صدای معلم سایت اخبار آموزش و پروش معلمان فرهنگیان

پنج شنبه, 03 اسفند 1396 ساعت 13:54

خود را نقد کنید قبل از آنکه نقد شوید

انواع حیات و نقادی خود قبل از مرگ

زمانه را آبستن ستم ها نکنیم

برای خودمان فکرکنیم قبل از آنکه دیگران برای ما فکری کنند

برای هفتاد سال چه می خواهیم؟!

زندگانی انسان ها در پنج ایستگاه

حجت الاسلام محمد ادریسی:

با توان و حضور خود زمانه را آبستن ستم ها نکنیم که دنیا زایشگاه غفلت های بی امان نیست. مشکل اول ما این بود که از آخر شروع کردیم.

كودكي زماني براي يادگيري در بازي‌هاست و نوجواني مكاني براي شناساسي معيارها و ملاك‌هاي خوب و بد است و جواني محلي براي بررسي مسائل و تجزيه و تحليل آنهاست و ميانسالي مرحله‌اي براي افزايش دارايي‌هاست و پيري جایي است كه اگر دوره‌ي كودكي و نوجواني و جواني و ميانسالي را آنگونه كه شايسته است گذرانده باشيم، شاید درب هاي كمال و حکمت روبه‌روي ما گشوده شود.

 

مگر ما چقدر فرصت داریم؟! برای هفتاد سال زندگی چه می خواهیم؟ ! در کتابی آمارگونه این گونه نوشته بود که دانشمندان محاسبه کردند که يك انسان عادي زماني كه به سن 70 سال مي رسد:

7 سال براي درس و کتاب خواندن ، 15 سال براي كار كردن، 21 سال خوابيدن، 20 سال اوقات فراغت، 7 سال درحال انتقال ازجاي به جاي ديگر و همين انسان عادي در هفتاد سال خود 10 تن نان، 18 گاو سنگين وزن، 4000 كيلوگرم شكر و 1000 كيلو نمك را مصرف كرده ودر اين 70 سال 2900  میليون بار ضربان قلب داشته است و این خلاصه ای از زندگی آدمی در هفتاد سال است اما آیا ما فقط برای خوردن شکر و نمک و خواب و تفریح و درس خواندن و یا کار کردن در فرصت های محدودآفریده شده ایم!؟

برای بیش از هفتاد سال محدود آفریده شده ایم و باید ادامه راه را ادامه دهیم . بر افکار پوشیده نیست اما باید گفت: که پزشکان می اندیشند که چگونه سلامت و جسم تو را حفظ کنند و مکانیک ها می اندیشند که چگونه وسیله ای برای نفع بیشتر درست کنند و نجارها و آهنگرها می اندیشند که چگونه از چوب و آهن خانه ای بسازند و کسانی هم با فکر و افکار سرو کار دارند، حال فرض کنید که خانه ها ساخته شد ، وسیله ها و همه امکانات فراهم شد و جسم سالم اما افکار و عقاید خراب و نادیده گرفته شود اینها چه سودی خواهد داشت؟!

لذا برای خودمان فکرکنیم قبل از آنکه برای ما فکری کنند که پیامبر(ص) می فرمایند:

(حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا) خود را نقد کنید قبل از آنکه نقد شوید و از خود حساب بکشید قبل از آنکه دیر یا زود محاسبه شوید.

در بینش دینی به شکل کلی می توان حیات و زندگانی انسان ها را در پنج ایستگاه زندگی تقسیم و تصورکرد:

یک. حيات نفساني و شهوانی

دو. حیات عقلانی و عقلایی

سه. حیات ولائی و ایمانی

چهار. حیات معرفتی و عرفانی

و پنجم. حيات وحداني و عهده داری

 انواع حیات و نقادی خود قبل از مرگ

حيات نفساني و شهوانی : درحيات نفساني آدمی برده دلم می خواهد ها و لذت های آنی است ، معیار و میزانی نیست پس باید آزاد از شهوت ها و تعلق ها و جاذبه های آن شد چون دستورات و سلطه بر زندگي را نفس دارد و این نفس است که با دیر راضی شدن ها انسان را مطيع و برده خود می سازد که نتیجه آن استکبار و خودبینی و منیت و جدایی ها است البته آن نفسانیات که باطنش و ظاهرش جلال و جمال است از حیات جداست.

حیات عقلانی و عقلایی: اوامر و نواهی و سیاست ها در این نوع زندگی با عقل است که با این پرسش ها بعد از بلوغ شروع می شود که برای چه آماده ایم ؟و باید با چه ها و که ها کار کنیم ؟ و به کدام مسیر بایست رو بیاوریم؟ و بهترین پاسخ و این بهره ها و منافع برای کسانی است که عقول ناقص خود را به عقل کامل بسپارند که نتیجه آن تجارت ها و مصلحت سنجی های گوناگون دنیوی و اخروی است و علم زیاد کننده عقل است پس عقل با علم زیاد می شود. 

حیات ولائی و ایمانی : این زندگانی مرزآفرین است و خواسته ها و شکل گرفتن انسان در آن با ایمان است و پیوند او بر مبنای ولایت و بعد از شناختن و یافتن و باور کردن ها برای رهایی از حصار ها و بت ها و بت کده ها زیر بنا هایی لازم دارد تا به اوج خود برسد و نتیجه آن تکلیف شناسی است و تربیت شدن و تلاش مستمر برای بهتر بودن است که این حیات نتیجه فقه و تفقه است.

حیات معرفتی و عرفانی : این زندگانی بعد از آموزش عالمانه است و در آن هر آنچه از طرف حق است چه کم و چه زیادش زیباست چون به وحی گره می خورد و این شکل زندگی خیلی بالاتر از حیات نفسانی و عقلانی و ایمانی است ونتیجه اش سبقت گرفتن در بهترین ها و احسان و شفقت مستمر یعنی خوب ، خوبی کردن است.

حيات وحداني و عهده داری : این حیات فراتر از حيات عرفانی و معرفتی است و انسان غیر او هیچ نمی بیند و آدمی عالم را محضر دوست می داند و حضور او را همه جا حتی در خلوت ترین لحظات زندگی حس می کند پس وحشتی ندارد و عهده دار کارهای می شود که رضایت خالق و خلق را باهم دارد و طیبعی است که پس از حیات توحیدی دیگر حیاتی نباشد.

به دوزخ که رسید پرسید:دوستانم کجایند؟! شنید: وقتی مٌردی توبه کردند و این کوتاه ترین داستان غم انگیز است و کوتاه تر ازآن این است :خودش را بعد از مرگ شناخت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
پنج شنبه, 03 اسفند 1396 ساعت 12:03

راستی معلم حق التدریس کیست؟

كسي كه خودش خيال مي كند معلمي مثل ساير معلم هاست اما از نظر نظام آموزشي ،خيلي هم معلم نيست. او فقط حق تدريس دارد و نه بيشتر. حق اظهار نظر و اعتراض كه ندارد هيچ، بلكه حتی حق مشاهده فيش حقوقي معلمان رسمي را هم ندارد/ حضور چنين معلمي هنوز براي نظام آموزشي تعريف نشده است/ گاهي مايه ي رشك و حسادت معلمان رسمي هم مي شود. از بس كه كم نق مي زند و با شور و عشق به خدمت کارش را شروع مي كند/ روزنامه خوان و وبگرد خوبي مي شود/ گاهي كه در دفتر يا آبدار خانه مدرسه ،صحبت هميشگي مربوط به نان و معاش معلمان گل مي اندازد،او دقيق تر مي شنود.به اميد اينكه درهمه ي اين حرفها،حرف دلخوشكني بشنود و نمي شنود/ اصلا يك فرق او با ساير معلمان رسمي شايد اين باشد كه آنها ابتدا معلم مي شوند و بعد عاشق كار و بچه ها و مدرسه، اما حلقه نشينان حق التدريس، اول عاشق و بعد بسته به شانس و اقبالي كه دارند،ممكن است معلم بشوند و ... نقطه، سرخط...

منتشرشده در یادداشت

گروه  استان ها و شهرستان ها/

مصوبه اخیر وزارت آموزش و پرورش در مورد ممنوعیت برگزاري هر نوع آزمون از جمله تيزهوشان ، نمونه دولتي و ساير مدارس خاص و یا انحلال مدارس سمپاد واکنش های متفاوتی را برانگیخته است .

«  مجید شاهی » از یزد در این مورد مطلبی ارسال کرده است .

« صدای معلم » از همگان به ویژه فرهنگیان دعوت می کند تا دیدگاه های خود را در این باره برای ما ارسال کنند .

« صدای معلم » رسانه ای برای انتشار نظرات و آراء همگان است و  محتوای آن ها لزوما مورد تایید این رسانه نیست.

منتشرشده در یادداشت

تقریبأ صدو هشتاد هزار نفر از اعضا و مالکان اصلی این صندوق در انتخابات اخیر مشارکت نموده و رأی خود را به نفع کاندیداهای موجود ثبت کرده اند که نسبت به جامعه آماری اعضای رسمی این صندوق عظیم و حجیم ، بسیار شکننده و ناچیز به نظر می رسد/ هنوز دلایل این امر روشن نگشته است که  با چه استدلالی علی رغم  انصراف مکتوب برخی از این ثبت کنندگان عزیز ،  سیستم  نرم افزاری وزارتخانه گزینه  انصراف را طراحی و نامبردگان را  از جریان  رقابت ها حذف نکرده است/ آیا عدم استقبال خیل عظیمی از فرهنگیان نوعی عکس العمل منفی به مدیران ارشد وزارتخانه ای است که سالیان متمادی آنها را به بازی در مدیریت مشارکتی دعوت نکرده اند/ به راستی تا به حال پاسخی درخور برای این پرسش بزرگ مطرح نگردیده است که ریشه این یأس و بدگمانی گسترده معلمان نسبت به مدیریت این اموال و سرمایه خودشان کجاست/ چرا هیچ نظریه علمی اقتصادی  و نگاه عمیق روشنگرانه ای از ساختار و تشکیلات اداری و مدیریتی یکی از  بزرگترین هولدینگ های اقتصادی کشور به چشم  نمی خورد ولی شرکت در رأی گیری برای همگان توصیه می شود/ بسیاری از همکاران با چنین بینشی همواره در رأی گیری ها شرکت کرده و از اجرای رسالت هدایتی  سنگین خود غفلت می ورزند / تکرار اتفاقات رقت بار و فسادهای کلان  مالی صندوق ذخیره و بانک سرمایه در آینده چون شبحی ترسناک بر ذهن و روح معلمان سایه افکنده است

منتشرشده در یادداشت
انتخابات هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان و اعتراض معلمان
 
وزیر محترم آموزش و پرورش
باسلام
احتراما این جانب محمد سازمند ، کاندیدای انتخابات هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در استان کرمان، از آن مقام محترم تقاضا دارم دستور بفرمایید جهت تنویر افکار عمومی و پیشگیری از شائبه تقلب در انتخابات هیئت امنای این صندوق، موارد ذیل بررسی و به اطلاع همکاران فرهنگی سراسر کشور به خصوص اعضای صندوق ذخیره در استان کرمان رسانده شود:
 
۱- انتخابات از طریق کدملی و گذر واژه هر عضو امکان پذیر بود که متاسفانه این گذر واژه خصوصی و صرفا در اختیار صاحب آن نبوده بلکه مسئولین فن آوری ادارات و مدیران مدارس به پروفایل اشخاص دسترسی داشته و طبق گفته بسیاری از همکاران، در مراجعه به سامانه انتخابات،با این  پیام مواجهه شده اند که : 
«قبلا رای شما ثبت شده است!»
 
۲- بسیاری از همکاران برای دریافت گذر واژه، باید به قول معروف: هفت خان رستم را پشت سر می گذاشتند که همین امر باعث دلسردی و عدم مشارکت آنها در فرآیند رای گیری شده است! آیا امکان پذیر نبود برای سهولت ورود همکاران به سامانه و مشارکت حداکثری اعضا در فرایند انتخابات،هر کاربر با کدملی و کدپرسنلی خود اقدام به  ثبت رای نماید؟ 
جهت روشن شدن این موضوع دستور بفرمایید میزان مشارکت اعضای صندوق در هر استان اعلام گردد تا روشن شود چند درصد از اعضا، در این انتخابات شرکت داشته و کسانی که به عنوان برنده این انتخابات برگزیده شده اند، آیا نماینده واقعی اعضا می باشند!
 
۳- تمدید ۴۸ ساعته مهلت انتخابات بدون ذکر دلیل، شبهاتی را در میان اعضا ایجاد کرده است! بنا به گفته بعضی همکاران ،در همین بازه ی زمانی  موفق به ثبت رای خود نشده اند!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

مطلب زیر توسط یکی از کارمندان دانشگاه فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است .

« صدای معلم » با « هتل هما » تماس گرفت و مسئولان این هتل برگزاری این نشست را تایید کردند .

در جلسه تودیع و معارفه دانشگاه فرهنگیان ، وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت این دانشگاه چنین گفت : ( این جا )

" ... امروز در دانشگاه فرهنگیان شما خوابگاه ندارید که در اختیار دانشجویت بگذاری !

دانشجو معلمی که باید در فضای پر از نشاط را برایش ایجاد کنیم. از همین روزهای اول  خدمت در تربیت معلم که باید شهد شیرین معلمی را زیر زبانش بچشد با سختی زندگی می کند. کلاس ها در دانشگاه فرهنگیان شرم آور است که بگویم در زیر پله کلاس تشکیل می دهیم !

در چنین شرایطی سرمایه عظیمی از آموزش و پرورش خارج شده است. شاید من مورد انتقاد قرار بگیرم که تو عضوی از دولت هستی چرا داری این انتقاد را می کنی؟.. "

« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان این دانشگاه اعلام می کند .

منتشرشده در اخبار

گروه بازنشستگان/

تجمع معلمان بازنشسته در مقابل مجلس

جمعی از معلمان بازنشسته امروز چهارشنبه دوم اسفندماه در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند .

تجمع کنندکان که پلاکاردهایی در دست داشتند خواهان رسیدگی به مطالبات قانونی مانند احیای صندوق های بازنشستگی که در حال ورشستکی اند ، پرداخت پاداش بازنشستگی ؛ همسان سازی حقوق ، وضعیت بیمه و... شدند .

در ماه های گذشته معلمان بازنشسته به دفعات تجمعات صنفی را برای احقاق حقوق قانونی خود انجام داده اند .

پایان پیام/

منتشرشده در بازنشستگان

شعر معلم و عشق

جوان شدی تو دلا بوسه ای بزن بر خاک
قبول رحمت خالق شوی ز غیر چه باک

به یُمن دولت عشق بهره بر تویی لایق
به بخت خویش جوانی کن و بخور از پاک

دریغ دهر مخور عاشقا تو پاک دلی
توکلی کن و خوش زی که روزگار هلاک

در این زمانه خوری غم چه لذتی دارد
که روز واقعه شادی شود مرا نه مغاک

اسیر نفس نگشتم مرا تو ای گل ناز
به عصمت ازلی حکم دادی و ادراک

مرا چو غنچه ببودم ادب نمودی گل
ادب یه عشق سپردم هنر ز غیر امساک

فریب ظاهر سیمین مخور که خاک دلان
چنان فریب دهندت چو زهره در افلاک

عزیز خالق بی چون شوی که از عالم
گلی بچینی و در گل هزار جامه پاک

ولی به عشق تو دادیم سلطنت مستیم
ز جام باده عرفان خوشیم در دل خاک


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه نشست « کارشناسی و تخصصی »  با سخنرانی و پرسش و پاسخ « فاطمه مهاجرانی » سرپرست مرکز استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش با موضوع "تحليل استراتژيك مصوبه اخير از منظر مركز  استعدادهاي درخشان " در محل  انجمن اسلامی معلمان ایران برگزار شد .

« صدای معلم » بخش دوم این گزارش را به صورت کامل منتشر می کند .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و درس های آن   اولین دوره انتخابات تعیین نمایندگان فرهنگیان در هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان برای انتخاب انجام گرفت.این انتخابات یکی از اولین تجربه ی فرهنگیان در راستای تمرین‌ برای بر عهده گرفتن نقش های مختلف از طریق انتخابات در آموزش و پرورش بود.

حدود یک دهه پیش یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، بحث پارلمان آموزش و پرورش را مطرح نمود که در آن برنامه سخن از انتخاب تمامی نقش های مدیریتی از مدیر مدرسه تا وزیر آموزش و پرورش بود. به دیگر سخن واگذاری تمامی نقش های مدیریتی از سطوح پایین تا بالاترین نقش از طریق انتخابات و توسط فرهنگیان صورت پذیرد.

در آموزش و پرورش طی سالیان گذشته انتخابات مختلفی در سطوح پایین برای انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت های تعاونی مصرف، مسکن و نماینده معلمان در صندوق های رفاه و... برگزار می شد و معلمان نمایندگان خود را انتخاب می کردند.

انتخابات اخیر، برای انتخاب دو عضو ناظر و یک بازرس افتخاری هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان نخستین انتخابات سراسری ویژه فرهنگیان بود. این انتخابات پیامدها و دستاوردهای زیادی را برای فرهنگیان به همراه داشت. که در زیر به بخشی از این آنها به اختصار اشاره می شود تا راهگشای انتخاب های بعدی باشد:

نقاط قوت:

-کمرنگ بودن مسائل غیراخلاقی مانند توهین به سایر کاندیداها، شایعه پراکنی، تخریب دیگران، توهین به اقوام، مذاهب، نژاد ها،طوایف و ایلات مختلف، وعده های غیرعملی و اغراق آمیز و فوران تعصبات قومیتی و... به نسبت سایر انتخابات مختلف.

-  همگرایی فرهنگیان در راستای خواسته های صنفی و طرح شعارهای مبارزه با فساد اقتصادی و مالی.

- تمرین دموکراسی صنفی در بین جامعه ی فرهنگیان کشور به عنوان مقدمه ای برای تشکیل پارلمان فرهنگیان و انتخاب نقش های مدیریتی مختلف از انتخاب مدیران مدارس تا انتخاب وزیر آموزش و پرورش. 

- احساس مسئولیت فرهنگیان در راستای برآوردن خواسته های صنفی با مشارکت تعداد زیادی از آنان به عنوان کاندیدا.

- حذف محدودیت های زمانی و مکانی جهت شرکت اعضای صندوق در این انتخابات.

- کاهش بسیار زیاد هزینه های تبلیغاتی به سبب استفاده از فضای مجازی.

- سرعت در اعلام نتایج با توجه به فرایند الکترونیکی انتخابات.

انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و درس های آن

نقاط ضعف

- فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی.

- پایین بودن میزان دانش لازم در بین اعضای صندوق، جهت شرکت در فرآیند رأی گیری.

- کافی نبودن اطلاع رسانی و آموزش های برخط برای انجام فرآیند رأی گیری و ابهام در شیوه گزینش نهایی اعضا.

- عدم کنترل، نظارت و پیش بینی لازم در خصوص دسترسی برخی از کارشناسان ادارات و مناطق به اطلاعات اعضا.

- فقدان یک سازوکار منظم و شفاف بر فرآیند انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان

- مشتبه شدن امر انتخابات صنفی با انتخابات مجالس شورای اسلامی و شهر و روستا از سوی برخی از کاندیداها و حامیان آنها.

- مشاهده ی مواردی از وجود آفت عضویت یک فرد در چند ستاد مجازی و اعلام حمایت همزمان از چند کاندیدا.

- آشنایی بسیارکم فرهنگیان و کاندیداها با وظایف اعضای هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان.

- تشکیل ائتلاف های قومی، ایلی، طایفه ای، منطقه ای و مدرسه ای برای جلب آرا در برخی موارد.

- انگیزه پایین و اعتماد بسیار کم فرهنگیان به شرکت در این گونه رویدادها.

- جایگزینی الگوی جمع آوری آرا از منزل به منزل به مدرسه به مدرسه در پاره ای از مناطق.

- پایین بودن میزان آشنایی برخی از اعضای صندوق با اینترنت و فناوری های نوین.

- سپردن اطلاعات شخصی (کد ملی و ...) برخی از اعضا توسط خود به دیگران و تفویض اختیار انتخاب.

- زمانبندی نامناسب در خصوص شروع تا پایان مراحل مختلف انتخابات.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
صفحه1 از721

نظرسنجی

با توجه به فساد ساختاری در صندوق ذخیره فرهنگیان و فقدان پاسخ گویی شفاف ؛ آیا با تشکیل و حمایت از " کمپین خروج از صندوق " موافقید؟

پربازدیدترین

 تبلیغات در صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

خدمات چاپ

تلگرام صدای معلم

تحقیقات و آموزش

چاپ مدارس

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

صندوق ذخیره فرهنگیان

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور