزایای آن، از هفت خوان رستم بگذرند، یا به جان یک دیگر بیفتند.

با تشکر

 

naturespecial فاجعه وقتی زیاد تکرار شود رنگ عادت می‌گیرد، عادت ها بی قیدی می آورد، بی تفاوتی ، بی احساسی ، حتی بی حوصلگی . این گونه است که دیگر واکنش ها به بحرانی مثل آلودگی هوا، به تندی گذشته نیست.

 


حالا دیگر مردم از شنیدن این که از هر 7 مرگ در کشور یکی به علت آلودگی هواست، تعجب نمی کنند و از خبری مثل هشدار امروز، درباره نزدیک شدن دوباره هوای پایتخت به مرز اضطرار، می گذرند و برای شان حتی مهم نیست که امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل شده است چون از شنیدن خبرهای تکراری دردناک و بی سرانجام خسته شده اند و دیگر به نجات شان از این مرگ تدریجی در گرداب سم و دود امیدی ندارند و از خودشان می پرسند چرا باید خاطرشان را پریشان تر کنند وقتی هیچ مسئولی انگار، از ته دل قصد حل مشکل شان را ندارد.

اما ما رسانه ای ها پیشنهاد می کنیم حاشیه های خبری امروز کارگروه کاهش آلودگی هوا را بخوانید. نه این که خیال کنید سازمان یا وزارتخانه ای راهکاری جدی و عملی برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرده است بلکه این حواشی احتمالاً به شناخت بهتر شما از شیوه تصمیم گیری برخی مسئولان در بحران و نگرش آنها نسبت به سلامت مردم کمک خواهد کرد.

کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران امروز در دفتر معاون عمرانی استاندار تهران با خبرهایی ناخوش آغاز شد و سازمان هواشناسی اعلام کرد که امکان دارد وضعیت آلودگی هوا تا چهارشنبه این هفته به مرحله اضطرار برسد و هم اکنون نیز در برخی نقاط مانند پارک رازی و شهرک قائم به این عدد نزدیک است.

این آمارها در شرایطی اعلام شد که هنوز در آغاز زمستان هستیم و راه درازی تا پایان سال در پیش داریم و هوای سرد که آلودگی هوا را تشدید می کند احتمالا تا 3 ماه دیگر ادامه دارد. کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران امسال هم مثل هر سال در دقیقه 90 و با تنگ شدن راه نفس تهرانی ها برگزار شد و باز هم مسئولان به رسم هر سال راه کارهایی سطحی و کوتاه مدت برای حل بحران پیشنهاد کردند.

در پایان این جلسه ، گروه به نتیجه رسیدند که تا بهتر شدن وضع هوا کارخانه های شن و ماسه اطراف تهران با صلاحدید محیط زیست تعطیل شود و فروش روزانه طرح ترافیک هم در دو روز آینده متوقف شود؛ راهکارهایی که همه می دانیم کمک چندانی به شهروندان نخواهد کرد.

نکته مهم اما در جلسه امروز، هشدار نماینده وزارت بهداشت درباره افزایش نگران کننده و خطرناک ترکیب اکسید نیتروژن در هوا بود که این مسئول آن را خطرناک دانست و درخواست کرد آموزش و پرورش دست کم مدارس ابتدایی و مهدهای کودک تهران را در این دو روز تعطیل کند اما به گواه خبرگزاری های گوناگون، نماینده وزارت آموزش و پرورش ، با توضیح این که فصل امتحانات است، با تعطیلی مدارس مخالفت کرد!

از حرف های نماینده وزارت آموزش و پرورش می شود نتیجه گرفت امتحانات دانش آموزان آن قدر مهم است که حاضرند برای برگزاری بی عیب و نقصش ، کودکان را در آلودگی شدید هوا به مدارس بکشانند در حالی که اولا وزارت بهداشت به وضوح در این جلسه اعلام کرده است آلودگی هوا سلامت کودکان را به ویژه در خارج از خانه تهدید می کند و ثانیا، امروز ، نخستین روز در تاریخ حیات پایتخت نیست که شاهد آلودگی شدید هوا هستیم و روی مرز اضطرار ایستاده ایم و اگر امتحانات دانش آموزان این همه برای وزارت آموزش و پرورش اهمیت دارد چرا با تجربه اندوخته از سال های گذشته ، امتحانات را در روزهایی که هوا سالم تر بود برگزار نکرد.

گذشته از همه این حرف ها، معاون عمرانی استاندار در این جلسه، تعطیلی مدارس را مشروط به صدور نامه ای قانونی از وزارت بهداشت کرده است که ثابت می کند برخی مسئولان هنوز از چگونگی عملکرد این نوع کارگروه ها در شرایط اضطراری بی خبرند و نمی دانند تصمیم گیری ها در این شرایط نباید با کاغذبازی های بی ثمر، به تعویق بیفتد.

جام جم آنلاین

 

shorayarispecial شهردار تهران با اشاره به نبود لوايح حمايتي مجلس شوراي اسلامي براي محلات گفت: در قانون اساسي از شوراي محلات نام برده شده ولي متأسفانه در قانون مجلس شوراي اسلامي كه براي شوراها وضع شده توجهي به محلات نشده است و اين موضوع بايد برطرف شود. 

به گزارش «جوان»، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران با حضور در يك صدو هجدهمين جلسه شورا با بيان اينكه امروز مديريت محله جزو سلسله مراتب مديريت شهري به شمار مي‌آيد، گفت: بنده به عنوان شهردار از هيچ كاري در جهت تقويت شوراياري‌ها مضايقه نخواهم كرد. همچنين كاركرد سياسي را به شوراي محلات وارد نكنيم چراكه اين اتفاق از ريشه اين نهاد مردم‌سالاري ديني را مي‌خشكاند.

 وي افزود: طبيعتاً رويكرد محله‌محوري بدون توجه به شوراياري‌ها امكان‌پذير نبود چراكه عقبه شوراي شهر و شهرداري مردم هستند و آنان هستند كه بايد براي اداره شهرشان ايفاي نقش كنند.  قاليباف تصريح كرد: محله‌محوري اساس كار شهرداري تهران است و من براي اينكه اين موضوع در شهرداري‌هاي مناطق باب شود، حداقل سه نوبت با شوراياران مناطق به صورت حضوري جلسه مي‌گذاشتم تا اين امر نهادينه شود، در حالي كه تا قبل از آن شهرداران مناطق حتي جلسه‌اي هم با شوراياران برگزار نمي‌كردند. من اينجا اعلام مي‌كنم كه به عنوان شهردار از هيچ كاري در راستاي تقويت شوراياري‌ها مضايقه نخواهم كرد.

  وي در ادامه و با ارائه پيشنهاداتي، اصلاح آيين‌نامه تشكيل شوراري‌ها را خواستار شد و گفت: آيين‌نامه بايد به گونه‌اي اصلاح شود كه افراد واجد شرايط به طور حتم بومي باشند چرا كه ما به دنبال هويت بخشي به محلات هستيم نه هويت بخشي به افراد.  وي خاطرنشان كرد: شوراياران بايد در ناظر بودن به كار و تصميم‌سازي ايفاي نقش كنند نه در تصميم‌سازي.

 

  • sakididgah•    اخیرا یک موسسه آموزشی – تجاری به نام... متولی طرح آزمون در مدارس شده است . این موسسه از طریق رانت ، ارتباط گیری و ... به صورت شبکه ای مدارس را برای برگزاری آزمون ها جذب می کند . با توجه به بحث " آزمون زدگی " و مساله مزمن " تعداد آزمون ها " در نظام آموزش و پرورش ما ، جناب عالی چه طرحی برای ایفای نقش خودتان به عنوان متولی اصلی آموزش دارید ضمن آن که بحث پور سانت ، رانت و ... در این گونه قراردادها کاملا مشهود است و اهداف اقتصادی بر اهداف آموزشی غلبه دارد ؟
     در حال حاضر 12 موسسه در استان فعال هستند . منظور شما کدام یکی است ؟
    •    از ما خواستند نام این موسسه آورده نشود ؟
    در هیچ موردی به صورت مستقیم اداره کل با موسسه ای همکاری نداشته و حمایت نکرده است و بنای حمایت ندارد چون به لحاظ قانونی مجاز به این اقدام نیست .
    •    آقای ساکی این 12 تا 13 موسسه در حال رقابت در استان البرز هستند . همان طور که قبلا نیز گفته شد هدف این موسسات بر سوادآوری متمرکز است و برای آن ها آموزش مطرح نیست ! این جا نقش اصلی آموزش و پرورش کاملا در حاشیه رفته است . در واقع ، بازار آموزش خصوصی با هدف کسب سود مطرح است و آموزش و پرورش کاملا منفعل است . این که ما فقط بگوییم شما بروید و با هم رقابت کنید ، این با رسالت تعلیم و تربیت در تضاد است . از سوی دیگر در نبود نظارت از سوی شما ، مدارس نیز وارد یک گونه " کسب و کار " شده اند ؟
    آموزش و پرورش در برابر این موسسات منفعل نیست ، تلاش می کنیم این وضعیت کنترل و اصلاح شود اما این موسسات در سطح جامعه تبلیغات وسیعی انجام می دهند به عنوان مثال به تبلیغاتی که صدا و سیما انجام می دهد دقت کنید مردم تحت تاثیر این تبلیغات احساس می کنند که ثبت نام فرزندان شان در این موسسات و استفاه از خدمات آن ها موجب پیشرفت تحصیلی و قبولی در کنکور سراسری می شود. به نظر من ، یک مشکل اجتماعی یک شبه به وجود نمی آید و یک شبه هم برطرف نمی شود !
    لذا وقتی یک مشکل اجتماعی ملی شد ممکن است در استان ها شدت و ضعف داشته باشد ، ولی در یک استان نمی توان به راحتی جلوی آن را سد کرد و یا به راحتی آن را از بین برد . برای حل آن نیاز به یک عزم ملی در کل کشور می باشد تا با برگزاری  میزگردهایی تخصصی  در صدا و سیما، موافقان و منتقدان با بیان نظرات شان مردم را آگاه نمایند تا آنچه بر اثر تبلیغات در ذهن اولیا دانش آموزان نقش بسته است اصلاح گردد. والا اگر داخل مدرسه سخت گیری شود این موسسات با تبلیغات در سطح شهراز طریق  نصب بیلبورد و صدا و سیما دانش آموزان را جذب می کنند.. اخذ مبالغ هنگفت در قبال ثبت نام های غیرقانونی که حتی در برخی مواقع قبض هم صادر نشده است ، به عنوان مثال می توان به نامه ای از کرج برای سخن معلم اشاره کرد که به اولیای مدرسه ای آدرس مغازه ای را بابت پرداخت چند صد هزار تومان داده اند که مدرسه به یک دستگاه کپی نیازمند است ، به آن ها گفته شده است رسید پول را از مغازه بیاورید تا بچه تان را ثبت نام کنیم .
    این رفتار کاملا غیرقانونی است و اجحاف در حق دانش آموزان و مدیران و معلمان درست کار است و برای احقاق حقوق دانش آموزان و احقاق حقوق معلمان و مدیران درست کار با مرتکبان این گونه رفتارها مطابق مقررات آموزش و پرورش رفتار خواهد شد .
    اگر شما نام و مشخصات این مدرسه را بدهید در چهارچوب قوانین آموزش و پرورش این موضوع را رسیدگی خواهم کرد .
    •    نام مدارس مختلف با شما مکاتبه خواهد شد .
    •    مساله ثبت نام در محدوده : تقریبا 50 درصد دانش آموزان یک دبیرستان 2400 نفری از حوزه این مدرسه نیستند و برای ثبت نام آن ها مبالغ مختلفی و زیادی اخذ گردیده است .
  • جناب آقای ساکی
    چرا نباید دانش آموزان زبده در مناطق خود بمانند ؟
    بزرگ کردن نام یک مدرسه از طریق تراکم دانش آموزان نخبه چه مشکلی از آموزش درست را حل می کند ؟  
    نه تنها من مدافع این روش در کرج نیستم  بلکه از روزی که وارد استان شده ام به این روش انتقاد داشته ام و اعتقاد دارم یک کلاس نرمال ، کلاسی است که متشکل از دانش آموزانی با توانایی های مختلف باشد نه یک دست و همگن ، تا معلمان و دانش آموزان در کلاس های ضعیف مایوس و ناامید شوند و دانش آموزانی که با معدل بالا کلاس بندی شده اند خود را تافته جدا بافته ودر چهارچوب قوانین و مقررات آموزش و پرورش ندانند .  
    یک مدرسه و یک  کلاس نرمال ، مدرسه و کلاسی است که دانش آموزان با درنظر گرفتن همه تفاوت های فردی کلاس بندی شوند ، نه این که آن ها را از هم جدا کنیم ، در کلاسی که به صورت تصادفی و مطابق منحنی نرمال کلاس بندی شده باشد می توان از روش یادگیری مشارکتی استفاده کرد .
    اما متاسفانه عده ای بر روی دبیرستان مورد نظر شما تعصب خاصی دارند و این دبیرستان را شناسنامه آموزش و پرورش کرج می دانند و در مقابل تغییر برنامه های آن مقاومت می کنند .
    در مورد موفقیت مدارس یا به عبارت دیگر مدارس موفق ،  معتقدم اگر با تفکر سیستمی عملکرد مدارس را تحلیل کنیم مدرسه ای که ورودی آنها معدل متوسط  و خروجی معدل خوب باشد از مدرسه ای که ورودی معدل بالا و خروجی معدل بالا باشد موفق تر عمل کرده است و مدیر و کادر مدرسه اولی باید تقدیر شوند ؛  به عبارت دیگر اگر ورودی ها: دانش آموز، کتاب درسی، منابع مالی ، سطح توانایی ها و قابلیت ها ، خانواده برخوردار ، باشند حتی اگر فرآیند هایی مثل: روش تدریس معلم، روش مدیریت ، خدمات راهنمایی و مشاوره، فعالیت های مکمل و فوق برنامه و فعالیت های پرورشی معمولی باشند خروجی این مدارس عالی خواهد بود. اما اگر ورودی ما نرمال بود و خروجی ها ممتاز شدند  می توان گفت که فرآیندهای آموزشی و پرورشی اثر بخش بوده اند و نتیجه را به حساب " عملکرد خوب مدیریت " و " عملکرد خوب آموزشگاه "گذاشت.          لذا عملکرد مدارسی که برحسب معدل بالا .... دانش آموزان را ثبت نام می کنند را نمی توان با مدارس عادی مقایسه کرد.
    شما از مدارس نوع دوم مدارس عادی  چه حمایتی می کنید؟و چه مکانیسم های حمایتی برای مدارس پیش بینی کرده اید؟        در گردهمایی های متعدد مدیران مدارس بارها به این نکته اشاره کرده ام که در ارزیابی مدیران و معرفی مدارس موفق ، مدارس رابا توجه به شرایط آموزشی ، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها همگن و دسته بندی  می کنیم سپس هر مدرسه ای که به صورت متعارف ثبت نام و خروجی اش از ورودی اش قوی تر باشد تشویق می گردد و مدیر اینگونه مدارس مدیران اثر بخش هستند.
    . یکی از معضلات نظام آموزشی ما عقب ماندگی در برخی زمینه ها مانند آموزش زبان انگلیسی است. برنامه شما برای تقویت این قسمت با توجه به راهبردهای اسناد بالادستی چیست با توجه به این که جناب عالی در استان البرز برای هر درسی یک دبیرخانه خاص تشکیل داده اید؛ مثلا در ناحیه یک، دبیرخانه فیزیک ؛ در ناحیه 3، دبیرخانه شیمی، در ناحیه 4، دبیرخانه زبان ؛ بعضی ها می گویند این کارها بیشتر حالت نمایشی و فرمالیته دارد.آیا شما این را قبول دارید؟ ضمن آن که در آموزش زبان انگلیسی در مدارس سمپاد قرار بوده است با محوریت ناحیه 4 یک آزمون هماهنگ در اردیبهشت سال تحصیلی گذشته برگزار شود و بعدا عنوان شد که این اختیاری بوده است! علت این وضعیت چیست و آیا این نوعی بی اهمیت کردن موضوعات نیست؟
    در مورد تقویت آموزش زبان انگلیسی ما بر اساس سازو کارهای برنامه درسی ملی عمل می کنیم و... امید است که این تغییرات و  تحولات منجر به بهبود عملکرد دانش آموزان در درس زبان انگلیسی گردد. در خصوص تشکیل دبیرخانه گروهای آموزشی امیدوارم به اهتمام همکاران فرهیخته باعث ارتقا ء کیفیت آموزشی و پرورشی استان گردد. در مورد برگزاری آزمون ناحیه 4 اطلاعی ندارم.آیا شما برای این مساله بازخورد گرفته اید؟
    هنوز نه. در گروه زبان انگلیسی خوشبختانه اساتید فرهیخته ای فعالیت دارند ، در نشستی که با سر گروه محترم زبان انگلیسی ، جناب آقای دکتر شربیانی انجام گرفت  از ایشان تقاضای  برنامه ریزی برای برگزاری همایش های علمی ، تخصصی وبرگزاری کارگاه های آموزشی برای دبیران گروه زبان داشته ام تا ان شاءلله روشهای آموزش زبان اصلاح و موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان در این درس گردد.
    در قضیه المپیادی ها، قانونی بود که المپیادی های طلا بدون کنکور و المپیادهای نقره با بیست درصد وارد دانشگاه می شدند. اخیرا بخشنامه ای آمده است که المپیادهای طلا ، نقره و برنز فقط با امتیاز 10 درصد در کنکور شرکت می کنند.
    انتقاد اول به رویکرد نخبه پروری است و این دردی از آموزش عمومی و یا همگانی رفع نمی کند و البته این خود جای بحث دارد. اما در کنار همه این ها، این بخشنامه از تاریخ صدور که در تیرماه بوده تا به مدرسه برسد حدود چندین ماه در راه بوده است!
    علت این تاخیر با توجه به سیستم اتوماسیون اداری چیست؟ آیا این نوع اطلاع رسانی ، بازی کردن باسرنوشت آینده تعدادی دانش آموز که برای این قضیه برنام ریزی کرده اند نیست؟
    از این موضوع اطلاع ندارم در مورد علت تاخیر بررسی می کنیم .
    بخشنامه ها از طریق اتوماسیون ابلاغ می شوند و اتوماسیون قاعدتاً باید سرعت را بالا ببرد نه کارها را معطل کند.
    سوال ما هم این است که چرا بخشنامه ها این گونه اطلاع رسانی می شوند؟                                                                            حتماً علت این تاخیر را بررسی می کنیم ؛ ضمنا هر بخشنامه ای که به سرنوشت دانش آموز، نحوه تدریس معلم، نحوه مدیریت مدرسه و ... مربوط می شود باید در اسرع وقت به دست ذینفعان برسد و اگر چنین نباشد، ضعف در فرآیند اداری است و باید برطرف شود.
    مکانیزم شما برای انتخاب مدیر یک مدرسه چیست؟ معیارهای شما در کمیته انتصابات نواحی و ادره کل  برای تعیین مدیران چیست؟
    و سوال آخر این مدیران منتصب چه نسبتی با شعارهای دولت تدبیر و امید دارند.
    ملاک انتخاب مدیران مدارس :                                                                                                                                                       1- معیارها و ویژگی هایی است که در دستور العمل انتصاب مدیران مصوب شورای عالی آموزشی و پرورشی مشخص شده است
    2- نظر خواهی از پیش کسوتان تعلیم و تربیت استان
    3- کارنامه یا رزومه افرادی که جهت مدیریت از سوی پیش کسوتان و ... معرفی شده اند.                                                                           4- بررسی صلاحیت های عمومی توسط مراجع ذیربط
     البته در مورد انتخاب مدیران مدارس مدیر کل دخالت مستقیم ندارند و این انتخاب جزء اختیارات مدیران نواحی و شهرستان های می باشد ؛ اداره کل فقط با نظارت بر چگونگی انجام این اقدام زمینه انتخاب درست را فراهم می آورد اما در مورد جابه جایی مدیران اداری در سطح اداره کل و نواحی سعی بر انتخاب افراد متخصص، متعهد، معتدل و علاقه مند به اجرای برنامه های دولت محترم تدبیر و امید می باشد و معتقدم شرط عقل و انصاف و جوانمردی این است که مدیران و کارکنان دولت به رای اکثریت مردم احترام بگذارند و دولت منتخب را در اجرای برنامه هایش کمک کنند.

بخش اول

 

 
منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
niknejad | محمدرضا نیک‌نژاد | | عضو کانون صنفی معلمان ایران |

این روزها و با آغاز ماه‌های سرد باز هم خبرهای وابسته به آلودگی هوای کلان شهرها به‌ویژه تهران در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای یافته است. بهره‌گیری گسترده از خودروهای شخصی غیراستاندارد، نبود سوخت بهینه برای کارخانه‌ها، راه‌بندی‌های فراوان و روشن ماندن خودروها در آنها و ده‌ها دلیل دیگر، زمینه‌ساز تنگ‌تر شدن نفس‌ها در روزهای سرد ‌سال شده است. اما این نوشتار نمی‌خواهد به زمینه‌های پدیده خطرخیز آلودگی هوا بپردازد بلکه بهانه آن پرداختن به اثرهای آن بر آموزش کشور و به‌ویژه دانش‌آموزان است.

همه می‌دانیم که بیشترین آسیب آلودگی هوا بر کهنسالان، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان و نوجوانان است. از این رو است که در روزهای آلوده، نهادهای مسئول از شهروندان - به‌ویژه گروه‌های پیش‌گفته - می‌خواهند از خانه بیرون نروند. از هشت‌سال دوران اصلاحات گرفته تا دو دوره مسئولیت اصول گرایان بر آموزش و پرورش، رسم بر این بود که مدرسه‌ها در روزهای آلوده و در مرز هشدار، تعطیل می‌شدند و دانش‌آموزان تهرانی و دیگر کلان شهرهای آلوده در سردترین و آلوده‌ترین روزهای ‌سال در خانه می‌ماندند. با این کار فرادستان آموزشی وظیفه خویش را دربرابر تندرستی دانش‌آموزان انجام داده و مسئولیت خطرهای پیش‌آمده را متوجه خانواده می‌نمودند. اما رخدادی که در نخستین‌سال مسئولیت دولت تدبیر و امید رخ داد این بود که در بسیاری از روزهایی که آلودگی در مرز هشدار بود، مدرسه‌ها باز بوده و کنش‌های آموزشی برقرار.‌

سال گذشته در یکی از روزهایی که هوای تهران بسیار آلوده بود و مدرسه‌ها باز، سخنی با این درونمایه از وزیر در رسانه‌ها منتشر شد که: بر پایه بررسی‌های انجام شده، تعطیلی مدرسه‌ها در کاهش آلودگی بی‌اثر بوده! و از این رو مدرسه‌ها باز هستند.

بی‌گمان وزیر می‌داند که در روزهای آلوده شمار ذرات شیمیایی موجود در هوا افزایش یافته و این مواد با وارد شدن به دستگاه تنفسی برای کودکان و نوجوانان که رو به رشد هستند، بسیار آسیب‌زا بوده و بی‌گمان این آسیب‌ها در آینده می‌تواند برای بسیاری از آنها بیماری‌های گوناگونی پدید آورد. از این روست که بسیاری از پزشکان، سفارش فراوان می‌کنند که کودکان و نوجوانان در این روزها از کنش‌های فیزیکی و ورزش خودداری کرده و در خانه بمانند. بنابراین تعطیلی مدرسه‌ها نه برای کاهش آلودگی هوا که به خاطر نگرانی از آسیب‌های احتمالی بر تن و جان دانش‌آموزان است. کاربه‌دستان باید بدانند که هیچ مصلحتی بالاتر از تندرستی شهروندان نیست و با هر بهانه‌ای نمی‌توان تندرستی آنها را به خطر انداخت.

بی‌گمان کودکان و نوجوانان در این‌گونه دل‌نگرانی‌ها از هر گروه دیگری سزاوارترند. گمانی نیست که تعطیلی‌های ناخواسته و پی در پی بر کیفیت آموزشی کارگر بوده و روند آموزش را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌کند، اما باید دانست که آموزش،مدرسه،آموزگار،کتاب، وزارتخانه و بودجه همه ابزار هستند نه هدف. این ابزارها برای دانش‌آموزانی است که با تنی سالم، جانی سر زنده و روانی شاد در کلاس حاضر شوند و درون مایه‌های آموزشی را فرا بگیرند که «عقل سالم در بدن سالم است.»

نگارنده به‌عنوان یک آموزگار می‌تواند گواهی دهد که رفتار و حال و روز دانش‌آموزان در روزهای آلوده بسیار متفاوت از روزهای عادی است. در این روزها کم‌حوصلگی و خواب‌آلودگی، سوزش چشم و گلو و ریزش اشک، سرفه‌های پرشمار، سر درد و دل به هم خوردگی فراگیر و ده‌ها نشانه دیگر را می‌توان به فراوانی در میان دانش‌آموزان دید. اگر کاربه‌دستان دولتی و آموزشی نمی‌توانند از حجم آلودگی بکاهند، دست‌کم می‌توانند از آسیب‌های فراوان آن بر کودکان و نوجوانان کمی جلوگیری کنند.

امید است که فرادستان آموزشی در برخورد با کنش‌های آموزشی واقع‌گراتر شده و بیش از گذشته به آموزگاران، دانش‌آموزان و پدر و مادرهایشان نزدیک شوند. آلودگی بیشتر در راه است و خطرها و آسیب‌های آن در کمین، جامعه چشم به‌راه بهترین و واقع‌گرایانه‌ترین رفتار از سوی کاربه‌دستان آموزشی است.

روزنامه شهروند

 

منتشرشده در یادداشت

rotbebanispecial2 سرپرست اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش از رفع مشکل ارتقای رتبه عالی فرهنگیان خبرداد و گفت: از مهرماه سال 93 اعطای رتبه های شغلی به فرهنگیان واجد شرایط با تایید شورای تحول اداری وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد.

 


 علی نقی حصنی اظهار داشت: مسوولیت تایید رتبه های عالی فرهنگیان از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به شورای تحول اداری آموزش و پرورش واگذار شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری وزیر آموزش و پرورش، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی و همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و سازمان بازنشستگی کل کشور مشکل ارتقای رتبه شغلی همکاران واجد شرایط به عالی رفع شد.

سرپرست اداره کل امور اداری و تشکسلات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تمامی همکاران فرهنگی حایز شرایط رتبه عالی بدون نیاز به تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری، صرفا بر اساس تایید شورای تحول اداری وزارت آموزش و پرورش تا اول مهرماه سال جاری از ارتقای رتبه عالی بهره مند و احکام آن ها توسط استان ها صادر شده است.

به گزارش معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، در خصوص تنزل رتبه عالی فرهنگیان به هنگام بازنشستگی اظهار داشت: با مساعدت سازمان بازنشستگی کل کشور، احکام این بازنشستگان نیز به رتبه عالی ارتقا خواهد یافت.وی به تنظیم دستورالعملی جدید برای اعطای رتبه عالی به فرهنگیان واجد شرایط اشاره کرد و افزود: بعد از تایید این دستورالعمل توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری اعطای رتبه های شغلی به فرهنگیان از اول مهر ماه سال 1393 به بعد صرفا بر اساس این دستورالعمل صورت خواهد گرفت.اکنون یک میلیون و 40 هزار فرهنگی در آموزش و پرورش فعالیت می کنند که حدود 700 هزار نفر آنان معلم هستند.

ایرنا

 

 

privatetespecial آرمان- صباالسادات حسینی: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره تدریس خصوصی در منازل به دانش‌آموزان هشدارهایی را داد و گفت: «تدریس خصوصی را اساسا قبول نداریم، آن را توصیه نمی‌کنیم و به شدت منع می‌کنیم. در آموزشگاه‌ها داوطلبان با استانداردهای معین تحت آموزش قرار می‌گیرند و نظارت نسبی بر آنها داریم، اما در تدریس خصوصی امکان چنین نظارتی وجود ندارد و نمی‌توان عوارض ناشی از آن را به‌طور قانونی پیگیری کرد. بسیاری از این مدرسان، دانشجو یا فارغ‌‌التحصیل رشته‌هایی هستند و در روزنامه‌ها آگهی می‌دهند». اسفندیار چهاربند علاوه بر این درباره آموزشگاه‌های غیرمجاز که تعدادشان بیشتر از آموزشگاه‌های مجاز در شهر تهران است هشدار داد. آموزش خارج از چرخه مدارس در سال‌های اخیر همواره مورد بحث و تبادل نظر بوده است و تعداد زیادی از خانواده‌ها و دانش آموزان به آموزش‌هایی که در مدرسه ارائه می‌شود، بسنده نمی‌کنند و خود را نیازمند آموزش‌های تکمیلی می‌بینند. 
 
تدریس خصوصی پدیده‌ای ناشی از نارسایی‌های نظام آموزشی کشور است که در اختیار بخش خصوصی و بازار آزاد قرار دارد .تدریس خصوصی معمولاً در تمام مقاطع تحصیلی اعم از دبستان، دبیرستان، تیزهوشان، کنکور، المپیاد و دانشگاهی در درس‌هایی که نسبتاً دشوار هستند، صورت می‌گیرد. تدریس خصوصی دو شکل دارد: خانگی و تدریس‌های خصوصی آموزشگاه‌های آزاد. ناگفته پیداست که عده کثیری از طریق تدریس خصوصی خانگی ارتزاق می‌کنند که این خود بخشی از اقتصاد خانواده‌ها را تأمین می‌کند. از سوی دیگر تعداد زیادی از والدینی که دغدغه آموزش فرزندان خود را دارند با اختصاص دادن بخشی از درآمد خود به تدریس خارج از مدرسه برای فرزندان شان تلاش می‌کنند به پیشرفت او کمک کنند. بگذریم از اینکه این درآمد در بسیاری موارد کفاف تامین مخارج سنگین انواع کلاس‌های خصوصی و خارج از مدرسه را نمی‌دهد و این مساله به‌ویژه در آمادگی برای کنکور و کلاس‌های خصوصی قبل از ورود به دانشگاه بیشتر خودنمایی می‌کند.
 
 هشدار نسبت به تدریس خصوصی در منازل 
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام این خبر که درحال حاضر 845 آموزشگاه آزاد مجوزدار و 950 آموزشگاه آزاد غیرمجاز در سطح شهر تهران مشغول به فعالیت هستند، گفت: طی سال گذشته 80 پرونده مربوط به آموزشگاه‌های غیرمجاز به مراجع قضایی ارسال شد. اسفندیار چهاربند در نشست خبری با موضوع آموز‌ش‌های آزاد عنوان کرد: یکی از تفاوت‌های آموزش‌های آزاد با آموزش رسمی در این است که افراد مطابق با نیازهایشان آن را انتخاب می‌کنند و چون حق انتخاب دارند و این آموزش‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند باید بازدهی بالایی نیز داشته باشند به شرط آنکه استانداردها در این آموزش‌ها رعایت شود اما چون این اتفاق نمی‌افتد باید به افراد در زمینه خطر این آموزش‌ها هشدار دهیم.
 
 ضعف سیستم آموزشی یا تبلیغات غیرواقعی
مشاور مدیر کل آموزش و پرورش در این زمینه به «آرمان» می‌گوید: موضوع به‌روزشدن نظام آموزش و پرورش و تطبیق آن با نیازهای امروزی، از اهمیت خاصی برخوردار است و وقتی که دانش‌آموز از نظام آموزشی حاکم بر مدارس، نیازهای خود را تأمین نکند، باید به شکلی عقب‌ماندگی ناشی از کمبودهای آموزش و پرورش را جبران کند و تنها راه‌حلی که در جامعه ما به این دانش‌آموزان ارائه می‌شود این راه است. مسعود ثقفی می‌افزاید: اما در اصل نمی‌توان گفت ضعف در سیستم آموزشی منجر به این امر می‌شود زیرا هیچ داده‌ای مبنی بر اینکه این کلاس‌ها و روند آموزش خارج از چارچوب مدرسه بتواند منجر به پیشرفت درسی و کسب نمره بهتر در امتحان شود وجود ندارد و از آنجا که این آموزش‌ها خارج از محدوده مدرسه و آنچه خواست نظام آموزشی کشور و معلمان است، صورت می‌گیرد همیشه با استانداردهای آموزشی و انتظارات معلمان فاصله دارد. او در ادامه می‌گوید: با معلمانی که در مدارس ، دانش‌آموزان را دعوت به تدریس خصوصی در منزل می‌کنند از سوی هیات رسیدگی به تخلفات اداری برخورد می‌شود.
 زیان مالی و لطمات جبران‌ناپذیر 
یک کارشناس مسائل آموزشی در این زمینه به آرمان می‌گوید: فرهنگ تدریس خصوصی در سرزمین ما، فرهنگ نسبتاً تازه‌ای است، عمر تدریس خصوصی به معنای اعم کلمه، در کشور ما شاید به اندازه عمر مدارس رسمی و نظام آموزشی جدید است. در نظام آموزشی گذشته، همه چیز به همان کلاس و همان معلم ختم می‌شد و اگر کسی در درسی ضعیف بود حداکثر می‌توانست کتاب‌های حل‌المسائل و کمک‌آموزشی تهیه کند تا بعضی مشکلاتش را حل نماید و دیگر خبری از تدریس خارج از مدرسه نبود. مهدی بهلولی می‌افزاید: تدریس خصوصی در واقع از نظام‌های آموزشی رایج در کشورهای اروپایی گرفته شده است. در این کشورها به‌خصوص در دوران گذشته، فرزندان خانواده‌های اشراف و مرفه، عموما در مدارس عمومی حاضر نمی‌شدند و تعلیم و تربیت آنها از سنین کودکی تحت نظر یک معلم انجام می‌شد. بعدها این شیوه آموزش به طبقات متوسط نیز رسید. اما از وقتی که مدارس عمومی تأسیس شدند و تقریباً از همه طبقات در آن شرکت کردند، ماجرا به‌گونه‌ای دیگر شد. در آن زمان وقتی دانش‌آموزی در یک یا چند درس ضعیف بود معلم به دانش‌آموزی که در همان درس قوی‌تر بود مأموریت می‌داد تا در ساعات فراغت خود به رفع اشکالات آن دانش‌آموز بپردازد. بعدها این امر جای خود را به کمک خواستن از اقوام و آشنایان داد و ادامه‌اش منجر به ورود برخی از صاحبان توانایی‌های مختلف به این عرصه شد و آن چیزی که امروزه تدریس خصوصی نامیده می‌شود شکل گرفت. این کارشناس آموزشی  کسانی را که  در زمینه تدریس خصوصی فعالیت دارند به سه گروه تقسیم کرده و می‌گوید: سه گروه درحال حاضر در کشور تدریس خصوصی می‌کنند: دسته اول گروهی هستند که دارای سوابق آموزشی بوده و در این زمینه شاغل یا بازنشسته هستند. دسته دوم عده‌ای هستند که شاغل یا بازنشسته نظام آموزشی کشور نیستند اما تجارب و مهارت‌هایی در زمینه تدریس دارند. اما در دسته سوم افرادی قرار دارند که هیچ تخصصی در زمینه تدریس خصوصی نداشته و چون کار دیگری از دست شان برنمی‌آید به این شغل روی آورده‌اند. اگرچه فعالیت‌های گروه‌های اول و دوم نیز جای سؤال و اما و اگر دارد ولی به هرحال، چون دارای دانشی در این زمینه هستند قابل تأمل به‌نظر می‌رسند. درمورد فعالیت گروه سوم باید گفت که اعتماد کردن خانواده‌ها به آنان هیچ توجیهی ندارد و متأسفانه اغلب خانواده‌ها خواسته و ناخواسته به دام این افراد می‌افتند و دچار زیان مالی می‌شوند که در این میان لطمات جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌آید.
 پلمب آموزشگاه‌های غیرقانونی
یک نماینده عضو کمیسیون  آموزش مجلس با تاکید بر غلط بودن فرهنگ تدریس خارج از مدرسه به «آرمان» می‌گوید: در زمینه افرادی که به شکل فردی و از طریق تبلیغات اقدام به این کار می‌کنند هیچ قانون و برخورد نظارتی نداریم اما با آموزشگاه‌های غیرمجاز که بدون مجوز اقدام به پذیرش افراد می‌کنند، برخورد کرده و پلمب می‌شوند. کارن خانلری در ادامه می‌گوید: البته برخورد قانونی با این افراد مادامی که کیفیت سیستم آموزشی پایین است و باور به معلم خانگی بین والدین وجود دارد نتیجه‌بخش نیست و باید این فرهنگ بین خانواده‌ها جا بیفتد که تدریس خصوصی پاسخگوی نیاز آموزشی فرزاندشان نیست.
 

آموزش و پرورش البرز و صدای معلم

این که یک رسانه تخصصی در حوزه آموزش و پرورش فعالیت کند و موجب ارتقاء سطح آگاهی جامعه معلمان ، پرداختن به مسائل آموزش و پرورش از ابعاد مختلف ، بحث ساختاری ، محتوایی ، قوانین و مقررات ، شیوه های مدیریت ، تغییر کتب درسی ، مطالبات معلمان و پرداختن به آن ها ،مبانی انگیزشی معلمان ، مبانی انگیزشی دانش آموزان و به طو کلی آن چه را که در رسانه های عمومی به شکل کلی پرداخته می شود اما در  " رسانه صدای معلم " به صورت تخصصی به آن پرداخته می شود به حال معلمان و آموزش و پرورش کل  کشور مفید است .

به عنوان یک معلم کوچک و خادم معلمان آمادگی دارم که در حوزه های تخصصی در خدمت این رسانه باشم .

آماده ام آن چه را از آموزش و پرورش طی مطالعات و اجرا کسب کرده ام در اختیار این رسانه قرار دهم و پاسخ گوی سوالات آن باشم و درون آموزش و پرورش استان البرز این رسانه با مدیران مدارس ، معلمان ، مدیران نواحی  پل ارتباطی بین مدرسه و اداره برای بهبود عملکرد و فرآیند ها باشد .

منتشرشده در دیدگاه

نظرسنجی

نظر شما در مورد مدارس سمپاد ( تیزهوشان) به کدام گزینه نزدیک تر است؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور