صدای معلم

توسعه و فرهنگ عذرخواهی در جامعه

فیلم کوتاه ۵ دقیقه‌ای «بهترین بابای دنیا» (World's greatest dad) ویدئوی کوتاهی‌ست با مضامین تربیتی، اجتماعی که پیام اصلی آن حول محور توانایی گفتن متأسفم (sorry) به عنوان یک مهارت اجتماعی مهم می‌باشد. در این فیلم کوتاه، پدر تلاش می‌کند به نحو شایسته و در یک موقعیت واقعی، مهارت «عذرخواهی» و گفتن «متأسفم، ببخشید» را به کودک خود بیاموزد، اما با مقاومت و لجبازی دختر کوچکش روبه رو می‌شود. شاید بهترین جمله دیالوگ این فیلم، همان جمله پدر به دخترکش می‌باشد که حاضر نیست بابت «خطای» خود «عذرخواهی» نماید:
“I know it's hard to say sorry but please try it.”

همان مشکلی که بسیاری از افراد جامعه ما نیز با آن درگیرند یعنی سخت بودن عذرخواهی!

توسعه و فرهنگ عذرخواهی در جامعه

اما اگر بپذیریم که خود و دیگران دارای معایبی هستیم که گاهی با یک تنش و اختلال ممکن است این عیب آشکار شود عذرخواهی کردن به خاطر آن سخت نخواهد بود.

اما چرا این مهارت‌ها و توانایی‌ها مهم هستند؟

از آنجایی‌ که کیفیت زندگی انسان به عنوان یک موجود اجتماعی در گرو تعاملات سازنده و سالم گروهی و اجتماعی است حضور و مشارکت در این عرصه، کسب مهارت‌های عملی و توانمندی‌های لازمِ زیست‌جمعی را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید تا به بهبود روابط با دیگران و توسعه آن بینجامد.


امروزه در ارتباطات میان فردی، گروهی و اجتماعی فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت خطا و اشتباه خود، نقش به‌سزایی در کاهش تنش‌ها و سوءتفاهم‌ها، آرام کردن جامعه، بازسازی اعتماد آسیب دیده و تقویت سرمایه اجتماعی و در نتیجه ایجاد جامعه‌ای سالم، پویا، پیشرفته و توسعه‌یافته دارد.


فرهنگ عذرخواهی و پذیرش خطاها و اشتباهات، خود نشانه عقلانیت و توسعه یافتگی است. در حالی‌که فقدان آن که به دلایلی مانند عدم عقلانیت، تکبر، غرور، خشم، شرم، ترس از تنبیه و جزا، ارزش نبودن عذرخواهی، درونی نشدن این باور و غیره اتفاق می‌افتد، از نشانه‌های توسعه نیافتگی می‌تواند باشد، به‌ویژه اگر این موضوعِ مهم، به حوزه روابط اجتماعی و مهم‌تر از همه، رابطه سرنوشت‌ساز حکومت با مردم مربوط باشد.

واقعیت آن است که بسیاری از ما توانایی ساده اما مهمِ گفتنِ «لطفاً» و «متأسفم، ببخشید» را نداریم.

توسعه و فرهنگ عذرخواهی در جامعه

توانایی «عذرخواهی» چیزی نیست که یک‌ باره و در سن بزرگسالی در ما ظاهر شود بلکه رفتاری‌ست تربیتی که باید از کودکی آموخت، از خانواده و دبستان.

این‌که می‌بینید فرهنگ «عذرخواهی» در خطاهای رخ داده حتی در میان مدیران و مسئولان ما ضعیف است نشان از یک آسیب تربیتی،اجتماعی جدی‌ست که باید چندین نسل به کودکانمان آموزش دهیم و کار کنیم تا همین توانایی‌های ساده را بیاموزند. یاد بگیرند اولین گام زندگی اجتماعی، توانایی گفتن «لطفاً» و «متاسفم!» است. واقعیت آن است که بسیاری از ما توانایی ساده اما مهمِ گفتنِ «لطفاً» و «متأسفم، ببخشید» را نداریم.

توانایی‌های بزرگی که خانواده‌ها، مدارس و رسانه‌های ما باید روی آن متمرکز شوند تا به مرور به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود. فرهنگی که با خود احترام، دگرخواهی، لطافت و عشق ورزیدن به همراه می‌آورد.اولین و مهم‌ترین کلمه‌ای که باید به کودک آموخت کلمه «لطفا» است.
«لطفا»، روح انسانیت و لطافت را از کودکی در ما نهادینه می‌کند آن‌چنان که وقتی بزرگ‌تر می‌شویم این همه دعوا، مشاجره، خشونت، نزاع، درگیری و کوفتن و زدن نخواهیم داشت!!

دو کلمه please و sorry به نوعی مکمل هم هستند. «لطفا» و «متأسفم»، زمینه نگرش‌ مثبت و تفاهم را در بستری از احترام، بین دو نفر به گونه‌ای شگفت‌انگیز تقویت می‌کند.
ای‌کاش در تربیت کودکان خود در خانواده، مهدکودک و  مدرسه به این دو کلمه معجزه‌آسای زندگی‌بخش اهتمام جدی می‌کردیم.
کلماتی که گمشده امروز جامعه ماست!

در مغرب زمین دو واژه «لطفا» و «ببخشید، متأسفم» پربسامدترین و پرکاربردترین واژگان است اما در اندیشه بزرگان مشرق زمین به‌ویژه ایران عزیز مفهمومی فراتر، انسانی‌تر و فرازمینی‌تری به نام «عشق» وجود دارد که مبدأ و منشأ والاترین رفتار است که در دگرخواهی و تقدم یاران و دیگران بر خود متجلی می‌شود و اگر چنین شود «لطفا» و «ببخشید» جلوه‌هایی کمرنگ از دگرخواهی است.

مع‌الاسف این دُرّ نادر در میان جامعه ما چندان درخشان نیست. بر ماست که به کودکانمان عشق ورزیدن به مخلوقات خداوند اعم از حیوان و انسان را در عمل بیاموزیم و به بزرگانمان نیز یادآوری کنیم:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

توسعه و فرهنگ عذرخواهی در جامعه

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

همان که که در گزارش های پیشین « صدای معلم » و در مورد طرح رتبه بندی معلمان منتشر شد ؛  آن چه که اکنون تحت عنوان « شیوه ی نامه اجرای طرح رتبه بندی معلمان » در آموزش و پرورش انجام می شود با آن چه که کارشناسان و صاحب نظران بر روی آن کار علمی و کارشناسی انجام داده بودند تفاوت های ماهوی و حتی شکلی فراوانی دارد .

آن گونه که « منیره رضایی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و عضو گروه پژوهشی اقتصاد و نیروی انسانی پژوهشگاه مطالعات در گفت و گو با صدای معلم شرح می دهد برای " طرح رتبه بندی معلمان "  کارگروه های مشخصی  تشکیل شده و حدود 2 سال کار و بیش از 50 جلسه کاری بر روی آن صورت گرفته بود .

« رضایی » در این گفت و گو به شرح ماهیت طرح می پردازد و تاکید می کند طرح فعلی مورد تایید ایشان نبوده است و نمی تواند صلاحیت های حرفه ای معلمان را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه گزارش/

دوشنبه 23 دی دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید .

اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ؛ دکتر نادر سلسبیلی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ؛ دکتر رضا ملایی رئیس حوزه یادگیری معارف و قرآن سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و دکتر محمد حسنی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بودند .

مدیریت این نشست را دکتر سیدمحمد حسین حسینی پژوهشگر مطالعات آموزش و پرورش بر عهده داشت .

این نشست در مجموع بیش از 3  ساعت به طول انجامید و در پایان پرسش و پاسخ بین حاضران و سخنرانان برگزار گردید .

« صدای معلم » بخش پایانی سخنان دکتر اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان را به صورت کامل منتشر می کند .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

مشارکت در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت  در حالی بیست و ششمین سالگرد تصویب "قانون تشکیل شوراهای  آموزش و پرورش" (مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی) را به عنوان یکی از اثرگذارترین اسناد بالادستی آموزش و پرورش در جلب، جذب و توسعه مشارکت های همگانی گرامی می داریم که به موازات توفیقاتی که در ارتقاء کمی و کیفی آموزش و پرورش در سطح کشور داشته، همچنان بسیاری از مواد آن مورد کم لطفی عوامل تاثیرگذار در اجرای آن، قرار گرفته است.

در آئین نامه اجرایی این قانون که مصوب سال 1376 هیات وزیران است، برای دستگاه های اجرایی از قبیل: وزارت کشور (شهرداری ها) - وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت راه و شهرسازی- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان تبلیغات اسلامی- بانک ها- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- وزارت امور اقتصادی و دارایی و ... تکالیفی را در قبال آموزش و پرورش معین کرده است که در صورت تحقق این هم افزایی و جلب همکاری های مشترک سایر دستگاه ها، می توانستیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در نظام تعلیم و تربیت کشور باشیم.

 ماده 8 قانون شوراهای آموزش و پرورش موضوع "وظایف و اختیارات شورای شهرستان" ، اثربخشی تصمیمات این شورا را در توسعه امر مشارکت و ارتقای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق، بسیار مشهود می نماید.

از طرفی عملیاتی نمودن برنامه های سند تحول بنیادین مصوب سال 1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین ماموریت وزارت آموزش و پرورش، معین شده است. اجرای سند تحول بنیادین نیز در گرو اجرای راهکارهای آن است که در برنامه زیرنظام های سند مذکور، متجلی شده است. در فصل سوم مبانی نظری سند تحول (رهنامه نظام تربیت رسمی عمومی) این طور عنوان شده است که اجرای تمام برنامه ها و فعالیت های سرآمد، باید زمینه ساز تحقق "چرخش های تحول آفرین" باشد. 

مشارکت در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت

"مدرسه محوری" به معنای واگذاری اختیارات و قدرت تصمیم گیری به مدارس، یکی از رویکردهای اصلی زیرنظام راهبری و مدیریت (مبانی نظری سند تحول، 1390، ص 37) و گذر از تمرکز گرایی به مشارکت جویی یکی از چرخش های تحولی نظام آموزش و پرورش تلقی شده است (همان منبع، ص 416). لذا به نظر می رسد زمان آن فرارسیده که واژه "مشارکت" در نظام تعلیم و تربیت کشور از ورطه انزوا و کج اندیشی، خارج گشته و به منظور عملیاتی نمودن سیاست "مدرسه محوری" که از طریق تفویض اختیار، زمینه سازی برای گسترش و خلق مشارکت تمامی ذینفعان در راستای ارتقای اثربخشی و کیفیت مدرسه، محقق می گردد، بازتعریف شود.

در زير نظام راهبري و مديريت سند تحول كه مصوب سال 1396 است، خصوصیات "مدرسه صالح" این طور عنوان شده است که "مدرسه، محور توسعه جامعه محلی" باشد و از همکاری نهادها و موسسات، اشخاص حقیقی و حقوقی، که فراهم کننده فرصت های مکمل و جانبی برای توسعه و تعالی تجارب ارزنده یادگیری هستند، بهره مند گردد، اما سوالی که مطرح می گردد این است :

"آیا زیرساخت های مدرسه محوری و بهره گیری از فرصت های جانبی فراهم شده است"؟

"آیا سازو کارهای حقوقی، قوانین و مقررات موجود آموزش و پرورش موید "كاهش تمرکز" می باشند"؟ 

به نظر می رسد از عمر بسياري از قوانین و مقررات و اسناد بالادستی آموزش و پرورش سال ها گذشته است.

روزگار کنونی روزگار "خردورزی و طرح چراها و چگونه ها" ست. مخاطبین آموزش و پرورش (عوامل سهیم و موثر)، انتظار دریافت پاسخ هاي منطقی برای "نبودن ها" و "نشدن ها" دارند.

شاید یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی، اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مرتبط با توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باشد که این موضوع به همت متخصصین مربوطه در تسریع "طراحی و استقرار نظام جامع مشارکت در آموزش و پرورش" و نظام مند نمودن مقوله مشارکت، قابل حل خواهد بود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مشارکت در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان

امروز دوشنبه 30 دی نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " در سالن جلسات این معاونت برگزار گردید .

این نشست راس ساعت 30 / 10 صبح مطابق برنامه اعلام شده آغاز گردید .

علی اللهیار ترکمن در این نشست 24 دقیقه به ارائه مطالب و دیدگاه های خویش پرداخت .

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت :

خوشحالم از این که فرصتی فراهم شد تا خدمت شما بزرگواران بتوانیم مسائل آموزش و پرورش را با هم اطلاع رسانی کنیم و هم این که اذهان عمومی را برای اجرای فعالیت ها و برنامه ها آماده کنیم برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش و اهداف توسعه در این بخش ضروری و لازم است .

با توجه به ضیق وقت و سوالاتی که شما بزرگواران که باید به طور مبسوط به آن پرداخته شود سعی می کنم کلیاتی را ظرف چند دقیقه خدمت شما بزرگواران عرض کنم و بعد در خدمت شما برای طرح سوالات مد نظرتان باشیم .

گزارش صدای معلم از نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان

در مصاحبه های قبلی روی این خیلی تاکید می کردم که یک برنامه و چارچوب مشخص برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش باید تهیه و تدوین شود و ما از حرکات موردی، مقطعی و بدون برنامه ریزی شده باید اجتناب کنیم تا بتوانیم از همه ظرفیت هایمان استفاده کنیم  تا در چارچوب اهدافی که برای ما پیش بینی شده است بتوانیم حرکت کنیم .

خوشبختانه در طول سال گذشته تا امسال و علی رغم تعهداتی که از لحاظ مدیریتی در بخش آموزش و پرورش بود ما این مهم را از مد نظر خودمان دور نگاه نداشتیم و کارهای خودمان را در حوزه مطالعه ، آسیب شناسی و برنامه ریزی ادامه دادیم و بعضی اقداماتی که امروز خدمت شما عرض می کنم به مرحله اجرایی رسیده است و برخی دیگر به روزدی به مرحله اجرایی می رسد که خدمت شما به صورت کامل عرض می کنم .

« اللهیار ترکمن » در ادامه به موضوع " انتخابات " پرداخته و ادامه داد :

صرف نظر از بعضی مسائل اجرایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم ما یک مرحله حساس زمانی را پیش روی خودمان برای سال 1399 داریم که خیلی ضروری است که روی آن متمرکز شویم و از همه ظرفیت ها استفاده کرده و به آن توجه کنیم و این که همه با یک همدلی و یا یک نگاه مشترک و وحدت رویه در راستای ارتقای آموزش و پرورش به این مواردی که در سال 1399 بر دوش ماست و باید به صورت زمانی از آن استفاده مناسب بکنیم و این بهره برداری را داشته باشیم و در کنار هم برای پیشبرد اهداف کمک کنیم .

در درجه اول یک اقدامی که پیش روی کل کشور هست و آموزش و پرورش هم  سهم بزرگی در این زمینه دارد بحث " انتخابات مجلس " است .

مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه ی مقننه ی کشور تاثیرگذاری بسیار زیادی در تصویب خط مشی های توسعه ی کشور دارد . هر چه مجلس قوی تر و فعال تر با خط مشی های کلی و بخشی برخورد کند قطعا پازل توسعه ی کشور در بخش های مختلف راحت تر چیده می شود و راحت تر تدوین می شود .

قطعا با توجه به فرمایشی که مقام معظم رهبری  در مورد مشارکت حدااکثری در انتخابات داشتند ، آموزش و پرورش آمادگی کامل برای مشارکت در حوزه انتخابات دارد هم شرکت فرهنگیان در انتخابات و هم مشارکت فرهنگیان در اجرا و برگزاری انتخابات که خیلی تاثیرگذار است و خودش از ارکان اصلی در برگزاری انتخابات سراسر کشور است ، " فرهنگیان عزیز ما " هستند .

مستحضر هستید ما طبق قانون کاملا در برگزاری انتخابات بی طرف هستیم . کاندیداهای محترمی که در حوزه انتخابات خودشان تبلیغات خودشان را چند وقت دیگر شروع می کنند ابن را باید حتما مد نظر داشته باشند که وزارت آموزش و پرورش مطابق قانون نمی تواند له و یا علیه هیچ کاندیدایی وارد شود .

ما به شدت با توجه به دستوری که وزیر محترم دادند و مجموعه آموزش و پرورش روی این حساس است نظارت خواهیم کرد .

موارد خلاف قانون را حتما به نهادهای ذی ربط منعکس خواهیم کرد .

امیدواریم که کاندیداهای محترم هم در برخورد با آموزش و پرورش و هم در برخورد با مسائل و مشکلات آموزش و پرورش یک نگاه واقع بینانه داشته باشند .

از وعده هایی که جامعه فرهنگیان را در اجرا و مقاطع بعدی کار مجلس آینده سردرگم می کند خودداری کنند و ان شاء الله بدانند که همدلی دولت و مجلس و نگاه موشکافانه به مجلس و آموزش و پرورش است که می تواند زمینه ی خوب و مهمی را برای آموزش و پرورش فراهم کند .

سپس معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در چهار موضوع یاد شده به برخی نکات اشاره کرد .

اللهیار به موضوع روز آموزش و پرورش یعتی " رتبه بندی معلمان " پرداخته و ادامه داد :

" رتبه بندی حرفه‌ای معلمان از احراز و ارتقای صلاحیت‌ها آغاز و به ارتقای کیفیت منجر می‌شود و در این زمینه برخی مشوق‌های مالی در نظر گرفته خواهد شد اما برخی از افراد فضایی را ایجاد کردند که این مشوق مالی به عنوان افزایش حقوق تعریف شده است.

نظام آموزش و پرورش کشور برای رتبه بندی اولین تجارب خود را سپری می‌کند و در یک فاصله کوتاه نمی‌توانیم آنچه که هدف کامل رتبه بندی است را محقق کنیم بلکه در یک بازه زمانی با تغییراتی که اعمال می‌شود رتبه‌بندی به نقطه نهایی خواهد رسید.

1450 میلیارد تومان به حقوق دی ماه آموزش و پرورش اضافه شد و بر این اساس حقوق معلمانی که در رتبه‌های دو تا 5 قرار می‌گیرند در دی ماه براساس رتبه‌بندی پرداخت شد. رتبه یک در حال احراز است که احکام آنها نیز بهمن ماه صادر خواهد شد.

رتبه‌های دو تا پنج را تطبیق دادیم؛ یعنی رتبه‌های گذشته که از پایه تا عالی بود در رتبه‌های دو تا پنج قرار گرفتند و برای رتبه مقدماتی باید شرایطی فراهم کنیم که صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای بررسی شود و معیارهای رتبه بندی دو تا پنج تقریبا همان است و تغییری نداشتیم. "

پس از پایان سخنان ایشان نخستین پرسش کننده « صدای معلم » بود .

صدای معلم برای این نشست 11 پرسش تحلیلی آماده کرده بود که فقط توانست 7 پرسش را مطرح کند .

گزارش صدای معلم از نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان

مطابق معمول مجری مراسم به ذکر برخی تذکرات نسبت به خبرنگاران حاضر پرداخته و تاکید کرد که سوالات " چند وجهی " و " چند سوالی " را نپرسند و بگذارند که سوالات همه مطرح شود .

ایشان ضمن خطاب قرار دادن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با عنوان " دکتر اللهیار " گفت :

از آقای دکتر اللهیار تقاضا می کنم که هر چه صلاح می دانند و هر چه مختصرتر بفرمایند که ما بتوانیم چون تعداد سوالات زیاد است مطرح شود .

این تذکرات و به عبارتی خط و نشان های مودبانه برای خبرنگاران و اشاره به تعداد زیاد سوالات خبرنگاران در حالی مطرح شد که  این نشست رسانه ای به علت آن که همه خبرنگاران برای طرح پرسش ثبت نام نکرده بودند حدود 15 دقیقه زودتر به اتمام رسید !

مجری جلسه تاکید کرد که این وقت برای خبرنگار صدا و سیما اختصاص داده شده است .

محوریت اکثر پرسش های خبرنگاران حاضر به موضوع " رتبه بندی معلمان " اختصاص داشت و به جز « صدای معلم » خبرنگار دیگری وارد حوزه " بودجه آموزش و پرورش و مسائل " آن نشد .

نکته جالب آن که خبرنگار ایسنا از اللهیار ترکمن در مورد معوقات اجرای طرح رتبه بندی معلمان  پرسید و این که کی پرداخت می شود ؟

اللهیار هم در پاسخ گفت که امروز یک جا و از مهر ماه معوقات واریز گردیده است .

این در حالی است که این خبرنگار می توانست قبل از حضور در نشست از چند معلم این پرسش ساده را بپرسد .

گزارش صدای معلم از نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان

« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم در ابتدا با انتقاد از محتوای سخنان معاون  برنامه ریزی و توسعه منابع در ابتدای جلسه و غیر مرتبط بودن آن با موضوع نشست تصریح کرد :

آقای اللهیار ترکمن !

روی آن تابلو نوشته اید :

نشست خبری با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " .

آن صحبت هایی که ابتدا در مورد " انتخابات " فرمودید در کجای بحث و فریم قرار می گیرد ؟

معاون برنامه ریزی و توسعه منابه در مورد این تذکر صدای معلم سکوت کرد .

یکی از پرسش های صدای معلم در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان چنین بود :

"  جناب عالی به عنوان يکي از دست اندرکاران تدوين کننده برنامه پنجم توسعه ، چرا سهم صندوق ذخيره فرهنگيان را در برنامه پنجم حذف نموديد ؟ چرا به فرهنگيان اجحاف کردید ؟ "

گزارش صدای معلم از نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان

اللهیار ترکمن در پاسخ گفت :

در برنامه ی پنجم توسعه فرض این بود که صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک موسسه اقتصادی به رَسِش مالی و درآمدزایی رسیده و به کمک مالی نیاز ندارد .

مشروح این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر خواهد شد .

لازم به ذکر است یکی از ابتکارات مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در نشست های اخیر ارائه برگه ی نظرسنجی به خبرنگاران و رسانه ها در مورد ارزیابی کیفی نشست است .

پایان گزارش/


گزارش صدای معلم از نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

الگوی گفت و گوی موثر و قطبی سازی گفت و گو و ویروس دیالوگ

یکی از بدافزارهای گفت‌و‌گو، قطبی شدن بحث است. اینکه دو طرف بحث در شالوده‌ها باهم مخالف باشند و عزمی هم برای مصالحه و کنار آمدن در کار نباشد. در این شرایط آدم‌ها اغلب «طریق جدل» پیش می‌گیرند و رگ گردن کلفت می‌کنند. اینکه حق و باطل کجاست بحث دیگری است. از قضا در این جدل کردن‌ها راست و ناراست درهم می‌آمیزند و زیر غبار جدال مکتوم می‌مانند. عقلانیت انگار طمانینه‌ای می‌طلبد ورای طور قطبی شدن گفت‌و‌گو.
روان‌شناسی اجتماعی به ما می‌آموزد که در این شرایط دو طرف بحث از میان انبوهی از شواهد له و علیه صرفا شواهد موید دیدگاه خود را بر خواهند گزید و شواهد مخالف را نادیده می‌گیرند؛ حال ‌آنکه لازمه یک بحث‌ و‌ فحص خردپسند، حساس بودن و گشاده‌رویی به همه شواهد و دلایل است.

خلاصه اینکه ویروس گفت‌و‌گو در پرتو تعقل، قطبی شدن است. اما آیا ضدویروسی هم هست؟

ویروس گفت و گو
در گفت‌و‌گوهای قطبی دو اتفاق مهم رخ می‌دهد:

یکی اینکه آدمی منیت (یا ایگوی) خود را با باورهایش پیوند می‌زند و کیستی خود را با پندارش تعریف می‌کند. «من» آدمی می‌شود کسی که معتقد است «الف ب است» . اگر این باور را از او بگیرید چیزی از او کاسته‌اید و هویت او را زائل کرده‌اید. آدمی از همان دوران طفولیت در پی « ابژه ثبات » می‌گردد. او مدام در پی جای سفت و حصن حصینی است که خود را با آن تعریف کند. این می‌شود که باورهای انسان برای او هویت به ارمغان می‌آورند و ابژه ثباتش را به او برمی‌گردانند. به همین دلیل است که آدمی با شور و حرارت از سپهر باورهای خود دفاع می‌کند تا آنچه را ابژه ثبات پنداشته از دست ندهد و کیستی خود را قوام بخشد.
همین امر موجب اتفاق دومی است: آدمی عواطف و هیجانات خود را نیز با باورهایش پیوند می‌زند: پندار خود را دوست دارد و از دست کسی که بخواهد اعتقادات او را دگرگون کند، خشمگین خواهد شد.
انسان خردمند اما  این معادله را با معادله دیگر تاخت می‌زند.

«من= موجودی که مدام در طلب خردمندتر شدن می‌کوشد.»

لازمه خردمندی این است که آدمی هویت خود را با باوری تعریف و تحدید نکند و در عوض آماده رها کردن اعتقادات خود باشد. ضدویروسی اگر باشد در گسستن پیوند «من» از ساحت پندار آدمی است. الگوی گفت‌و‌گو باید به‌جای نزاع خواست‌های متنازع دو طرف بدل شود به تقلایی دوسویه برای کاستن از جهل و بی‌خردی آدمی.

کانال اندیشه انتقادی


الگوی گفت و گوی موثر و قطبی سازی گفت و گو و ویروس دیالوگ

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست « مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت " هفته ی شوراهای آموزش و پرورش " برگزار گردید .

در این نشست ؛ « صدای معلم » پرسش های مبسوطی را مطرح کرد .

با آن که مدت جلسه دو ساعت پیش بینی شده بود اما به نظر می رسید که اکثرین خبرنگاران در زمینه " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " پرسشی نداشته و تمرکز آن ها بیشتر بر مدارس غیردولتی و چالش و مشکلات مرتبط با آن بود .

این امر با صحبت های رسول پاپایی مدیر شوراهای آموزش و پرورش رو به رو گردید که از عملکرد رسانه ها در این مورد انتقاد کرد .

« مریم عابدینی » از خبرگزاری فارس به این سخنان اعتراض کرد و کم کاری را متوجه مسئولان و نه  رسانه ها دانست .

در ادامه پورسلیمان ضمن تایید سخنان پاپایی تاکید کرد که رسانه ها باید نقدپذیر بوده و اشتباهات خویش را بپذیرند . رسانه ها نباید خود را حقیقت مطلق بپندارند و نباید دچار خودشیفتگی شوند .

مدیر صدای معلم یکی از دلایل مهجور ماندن و به حاشیه رفتن قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را کم کاری و بی اهمیت انگاری رسانه ها و  خبرنگاران دانست .

این سخنان مدیر صدای معلم باز هم با انتقاد و اعتراض نماینده خبرگزاری فارس رو به رو گردید .

پورسلیمان هم تصریح کرد که این انتقاد متوجه خود اوست و ارتباطی با دیگران ندارد .

در همایش ملی گرامی داشت هفته شوراهای آموزش ‌و پرورش که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما شنبه 28 دی ماه و با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معاون اول رئیس جمهور برگزار گردید از « صدای معلم » دعوتی به عمل نیامد .

این در حالی است که به اذعان که  رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و نیز مدیر شوراهای آموزش و پرورش تنها رسانه ای که بیشترین گزارش و نقد را در حوزه قانون شوراهای آموزش و پرورش در 2 سال اخیر داشته است ؛ « صدای معلم » بوده است .

بخش دوم این پرسش و پاسخ منتشر می گردد .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه گزارش/

15 لغايت 22 دي ماه به نام هفته گزينش نام گذاري شده است و هر ساله به همين مناسبت ويژه برنامه هايي برگزار شده و حرف هایی زده می شوند .

در این مدت می توان گفت که تمامی مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف به تعریف و تمجید از این نهاد می پردازند .

کم تر " مقام " و یا حتی " رسانه ای " را می توان یافت که به نقد عملکرد نهاد گزینش بپردازد .

« صدای معلم » در گزارش ها و یادداشت های انتقادی سعی کرده است تا به نقد این " نهاد " بپردازد و پرسش های کارشناسی و تخصصی را در این مورد مطرح کند هر چند تاکنون مسئولان گزینش در آموزش و پرورش پاسخی به این گزارش ها نداده اند .

اعتقاد این رسانه بر آن است که بدون نقد عملکرد و رویکرد هر نهاد و نیز فردی سیستم به اثربخشی و کارایی لازم و مطلوب نخواهد رسید .

حسین کمالی پاشاکلایی مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش مازندران در اظهاراتی به عملکرد هسته های گزینش پرداخته است . ( این جا )

ایشان  وجود گزینش را منحصر به جمهوری اسلامی ایران ندانسته و می گوید: بر اساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته، غالب کشورها جهت به‌کارگیری نیروی انسانی شایسته و کارآمد از ابزارهایی نظیر تحقیقات در محل، مصاحبه، تست روانشناسی، تست شخصیت و استعلام از مراکز و برخی نهادهای صالحه استفاده می‌کنند .

در این راستا ، « صدای معلم » به گفت و گو با " احد نویدی " عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و پژوهشگر برتر در حوزه آموزش و پرورش پرداخته است .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

سیل سیستان و بلوچستان

در سلسله فجایع زمینی و آسمانی سال ۹۸ برای هموطنان، شاید سیل سیستان و بلوچستان مظلوم‌ترین و نسبت به حجم خسارات و عظمت ویرانی‌ها گمنام‌ترین بلیه طبیعی باشد.

دلیل این مظلومیت چندگانه و چندلایه می‌باشد:
یکی از عمده دلایل این مهجوریت، مسلسل رویدادهای مهم و جهانشمولی چون شهادت سردار سلیمانی و هدف گرفتن سهوی هواپیمای مسافربری اوکراینی و پرپر شدن ۱۷۶ هموطن تحصیل کرده و عمدتاً نخبه است. این دو حادثه چون اقیانوسی موّاج و گردابی سهمگین هر حادثه و خبر دیگر را در دل خود محو می‌کند.
و اما شق دوم این مظلومیت قطعاً به نگاه بخشی‌نگر و تاریخی مرکز پیرامون دولت‌ها و ترجمان آشفته از ایران و ایرانی در حصار تنگ تهران و چند کلانشهر از سوی طرفداران ایده‌ی مسموم ایرانشهری است.

محاصره بیش از چهارصد روستا توسط سیلاب، ارتفاع آب بیش از چهار متر در مناطق جنوبی سیستان بلوچستان، تلف شدن حیوانات اهلی، حمله حیوانات وحشی چون گاندوها به مردم، قطع حامل‌های انرژی به روی دویست و پنجاه هزار تن از هموطنان، فقدان امکانات روزآمد  لازم برای کمک‌رسانی در کنار عدم توجه لازم به این مصیبت عظما، گوشه‌هایی از مظلومیت این فاجعهٔ چند بعدیست.

برآورد خسارت اولیه بیش از هزار میلیاردی مسئولین حکایت از عمق و عظمت ویرانی‌های حاصل از افزایش چهل و پنج برابری نزولات آسمانی دارد.
هموطنانی که تا دیروز در عطش یک جرعه آب شیرین در حسرت به سر می‌بردند، امروز تمام دار و ندارشان در میلیاردها لیتر آب شیرین از نوع سیلاب و سیل غوطه‌ور بوده و چشم انتظار مساعدت‌های داخلی و البته بین‌المللی هستند.

بارش‌های سال جاری و جاری شدن سیل‌های بنیان‌کن نشانه ابطال نظریه خشکسالی و شروع ترسالی در ایران می‌باشد. از این منظر بایستی ضمن خرسندی، در پی تمهید مقدمات برای عبور کم‌هزینه از دوره گذار خشکسالی به ترسالی باشیم.

سیل سیستان و بلوچستان

امید که این آخرین رویداد تلخ و ملی سال جاری برای مردم عزیزمان باشد.

به امید طلوع روزهای آفتابی‌تر، شعر زیبای استاد ناظر شرفخانه‌ای را که بی‌مناسبت با سیل سیستان و بلوچستان نیست با هم زمزمه می‌کنیم:

"دل به سیلاب زدم گو ببرد آب مرا
مردِ آبم ، نسِزد بستر مرداب مرا

تپش قلب من از خاطر دریا نرود
هر چه با طعمه بدوزند به قلاب مرا

آه! من زخمی یک ظلمت هستی سوزم
برسانید کمی مرهم مهتاب مرا
 
باز هم خطبهٔ بیداری خورشید بخوان
ای خروس سحری! تا بپرد خواب مرا

بستر من صدف خالی یک تنهایی است"
قصه -گو، باز از آن گوهر شبتاب مرا

"ناظر"م شاعری از شهر خدایان غزل
گم شدم در گذر حادثه، دریاب مرا!"


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سیل سیستان و بلوچستان

منتشرشده در یادداشت

دلنوشته ای برای احسان اشراقی چهره ماندگار

هنرِ مردن است آيا عشق؟
كه چنين جاودانه و زيباست
مردن و باز زیستن در مرگ
راستی را که حالتی والاست!


شغيعى كدكنى گفته‌اند: «گذشته تنها در پرتو نور حال قابل تفهيم است و زمان حال را فقط در پرتو نور گذشته می‌توان کاملا درک کرد.» تاريخ يک هنر است و مورخان هنرمندانى هستند كه آن را به تصوير مى‌كشند.در ميان سرما، بى‌مهرى و روزهاىِ فراق پشتِ فراقِ اين زمستان، خبر مى‌رسد كه صلاىِ پيرِ دانا و تاريخ‌نگار شهر، بى‌صدا شده است.

محقق خستگى ناپذيرى كه قصه‌های رفته بر باد و روزهاى دور و دراز را به ظرافت حکایت می‌کرد، ديگر زمزمه‌اى نخواهد داشت و صد حيف كه ناچار به تكرارِ تاريخ هستيم: او را هم خوب نشناختيم و قدر نگذاشتيم.

يكى از توصيه‌ها و تلاش‌هاى هميشگى من در آموزش و پرورش ترغيب دانش‌آموزان به شناخت هرچه بيشترِ موطن خود و همچنين اهتمام در امر پژوهش است.

دلنوشته ای برای احسان اشراقی چهره ماندگار

دكتر احسان اشراقى عضو پيوسته‌ى فرهنگستان علوم، محقق بزرگ قزوينى، الگوىِ تمام و كمال براى فرزاندان اين خاك است. مهرِ بى حد و وصفى كه او به قزوين و به شناختن و شناساندن تاريخ و متعلقات اين شهر داشت، سبب شد كه آثار بى‌بديل و مرجع گونه‌اى از او باقى بماند و تا سال‌هاى سال نام قزوين و تاريخِ شيرين‌اش با نام دكتر احسان اشراقى همنشين شود.
روحيه‌ى جست و جو مآبانه، پژوهشگر و همچنين ممارستِ او در دانستنِ هرچه بيشتر، الحق كه ستودنى و درس گرفتنى است.

خدايش رحمت بفرمايد و راهش پيوسته پر رهرو باشد .

 

  * دکتر احسان اشراقی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و از اساتید تاریخ دانشگاه تهران روز سه‌شنبه، ۲۴ دی ماه سال جاری درسن ۹۱ سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.
وی که متولد ۱۳۰۷ قزوین است، دارای دکترای تخصّصی تاریخ از دانشگاه تهران بود.

بیوگرافی دکتر اشراقی:
احسان اشراقی در سال ۱۳۰۷ در قزوین به دنیا آمد. وی دارای دکترای تخصّصی تاریخ از دانشگاه تهران بوده و عضو پیوسته فرهنگستان علوم و استاد تاریخ دانشگاه تهران بود.

تحصیلات رسمی احسان اشراقی:
- کارشناسی رشته تاریخ و جغرافیا از دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۸
- کارشناسی ارشد رشته تاریخ و علوم اجتماعی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۱
- دکترای رشته تاریخ از دانشگاه تهران در سال  ۱۳۴۸

مشاغل و سوابق مدیریتی و اجرایی دکتر احسان اشراقی:
- مدیریت گروه آموزش تاریخ دانشگاه تهران به مدت بیست سال
- معاونت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دانشگاه تهران به مدت دو سال
- عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران

فعالیت‌های آموزشی:
احسان اشراقی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده و به مدت ۵۰ سال در مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی به امر تدریس فعالیت داشت.
جوایز و نشان‌های دریافتی احسان اشراقی به قرار زیر است:
استاد ممتاز دانشکده ادبیات دانشگاه تهران جشن بزرگداشت و تکریم دکتر اشراقی در قزوین در سال ۱۳۸۰ به علت پژوهشهای علمی و فرهنگی درباره شهر مذکور

چگونگی عرضه آثار:
ارائه ۵۰ مقاله در زمینه تاریخی، تالیف شش کتاب تاریخی، دارای سه ترجمه (ترجمه یک کتاب از زبان فرانسوی)، ایراد سخنرانی در خارج از کشور در کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، آلمان، گرجستان و غیره.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دلنوشته ای برای احسان اشراقی چهره ماندگار

منتشرشده در یادداشت
صفحه1 از1087

نظرسنجی

رویکرد و عملکرد " نهاد گزینش " در آموزش و پرورش را تا چه میزان در مسیر سالم‌سازی نظام اداری و عدالت استخدامی ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور