صدای معلم

۲۹ شهریور ۱۳۳۸: ۶۱ سال پیش در چنین روزی روشنک نوعدوست در رشت درگذشت: او می‌گفت: «مرده باد عادت کار نکردن و زنده باد قدم‌های کوچک و عملی به پیش.»

بازگشایی مدارس در ایام کرونا از نگاه فرهنگ عمومی و جامعه ایرانی وقفه ی ۹۰ تا ۱۲۰ روزه آموزشی دانش آموزان به دلیل تعطیلات تابستانی همواره مورد انتقاد صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده و با اشاره به توزیع متناسب و متوازن تعطیلات در برخی از کشورها مانند ژاپن معتقدند که به جای تعطیلات متمرکز تابستانی، تعطیلی مدارس بر اساس موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی در دو تایم زمانی (تابستانی و زمستانی) ضمن کمک به تجدیدقوای دانش آموزان، می تواند آسیب های تعطیلات طولانی از قبیل افت تحصیلی دانش آموزان، افزایش زمان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در زمانی از سال و مشکل پر کردن این اوقات برای والدین و نهادهای مرتبط و ایجاد آسیب های ناشی از این خلا، مشکل کاهش پیش بینی نشده زمان آموزشی به دلیل تعطیلات خارج تقویمی به علت شرایط آب و هوایی در مناطق سردسیر را کاهش داد.
با افزایش این وقفه در سال جاری به بیش۱۸۰ روز به دلیل شیوع کرونا، موضوع چگونگی شروع به کار مدارس موجب اظهارنظرهای متفاوت در میان عموم مردم و دست اندکاران حوزه تعلیم و تربیت شده است. بر این اساس دو سناریو مطرح است. سناریویی که معتقد به عدم لزوم بازگشایی مدارس است و توسط کسانی که بهداشت و سلامت جامعه را در حال حاضر اولویت می دانند و توسط تعداد زیادی از والدین، کادر درمان و بهداشت و همچنین کسانی که امکانات و توانایی های آموزش و پرورش را پاسخگوی وضعیت کنونی نمی دانند، حمایت می شود.
دسته دوم متخصصان تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش و همچنین تعداد زیادی از معلمان هستند که بازگشایی را با رعایت پروتکل ها و حتی به صورت حداقلی جهت جلوگیری از بروز بیشتر تنش های روانی و آموزشی ناشی از تعطیلات طولانی لازم و ضروری می دانند.  با توجه به اینکه بازگشت به دوران قرنطینه به دلیل پیامدهای آن تقریبا وجود ندارد پس تا زمان کشف واکسن، ناچار به پذیرش ریسک در مواجهه با ویروس و در طول زندگی روزمره هستیم.
موافقان بازگشایی معتقدند در صورت ادامه تعطیلی، کودکان بسیار بیشتر در معرض آسیب های روانی و آموزشی قرار می گیرند. فارغ از افزایش افت تحصیلی و امکان افزایش آمار ترک تحصیل به ویژه در میان دختران روستایی و عشایری، ادامه تعطیلات، منجر به از دست رفتن تعاملات محیط مدرسه می شود. رسالت مدرسه صرف ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان نیست بلکه سلامت اجتماعی، عاطفی و روانی کودکان در مدرسه ارتقا پیدا می کند. عدم رشد همه جانبه کودک، پرورش نیافتن بعد اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان، ایجاد ترس و استرس ناشی از قرنطینه خانگی، پرخاش و افزایش خشونت های کودکان و نوجوانان در نتیجه انزوای اجتماعی و … از جمله آسیب هایی است که دور ماندن کودکان و نوجوانان را در صورت دور ماندن از مدرسه تهدید می کند که یونسکو نیز در مورد این پیامدها به دولت ها هشدار داده است.
مخالفان بازگشایی مدارس نیز دلایل بسیاری را مطرح می کنند. سوال اساسی این طیف پرسش از وضعیت فیزیکی و توانایی های مدرسه جهت رعایت پروتکل ها و استقبال از بیش از ۱۵ میلیون معلم و دانش آموز در مدارس است.

بازگشایی مدارس در ایام کرونا از نگاه فرهنگ عمومی و جامعه ایرانی

باید اذعان کرد که عدم بازگشایی مدارس مورد حمایت بسیاری از والدین نیز قرار گرفته است. تمدید چندباره ثبت نام کتب درسی برای سال تحصیلی جاری، نظرسنجی صورت گرفته از طرف کانال رسمی آموزش و پرورش در فضای مجازی و شواهد دیگری از گزارشات میدانی تائید کننده این موضوع است.
کاملا عیان است که جهت بازگشایی، مدارس توان رعایت فاصله گذاری اجتماعی مورد انتظار وزارت بهداشت را نخواهند داشت. ضمن آنکه مشکلات همیشگی آموزش و پرورش مانند کمبود نیروی انسانی جهت افزایش کلاس های درس و پایین آوردن نرم دانش آموزی که حتی در صورت تامین نیرو نیز با کمبود فضا و کلاس درس مواجه خواهیم بود، کمبود مواد ضدعفونی و گندزدا در مدارس و وسایل مورد نیاز مانند تب سنج، دستگاه اتوماتیک ضدعفونی دست ها و… نیز به این عدم استقبال دامن زده است. در این شرایط تنها راهکار ارائه شده از طرف آموزش و پرورش تعیین سه سناریو با توجه به رنگ بندی اعلامی مناطق از طرف ستاد کرونا است که ابزارهای آن مانند اینترنت برای وضعیت قرمز به خوبی فراهم نیست و اگر این مورد نیز بنابر وعده های وزارت ارتباطات رفع شود باز با معضل ضعف سواد رسانه ای دانش آموزان و والدین که در آموزش مجازی علی الخصوص دانش آموزان دوره ابتدایی ضروری است مواجه خواهیم بود، البته این ضعف در معلمان نیز جهت آموزش مجازی شایع است که متاسفانه از فرصت تابستان جهت رفع آن یا تلاشی صورت نگرفت و یا با توجه به وضعیت موجود امکان آن فراهم نبود، دیده می شود. برونر نیز معتقد است که آموزش و پرورش یک جزیره نیست، بلکه بخشی از قاره ی فرهنگ است. در ذهن چینی ها و به ویژه ژاپنی ها یادگیری امری فرهنگی تلقی می شود که همیشه در جریان و پیوسته در حال و تکوین شدن است. آیا در ایران نیز آموزش ریشه در فرهنگ ما دارد؟
سناریوی بسیار محتمل در بسیاری از مناطق، آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) است که بنابر قابل پیش بینی بودن آن در تابستان انتظار می رفت آموزش و پرورش در جهت کاهش محتوای کتاب های درسی و عملیاتی کردن سناریوهای موجود برای وضعیت قرمز و زرد اقدام کند. حجم کتب درسی همواره مورد اعتراض معلمان بوده و معتقدند که با زمان آموزشی درنظر گرفته شده همخوانی ندارد.

ژاپنی ها بر این باورند: “کم زیاد است”. بدین معنا که مطالب کمتر و با عمق بیشتر به دانش-آموزان ارائه گردد. حجم بالای کتاب ها تمایل به حفظ مطالب از سوی دانش آموزان و ارائه خلاصه وار مطالب از سوی معلمان جهت رعایت بودجه بندی و اتمام سرفصل ها را به شدت افزایش می دهد.
با تمام مشکلات احتمالی پیش رو در صورت بازگشایی با توجه به پیامدهای ادامه تعطیلی مدارس، عدم بازگشایی مدارس هم نمی تواند راهکار مناسبی باشد. همچنان که در زمینه اقتصادی نیز بازگشایی مراکز تجاری، جهت جلوگیری از بحران¬های ناشی از ادامه تعطیلی ضروری بود.
با توجه به بازگشایی تمام مشاغل و صنف ها و حتی تالارهای عروسی، عدم استقبال از بازگشایی مدارس نمی تواند نشانه ی خوبی برای فرهنگ عمومی ما باشد.

بازگشایی مدارس در ایام کرونا از نگاه فرهنگ عمومی و جامعه ایرانی

دکتر سرکار آرانی در کتاب فرهنگ آموزش و یادگیری بهبود و پیشرفت مداوم سطح کیفی آموزش و پرورش ژاپن را با استناد به تحقیقات علمی و مردم نگارانه ناشی از فرهنگ آموزش ژاپن می داند.ایشان معتقدند در ژاپن آموزش، ریشه در فرهنگ آن دارد و فرهنگ این کشور برای آموزش و یادگیری احترام قائل بوده و به عنوان یک امر ارزشی به آن می نگرند.
برونر نیز معتقد است که آموزش و پرورش یک جزیره نیست، بلکه بخشی از قاره ی فرهنگ است. در ذهن چینی ها و به ویژه ژاپنی ها یادگیری امری فرهنگی تلقی می شود که همیشه در جریان و پیوسته در حال و تکوین شدن است. آیا در ایران نیز آموزش ریشه در فرهنگ ما دارد؟
با توجه به اینکه بازگشت به دوران قرنطینه به دلیل پیامدهای آن تقریبا وجود ندارد پس تا زمان کشف واکسن، ناچار به پذیرش ریسک در مواجهه با ویروس و در طول زندگی روزمره هستیم.

بازگشایی مدارس در ایام کرونا از نگاه فرهنگ عمومی و جامعه ایرانی

فرهنگ ایرانی این میزان ریسک را در کدام یک از اولویت های فرهنگی و زندگی آسان تر می پذیرد:

دورهمی و مسافرت ها، بازگشایی مراکز اقتصادی، تفریحی و گردشگری، مراسم  شادی و شیون، تعلیم وتربیت فرزندانمان و یا مثلا برگزاری لیگ فوتبال و… .
کودکان به فرصت هایی برای بازی کردن و تعامل با دوستان خود نیاز دارند و این تجربه ها به رشد اجتماعی آنها کمک می کند. کودکان باید در محیط مدرسه باشند. احتمالا اولین پیامد تعطیلات طولانی تر ، نیاز جامعه در آینده به روانشناسان، مشاوران و روانپزشکانی باشد که در جهت کاهش خشونت، پرخاش، انزوا و بسیاری دیگر از مشکلات، اقدام احتمالا ناموفق داشته باشند.
به هر حال فارغ از مطرح بودن مشکلات ساختاری و فیزیک استاندارد مدارس، عدم تمایل به بازگشایی مدارس یا نشان از اولویت دار نبودن آموزش و پرورش در فرهنگ ما دارد و یا اولویت دار نبودن آن نشان از باور به ناتوانی دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگ عمومی جامعه ایرانی است، که هر دو نشانه و تاکیدی مجدد هستند بر نیاز به بازسازی و آسیب شناسی فرهنگ آموزشی و سیستم آموزش و پرورش در ایران.

سقزرووداو


بازگشایی مدارس در ایام کرونا از نگاه فرهنگ عمومی و جامعه ایرانی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

پرسش صدای معلم از حاجی بابایی در مورد مبنای تقویم آموزشی و زیرپاگذاشتن استقلال حرفه ای آموزش و پرورش

« حمیدرضا حاجی بابایی » در اظهار نظری که در مجلس داشته حرف هایی در مورد بازگشایی مدارس زده است . البته از این نطق دو سطر آن مربوط به آموزش و پرورش است . ( این جا )

" فارس " می نویسد :

« به گزارش خبرنگار حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  آموزش و پرورش نباید تخلف قانونی می‌کرد چون بر اساس مصوبه مجلس شروع مدارس یکم مهرماه است و این یک تخلف قانونی بود؛ علاوه بر اینکه ستاد کرونا تا امروز اعلام نکرد که بالاخره موافق باز شدن حضوری مدارس  است یا خیر. »

در مناظره رادیویی  با موضوع " بازگشایی مدارس در بحران کرونا " ؛ مدیر صدای معلم پرسش هایی را از  عباس مقتدائی عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم مطرح کرد .( این جا )

" علی پورسلیمان " مدیر صدای معلم خطاب به مقتدایی عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت :

 * تقویم آموزشی در این کشور بارها دست خوش تغییر شده است .

این تغییرات چه نتیجه ای داشته است ؟

مجلس با کنار گذاشتن " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " آغاز سال تحصیلی را یکم مهر در سراسر کشور مصوب کرد . اگر حاجی بابایی واقعا نگران وقوع تخلفات در این وزارتخانه است ابتدا در مورد دخالت های همکاران خود در امور آموزش و پرورش و به ویژه عزل و نصب های مدیریتی تذکر دهد .

مبنای کارشناسی این مصوبه چه بوده است ؟

بگذارید استان ها متناسب با شرایط و اقلیم و سایر مسائل تصمیم گیری کنند .

چرا این کار را نمی کنید ؟

* آقای مقتدایی ! من صحبت های شما را در این موارد " صادقانه " ارزیابی نمی کنم !

چرا دائما توپ را به زمین دیگران می اندازید و از خودتان رفع مسئولیت می کنید ؟

چگونه است که نمایندگان مجلس در عزل و نصب های آموزش و پرورش علنا دخالت می کنند اما در سایر موارد بحث طرح و لایحه و... را پیش می کشند ؟!

پرسش صدای معلم از حاجی بابایی در مورد مبنای تقویم آموزشی و زیرپاگذاشتن استقلال حرفه ای آموزش و پرورش

این شورای عالی مشورتی بین وزارت آموزش و پرورش و مجلس کارش چیست ؟

این سخنان حاجی بابایی در حالی مطرح می شوند که در بسیاری از کشورهای جهان مدارس در بحران کرونا از میانه مرداد ماه کار خود را آغاز کرده اند .

حتی کشور افغانستان که درگیر خشونت های بی وقفه و کشتار گروه های تندوری اسلامی مانند طالبان و داعش است ، مدارس خود را به صورت " حضوری " از اول شهریور ماه بازگشایی کرده است .

" صدای معلم " در گزارشی به تاریخ 2 مرداد 1399 خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ  هیجدهم شهریور 1376  که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است ؛ زمان بازگشائی مدارس در سراسر کشور همه ساله اول مهر ماه بوده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

‌امتحانات پایان سال بعد از مهلت مقرر و در خرداد ماه انجام خواهد شد.

‌تعیین مناطق گرمسیری که امکان ادامه تحصیل تا پایان اردیبهشت ماه را به دلیل گرمای زودرس ندارند به عهده هیات دولت می‌باشد. چگونه است که نمایندگان مجلس در عزل و نصب های آموزش و پرورش علنا دخالت می کنند اما در سایر موارد بحث طرح و لایحه و... را پیش می کشند ؟!

تبصره - این قانون از زمان تصویب لازم الاجرا می‌باشد.

از سوی دیگر ؛ مطابق قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ؛ « تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه از وظایف و اختیارات شورای هر استان است . »

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در بهمن 1398 می گوید :

« تغییر تقویم آموزشی سابقه ۹۰ ساله دارد. در این ۹۰ سال حدود ۱۳ بار تقویم آموزشی تغییر کرده است و ۴۰ سال از این مدت آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور، یک دوره زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر بوده است و یک دوره زمانی در دهه ۴۰ شمسی نیز با توجه به تغییرات اقلیمی به استان‌ها سپرده شد.

پرسش صدای معلم از حاجی بابایی در مورد مبنای تقویم آموزشی و زیرپاگذاشتن استقلال حرفه ای آموزش و پرورش

از سال ۵۴ بازگشایی مدارس از اول مهر ماه بود. سال ۷۴ زمزمه تغییر تقویم به صورت استانی شروع شد، اما مجلس مخالفت کرد و مصوبه‌ای مبنی بر عدم اجازه آموزش و پرورش گذراند. شورای‌ عالی آموزش‌‌ و پرورش نمی‌تواند مصوبه مجلس را تغییر بدهد. دولت دی ماه سال ۹۵ نیز لایحه‌ای را مصوب کرد ولی با این حال پیشنهاد تعطیلات زمستانی و تغییر شروع و پایان سال تحصیلی به تنهایی در دست آموزش و پرورش نیست. »

عابدینی با تأکید بر اینکه زمان تغییر تقویم آموزشی فرا رسیده است، گفت: از سال ۹۵ طرح و سناریوهای مختلف آن در شورای‌ عالی آموزش و پرورش آماده شده است. یک نکته این است که نمی‌توان یک نسخه برای کل کشور پیچید و باید موضوع را به استان‌ها سپرد. »

می توان چنین نتیجه گیری کرد که نظر این مقام مسئول در شورای عالی آموزش و پرورش هم احیای همان قانون شوراهای آموزش و پرورش باشد .

نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که استناد کارشناسی و علمی مجلس شورای اسلامی در آن زمان برای شیفت ( تغییر ) از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به سمت تصویب آن " ماده واحده " چه بوده است ؟

پرسش صدای معلم از حاجی بابایی در مورد مبنای تقویم آموزشی و زیرپاگذاشتن استقلال حرفه ای آموزش و پرورش

چرا در این مدت طولانی اراده ای برای اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش که در این زمینه یک " قانون مترقی " است نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس دیده نشده است ؟

چرا بحث تعطیلات زمستانی و ساماندهی تعطیلات به فراموشی سپرده شد ؟

تا کی باید " روزمرگی " و " بی برنامگی " بر مدیریت ها حکمرانی کند ؟

از زمان شیوع کرونا و متعاقب آن "  تعطیلی مدارس " وزیر آموزش و پرورش مکرر اعلام کرده است که زمان بازگشایی مدارس از 15 شهریور خواهد بود .

پرسش این است که مبنای قانونی برای اعلام این تصمیم چیست ؟

اگر قرار باشد برای هر چیزی از " ستاد مبارزه با کرونا " نظرخواهی شود دیگر سایر مراجع دی صلاح و قانونی  چه کاره هستند ضمن آن که این رسانه از مبنای قانونی این ستاد تاکنون چندین بار پرسش کرده است و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده است .

بهتر است برای نخستین و آخرین بار تکلیف " تقویم آموزشی " در نظام آموزشی مشخص شود . »

مطابق قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ؛ « تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه از وظایف و اختیارات شورای هر استان است . »  این رسانه در پایان چنین آورده بود :

« پیشنهاد این رسانه به  وزیر آموزش و پرورش آن است با توجه به هم گرایی در ستاد و نیز افکار عمومی مبنی بر احیای " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " سریعا اصلاحیه ای به این منظور به مجلس و در قالب " فوریت " ارسال گردد . »

" صدای معلم " مجددا از حاجی بابایی که چند دوره رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس را نیز بر عهده داشته می پرسد که واقعا مبنای کارشناسی ، علمی و حتی عقلانی در کشوری که چهارفصل است و دارای اقلیم های متفاوت و شرایط آب و هوایی متنوع است چیست ؟

حاجی بابایی در اظهارات خویش نسبت به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در مورد بازگشایی مدارس تشکیک کرده است .

رئیس جمهور که ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا را هم بر عهده دارد 12 شهریور در جلسه هیات دولت می گوید : ( این جا )

« از ۱۵ شهریور می‌خواهیم بگوییم فاصله ای بین جان و یادگیری و آموزش وجود ندارد. هم می‌شود درس خواند و هم می‌شود مراتب تحصیلی را ادامه داد و هم جوانان می‌توانند به آینده خود امیدوار باشند درس خواندن در همه مقاطع برای ما مهم است انشاءالله با نظر گرفتن تمام پروتکل های بهداشتی که از ستاد کرونا اعلام شد، این کار به خوبی انجام می شود.

مسال آموزش به طور طبیعی آموزش مرکب خواهد بود، یعنی ترکیب شده از آموزش حضوری و غیر حضوری آنجایی که آموزش و پرورش با رعایت پروتکل های بهداشتی می‌تواند کلاس خود را تشکیل دهد فاصله‌ها هست معلمان سر کلاس می‌روند اولویت اول ما آموزش حضوری است و همه پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود. »

وزیر آموزش و پرورش نیز درباره نظر مخالف برخی متخصصان درباره بازگشایی مدارس گفت: ممکن است در جامعه افراد نظرات متفاوت داشته باشند . ما تابع ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت هستیم و بنا به تشخیص آنها عمل می‌کنیم. رئیس ستاد ملی کرونای تهران در این جلسه بودند و موافق این تصمیم ما بودند. ( این جا )

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره گفته است : ( این جا )

«  بازگشایی مدارس در 15 شهریور با توصیه ستاد ملی کرونا صورت گرفت و مسائلی از قبیل نفع اقتصادی عده‌ای از قبال بازگشایی پیش از موعد مدارس مطرح نبوده است. »

حال پرسش " صدای معلم " آن است که آیا اظهارات حاجی بابایی تا چه میزان با واقعیات تطابق دارد ؟

این رسانه 8 خرداد 1399 به حاجی بابایی پیشنهاد کرد که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده بگیرد . ( این جا )

پرسش صدای معلم از حاجی بابایی در مورد مبنای تقویم آموزشی و زیرپاگذاشتن استقلال حرفه ای آموزش و پرورش

در این گزارش آمده بود :

" « صدای معلم » همچون دوره گذشته به حمیدرضا حاجی بابایی پیشنهاد می کند که با عضویت در کمیسیون آموزش و حتی تصدی ریاست آن تاثیر این کمیسیون را در مسائل آموزش و پرورش به صورت عملی و نه شعار نشان دهد .

شاید تلفیق ریاست فراکسیون فرهنگیان با رویکرد متفاوت از گذشته در کنار عضویت موثر در کمیسیون آموزش بتواند گامی در حل بحران ها و چالش های نظام آموزشی داشته باشد . "

اگر حاجی بابایی واقعا نگران وقوع تخلفات در این وزارتخانه است ابتدا در مورد دخالت های همکاران خود در امور آموزش و پرورش و به ویژه عزل و نصب های مدیریتی تذکر دهد .

که تا به حال چنین موضعی از وی تاکنون مشاهده نشده است !

پایان گزارش/


پرسش صدای معلم از حاجی بابایی در مورد مبنای تقویم آموزشی و زیرپاگذاشتن استقلال حرفه ای آموزش و پرورش

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

آسیب شناسی بازگشایی مدارس و عملکرد وزارت آموزش و پرورش   از مدت ها پیش شیوه نامه بازگشایی با تاکید بر ۳ وضعیت محتمل سفید ، زرد و قرمز به مدارس ارسال شده بود .
در این شیوه نامه ، برگزاری کلاس در وضعیت قرمز به صورت غیر حضوری تصریح شده بود و از آن جا که طبق اعلام ستاد ملی کرونا وضعیت بیشتر استان ها _ از جمله استان آذربایجان شرقی_ قرمز اعلام شده بود، مدیران مدارس، اغلب خود را برای تدوین برنامه هفتگی به شیوه مجازی آماده کرده بودند.
به ناگاه روز چهارشنبه ۱۲شهریور (۳روز مانده به آغاز سال تحصیلی زود هنگام) وزیر طی مصاحبه ای اعلام کرد که تمام مدارس با هر وضعیتی باید به صورت حضوری بازگشایی شود و با این اعلام جامعه در بهت این خبر فرو رفت.
۱۵شهریور آغازی بسیار زود برای شروع سال تحصیلی بود چرا که هنوز ثبت نام باقی مانده دانش آموزان ادامه داشت و کتابهای درسی تعدادی از دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی تحویل داده نشده بود.
با تمام اعتراضات و نقدها که از سوی مدیران مدارس نسبت به لغو شیوه نامه ارسالی از طرف وزیر صورت گرفت با این همه در ۲ روز باقی مانده اکثر آنها با حضور در مدارس دنبال تمهید مقدمات بازگشایی ( از قبیل پاکسازی - گروه بندی دانش آموزان - اطلاع رسانی به اولیا- تحویل کتابهای درسی باقی مانده-تکمیل اطلاعات دانش آموزان در سامانه ) در دقایق نود شدند‌.هرچند تعداد انگشت شماری  نیز این امر را به همان ۱۵شهریور موکول کرده بودند.
بالاخره ۱۵ شهریور از راه رسید و تعدادی از  دانش آموزان راهی مدارس شدند.
اولیای اکثر دانش آموزان در شهرهای بزرگ  به ویژه در مقطع ابتدایی حاضر به فرستادن فرزندان خود  به مدارس نشده بودند.
کاهش ساعات حضور در کلاس به ۲۵ دقیقه برای مقطع ابتدایی و ۳۵ دقیقه برای متوسطه و ارائه آموزش به صورت تلفیقی از حضوری و مجازی و سپس اعلام اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدرسه از سوی شخص وزیر، فضا را به تدریج به آرامش رساند.
علی رغم کاهش ساعات حضور در مدرسه و  گروه بندی کلاسهای پر جمعیت ، به دلیل برخورداری از آموزش آنلاین و مجازی، اولیا و دانش آموزان زیادی مایل به حضور و شرکت در کلاسهای مدرسه نشدند.
با تمام نقدهایی که نسبت به شروع زود هنگام سال تحصیلی و نیز اعلام حضوری بودن در روزهای پایانی و غافلگیر شدن تمام مجموعه عوامل آموزش و پرورش وارد بود ، اکنون که دو هفته سپری شده است ، می توانیم تحلیلی دقیق تر ازاین رویداد  ارائه دهیم. کسی نمی تواند منکر ارزش و تاثیر آموزش حضوری در ابعاد مختلف آموزشی ، انسانی ، فرهنگی و اجتماعی  و رجحان آن بر آموزش مجازی باشد. محدودیت های دسترسی همگانی  به امکانات آموزش مجازی ، نبود یا ضعف زیرساخت های فناورانه و دیجیتالی کافی یا حتی استفاده از برنامه های آموزشی تلویزیون ، یکی دیگر از عوامل موثر بر اهمیت آموزش حضوری در نظر مسئولان وزارتی شده بود.
دانش آموزان در روستاها و شهرهای کوچک تر و کم برخوردار از حضور در کلاس استقبال کرده اند.
در شهرهای بزرگ این استقبال کمتر است و اغلب از کلاسهای دروس پایه و دشوار استقبال شده است.
از طرف دیگر رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در مدارس به ویژه مقطع ابتدایی جای حرف و حدیث دارد و نگرانی هایی ایجاد می کند که امید است با حساسیت بیشتری از سوی مسئولان امر دنبال شود. بحث تامین تجهیزات ضدعفونی و مواد لازم نیز با توجه به اختصاص نیافتن سرانه به مدارس دولتی به ویژه در مناطق شهری کم برخوردار و روستاها و منع دریافت کمکهای داوطلبانه به هنگام ثبت نام، مشکل آفرین شده است.

آسیب شناسی بازگشایی مدارس و عملکرد وزارت آموزش و پرورش

برخی  از عوامل مدرسه به ویژه در مدارس خاص و مناطق برخوردار، اعتقاد دارند که در وضعیت بحرانی حاضر، بازگشایی حضوری کاری نسنجیده بوده و با ارائه نرم افزارها و برنامه های پیشرفته ، دانش آموزان را مجاب به دریافت آموزش آنلاین دروس کرده اند.
با توجه به بخشنامه وزارتی ، ساعت حضور در مدرسه کاهش یافته و کلاسها اغلب گروه بندی شده اند.
به عنوان مثال برنامه کلاسهای حضوری مدرسه ما از ساعت ۷ و ۴۰ دقیقه شروع و در ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه خاتمه می یابد. هر روز ۴زنگ ۳۵ دقیقه ای همراه با ۱۰ دقیقه زنگ تفریح داریم .دبیران بعد از اتمام کلاسها، در مدرسه تا پایان ساعت موظفی هر روزه در مدرسه حضور دارند و دروس تدریس شده حضوری همان روز را برای گروه دومی که طبق گروه بندی در مدرسه حاضر نبوده اند، در کلاسهای خالی و با امکانات جدید سامانه شاد مثل پخش زنده تدریس می کنند.
البته در این میان گلایه هایی مبنی بر سرعت پایین سامانه به دلیل ترافیک موجود و اختلالهای گاه به گاه  و نیز سرعت پایین اینترنت مدارس، وجود دارد که این امر گاهی باعث می شود دبیران ارسال عکس و فیلم را به ساعات عصر موکول کنند. دانش آموزان در روستاها و شهرهای کوچک تر و کم برخوردار از حضور در کلاس استقبال کرده اند .
 
در این میان تعدادی از مدارس نیز وجود دارند که هنوز کار آموزش را نه به صورت حضوری و نه  در سامانه شاد آغاز نکرده اند و سال تحصیلی را از هفته سوم آغاز خواهند کرد‌.
اینک در پایان این دو هفته که از بازگشایی- هرچند زود هنگام - مدارس سپری شده است ،  جمع بندی و نتیجه گیری که به عنوان مدیر دبیرستان می توانم داشته باشم این است که اولا محروم کردن دانش آموزان به ویژه آنهایی  که بنا به هر دلیلی ، نیاز به آموزش حضوری دارند، از این حق طبیعی و بدیهی خود،  ناقض عدالت آموزشی است و بازگشایی مدارس و فراهم کردن بستر استفاده از این حق به ویژه برای دانش آموزانی که از دسترسی به روش های غیر حضوری محروم بودند، کاری شایسته و سنجیده بود‌. تمهیدات بعدی مبنی بر کاهش ساعات حضور در مدرسه و استفاده از روش تلفیقی و ترکیبی آموزش حضوری و مجازی (شاد) و فراهم کردن بستر مورد نیاز و نیز دادن حق اختیار به دانش آموزان در انتخاب روش های مختلف آموزشی ،  اقدام مثبت بعدی بود.

دوما تقاضای برگزاری کلاس و حضور در آن ، محدود به چند درس پایه و تخصصی و دشوار شده است و دانش آموزان از کلاسهای عمومی و غیرتخصصی استقبال نکرده اند و خواستار تشکیل این کلاسها صرفا در فضای مجازی هستند‌‌.در هفته دوم  تعداد حاضرین در برخی کلاسها ، دو یا سه نفر و در برخی به صفر رسیده بود.
شاید یکی از محاسنی که این شرایط نوپدید داشت این بود که روشن ساخت تعدادی از دروس می تواند به صورت خودخوان باشد و نیازی به  تخصیص کلاس و وقت و  نیروی آموزشی برای تدریس آن- به ویژه در دوره متوسطه- نیست. این مساله برای برنامه ریزی های کلان و آتی وزارت خانه- با توجه به کمبود نیروی آموزشی -  باید مورد توجه قرار گیرد.

آسیب شناسی بازگشایی مدارس و عملکرد وزارت آموزش و پرورش

بزرگترین ایراد بازگشایی امسال ؛ یک : شروع زود هنگام سال تحصیلی جدید ( به دلیل عدم اتمام فرایند امور اغلب مدارس و اداره های مناطق و نواحی کشور)  
دو: اعلام بازگشایی در روزهای پایانی و نقض شیوه نامه های ارسالی بازگشایی (به دلیل عدم آمادگی کافی اغلب مدارس مناطق قرمز ) که طبیعتا  این ایرادها نشان ضعف تدبیر و مدیریت تلقی می شود‌‌ و باعث به هم ریختن فضای آموزشی و بلاتکلیفی و سردرگمی خانواده ها و کارکنان آموزش و پرورش شد.

امید است وزارت آموزش و پرورش با لحاظ کردن دو اولویت یکی  تقویت زیرساخت های  سامانه شاد و حل مشکلات ترافیک و اختلال رایج در آن و افزودن امکانات و قابلیت های پیشرفته تر و رایزنی برای رایگان بودن دائمی این سامانه برای معلمان و دانش آموزان و تقویت دسترسی به اینترنت در همه مناطق و دیگری  اختصاص سرانه بهداشتی کافی (مبلغ اختصاصی در اسفندماه آن قدر ناچیز بود که تنها کفاف  دو سه بار ضدعفونی مدرسه را - آن هم صرفا در همان ایام-  داد.) به مدارس دولتی به ویژه در مناطق کم برخوردار شهری و مناطق روستایی ، به سازگاری محیط های آموزشی با شرایط کرونایی و روشن نگه داشتن چراغ آموزش در مدارس کمک کند‌.
هرچند به تدریج، آغاز فصل پاییز و سرما و عدم امکان تهویه کلاسها  و روند صعودی مبتلایان، شرایط حضور دانش آموزان را در مدارس کم رنگتر خواهد کرد و اولویت خانواده ها را از آموزش به سلامت  فرزندانشان ، سوق خواهد داد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آسیب شناسی بازگشایی مدارس و عملکرد وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

"  رضا علیزاده " متولد پلدشت و فارغ التحصیل رشته علوم انسانی که اکنون دانشجوی دانشگاه فرهنگیان است و در رشته آموزش ابتدایی در پردیس ارومیه دانشگاه امام خمینی سلماس مشغول به تحصیل است . وی دبیر شورای صنفی این پردیس است .

" علیزاده " را مخترع می نامند .

اختراع وی  دزدگیر مدرن و تفنگ کنترل از راه دور است و وظیفه این دستگاه حفاظت از مکان های مهم است.

وی در تشریح مشخصات این دستگاه می گوید : به محض صادر کردن دستور تردد ممنوع، دستگاه به وسیله سنسورهای خود محیط را تحت کنترل خود در می آورد و به محض ورود فردی به این محیط تمام سیستم های امنیتی، آژیر ها را فعال می کند.

علیزاده جوان پرانرژی و فعالی است که از ماکو به تهران آمده است .

" صدای معلم " در مورد مسائل دانشگاه فرهنگیان با وی گفت و گویی داشته است .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

چرا در وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس چند صدایی و ناهماهنگی وجود دارد

وزارت آموزش و‌ پروش در آستانه‌‌ی سال تحصیلی جدید، چاره‌ای جز بازگشایی حضوری مدارس در خود نمی‌دید؛ از آن روی که در چارچوب‌ها و نظامات حاکم بر وزارتخانه‌ها اصولاً ضوابط و روابطی حاکم است که بیشتر ترجیحشان بر آن است که تصمیمات کوتاه‌مدت و روزمره را جانشین بلندمدت‌اندیشی یا قانع‌کردن افکار عمومی کنند. بدیهی است که خیل عظیم والدین در یک نگاه کوتاه‌مدت، تعطیلی بلند‌مدت مدارس را برنتابند؛ مگر آن که اولاً از صحت تحصیل مجازی فرزند خود مطمئن شوند و ثانیاً بر رجحان تعطیلی در برابر خطر بالقوه‌ی کرونا قانع گردند.

آموزش و پرورش ما هنوز نتوانسته در «صحت آموزش مجازی»، کارنامه‌ای قانع‌کننده ارائه کند؛ نیز مجموعه‌ی مدیریت تصمیم‌گیر در مقوله‌ی کرونا به دلیل ناهماهنگی و چندصدایی، هنوز قادر به اقناع مردم بر یک سبْک رفتار نیست؛ چرا که همین چند روز پیش سه صدای متفاوت در رسانه‌ها پیچید:

▪️استاندار تهران از کارمندانی که تا کنون دورکاری می‌کردند، خواست به کار حضوری خود بازگردند؛
▪️انجمن پزشکان متخصص کودک، نامه‌ی هشدار در مورد ابتلای کودکان نوشت و فرمانده ستاد مدیریت کرونای تهران، از موج سوم کرونا بیم داد؛
▪️رییس جمهور به هزار دلیل گفتنی و یا نگفتنی اصرار بر عادی‌سازی فعالیت‌ها دارد.

چرا در وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس چند صدایی و ناهماهنگی وجود دارد

به نظر من با این اعلام آموزش و‌ پرورش مبنی بر اختیاری بودن حضور در مدارس باید منصفانه برخورد کرد. این وزارت در شرایط موجود، دیگر چه باید‌ می‌کرد؟

زمانی که اقلیتی از دانش‌آموزان و مدارس از زیرساخت‌های آموزش مجازی برخوردارند و اکثریتی فاقد آن، باید فضای مدرسه‌ها را به نفع کمتر برخورداران خلوت کرد و نه تعطیل. در این صورت توپ ملاحظات پیشگیرانه‌ی بهداشتی زیر پای کسانی است که باید با تصمیمات منسجم و یکپارچه، همه‌ی دیگر حوزه‌های اجتماعی را در میزان حداکثری مصون از انتقال ویروس کنند.

آیا در حال حاضر این‌ تصمیمات و این صداها با خودشان هماهنگ عمل می‌کنند؟!

از میانه‌ی مردادماه تقریباً تمام مدارس در اغلب کشورهای اروپایی و نقاطی از امریکا و سراسر کانادا سال تحصیلی جدید را به صورت حضوری کلید زدند. در همه‌ی آن نقاط همچنان حضور نحس کرونا سایه‌گستر است و اما مدیریت‌های یک‌صدا و اقدامات احتیاطی، سایه‌ای گسترده‌تر دارند.

چرا در وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس چند صدایی و ناهماهنگی وجود دارد

داستان برگزاری کنکوری که گذشت و استرسی که شبانه‌روز بر چندصدهزار دانش‌آموز و پدر و مادر وارد آمد، چیزی نبود جز نتیجه‌ی چندصدایی و ناهماهنگی و عدم اقناع مردم چشم‌انتظار.

نمی‌دانم چرا «چندصدایی» در جامعه‌ی ما معمولاً هنگام تصمیمات مهم و فوری و نیازمند هماهنگی شایع‌تر است تا زمان‌های ضرورت‌های «چندصدایی»!

روزنامه اطلاعات


چرا در وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس چند صدایی و ناهماهنگی وجود دارد

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

در دفترچه آزمون استخدامی کشوری متنی منتشر شد که نگرانی و اعتراض جمع زیادی از استادان، معلمان، دانش آموختگان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را  موجب شد.
 بر اساس دفترچه راهنمای این آزمون، برای احراز شغل دبیری رشته زبان و ادبیات فارسی ، دارندگان مدارک سطح ۲ و ۳ حوزه  با دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی  از نظر تخصص در حوزه زبان و ادبیات فارسی برابر دانسته شده اند .

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از موضع مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان در مورد آموزش حضوری و شبکه شاد

هنوز اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به آخرین گزارش صدای معلم با عنوان : " مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان هم " روز خبرنگار " را تبریک گفت ؟! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )

در این گزارش آمده است :

« پرسش « صدای معلم » از مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان آن است که بگوید شرط همراهی همیشگی با ایشان چیست ؟

آیا اگر رسانه ای با مشی مستقل و مدنی از مسئولان آموزش و پرورش توضیح خواسته و خواهان شفاف سازی شود ؛ از این همراهی کنار گذاشته خواهد شد ؟

آیا انتظار این مسئولان آن است که رسانه ها " بازوی خبری – تبلیغاتی " آنان بوده و نقش روابط عمومی را ایفا کنند ؟

لازم است تا این اداره کل در اسرع وقت نسبت به عدم دعوت از رسانه صدای معلم پاسخ گو باشد .

انتقاد صدای معلم از موضع مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان در مورد آموزش حضوری و شبکه شاد

در ادامه این گزارش آمده بود :

آیا آقای اعتدادی و همکاران ایشان تاکنون نگاهی آسیب شناسانه به کیفیت آموزش در شبکه شاد انداخته و یا کار پژوهشی – میدانی در مورد آن انجام داده اند ؟

در این نشست خبری از پرسش های خبرنگاران و پاسخ های مسئولان نیست اما اگر حضور داشتیم این پرسش را مطرح می کردیم که آیا به دانش آموزان ، معلمان و حتی اولیای آنان ، آموزش های لازم همانند سایر کشورها در این زمینه داده شده است ؟

و این اداره کل چه میزان بودجه و اعتبار برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نیز نظارت بر انجام دقیق آن ها در نظر گرفته است ؟ »

واقعا از نظر این مقام آموزش و پرورش ، تعریف و مقام " اندیشه " چیست و جایگاهی دارد ؟

آیا واقعا باور و اعتقادی به معنای حقیقی این گزاره ها وجود دارد و به اندیشه متفاوت در مقام " عمل " احترامی گذاشته می شود ؟

همان گونه که این رسانه پیش تر نیز متذکر شد : " برخورد مسئولانه و پاسخ منطقی و اقناع گرانه به رسانه ها و خبرنگاران بهترین کمک و هدیه به آنان است " . »

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست با روسای آموزش و پرورش نواحی و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه اداره کل به مطالبی در مورد " شبکه شاد " اشاره کرده است .( این جا ) 

پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نوشت :

« محمد اعتدادی گفت: همسو شدن در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش از طریق عضویت در شبکه شاد امکان پذیر است.

 به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در بیست و ششمین روز از شهریور ماه ۱۳۹۹، جلسه مدیر کل آموزش و پرورش استان با روسای آموزش و پرورش نواحی و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه اداره کل برگزار شد. " حضور دانش آموزان در مدرسه یک هنجار است و تعطیلی متداوم مدارس ممکن است به یک ناهنجاری تبدیل شود و نباید دانش آموزان به این موضوع عادت کنند.  ضمن اینکه برنامه آموزشی هیچ گاه نمی‌تواند متزلزل باشد و بایستی جامع و مشخص باشد. "

در این جلسه محمد اعتدادی تیم تشکیل دهنده آموزش و پرورش شهر اصفهان را در زمینه مسائل آموزشی، تعلیم و تربیت فعال دانست و اظهار داشت: همه باید در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش قدم برداریم و به‌عنوان متولی تعلیم و تربیت نگران دانش آموزان باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: می توانیم با تعامل و همراهی یکدیگر، آموزش را در مسیر صحیح هدایت کنیم و از همین رو از تمام مدیران مدارس می خواهم در جلساتی که به صورت آنلاین در سامانه شاد برگزار می شود شرکت کنند، عضویت در این شبکه برای فرهنگیان و دانش آموزان الزامی است چراکه همسو شدن در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش از طریق این شبکه نیز امکان پذیر است. »

انتقاد صدای معلم از موضع مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان در مورد آموزش حضوری و شبکه شاد

وزیر آموزش و پرورش بارها بر اولویت داشتن " آموزش حضوری " به عنوان یک اصل اشاره کرده است . ضمن آن که بازگشایی مدارس مطابق اعلام رسمی از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است .

در آخرین اظهار نظر ؛  حاجی میرزایی در نشست با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان چنین گفته است : ( این جا )

پرتال وزارت آموزش و پرورش می نویسد :

« وزیر آموزش‌ و پرورش با تأکید بر اینکه آموزش‌ و پرورش با مسئله کرونا، همزیستی مسالمت‌آمیز انجام داد و آن را به‌عنوان یک بحران قبول کرده و آموزش را با شیوه‌های مختلف در این دوران آغاز کرده است، بیان کرد: توانستیم در شروع سال تحصیلی جدید با کرونا کنار بیاییم. اگرچه به نظر می‌رسد ساده‌ترین راه در مواجهه با ویروس کرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است و باید متوجه خسارات ناشی از آموزش غیرحضوری هم باشیم. اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم. اگر هم در مورد خوابگاه برخی دانشجویان به مشکل و مسئله می‌رسیم باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا این دانشجویان بتوانند در مدت بیماری کرونا در نزدیک‌ترین دانشگاه محل سکونت خود به تحصیل مشغول شوند و از آموزش حضوری برخوردار شوند. »

پرسش " صدای معلم " از مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان آن است که آیا سخنان ایشان با مواضع اصولی وزیر آموزش و پرورش تناسب و هماهنگی دارد ؟

اخبار و گزارش های رسیده به این رسانه حاکی است که اکثریت قریب به اتفاق مدارس شهر اصفهان با توجه به " برخوردار بودن " به سخنان وزیر آموزش و پرورش توجهی نداشته کلاس ها را از همان ابتدا به صورت " غیرحضوری " برگزار کرده اند .

آقای اعتدادی از کدام سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش سخن می گوید ؟

چند پیش ؛ " امیر حسین بانکی پور " نماینده استان اصفهان گفت : ( این جا )

« پس از شیوع ویروس کرونا، نگاهی که به مباحث اقتصادی و دیگر بخش‌های کشور می‌شود به آموزش و پرورش نشد.

انتقاد صدای معلم از موضع مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان در مورد آموزش حضوری و شبکه شاد

خانواده‌ها نگرانی‌هایی دارند که با توجه به مشخص نبودن اتمام زمان شیوع  ویروس کرونا باید به آن ها توجه کرد،  خانواده ها شرایط سختی را سپری کردند و  باید برای پیشگیری از متغیرهای غیر قابل پیش‌‌بینی دانش آموزان در گروه های سنی مختلف برنامه های مناسبی تدوین کنیم.

حضور دانش آموزان در مدرسه یک هنجار است و تعطیلی متداوم مدارس ممکن است به یک ناهنجاری تبدیل شود و نباید دانش آموزان به این موضوع عادت کنند.  ضمن اینکه برنامه آموزشی هیچ گاه نمی‌تواند متزلزل باشد و بایستی جامع و مشخص باشد.

 زمانی که برنامه‌‌ریزی شفاف، ساده، ثابت و قابل انعطاف داشته باشیم، می توانیم یک الگوی واحد برای نظام آموزشی در شرایط شیوع ویروس کرونا تعریف کنیم که مطمئناً می‌تواند برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش مفید باشد. » وزیر آموزش و پرورش : اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم.

آیا از نظر مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان همه برنامه ریزی ها فقط در شبکه شاد خلاصه می شوند ؟

آیا آقای مدیر کل به اندازه نماینده مجلس نسبت به آینده  نظام آموزشی و عوارض تعطیلی طولانی مدت و بی حساب و کتاب مدارس اندیشیده است ؟

در حالی که سیاست و خط مشی وزارت آموزش و پرورش تکیه با اصل آموزش حضوری و تفویض اختیار به مدرسه در قالب " شورای مدرسه " است ؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با استناد به کدام قانون ضمن اجباری اعلام کردن عضویت در شبکه شاد ، برای همه نسخه واحدی پیچیده و اصل " مدرسه محوری " را مورد تردید و خدشه قرار می دهد ؟

در حالی که به نظر می رسد  تاکنون کار پژوهشی – میدانی در مورد شبکه شاد و کیفیت آموزش و سایر پارامترهای آموزشی صورت نگرفته است آقای اعتدادی ادعا می کند همسو شدن در جهت سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش از طریق این شبکه نیز امکان پذیر است ؟

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از موضع مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان در مورد آموزش حضوری و شبکه شاد

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه رسانه/

گزارشی از حذفیات کتاب‌های درسی در سال‌های اخیر و حاشیه‌های آن
خداحافظی «مهتاب» وتصویر دختران از کتاب ‌ریاضی
پورسلیمان : متأسفانه معلم‌ها به صورت مستقیم و شفاف در تدوین و نهایی‌کردن محتوای درسی نقشی ندارند، شاید برای همین است در مدارس هدف تنها تمام‌کردن فصول کتاب‌های درسی، برخلاف نظام‌های آموزشی دیگر که تا حدودی اختیاراتی به معلم‌ها داده می‌شود. «در چنین شرایطی متأسفانه فضا برای مؤسسات تجاری و آموزشی باز شده درحالی ‌که آنها هم جوابگوی نیاز آموزشی نیستند.»

جایگاه تفکر علمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و انتقاد مدیر صدای معلم

[شهروند] پیرایش دروس و محتوای کتاب‌های درسی مدت‌هاست تن به قیچی حذف و تغییرات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داده است. اول نوبت به «مهتاب» نیما و چند شعر و نوشته ادبی از کتاب فارسی رسید. تیغ تیز ممیزی بعد از قربانی‌کردن «آرش کمان‌گیر» نوبت به داستان حلاج تذکره‌الاولیا رسید. سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ و رباعیات خیام هم از تیغ ممیزی بی‌نصیب نماندند. بعد از مدتی «در این سرای بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند»، «اشکم ولی به پای عزیزان چکیده‌ام»، «به کجا چنین شتابان»، «باغ بی‌برگی» هم در فهرست حذفیات قرار گرفتند تا کتاب‌های فارسی دیگر نام «سایه»، «رهی‌معیری»، «شفیعی کدکنی» و اخوان ثالث را به خود نبینند. نام صادق هدایت از داستان کباب غاز جمالزاده، بخش‌هایی از خاطرات اسلامی‌ندوشن، نام محمود دولت‌آبادی، نام مشفق کاظمی و عباس خلیلی و شعر مادر ایرج‌میرزا هم به سرنوشت حذف دچار شدند. اشتباهات هم سهم خودشان را از کتاب‌های درسی داشتند؛ تصویر خلیج‌فارس از کتاب ‌‌سال اول دبستان برای همیشه خداحافظی کرد، هرچند در توضیح آن گفته شد؛ «منظوری نداشته‌اند». شعر «کیوان شاهبداغی» هم به سهراب سپهری نسبت داده شد!
کتاب ریاضی هم از تغییرات بی‌نصیب نماند و نامش را در فهرست حذفیات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش با حذف انتگرال ثبت کرد. حذفی که در توجیه آن حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفته بود؛ «بچه‌ها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه!» لبه تیز تیغ حذفیات، کتاب تاریخ دوره دوم متوسطه را هم در فهرست بلندبالای حذفیات و تغییرات قرار داد تا جنایات روسیه جایی در کتاب‌های تاریخ نداشته باشند، هرچند رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در همان دوره با اشاره به اینکه حذفیات در مورد روسیه در زمان مسئولیت او نبوده، گفته بود؛ «نگاه مبنایی ما نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطه‌گرایانه بلوک شرق را انکار نمی‌کنیم و هرگز حذف نخواهیم کرد. اگر اکنون دولت روسیه با ما همکاری و تعامل دارد، به معنی صرف‌نظرکردن مردم از بخشی از تاریخ نیست؛ دستکاری در تاریخ را قبول نداریم.»
سال تحصیلی ٩٩-١٤٠٠ هم قربانی جدید حذفیات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است اما این‌بار تصمیم بر حذف تصویر دختران از جلد کتاب سوم دبستان بود. تصمیمی که حاشیه‌های بسیاری به خود دید و موضوع قدیمی تبعیض جنسیتی را به میان کشید.

نسیم بهاری، تصویرگر جلد کتاب ریاضی در صفحه شخصی خود نوشت: «این طرح را چندسال پیش برای کتاب ریاضی سوم دبستان کشیده بودم. طرح اصلی هم کلی ممیزی خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد!» هرچند روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنای حذف را گذاشتند بر خلوت‌شدن جلد اما اینکه چرا این خلوتی باید شامل‌ حال تصویر دختران می‌شد را کسی جواب نداد. هرچند وزیر آموزش‌ و پرورش در صفحه شخصی خود دلیل این حذف را چنین بیان کرد: «تغییرات در کتاب‌های درسی همه‌ساله براساس ارزیابی و از سوی مؤلفان انجام می‌شود. به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأموریت دادم تغییرات در شکل ‌و محتوای کتاب‌های ‌درسی را با حساسیت کامل رصد، اصلاح و گزارش کند. به‌ دغدغه‌‌های‌ مردم اهمیت می‌دهم‌ دختران میهن شایسته احترام‌اند.»

جایگاه تفکر علمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و انتقاد مدیر صدای معلم

نبودِ تفکر علمی با توجه به تجربیات جهانی
کتاب‌های درسی به‌ خاطر اهمیت زیادی که در تعیین محتوا و خط‌مشی آموزشی دارند، کانون توجه دست‌اندرکاران آموزش‌ و پرورش هستند. اهمیت کتاب‌های درسی در نظام‌های آموزشی متمرکز مانند ایران که تقریبا تمام عوامل آموزشی براساس محتوای آن تعیین و اجرا می‌شود، بیش از سایر انواع نظام‌های آموزشی است و به خاطر همین اهمیت بیش از اندازه است که صرف وقت نیروهای متخصص در ارزشیابی و تحلیل کتاب‌های درسی می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات جاری آموزش باشد.

درحال حاضر کتاب‌های درسی یکی از مهم‌ترین مراجع و منابع برای یادگیری به شمار می‌آیند.

علی پورسلیمان ؛ مدیر صدای معلم فرآیند تدوین کتاب‌های درسی را دور از واقعیت‌های روز و نیازهای زندگی امروز ایرانی می‌داند؛ فرآیندی که در کلیات خود یک ماهیت انتزاعی دارد.

به باور پورسلیمان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، شناخت علمی و کافی در مورد تحولات روز و تجربیات جهانی ندارد. به گفته این معلم، متأسفانه معلم‌ها به صورت مستقیم و شفاف در تدوین و نهایی‌کردن محتوای درسی نقشی ندارند، شاید برای همین است در مدارس هدف تنها تمام‌کردن فصول کتاب‌های درسی، برخلاف نظام‌های آموزشی دیگر که تا حدودی اختیاراتی به معلم‌ها داده می‌شود. «در چنین شرایطی متأسفانه فضا برای مؤسسات تجاری و آموزشی باز شده درحالی ‌که آنها هم جوابگوی نیاز آموزشی نیستند.»

پررنگ‌شدن و کثرت کتاب‌های آموزشی یکی دیگر از مباحثی است که در حاشیه تدوین متون کتاب‌های درسی به چشم می‌خورد. کتاب‌هایی که در بالارفتن کیفیت آموزشی کارساز ظاهر نمی‌شوند.
بعد از حذف انتگرال، نام شعرای بزرگ و تغییر واژه‌ها در کتاب زیست‌ نوبت به حذف تصویر کتاب ریاضی سوم ابتدایی رسید؛ آخرین حذف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش. حذفیاتی که متأسفانه توجهی به افکار عمومی ندارند. «همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا در نظام آموزشی بحث فرار از مدرسه شکل بگیرد. اگر فضای مدارس نشاط‌آور و متناسب با سن و ویژگی‌های روحی بچه‌ها باشد، این مشکلات به وجود نخواهد آمد. یک قسمت از این مشکلات برمی‌گردد به موفق عمل‌نشدن در این زمینه.»

به باور پورسلیمان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قاعدتا سازمانی است که باید به نوسازی آموزشی کمک کند بر مبنای اساسنامه‌ای که برایش تعریف شده است. «هنوز تفکر علمی با توجه به تجربیات جهانی تعریف نشده و این وضع باید مورد پرسش افکارعمومی قرار بگیرد.»

جایگاه تفکر علمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و انتقاد مدیر صدای معلم

تصمیمات عجیب با فاصله معنادار با واقعیت‌های جامعه
تحقیق «نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش» نشان می‌دهد در نظام آموزشی کشور، طراحی، تهیه و تأمین محتوای آموزشی کتاب درسی را نهادهای دولتی و به صورت متمرکز انجام می‌دهند. از آنجایی که در بهره‌گیری از متون درسی و تحقق اهداف آموزشی، عوامل گوناگونی همچون ویژگی‌ها و خصوصیات فراگیران، الزامات اجتماعی، شرایط و امکانات آموزشی و کمک آموزشی و حتی ویژگی‌های انگیزشی، تجربی و تخصصی معلمان تأثیر دارند، کتاب‌های درسی در فرآیند آموزش نقش و جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند. به همین دلیل تحلیل و مطالعه محتوای کتاب درسی به تصمیم‌سازان، دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان کمک می‌کند هنگام تدوین کتاب‌های درسی تصمیمات درستی بگیرند، طوری که تا جای ممکن نواقص و کاستی‌ها به کمترین میزان برسد. تحلیلگر محتوایی یا برنامه‌ریز درسی با استفاده از تحلیل محتوا می‌تواند پیام‌های نهفته در داستان‌های ساده یا متون کتاب درسی را با اهداف برنامه مورد مطالعه قرار داده و بدین‌وسیله گرایش‌ها و جانبداری‌های پنهان و آشکار در متون برنامه را تعیین کند. آموزش‌وپرورش یعنی آموزش در کنار پرورش و نمادهایی که میان نظام‌های آموزشی جهان مشترک است.

در سال‌های اخیر تغییرات و حذفیات کتاب‌های درسی برای مدتی خبرساز شد تا حذف یا تغییری جدید دوباره بازار صحبت در این زمینه را داغ کند. تغییراتی که گاهی محتوای آموزشی را نشانه می‌رود، زمانی دیگر روی تغییر نمادها تمرکز دارد و گاهی هم به تغییرات پرورشی منجر می‌شود. تبدیل واژه‌های زیست‌شناسی یکی از این تغییرات بود که سروصدای بسیاری هم به پا کرد.

محمدرضا نیک‌نژاد معتقد است نظام‌های آموزشی در دو، سه دهه اخیر در بخش نمادها به دنبال رفع تبعیض‌ هستند؛ تبعیض‌های نژادی، مذهبی، جنسیتی و آموزشی. " سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، شناخت علمی و کافی در مورد تحولات روز و تجربیات جهانی ندارد. "

«حذف جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خلاف روند طبیعی است که در دنیا اتفاق می‌افتد.» به باور این معلم، اتفاقاتی از این دست برخلاف روند اجتماعی‌ است؛ تصمیماتی عجیب که با واقعیت‌های جامعه فاصله معناداری دارد. جامعه امروز ایران شاهد دختران و زنانی است که تحصیلات عالیه دارند و در سِمت‌های مختلف مسئولیت گرفته‌اند، مسئولیت‌هایی که گاهی در بخش‌های کلیدی ‌است. «این حذفیات شاید در کوتاه‌مدت موج خبری ایجاد کند، اما در میان‌مدت و بلندمدت موضوعی حیثیتی ‌است. ما در آمارهای بین‌المللی به روند آموزش‌یافتگی دختران در این چهاردهه افتخار می‌کنیم و از آمار بی‌سوادی‌زدایی‌ رو به گسترش می‌گوییم و در مقابل چنین تصمیماتی می‌گیریم.»

نیک‌نژاد ادامه ‌می‌دهد:  «جامعه امروز ایران شاهد تلاش‌هایی است برای احقاق حقوق زنان و کودکان. تلاش‌هایی که به احقاق بعضی از این حقوق کمک کرد و در مواردی هم روند رو به بهبود است؛ مسائلی که نگاه اجتماعی و فرهنگی را به خود می‌بیند و در بسیاری از موارد نگاه‌ سیاسی را هم با خود همسو کرده ‌است. به باور من این اتفاقات به پیشرفت این خواسته‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.»    

زیبایی بصری بر باد رفته
آموزش فرآیندی تک‌بُعدی نیست و نگاه تک‌بُعدی به این فرآیند روندی اشتباه است. آموزش مسأله‌ای شنیداری، دیداری و احساسی است که در فضای مدرسه اتفاق می‌افتد. حذف تصاویر آخرین تغییراتی است که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای آن تصمیم‌گیری کرده است، هرچند در سال‌های اخیر زیبایی بصری به بهانه‌های مختلف بر باد رفته است. علی بهشتی‌نیا، معلم، معتقد است کتاب‌های ما زیبایی بصری را در مجموع از دست داده‌اند. به اعتقاد او، در زمینه ابعاد کتاب‌ها هم شاهد توازن و همخوانی نیستیم، کتاب‌هایی که در ابعاد مختلف بزرگ و کوچک به دست دانش‌آموزان می‌رسد. «ما در محتوا، دسته‌بندی متون و مطالب هم به نوعی دچار کج‌سلیقگی شده‌ایم.»
 رنگ‌ها، تصاویر و اشکال دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کتاب‌ها به‌خصوص در دوره ابتدایی شکل و شمایل دوست‌داشتنی به خود بگیرند و دانش‌آموزان را راغب به آموزش کنند؛ واقعیتی که در سال‌های اخیر تصمیم‌گیران بی‌اعتنا از کنار آن رد شده‌اند. «حذفیات از دوره متوسطه شروع شد و امروز به دوره ابتدایی رسیده است و حالا شاهد تغییرات محتوایی هستیم. متأسفانه جامعه هم نسبت به این مسأله بی‌تفاوت شده.»
به باور بهشتی‌نیا، این مسائل به مرور زمان تأثیر خود را می‌گذارد و نتیجه آن را در دوران دبیرستان شاهد خواهیم بود. «فضای مدرسه با فضای خانه‌ در تعارض است. در خانه‌ رنگ‌ و موسیقی در نظر گرفته می‌شود، اما در مدارس این‌طور نیست. کتاب‌ها سنتی‌ است و با زندگی امروزی همخوانی ندارد.» 

جایگاه تفکر علمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و انتقاد مدیر صدای معلم

رفتن به سمت مدرسه‌محوری

سال‌هاست در نظام آموزشي ايران تلاش‌هاي بسیاری براي برون‌رفت از نظام متمركز برنامه‌ريزي درسي صورت مي‌گيرد. تمام تلاش‌ها برای آن است که خط‌مشي برنامه درسي با اعطاي اختياراتي به سازمان‌هاي آموزش‌وپرورش استان‌ها صورتي غيرمتمركز به خود بگيرد. از جمله اين اقدامات مي‌توان به مسأله چند تأليفی كردن كتاب‌هاي درسي و سپردن اختيار تأليف كتاب‌هاي درسي به سازمان‌هاي آموزش‌وپرورش اشاره كرد. بررسی مدارس بلژیک هم نشان می‌دهد مدارس نياز دارند از برنامه‌هاي درسي آماده به سوي برنامه‌هاي درسي مدرسه‌محور حركت كنند. با اين همه، مدارس بلژيك در قبال چنين آزادی عملي دچار مشكل هستند؛ چون از آمادگي كافي براي تدوين برنامه‌هاي درسي مدرسه‌محور برخوردار نيستند. در مدارس اين احساس وجود دارد كه مقاصد تدوين شده بسيار مفصل بوده و الزاماً بايد محدود شوند. کتاب‌های درسی در مدارس انگلستان از سوي دولت نه تجويز شده و نه مورد تأييد قرار مي‌گيرند. مقصدگزيني‌ها عمدتاً دستوري و از بالا به پايين است؛ يعني مقاصد از بالا و از بيرون به مدارس تجویز می‌شود. با این همه اگر مدارس به مقاصد تعيين شده دست نيابند، بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند تا مقاصد خود را برآورده سازند. فعاليت‌هاي مدرسه و تدريس عمدتاً مشتق از سبك و نوع سنجش هستند. معلمان به ميزان زيادي مانند «خادمان الگوهاي بيروني» عمل مي‌كنند. بررسي مدارس سوئدی هم نشان مي‌دهد کتاب‌های درسی از سوی دولت تعیین و تأیید نمی‌شوند. معلمان در انتخاب كتاب براي تدريس آزادي‌ عمل دارند. تيم‌هاي معلمي، مسئول هدايت گروه‌هاي دانش‌آموزي‌اند. تيم‌هاي معلمي، گروهي از دانش‌آموزان را براي چندسال متوالي در اختيار دارند. در هر ترم‌ دوبار در ‌سال ساعاتي براي گفت‌وگو ميان والدين، معلم و دانش‌آموزان براي بحث درباره پيشرفت در نظر گرفته مي‌شود. به دانش‌آموزان مسئوليت زيادي در قبال كارهاي‌شان و محيط مدرسه داده می‌شود. مدارس، محيط يادگيري و كار براي معلمان است. مدارس به‌طور منضبط و انديشيده براي معلمان و تيم‌سازي سرمايه‌گذاري مي‌كنند. در چارچوب برنامه كار شهرداري، آزادي عمل زيادي به مدارس داده مي‌شود.


جایگاه تفکر علمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و انتقاد مدیر صدای معلم

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه استان ها و شهرستان ها/

سخنان مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز رد مورد آموزش حضوری و جایگاه مدرسه

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ دومین نشست عمومی مدیرکل آموزش و پرورش و شورای معاونین با مدیران آموزش و پرورش استان البرز در بستر شبکه شاد برگزار گردید.

در این نشست یک و نیم ساعته از دو هزار و اندی مدیر هفتصد نفر بر خط بودند و این موضوع سبب انتقاد و اعتراض دکتر سالار قاسمی از غایبین جلسه مجازی گشت.

در بدو جلسه خانم اکبری نماینده مدیران ابتدایی و خسرو پرویز به نمایندگی از مدیران مقطع متوسطه مشکلات و نقطه‌ نظرات مدیران مقاطع مربوطه را ارائه نمودند.
متأسفانه جای خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در این نشست خالی بود.

در ادامه سالار قاسمی ضمن اذعان به عدم وجود رویکرد تعاملی جلسه مجازی در شبکه شاد گفت: مدیران خانم با منش مادرانه و آقایان با رویکرد پدرانه در بازگشایی و مباحث اورژانسی آموزش و پرورش در دوره کرونا ویروس ظاهر شدند و با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و نقطه نظرات ستاد ملی کرونا مدارس را به نحو شایسته‌ای بازگشایی نمودند.

قاسمی از اعتقاد و اعتماد به عنوان کلیدواژه‌های موفقیت نام برده افزود:
اعتقاد و اعتماد دو سویه بوده و چهارچوب مقبولیت و اساس مطلوبیت یک مدیر موفق می‌باشند.
 
 دبیر شورای عالی آموزش و پرورش استان، فلسفه حیات را سازگاری تلقی کرده افزود: رضایت امری نسبی است و ما امسال شرایط سختی پیش رو داریم و کوچک‌ترین کوتاهی تبعات سنگینی دارد. عدم انطباق با شرایط اورژانسی کووید۱۹ منبعث از فقدان اعتقاد و اعتماد لازم می‌باشد.
مدیران خلاق و استراتژیست با برخورد هوشمندانه تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کنند. برای مدیران پرونده کاری و کار پوشه مدیریتی تشکیل خواهد شد تا عملکرد آنها قابل ارزیابی، رصد و پایش مستمر باشد. مدیریت در آموزش و پرورش غیردستوری و به عبارتی مدیریت بر دل‌هاست.

قاسمی افزود: امسال بهترین فرصت برای تحقق شعار است و در این مسیر نقش مشاور و اولیای مدارس در تحکیم ارتباط اولیا و مربیان و همچنین کاهش استرس روزهای کرونایی ممتاز می‌باشد.
شعار آموزش و پرورش البرز مثلث طلایی انضباط، ارتباط و جدیت بوده و مشارکت حداکثری اولیا، مسئولیت‌پذیری همکاران و انعطاف‌پذیری عوامل اجرایی از لوازمات تحقق این شعار می‌باشد.

قاسمی گفت: مدرسه، خورشید آموزش و پرورش بوده و مدیران چراغ‌داران این محفل‌اند.
ما به مدیران امیدآفرین، شوق‌انگیز، خلاق، خودباور، برون‌گرا و برانگیزاننده محتاجیم نه مدیران مأیوس کننده و درون گرا.

قاسمی با اشاره به اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس افزود: هیچ چیز جای مدرسه و کلاس حضوری را پر نمی‌کند. به لطف تلاش همکاران مجموعه آموزش و پرورش، استان البرز با وجود مشکلات چند لایه و خاص خود، در صدور ابلاغ و کلاس‌بندی به هنگام، رتبه سوم کشوری را احراز نموده است و انشاالله ما به یاری خدا و همت مدیران حاذق استان، این مسیر حساس و پر پیچ و خم را به سلامت طی خواهیم  کرد.

پایان پیام/

 


سخنان مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز رد مورد آموزش حضوری و جایگاه مدرسه

صفحه1 از1201

نظرسنجی

آیا با تصاحب صندوق ذخیره فرهنگیان توسط دولت ( هر دولتی ) موافق هستید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور