صدای معلم

گروه اخبار/

syriareopeningschools2

ایرنا گزارش می کند : ( این جا )

 استان ادلب در شمال غرب سوریه اواخر سال ۱۳۹۸ شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی در آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها بود.

گروه موسوم به ارتش ملی با پشتیبانی ارتش ترکیه و آتش توپخانه‌ای و موشکی گسترده، شرق استان ادلب واقع در شمال سوریه را اسفند ۹۸ هدف حمله قرار داد. از سوی دیگر، پیشروی ارتش سوریه در این مناطق صورت گرفت. این درگیری‌ها در حالی شدت گرفت که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی‌ماه) با توافق «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رییسان‌جمهوری روسیه و ترکیه، در منطقه ادلب آتش‌بس اعلام اما این آتش‌بس دو روز بعد با حملات تروریست‌ها نقض شد.

پیشروی ارتش سوریه در منطقه شمالی این کشور و تلاش برای آزادی باقیمانده شهرها و روستاها در این منطقه به‌خصوص آزادسازی شهر راهبردی ادلب به‌طور جد این پرسش را مطرح کرد که آیا آزادسازی این شهر نقطه آغازی برای پایان برخی اتحادهای شکل‌گرفته در این منطقه از جمله اتحاد ترکیه و روسیه خواهد بود یا خیر؟

استان ادلب در یک برنامه هماهنگ و از پیش طراحی‌شده در سایه ناآرامی‌های سوریه و بحران حاکم بر این کشور در سال ۱۳۹۴ با هجوم شماری از تروریست‌ها اشغال شد و سوریه با توجه به درگیری در دیگر مناطق مرکزی و جنوبی خود نتوانست اقدامی در این زمینه به‌ غیر از محکومیت این رخداد انجام دهد.

دولت دمشق بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی تلاش کرده تا مناطق اشغالی خود را آزاد کند که بارها با مقاومت ترکیه روبه‌رو شده است.

روسیه و ترکیه در مذاکرات روز ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۸ در کاخ کرملین توافق کردند که از بامداد ۱۶ اسفند در منطقه ادلب آتش‌بس برقرار شود. علاوه بر آن قرار بود بر اساس توافق روسیه و ترکیه، راهگذر امنیتی در حاشیه جاده‌ای که منطقه حلب را به لاذقیه متصل می‌کند ایجاد شود و نظامیان روسی و ترکیه‌ای به‌طور منظم به گشت زنی در این جاده بپردازند، اما با وجود این توافق، تروریست‌ها تاکنون بارها آتش‌بس در منطقه امن ادلب را نقض کرده‌اند. »

خبرگزاری آناتولی امروز 29 سپتامبر نوشت : ( این جا )

« مدارس ادلب در شمال غرب سوریه پس از دو هفته تاخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز به کار کردند. گشایش این مدارس قرار بود در اواسط ماه سپتامبر صورت بگیرد ولی به‌دلیل مشاهده چند مورد آلوده به کرونا در این منطقه دو هفته به تاخیر افتاد.

بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

یحیی عیسی، معلم زبان عربی در دبستان «عبدالله بن مسعود» در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: تدابیر لازم برای پیشگیری از شیوع پاندمی کرونا را اتخاذ کردیم. مدرسه را ضدعفونی کرده و کودکان را در مورد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مطلع کردیم.

احمد عبود، دانش‌آموز کلاس سوم این مدرسه نیز گفت: آموزش حضوری برای من بهتر است. در خانه امکانات لازم برای آموزش مجازی را نداریم. معلمان در مدارس آموزش بهتری ارائه می‌دهند. تکالیف خود را انجام می‌دهیم و با دوستان‌مان بازی می‌کنیم. »

بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

پیش تر " صدای معلم " ضمن انتشار گزارشی همراه با انتشار ویدئویی از همخوانی و شادی یک آموزگار سوریه ای هم زمان با " بازگشایی مدارس " در سوریه نوشت : ( این جا )

« حس خوب دانش آموزان اهل سوریه به همراه معلم خود که به رقص و شعرخوانی پرداختند!

به گزارش اسپوتنیک، در شروع سال تحصیلی جدید، ویدئویی از یک کلاس درس دانش آموزان سوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شور و حال خاصی دارد.

در این کلاس درس سوری، معلم به همراه دانش‌آموزان با شادی شعر می‌خواند و حرکات موزونی انجام می‌دهد که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ترجمه شعری که این دانش‌آموزان به همراه معلم خود می خوانند به این شرح است که :

من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

بسیاری از کاربران از این ویدئو استقبال کردند و معتقدند که کلاس درس دانش‌آموزان باید همین قدر شاد و به دور از خشونت باشد. به گفته این دسته از کاربران، شادی حق بچه‌هاست و نباید آن را از آنان دریغ کرد. گروهی از کاربران نیز از اینکه جنگ و خشونت در این کشور تمام شده ابراز شادی کردند و برای کودکان سوری آرزوی شادی و سلامتی کردند. »

پایان گزارش/


بازگشایی مدارس در ادلب سوریه

خشونت دانش آموزان علیه معلمان و نفرت‌ پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی

نتایج یک نظرپرسی در ۱۳۰۲ مدرسه آلمان، افزایش توهین، تهدید، جوسازی و حملات فیزیکی یا روانی دانش‌آموزان علیه کادر آموزشی را تایید می‌کند. دو سوم معلمان چنین خشونت‌هایی را در محیط درسی یا فضای مجازی تجربه کرده‌اند.

توهین، تهدید، قلدری، جوسازی و حملات فیزیکی یا روانی علیه کادر آموزشی در مدارس آلمان افزایش یافته است. این نتیجه یک نظرسنجی در محیط‌های درسی این کشور است. یک سوم مدیران مدارس از رشد خشونت‌های بدنی در پنج سال گذشته گزارش می‌دهند.

رفتارهای تهاجمی علیه معلمان در انواع مختلف مدارس آلمان در سال‌های اخیر تشدید شده‌اند. این بیلان یک نظرپرسی است که اتحادیه مربیان و مدرسان (VBE) در ژانویه و فوریه ۲۰۲۰ انجام داده و تجربیات ۱۳۰۲ مدیر مدرسه را در بر می‌گیرد.

۳۴درصد مدیران گفته‌اند که شاهد تعرض فیزیکی محصلان به معلمان بوده‌اند. در سال ۲۰۱۸، این میزان ۲۵ درصد بود. آمار فحاشی، تهدید، تحقیر، بی‌احترامی، بدگویی و جوسازی علیه معلمان نیز به نسبت قبل بیشتر شده است. ۶۱درصد از کادر آموزشی گفته‌اند که چنین مواردی را تجربه کرده‌اند.

طرفه آن که عاملان هشت درصد این حملات، والدین محصلان بوده‌اند. مدیران مدارس گفته‌‌‌اند که در ۶۰ درصد موارد، پدر و مادرها حاضر نبوده‌اند تعامل سازنده‌ای برای تصحیح رفتارهای فرزندانشان داشته باشند. 

 ابزارهای لازم برای حمایت از معلمان آسیب دیده وجود ندارد.

نتایج باورنکردنی

اودو بک‌مان، دبیر اتحادیه مربیان و مدرسان آلمان (VBE) بیلان این نظرپرسی را تکان‌دهنده خوانده است. طبق این نتیجه ۷۳درصد کادر آموزشی مدارس گفته‌اند که طعم خشونت روانی از سوی دانش‌آموزان را چشیده‌اند و از این میان، ۶۱درصد معلمان دوره متوسطه بوده‌اند. خشونت بدنی اما بیشتر در دوره ابتدایی به چشم می‌خورد. ۴۰درصد آموزگاران دبستان‌ها چنین مواردی را گزارش کرده‌اند.

 

اودو بک‌مان، یک علت امر را در این واقعیت می‌داند که دانش‌آموزان کم‌ سن و سال، هنوز نمی‌توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند. با این همه، او ارقام موجود را نگران‌کننده و تامل‌برانگیز می‌خواند.

طبق داده‌های نظرپرسی، توهین یا تهدید در خلال ساعات درس یا خارج از مدرسه در فضای مجازی، عمدتا از طرف دانش‌‌آموزان دبیرستانی صورت می‌گیرد. کادر آموزشی ۷۳درصد مدارس متوسطه با فحاشی و رفتار تهاجمی در ساعات درسی روبه رو بوده‌اند. ۵۲ درصد نیز گفته‌اند که در اینترنت مورد حمله و اهانت قرار گرفته‌اند.

اتحادیه معلمان آلمان می‌گوید اکثر این موارد در مدارسی دیده می‌شوند که در محلات پرخطر قرار دارند. اتحادیه به طور خاص به خشونت‌هایی آشکار یا زیرپوستی اشاره می‌کند که آموزگاران و دبیران زن این قبیل مدارس را آماج خود قرار می‌دهند و مبنای فرهنگی دارند.

در بررسی انجام گرفته، هیچ اطلاعاتی از خانواده، پیشینه یا ترکیب اجتماعی دانش‌آموزان موجود نیست.

 

معضل نفرت‌پراکنی در اینترنت

تحقیق نشان می‌دهد که مزاحمت، اهانت و آزار اینترنتی علیه معلمان نیز بیشتر شده‌ و به ۳۲درصد رسیده‌ که ۱۲درصد به نسبت به سال ۲۰۱۸، افزایش دارد. این نظرسنجی مشخص می‌کند که ابزارهای لازم برای حمایت از معلمان آسیب دیده وجود ندارد. ۵۶درصد مدیران مدارس گفته‌اند قادر نیستند به قدر کافی همکاران خود را از چنین حملاتی مصون نگاه دارند.

 

به طور نمونه، فیلم‌هایی در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌می‌شوند که به صورت مخفیانه یا غیرقانونی در کلاس ضبط می‌شوند. در مواردی، یک گروه واتساپی از کل کلاس برای مسخره کردن، دست انداختن و فضاسازی علیه معلم تشکیل می‌شود. این در حالی است که پاره‌ای از والدین، به جای بازداشتن فرزندان خودز آنها را به نوعی همراهی هم می‌کنند.

هانس پتر مایندینگر، رئیس اتحادیه سراسری معلمان آلمان، نفرت‌پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی را یک مشکل اساسی و مستلزم ورود دولت می‌داند. اودو بک‌مان، دبیر این اتحادیه نیز در همین راستا، پیشنهاد تشکیل تیم‌هایی متشکل از متخصصان آموزشی و روانشناسی را مطرح می‌کند. او می‌گوید لازم است ارزیابی دقیقی از چندوچون و دلایل این خشونت‌ها صورت گیرد و وزارتخانه‌های ذیصلاح، برای حل چنین معضلی راهکار ارائه دهند.

دویچه وله فارسی

پایان پیام/


خشونت دانش آموزان علیه معلمان و نفرت‌ پراکنی و پرخاشگری علیه معلمان در فضای مجازی

معلم فرانسوی که خالکوبی در بدن دارد و جایگاه معلمان در جامعه

خالکوبی فراوان روی بدن یک معلم در یکی از شهرهای فرانسه خانواده دانش‌آموزان را نگران کرده است. واکنش دانش‌آموزان اما متفاوت است، برخی از ترس و نگرانی در نخستین برخوردشان با ظاهر متفاوت آقای معلم می‌گویند و برخی نیز می‌گویند که خالکوبی شخصیت آدم را تغییر نمی‌دهد.

البته خود معلم می‌گوید که وقتی در ۲۷ سالگی خالکوبی روی بدنش را شروع کرده بود هیچ وقت فکر نمی‌کرد یک روز این مساله به او آسیبی بزند. سیلوین آکار فریکی اوده معلم یکی از مدارس شهرستان اسون در شمال فرانسه است. او را به عنوان پرخالکوبی‌ترین مرد فرانسه می‌شناسند.

او رو به روی دوربین قرار می‌گیرد، تی‌شرتش را در می‌آورد. سراسر بدنش خالکوبی شده است، حتی چشمانش.

 

روایت یکی از والدین نگران

یکی از والدین می‌گوید: «مردم آزاد هستند هر مسیری در زندگی دلشان می‌خواهد انتخاب کنند، هرکاری بکنند اما نه در محیط مدرسه. من با آدم‌هایی که خالکوبی می‌کنند مشکلی ندارم. افراد مختارند هر انتخابی داشته باشند اما نه در مدرسه.»

در همین حال یکی از شاگردان این معلم می‌گوید: «برای من کمی نگران کننده است که آدم‌ها به ظاهر می‌پردازند. اغلب والدین هستند که به این مساله اهمیت می‌دهند. به هر حال ما در مدارس آموزش می‌بینیم تا از روی ظاهر افراد را قضاوت نکنیم.»

معلم فرانسوی که خالکوبی در بدن دارد و جایگاه معلمان در جامعه

از ۲۷ سالگی خالکوبی را شروع کردم

آقای اوده می‌گوید: «وقتی شروع به خالکوبی کردم، اصلا به این مساله که معلم هستم، فکر نمی‌کردم. آن موقع ۲۷ ساله بودم. حتی یک بار هم به این مساله فکر نکردم که این می‌تواند به من به عنوان یک معلم آسیب بزند.»

اسماعیل، شاگرد دیگر این معلم می‌گوید: «در کلاس به خودم گفتم اگر خالکوبی کنم به این معنی نیست که بدجنس می‌شوم. خالکوبی شخصیت و رفتار را تغییر نمی‌دهد.»

 

«چشم‌هایش من را ترساند»

دختر دانش‌آموز اما نگاه متفاوتی دارد و می‌گوید: «اولین باری که او را دیدم، بیشتر چشم‌هایش مرا ترساندند. چشمانش سیاه و قهوه‌ای بود، معمولی نبود.»

البته پسر دانش‌آموزی که در کنار او ایستاده همزمان می‌گوید: «بعد از مدتی به آن عادت می‌کنی.»

آقای اوده علاوه بر بدن چشم‌هایش را نیز رنگ کرده است. داخل چشم‌های او هنوز می‌شود تأثیر سرنگ را حس کرد. خودش می‌گوید: «قطره‌ها باید هر دو ساعت یک‌بار استفاده شوند. برای این کار باید شب بیدار شوید. یک وضع آشفته‌ای است. این کار یک قمار است، شاید اصلا کور شوم، به همین خاطر انجام آن را به دیگران پیشنهاد نمی‌کنم.»

شاید برای دانش‌آموزان بد هم نباشد

این معلم جوان می‌گوید: «در ابتدا وقتی خالکوبی می‌کردم، خودخواهانه این کار را برای خودم انجام می‌دادم و به بقیه چیزها فکر نمی‌کردم. اما به مرور زمان و در تماس با بچه‌ها بود که دیدم چقدر آنها با دیدن من درباره تحمل و احترام به دیگران چیزهای زیادی می‌آموزند. شاید به طور ناخواسته احتمال بیشتری وجود دارد که کودکان در بزرگسالی‌شان نژادپرست نباشند ، به افراد معلول به عنوان افراد عجیب و غریب نگاه نکنند. بنابراین فکر می‌کنم این مثبت هم بوده‌است.»

یورونیوز فارسی

( کلیپ را مشاهده نمایید )


معلم فرانسوی که خالکوبی در بدن دارد و جایگاه معلمان در جامعه

گروه گزارش/

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران و متعاقب آن " تعطیلی مدارس " که از ابتدای اسفند 1398 صورت گرفت ؛ " صدای معلم " در گزارش های متعدد و متنوع خویش موضوع تعطیلی مدارس و پس از آن بازگشایی مدارس را را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است .

برخی از منتقدان در برابر این گزارش ها عنوان می کنند که شرایط ایران با کشورهای دیگر مانند آمریکا ، بریتانیا ، فنلاند ، اسپانیا ، ایتالیا و ... قابل مقایسه نیست .

اما این گروه از مخالفان بازگشایی مدارس در ایران پاسخ مشخص ، منطقی و قانع کننده ای در برابر وضعیت کشورهایی مانند ترکیه که شرایط مشابهی با کشور ما دارند و یا حتی کشورهایی مانند افغانستان ، تاجیکستان و... ارائه نکرده و سکوت می کنند .

نکته قابل تامل آن است که کشورهای درگیر جنگ مانند یمن و سوریه هم مدارس را به صورت " حضوری " بازگشایی کرده اند .

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

خبرگزاری آناتولی ( استانبول )  10 سپتامبر نوشت : ( این جا )

« جنگ و نگرانی از شیوع ویروس کرونا در یمن، آغاز سال تحصیلی جدید در این کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

در سایه ویروس کرونا، آموزش دوره دبیرستان از 6 سپتامبر در مناطق تحت کنترل دولت قانونی در کشور آغاز شده و مدارس ابتدایی و راهنمایی نیز قرار است در اکتبر باز شوند.

در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی‌ نیز امتحانات ورود به دانشگاه و مدارس برگزار می‌شود اما هنوز در مورد زمان بازگشایی مدارس در این مناطق اطلاع رسانی نشده است.

معلمان شاغل در مدارس تحت کنترل دولت شاهد افزایش حقوق خود هستند و معلمان مناطق تحت کنترل حوثی‌ها نیز سالهاست از عدم پرداخت منظم حقوقشان شکایت دارند.

حنان علی الرداعی٬ یک کارشناس حوزه آموزش در یمن در گفت و گو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: آموزش در یمن به دلیل ادامه جنگ در وضعیت دشواری قرار دارد. تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جنگ در زمینه آموزش نیز احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات بهداشتی ناشی از شیوع کرونا٬ وضعیت آموزش را بدتر نیز کرده است٬ اظهار داشت: نگرانی در مورد شیوع ویروس در بین دانشجویان به دلیل ضعف زیرساخت‌های بهداشتی در یمن بالاست.

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

یکی از والدین یمنی به نام محمد علی نیز که سه فرزندش در شهر تعز به مدرسه می‌روند٬ می‌گوید: شرایط دشوار اقتصادی، خوشحالی کودکان در سال تحصیلی جدید را تحت الشعاع قرار داده است. قبل از جنگ هیجان آمادگی قبل از مدرسه وجود داشت و ما لوازم التحریر و سایر نیازهای کودکان را خریداری می‌کردیم. اما اکنون قیمت‌ها بالاست. از شیوع ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان نیز واهمه داریم.

او با بیان اینکه تحصیلات فرزندان برای بسیاری از خانواده‌های یمنی به یک معضل بزرگ تبدیل شده٬ گفت: با توجه به شرایط کشور نمی‌توان آموزش با کیفیتی در مدارس ارائه داد.

وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم جنگ به پایان برسد. این خواسته اصلی و اساسی ما است. پس از آن همه چیز از جمله آموزش بهتر خواهد شد.

تيسير السامعی٬ معاون مدیر مطبوعاتی و آموزش بهداشت تعز نیز اعلام کرد که آنها یک طرح آگاهی سازی برای دانش آموزان در مورد اقدامات مرتبط با کووید-19 تهیه و آن را به همه مدارس ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کمیته‌هایی نیز برای نظارت بر رعایت این اقدامات ایجاد شده، گفت: سال تحصیلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد بود، اما تسلیم نخواهیم شد. »

پرسش " صدای معلم " از مخالفان بازگشایی مدارس آن است که کدام نسخه را برای نظام آموزشی ایران در میان بیش از 190 کشور عضو یونسکو پیشنهاد می کنند ؟ ضمن آن که سازمان یونسکو و سپس یونیسف نیز به صراحت بر بازگشایی مدارس تاکید کرده اند . من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

این رسانه در این گزارش پرسیده بود : ( این جا )

« پرسش " صدای معلم " از مخالفان بازگشایی مدارس آن است که کدام نسخه را برای نظام آموزشی ایران در میان بیش از 190 کشور عضو یونسکو پیشنهاد می کنند ؟ ضمن آن که سازمان یونسکو و سپس یونیسف نیز به صراحت بر بازگشایی مدارس تاکید کرده اند .

آیا وضعیت ایران از کشورهایی مانند افغانستان و یمن هم بدتر است ؟

« آیا دانش آموزان مبارزه با کرونا و سایر تهدیدها را نباید به عنوان یکی از " مهارت های زندگی " در مدرسه آموزش ببینند ؟

آیا نباید اندیشید که ترک تحصیل ، افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش از نتایج این گونه تعطیلی های بی حساب و کتاب بوده است ؟

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

پیامدهای فاجعه بار  تعطیلی طولانی مدت مدارس چه خواهند بود ؟ و چه کسی در آینده باید پاسخ گو باشد ؟

چرا دانش آموز باید این قدر در برابر کرونا آسیب پذیر تلقی شود؟ آیا در حال حاضر کارگران در محل کارشان حضور ندارند؟ آیا همه آسایشگاه های سربازان به اتاق های تک نفره تبدیل شده است؟ آیا کارگران معدن از ادامه کار منع شده اند؟ آیا رستوران ها تعطیل شده اند؟

چرا دانش آموزان را موجودات ناتوان یا معلول یا غیرهوشیار فرض می کنند و تصور می کنند آنها قادر نیستند هوشمندانه عمل کنند؟

درست است که باید حداکثر مراقبت از دانش آموزان به عمل آید و شرایط برای رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس فراهم شود، ولی ظاهرا برخی افراد طوری موضع می گیرند انگار نسخه خودکشی از ترس مرگ را برای مردم تجویز می کنند!

پاسخ مخالفان جز تکرار برخی گزاره های تکراری و بدون سند مانند دخالت مافیای مدارس غیرانتفاعی و... چیست ؟

آیا نباید " واقعیت ها "  پیرامونی را پذیرفته و مانند سایر کشورهای جهان منطقی و علمی فکر کنیم ؟ و به روش " حل مساله " زندگی کنیم ؟ »

" شفقنا " 23 شهریور نوشت : ( این جا )

« سال تحصیلی جدید در سوریه آغاز شد و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحطیلی راهی مدارس شدند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، باوجود آنکه ویروس کرونا در سوریه وجود دارد اما مدارس با رعایت اصول بهداشتی و اقدامات درمانی بازگشایی شدند.

۱۳ هزار و ۲۸۰ هزار مدرسه در سوریه آماده پذیرایی از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز شد.

پیش از این وزارت آموزش و پرورش در سوریه پروتکل بهداشتی را برای بازگشت به مدارس اعلام کرد و اقدامات لازم درمانی و بهداشتی برای بازگشت دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

در بیانیه وزارت آموزش و پرورش سوریه از همه مدیران در استان ها درخواست شده است که دانش آموزان را در نزدیک ترین مدارس به خانه هایشان ثبت نام کنند تا دیگر نیازی به استفاده از وسایل نقلیه نباشد.

وزارت آموزش و پرورش سوریه به دبیرخانه های بهداشت مدارس ماموریت داده است که با همکاری وزارت بهداشت، کادرهای بهداشتی مدارس را به طور مداوم آموزش دهند تا موارد مشکوک ابتلا به کرونا را شناسایی کنند و اقدامات لازم را به هنگام شیوع ویروس انجام دهند. »

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

" تسنیم " 29 شهریور نوشت : ( این جا )

« علی رغم گذشت بیش از 5 سال از بحران در سوریه و با وجود تمامی دشواری ها و موانع، سوریه سال جدید تحصیلی را با استقبال از هزاران دانش آموز در سراسر این کشور آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، گروه های تروریستی در سوریه از آغاز بحران برای تخریب هدفمند موسسات دولت تلاش می کنند و در این راستا مدارس و دانشگاه ها نیز از این اهداف آنها مستثنی نبوده اند و این گروه ها به طور عمدی از طریق خودروهای بمب گذاری شده و یا خمپاره سعی کرده اند، مدارس و دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی را تخریب نمایند.

مدرسه عکرمه در شهر حمص یکی از بزرگ ترین شاهد برای وحشی گری تروریست هاست زیرا گروه تروریستی داعش در اواسط سال 2014 این مدرسه را منفجر کردند که باعث شهادت ده ها کودک شد.

گروه های تروریستی در حومه دمشق و حلب نیز همچنان به هدف قرار دادن مناطق مسکونی و مدارس در طول روز با استفاده از خمپاره ادامه می دهند و هدف این تروریست ها نیز متوقف کردن زندگی و به تعطیلی کشاندن فعالیت های آموزشی است. در بیانیه وزارت آموزش و پرورش سوریه از همه مدیران در استان ها درخواست شده است که دانش آموزان را در نزدیک ترین مدارس به خانه هایشان ثبت نام کنند تا دیگر نیازی به استفاده از وسایل نقلیه نباشد.

با وجود همه این مشکلات و بحران در سوریه، مدارس این کشور امروز به روی دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بازگشایی شد بی آنکه به چالش ها و موانع پیشرو اهتمامی داشته باشد در حالی که تعداد زیادی از مدارس از دایره خدمت خارج شده، تعدادی از مدارس متضرر شده و در برخی مناطق نیز تروریست ها از رفتن دانش آموزان به مدارس ممانعت می کنند و این بزرگ ترین چالشی است که وزارت آموزش و پرورش سوریه با آن مواجه است و در کنار این مسائل این وزارتخانه به امر بازسازی برخی مدارس و ارائه تسهیلات زیاد به دانش آموزان و فراهم کردن کتب، لوازم التحریر و لباس مدرسه اقدام کرده است و همین امر بار مادی خانواده ها را کاهش داده است.

از سوی دیگر گروه تروریستی همچنان در مناطق تحت سیطره خود و مشخصا شهر الرقه مدارس را به روی دانش آموزان بسته است و مراکز آموزشی خاص خود را باز کرده است که مواد درسی خاص این گروه و آموزش های مربوط به افکار و عقاید تروریستی و تحریک آمیز را به دانش آموزان ارائه می کند.

جبهه النصره نیز این شیوه داعش را در پیش گرفته و از ورود دانش آموزان به مدارس شهر ادلب که تحت سیطره این گروه است، ممانعت کرده و صدها دانش آموز را وادار کرده است تا به جای رفتن به مدارس و کسب علم، به میدان های جنگ در حومه ادلب و حلب بروند. »

مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

اما در این میان آن چه بسیار مهم و قابل تامل است این است که علی رغم بدبختی ها و مصائب ناشی از جنگ چندین ساله و خانمان سوز ؛ شور و هیجان دانش آموزان برای حضور در کلاس های درس است . وزارت آموزش و پرورش سوریه به دبیرخانه های بهداشت مدارس ماموریت داده است که با همکاری وزارت بهداشت، کادرهای بهداشتی مدارس را به طور مداوم آموزش دهند تا موارد مشکوک ابتلا به کرونا را شناسایی کنند و اقدامات لازم را به هنگام شیوع ویروس انجام دهند.

خبرگزاری  SPUTNIK امروز 26 سپتامبر نوشت : ( این جا )

« حس خوب دانش آموزان اهل سوریه به همراه معلم خود که به رقص و شعرخوانی پرداختند!

به گزارش اسپوتنیک، در شروع سال تحصیلی جدید، ویدئویی از یک کلاس درس دانش آموزان سوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شور و حال خاصی دارد.

در این کلاس درس سوری، معلم به همراه دانش‌آموزان با شادی شعر می‌خواند و حرکات موزونی انجام می‌دهد که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ترجمه شعری که این دانش‌آموزان به همراه معلم خود می خوانند به این شرح است که :

من انسانی هستم که احساس دارم. همیشه پنج حس را دارم. با بینی گلها رو بو می‌کشم. با دست چهره پدر بزرگ رو لمس می‌کنم، با چشمها تلویزیون می‌بینم. با گوشهایم صدای ترانه گنجشک ها را می‌شنوم زمانی که به دورم می‌چرخند، و با زبانم شیرینی را می‌چشم و با آن تنم قوی می‌شود.

بسیاری از کاربران از این ویدئو استقبال کردند و معتقدند که کلاس درس دانش‌آموزان باید همین قدر شاد و به دور از خشونت باشد. به گفته این دسته از کاربران، شادی حق بچه‌هاست و نباید آن را از آنان دریغ کرد. گروهی از کاربران نیز از اینکه جنگ و خشونت در این کشور تمام شده ابراز شادی کردند و برای کودکان سوری آرزوی شادی و سلامتی کردند. »

کلیپ را مشاهده کنید :


مدارس در سوریه با شور و شادی بازگشایی شدند

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

وزارت‌ صحت/ بهداشت افغانستان اعلام کرده که با گذشت حدود یک ماه از باز شدن دانشگاه‌ها و شماری از مدارس این کشور، روند شیوع ویروس کرونا افزایش نیافته است و دولت برنامه دارد که تمام مدارس باز شوند.

با شیوع کرونا در بهار امسال تمام مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان تعطیل شدند. این روند تا ماه اسد/مرداد ادامه یافت. با تصویب کابینه ابتدا دانشگاه‌ها و بعد از اول سنبله/ شهریور تمام مکاتب خصوصی و کلاسهای ۱۱ و ۱۲ مدارس دولتی باز شدند.

مکاتب در بیشتر نقاط افغانستان از اول بهار آغاز و تاپایان پائیز ادامه می‌یابد.

تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

اکنون وزارت بهداشت افغانستان گفته که با وزارت آموزش و پرورش (معارف) بر سر طرح جدید کار می‌کند که علاوه بر کلاس ۱۱ و ۱۲ تمام کلاس‌ها در مدارس دولتی نیز دایر شوند.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که ارزیابی آنان نشان داده است، در مدت یک ماهی که مدارس و دانشگاه‌ها باز شده، میزان شیوع ویروس کرونا افزایش نیافته است.

او افزود که این نشان می‌دهد ویروس کرونا در میان شاگردان پخش نشده است. به گفته او فقط افزایش چهار درصدی را در این مدت شاهد بوده که قابل نگرانی نیست.

آقای سمسور افزود که باید کابینه افغانستان طرح وزارت آموزش و پرورش را تصویب کند.

تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

این درحالی است که دفتر سازمان بهداشت جهانی در افغانستان گفته با شروع مکاتب و دانشگاه‌ها نگران افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس‌ کرونا است. این نهاد از مردم خواسته که خطر شیوع کرونا را جدی بگیرند.

وزارت بهداشت افغانستان نیز چند روز قبل نسبت به شیوع موج دوم کرونا در فصل سرما هشدار داده بود.

 

آخرین آمار کرونا در افغانستان

روز گذشته وزارت بهداشت افغانستان گفته بود که در پی آزمایش ۹۵ نمونه مشکوک در شبانه روز گذشته، ۲۲ مورد مثبت کرونا شناسایی شده است. با این رقم مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور به ۳۸ هزار و ۹۱۹ نفر رسید.

در این مدت هیچ مورد مرگ بر اثر کرونا گزارش نشده بود. در حال حاضر شمار جان باختگان بر اثر این بیماری به ۱۴۳۷ نفر می‌رسد. ۳۲هزارو ۵۷۶ بیمار هم بهبود یافته‌است.

بی بی سی


تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بر شیوع کرونا

گروه رسانه/

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

در حالی که در اکثر کشورهای جهان ، مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی از مدت ها پیش بازگشایی شده و فرآیند آموزش به مسیر عادی خویش برگشته است در کشور ما هنوز بحث بر سر رفتن به مدرسه و یا در خانه ماندن است .

کم نیستند معلمان ، مدیران و کادر آموزشی در مدرسه که با ایجاد ترس  و اضطراب غیرواقعی در دانش آموزان و خانواده ها موجب خالی شدن کلاس ها و متعاقب آن تعطیلی مدرسه شده اند .

بسیاری از کانال ها ، شبکه های اجتماعی و حتی گروه های صنفی معلمان نیز با برجسته کردن برخی اخبار غیرواقعی در مورد ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به کرونا  ، بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند .

پیش تر ؛ " صدای معلم " در گزارشی با عنوان : "وزارت آموزش و پرورش بر "در اولویت قرار داشتن" آموزش حضوری در مدارس برخوردار نظارت کند ! "  نوشت : ( این جا )

« اخبار و گزارش های رسیده به " صدای معلم " موید آن است در حالی که در مناطق محروم کشور استقبال خوبی از سوی دانش آموزان و خانواده ها نسبت به آموزش حضوری صورت گرفته است اما در کلان شهرها ، شهرهای بزرگ و مناطق برخوردار اراده ای نامرئی و مستمر برای تشویق دانش آموزان از سوی معلمان و مدیران به عدم حضور در مدارس و به تعطیلی کشاندن این سلول زنده آموزش مشاهده می شود که مایه تاسف است .

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

اعلام نخستین وزارت آموزش و پرورش در زمان بازگشایی مدارس مبنی بر اولویت داشتن آموزش حضوری ضمن آن که با تجارب جهانی سازگار است و فلسفه " مدرسه " و کارکردهای اصلی و واقعی آن را پر رنگ می کند اما بیم آن می رود که در سایه کم کاری و بیکاری پنهان برخی واحدهای آموزشی که اتفاقا در مناطق برخوردار هم هستند و نیز جو روزمرگی حاکم بر بخش های اداری و ستادی ؛ این موج به سایر نقاط سرایت کرده و اصل مساله لوث گردد .

" آموزش " یک حق است اما مهم تر از آن رعایت عدالت آموزشی و توجه به سایر کارکردهای مغفول مدرسه اصولی مهم و راهبردی برای تحقق یک جامعه سالم در مدار توسعه پایدار به شمار می روند .

این چیزی نیست که بخواهد در سایه بازی های رسانه ای و نخ نمای برخی افراد و جریان های فرصت طلب که صداقتی در آنان مشاهده نمی شود رنگ باخته و اصل مساله به فراموشی سپرده شود .

پیشنهاد ما به افراد و جریاناتی که بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند آن است که اهتمام و مطالبه خویش را به جای حاشیه رفتن و کوتاه تر کردن دیوار کوتاه مدرسه بر ارتقای بنیادین " بهداشت مدارس " ، " دیگران را دیدن " و نهادینه کردن " سواد سلامت " قرار دهند .»

علی رغم اعلام صریح وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اصالت و در اولویت قرار داشتن آموزش حضوری به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از مدیران کل و مدیران ادارات با وی هماهنگ نبوده و ساز ناکوک آنان حتی صدای ناظران بیرونی را هم درآورده است . ( این جا )

در این میان وظیفه و کارکرد نهادهای نظارتی و کنترل هم خیلی واضح  و شفاف نیست .

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

امروز سه شنبه اول مهر 1399 ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت : ( این جا )

« رفتار برخی از مردم خیلی عجیب است، فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند تا کرونا نگیرند، اما برای تفریح راهی شمال می‌شوند. برخی از افراد واقعا رعایت می‌کنند و درخانه مانده‌اند، اما در مقابل، برخی اصلا رعایت نمی‌کنند و مدام در گردش‌اند. روند کاهش استفاده از ماسک و کم شدن رعایت شیوه‌نامه‌ها توسط مردم در آمار صعودی مبتلایان به کرونا بسیار ملموس است و اهمیت توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی با سهل انگاری مردم بیشتر و بیشتر می‌شود. بسیاری از کانال ها ، شبکه های اجتماعی و حتی گروه های صنفی معلمان نیز با برجسته کردن برخی اخبار غیرواقعی در مورد ابتلای دانش آموزان و فرهنگیان به کرونا  ، بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند .
او درخصوص تاثیر بازگشایی مدارس بر افزایش مبتلایان به کرونا ادامه داد: خوشبختانه با سیستم شاد و آموزش مجازی و استقبال حدود ۱۰ درصد از دانش‌آموزان برای حضور در مدارس، هنوز اثر جدی بعد از دو هفته از بازگشایی مدارس ندیدیم. »

" صدای معلم " در گزارشی  صریح با عنوان "  وقتی در آموزش و پرورش اولویت با " آموزش حضوری " است چرا دانشگاه ها باید به " آموزش مجازی نیم بند " بسنده کنند؟! از تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انتقاد کرده و نوشت : ( این جا )

« در کشور ما به دلایل مختلف زیر ساخت ها و بستر لازم برای آموزش های آنلاین با کیفیت فراهم نیست وتصور بسیاری از معلمان ، مدیران و سایرین از آموزش مجازی فقط بارگذاری چند فایل صوتی و نهایتا برگزاری یک آزمون غیراستاندارد برای ارزشیابی است که این امر به نوعی لوث کردن آموزش و حرفه معلمی و تنزل دادن آن در حد یک " ضبط صوت "  است .

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

به نظر می رسد در این زمینه آموزش عالی هم وضعیت بهتری از آموزش و پرورش نداشته باشد و بعید است که همه دانشگاه ها از همه مزیت ها و ظرفیت های آموزش آنلاین برخوردار باشند.

از سوی دیگر ؛ ماهیت برخی دروس و مواد درسی در دانشگاه با آموزش حضوری معنا و مفهوم پیدا می کند.

مهم تر این که  دانشگاه می باید محل بحث و گفت و گو ، تضارب افکار و آراء باشد و این امر در بستر مجازی  میسر نمی شود. پیشنهاد ما به افراد و جریاناتی که بر طبل " تعطیلی مدارس " می کوبند آن است که اهتمام و مطالبه خویش را به جای حاشیه رفتن و کوتاه تر کردن دیوار کوتاه مدرسه بر ارتقای بنیادین " بهداشت مدارس " ، " دیگران را دیدن " و نهادینه کردن " سواد سلامت " قرار دهند .

از طرف دیگر،  وقتی مدارس با حداقل امکانات بازگشایی شوند و معلمان در کلاس ها حضور یابند اما دانشگاه ها به آموزش مجازی بسنده کنند،  نظام آموزشی و جریان آموزش را در کشور با یک دوگانگی رو به رو می کند .

بسیاری از معلمان می پرسند چرا ما باید با این شرایط در مدرسه حضور پیدا کنیم و تدریس کنیم اما اساتید دانشگاه ها که شرایط ، امکانات و حقوق آن ها قابل مقایسه با ما نیست از این تعهد معاف باشند ؟

مضافا بر آن که به نظر می رسد دانشجویان در مقایسه با دانش آموزان آمادگی و ظرفیت بیشتری برای رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند .

آیا این با عدالت و انصاف سازگار است ؟

کرونا یک واقعیت جاری است و همه کودکان و جوانان باید با آن زندگی کنند.

تا کی می توان  کودکان و جوانان را در منزل حبس کرد؟ مگر اصناف و گروه های دیگر به کار خود مشغول نیستند؟

آموزش یک جریان تعاملی، زنده ، پویا و نظام مند است و نمی توان برای طولانی مدت و به  بهانه کرونا، فرآیند آموزش را از معنا تهی کرد .

پرسش " صدای معلم " از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم علوم آن است که توضیح دهند در حالی که آپشن آموزش حضوری در مدارس وجود دارد ، چرا دانشگاه ها  به آموزش نیم بند غیرحضوری بسنده کرده اند؟ »

یورونیوز فارسی نوشت : ( این جا )

تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

« دانش آموزان تایوانی روز دوشنبه در قالب یک برنامه پیش‌گیرانه، نحوه رفتار صحیح برای جلوگیری از صدمات جانی هنگام زمین لرزه را در مدارس تمرین کردند.

این تمرین همزمان با روز ملی پیش‌گیری از بلایای طبیعی روز دوشنبه بیست و یکم سپتامبر در کلیه مدارس تایوان برگزار شد.

مدارس تایوان دست کم معمولا دو بار در سال شاهد تمرین‌هایی از این دست برای آموزش نحوه مقابله با زمین لرزه به دانش‌آموزان است. »

پایان گزارش/

( کلیپ را مشاهده کنید . )


 تمرین دانش آموزان تایوانی در مقابل زلزله و تعطیلی مدارس در ایران به خاطر کرونا

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

بازگشایی مدارس در ترکیه

خبرگزاری آناتولی ( آنکارا ) نوشت ( این جا ) :

ضیا سلجوق، وزیر آموزش و پرورش ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در خصوص تدابیر اتخاذی در مدارس پیش از آغاز کلاس‌های حضوری اعلام کرد: روز دوشنبه 21 سپتامبر دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی و اول دبستان به مدرسه می‌روند و در این راستا تمام تدابیر بهداشتی در مدارس اتخاذ و بین دانش‌آموزان به مدت سه هفته ماسک رایگان توزیع خواهد شد.

در این بیانیه تاکید شد: تمام کلاس‌های درس ضد عفونی شده و مواد ضدعفونی کننده و تب‌سنج مهیا شده ‌است. 

سلجوق در خصوص برنامه‌ای که برای سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در نظر گرفته شده، اظهار داشت: برای رانندگان سرویس‌ها، کارگاه‌های آموزشی در خصوص پروتکل‌هایی که باید هنگام جابه جایی دانش‌آموزان رعایت کنند برگزار کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ترکیه در توئیتر هشتگ «مدارس را با شرایط امن باز می‌کنیم» منتشر کرد.

پایان پیام/


بازگشایی مدارس در ترکیه

گروه اخبار/

چندی پیش  صدای معلم ، گزارش پژوهشی را منتشر کرد که به " رتبه بندی مدارس جهان " اشاره کرده بود . ( این جا )

این گزارش که در سال 2016 و از سوی OECD انشتار یافته است عنوان می کند :

« دانش‌آموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبه‌های نخست این رتبه ‌بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود و کشور فنلاند که‌سال‌ها نام خود را در صدر بهترین نظام‌های آموزشی جهان به ثبت رسانده بود این بار در رتبه ششم قرار گرفت مقام بیستم به انگلستان رسید وهشت‌ پله بعد نام ایالات متحده آمریکا دیده می‌شد ، کشورهای آفریقای جنوبی و غنا نیز دو رتبۀ آخر این فهرست را به نام خود کردند .... »

سنگاپور صدرنشین رتبه‌بندی جهانی از 1960 تاکنون نرخ سوادآموزی خود را به نحو چشمگیری ارتقا بخشیده و این نشان می‌دهد هر کشوری با سرمایه‌گذاری در آموزش می‌تواند تا چه اندازه رشد کند  .

پژوهشگران دلیل موفقیت سنگاپور را این گونه تبیین کرده‌اند :

اگر شما به یک کلاس درس در کشور سنگاپور وارد شوید آموزگارانی را می‌بینید که انتظار دارند همه دانش‌آموزان آنها موفق شوند ، نظام آموزشی سخت گیر ، متمرکز و منسجم است . این کشور همچنین در جذب معلمان باهوش و مستعد بسیار موفق است بنابراین همه زیر نظر آموزگارانی فوق‌العاده‌ آموزش می‌بینند .

بررسی کیفیت آموزش دقیق ‌ترین راه برای پیش‌بینی‌ میزان رشد و ثروتی است که کشورها در نیم‌قرن آینده تولید خواهند کرد.
سنگاپور از آزادترین اقتصادهای سرمایه داری جهان است. »

در گزارش دیگری که بانک جهانی از وضعیت شاخص توسعه انسانی و مقایسه کشورها با یکدیگر ارائه کرده است ؛ " سنگاپور " باز هم رتبه نخست را کسب کرده است .

نکته مهم آن است که 4 کشور سنگاپور ، هنگ‌کنگ ، ژاپن و کره جنوبی که بالاترین رنکینگ را در مدارس و کیفیت آموزش کسب کرده بودند در شاخص توسعه انسانی هم چنان در رتبه های نخست قرار دارند .

" ایران " در رتبه کشورهای با توسعه انسانی متوسط رو به پایین طبقه بندی شده است .

گروه گزارش/

نخستین بار ، یونسکو چارچوب پیشنهادی خود را برای بازگشایی مدارس در دوران جهان گیر شدن کرونا منتشر کرد . ( این جا )

«در ابتدای این گزارش آمده بود که انگیزه تدوین آن موضوع بازماندگی دانش آموزان از تحصیل در سراسر جهان است و از آن جا که باز شدن مدارس ضامن حق آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی است ، سیاست گذاران باید شرایطی فراهم سازند که ضمن فراهم کردن حق سلامت و امنیت دانش آموزان ، حق آموزش کودکان و نوجوانان نیز تامین گردد .

علاوه بر این مختل شدن خدمات آموزشی پیامدهایی جدی و بلند مدت برای اقتصادها و جوامع دارد . از جمله افزایش نابرابری نزول بازده سلامت و همچنین کاهش همبستگی اجتماعی .

 یونسکو در پاسخ به این پرسش که چرا بهتر است مدارس گشوده شوند چنین گفته است :

«  اخلال در زمان آموزش درس می تواند تاثیر شدیدی بر توانایی یادگیری یک کودک داشته باشد . هر چند کودکان به حاشیه رانده شده زمان طولانی تری به مدرسه نروند ، احتمال بازگشت آن ها نیز کم تر است . کودکان ، فقیرترین خانواده ها تقریبا پنج برابر بیشتر از کودکان خانواده های ثروت مند محتمل است که از آموزش ابتدایی محروم باشند .دور بودن از مدرسه خطر خشونت و سایر تهدیدات برای کودکان را نیز افزایش می دهد . علاوه بر این ، تعطیلی طولانی مدت ، خدمات ضروری مدارس مانند امنیت بخشی ، تغذیه در مدرسه ، بهداشت روانی و حمایت های مشاوره ای و روان شناسی را مختل می کند .

همچنین به خاطر از بین رفتن تعامل با همسالان و اختلال در روال های روزمره ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود . این تاثیرات منفی برای کودکان در حاشیه ، مانند آنانی که در کشورهایی تحت تاثیر درگیری و سایر بحران های طولانی مدت اند ، مهاجران ، آواره های اجباری ، اقلیت ها ، کودکان معلول و کودکانی که در موسسات حمایتی زندگی می کنند ، به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود . بازگشایی مدارس باید ایمن و مطابق با واکنش کلی هر کشور به 19 – COVID باشد ؛ همراه با تمام اقدامات معقولی که در جهت محافظت از دانش آموزان ، کارمندان ، معلمان و خانواده های آنان انجام می شود . »

آن زمان " صدای معلم " بارها و در گزارش های متعدد خود از بی توجهی وزارت آموزش و پرورش ایران به تجارب جهانی و تعطیلی بدون کارشناسی مدارس انتقاد کرد . ( این جا )

پس از آن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز  قاطعانه اعلام کرد که : " بازگشت دانش‌آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد . " ( این جا )

پس از یونسکو ؛ " یونیسف ( صندوق کودکان سازمان ملل متحد )  " هم از دولت ها خواست «بازگشایی امن» مدارس را برای مقابله با بیماری کرونا در دستور کار خود قرار دهند . ( این جا )

همزمان با انتشار این گزارش هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف بر لزوم فراهم کردن امکانات آموزشی لازم برای همه کودکان در سراسر جهان تأکید کرد و گفت که امروز موضوع دسترسی به خدمات آموزشی برای همه کودکان یک «فوریت جهانی» است. این مقام سازمان ملل متحد همچنین نسبت به عواقب بی‌توجهی به آموزش یک و نیم میلیارد کودک در سراسر جهان هشدار داد.

به تازگی ، " سازمان بهداشت جهانی " نیز که پیش تر موضعی مخالف و تردید آمیز نسبت به بازگشایی مدارس در کشورهای جهان داشت ؛ همگام با سایر ارکان این سازمان بی المللی خواهان در اولویت قرار دادن بازگشایی مدارس توسط دولت ها شده است .

این سازمان در گزارش خود می نویسد :

« بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سه نهاد بین المللی (سازمان جهانی بهداشت، یونسکو و یونیسف)، تعطیلی مدارس در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر کودکان به همراه داشته باشد.

هنریتا فور مدیر اجرایی یونیسف در این زمینه بیان کرد: با تعطیلی مدارس و در خانه ماندن کودکان، آن ها بیشتر در معرض خشونت های جسمی و روحی قرار گرفته اند. سلامت روان آن ها در خطر است؛ سوء استفاده جنسی، بهره کشی و فقر بیشتر آن ها را تهدید می کند.

سازمان ملل متحد همچنین از دولت ها می خواهد که تمام نیازهای کودکان در مدارس از جمله آموزش، حفاظت، سلامت جسمی و روانی را مدنظر قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که منافع هر کودک در درجه اول قرار دارد. »

" صدای معلم " از ابتدای اسفند 1398 و تعطیلی مدارس در گزارش های متعدد خود ضمن انتقاد از تصمیم های وزارت آموزش و پرورش در این مورد و نیز اشاره به تجارب جهانی خواهان بازگشایی امن مدارس گردیده بود .

گزارش سازمان جهانی بهداشت را می خوانیم .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
پنج شنبه, 27 شهریور 1399 18:18

همه ما باید مسئولیت شخصی را بپذیریم

قانون منع تجمع بالای شش نفر در بریتانیا البته برای مدارس، محل کار، مراسم‌ عروسی‌ و تشییع جنازه و همچنین تیم‌های ورزشی که از دستورالعمل دولتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پیروی می‌کنند لازم الاجرا نیست.

نظرسنجی

هدف، محتوا و فرایند مصاحبه های گزینش داوطلبان حرفه معلمی در ایران تا چه اندازه معتبر و با معیارهای علمی سازگار است؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور