«آگاهی ما از وجود این ویژگی ها و سعی در کنار گذاشتن آنها در حدِ توان می تواند به تعدیل یا از بین رفتن آنها کمک کند هر چند تغییر شرایط سیاسی که خود عامل به وجود آوردن آنها بوده اند رسیدن به این هدف را تسریع خواهد کرد»
اگر از یکدیگر نترسیم به هم « دروغ » نمی گوییم ؛ وقتی دروغ نگفتیم ، « اعتماد » در جامعه به وجود می آید، وقتی اعتماد به وجود آمد عمل ناپسند «مبالغه کردن» و «قسم خوردن» نیز منسوخ خواهد شد. اگر از هم نترسیم ؛ «شهامت انتقاد کردن» و « قدرت انتقاد شنیدن » را پیدا می کنیم، یعنی هم به مشکلات و ضعفهایمان واقف می شویم و هم عمل…
«محققان معتقد هستند که برنامههای هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی میتواند در بهبود آموزش و یادگیری نیز مؤثر باشند. البته با این پیششرط که مراقب ارائه اطلاعات نادرست احتمالی که چتجیپیتی معمولاً به آنها دسترسی دارد، باشند»
هوش مصنوعی یا هوش ماشینی در بسیاری از لوازم منزل، صنعت خودروسازی، صحبتکردن با حیوانات، شناسایی بیماریها، تبدیل متن به فیلم، تولید محتوای متنی، شرکت در آزمونها، برنامهنویسی، تبدیل کلمات تایپ شده به دست خطهای مختلف، تولید کارهای هنری و بسیاری دیگر از موارد میتواند به انسان کمک کند و کارهای او را تسهیل نماید. یکی از رباتهایی که امروزه غوغا به پا کرده و در آینده انقلاب و تحولات چشمگیری…
شعار روز جهانی اسکیزوفرنیا در سال 2023 : یک جامعه مهربان معجزه می آفریند !
به همراه یادداشتی از دکتر محمدرضا سرگلزایی معلم و روان پزشک
آغاز هفته جهانی آگاهی از بیماری اسکیزوفرنیا. 24 می مصادف با روز جهانی اسکیزوفرنیا است. این روز با هدف آگاهیرسانی در مورد این بیماری نامگذاری شده و تا یک هفته ادامه پیدا میکند. برای شناخت این بیماری ، یادداشتی از دکتر محمدرضا سرگلزایی معلم و روان پزشک را می خوانیم .
« انسان توسعه یافته » روحیۀ همزیستی مسالمت آمیز با جامعه دارد . با خودش سازگار و با محیط زندگی اش هماهنگ است . محیط زندگی اش را با دانش خود تغییر می دهد، اما همرنگ جماعت محافظه کار نمیشود !
« انسان توسعه یافته » اعتماد به نفس کافی دارد. به توانایی های انسانی اش باور دارد ، خودش را مسلط بر مسائل زندگیاش می داند و می فهمد که انسان موجودی خلاق و مبتکر و توانمند است . می داند که در درون انسان ، نیرویی وجود دارد که اگر اراده کند می تواند همۀ مشکلات را با تعقل، علم و تدبیر حل و فصل کند. « انسان توسعه یافته…
« صدای معلم » چالش عمده ی قانون رتبه بندی معلمان را از ابتدا « فقدان شفافیت » در تعریف سنجه ها و معیارهای ارزیابی و مهم تر از آن نبود یک مکانیسم و ابزار معتبر ، علمی و قابل اندازه گیری برای فرآیند سنجش و رنکینگ حرفه ای معلمان دانسته و می داند
حسین معافی/ کارشناس آموزشی و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک
گروه رسانه/ از زمانی که بحث رتبه بندی معلمان در سپهر آموزش ایران شکل گرفت ؛ « صدای معلم » به عنوان رسانه مستقل و منتقد در حوزه ی آموزش ایران اخبار ، گزارش های تحلیلی و یادداشت های قابل تاملی را در این حوزه منتشر کرده است . در آخرین گزارش ؛ « صدای معلم » نوشت : ( این جا ) «سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر از رسیدگی به…
«در این چند دهه که در دانشگاه به سر بردم ، کار کردم ، درس خواندم ، درس دادم واقعا تفکر انتقادی در دانشگاه نه جزء برنامه ی تحصیلی ( curriculum ) ماست ؛ نه جزء مدیریت ماست ؛ نه جزء گروه و دپارتمان ماست ؛ نه جزء ساخت دانش ماست ؛ نه جزء آموزش های ماست ؛ نه جزء رساله های ماست و نه جزء پایان نامه های ماست»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش پایانی را می خوانید .
«باید به حال و آینده امیدوار بود اما خلق موقعیت " امیدوارانه " بدون تعریف و پذیرش حس مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری توهمی بیش نیست »
« سازگاری مدام با ناامیدی ، ایرانیان را به ادراکی تقدیرگرا – که رهایی را در زمان نامعلومی وعده می دهد – پای بند کرده است ؛ این ادراک که در زمان نامعلوم و در آینده ای مقدر با درآمدن دستی از آستین غیب نجات می یابند و به سعادت می رسند . ایرانیان در این انتظار مدام ، قایل اند که آن چه باید می شده ، شده و آن چه…
«حکومت ها و دولت ها برای اینکه از دنیا عقب نمانند باید زمینه های رشد این علوم جدید را مهیا سازند و فرهنگ سازی و آموزش های متناسب با این فن آوری ها را برای مردم فراهم نمایند»
این روزها همهجا صحبت از هوش مصنوعی یا AI است. مشکلات «حلنشدنی» در حال حل شدن هستند؛ افرادی که هیچ دانشی از کدنویسی یا آهنگ سازی یا طراحی ندارند، به کمک AI و در عرض چند ثانیه وبسایت و آهنگ میسازنند و طرحهای هنری شگفتانگیز خلق میکنند. شرکتهای بزرگ نیز درحال سرمایهگذاریهای چند میلیارد دلاری در پروژههای هوش مصنوعی هستند. ترنسفورمر تولیدگر از پیش آموزش دیده ۴ که به اختصار (GPT-4) نامیده…
«تفکر انتقادی از درون چنین روان شناسی معرفتی ، جامعه شناسی معرفتی و از طریق این بافت ( Context ) فرهنگی خیلی سخت بیرون می آید»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش ششم را می خوانید .
وقتی میگوییم : « از نو، نگاه، اندیشه » یعنی در ریزترین و ظریفترین نکات رفتاریمان دقیق شویم، عیب و ایرادش را بسنجیم و نگاه عمیقتری داشته باشیم
تا چند وقت پیش متنهایی منتشر میکردیم با عنوان « پوسیدهترین شیوههای تربیتی ». در این نوشتهها سعی کردیم نگاهی انتقادی داشته باشیم به شیوههای تربیت کودکان. و نواقص این روشها را تحلیل و بررسی کنیم. به پدیدههایی مثل تهدید، سرکوب، نصیحت، رشوه و چند مورد دیگر پرداختیم. این بار میخواهم خاطرهای تعریف کنم. خاطرهای تلخ و قابل تامل، از این که شیوههای پوسیده تربیتی یک عنوان انتزاعی نیست و در…
«این فن آوری به دانش آموزان کمک می کند تا تئوری ها را بهتر درک کنند و مهارت های خود را اصلاح کنند تا آنها را برای تلاش های واقعی آماده کنند»
یک تجربه یادگیری همه جانبه آموزش از طریق متاورس ( فراجهان) میتواند دانشآموزان را در یک دنیای تخیل سه بعدی درگیر کند، جایی که آنها میتوانند مانند یک کلاس درس فیزیکی، همسالان خود و اشیاء سهبعدی اطرافشان را ببینند و با آنها تعامل داشته باشند؛ چه در مورد عصر حجر و ماقبل تاریخ باشد و چه عصر مدرن . یادگیری متاورس می تواند دانش آموزان را عملاً به دوره های تاریخی…
«لازمه ی استفاده این این فن آوری ها ؛ آماده سازی زیر ساخت های مناسب، تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز، آموزش معلمان و مهم تر از همه فرهنگ سازی برای استفاده از این فن آوری هاست»
همان طور که پیش بینی می شود در آینده با گسترش علم و فن آوری هایی چون هوش مصنوعی و متاورس ؛ آموزش و یادگیری نیز همسو با این تکولوژی ها تغییرات شگرفی خواهد کرد. در متاورس ( فراجهان) محیط های آموزشی، تجهیزات، محتوای و اهداف، مربیان و فراگیران و سایر عناصر برنامه درسی باید با توجه به شرایط پیشرفت جامعه، نیاز و علاقه دانش آموزان اصلاح و بازسازی شوند. محیط…
«کارشناسان معتقدند که چتجیپیتی (Chat GPT) به عنوان ابزار جدید هوش مصنوعی (AI) به این زودیها نمیتواند جایگزین کارکنان بسیاری از صنایع از حوزه فن آوری گرفته تا رسانه شود ولی از هم اینک میتواند به عنوان ابزاری برای راحتکردن کارها و افزایش بهرهوری کارکنان مورد استفاده قرار گیرد»
هوش مصنوعی یا هوش ماشینی در بسیاری از لوازم منزل، صنعت خودروسازی، صحبت کردن با حیوانات، شناسایی بیماریها، تبدیل متن به فیلم، تولید محتوای متنی، شرکت در آزمون ها، برنامه نویسی، تبدیل کلمات تایپ شده به دست خط های مختلف و بسیاری دیگر از موارد می تواند به انسان کمک کند و کارهای او را تسهیل نماید. یکی از ربات هایی که امروزه غوغا به پاکرده و در آینده انقلاب و…
گروه رسانه/ فرهنگ نقد و نقدپذیری از مؤلفهها و پیشرانهای اصلی یک جامعه انسانی پیشرفته است، ولی جای خالی این اصل مهم در کشور ما حس میشود. برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع باید پای سخنان کارشناسان و صاحبنظران علوم انسانی نشست و درباره راهکارهای پایهریزی این فرهنگ گفتوگو کرد. ایکنا در ادامه سلسلهگفتوگوهای خود در مورد فرهنگ نقد و نقدپذیری، به سراغ مقصود فراستخواه، استاد جامعهشناسی و برنامهریزی توسعه آموزش عالی…
«اگر جملاتی مانند میدانم، میشناسم، بلدم، خواندم، آگاهم، همینم و... تغییر کند و اجازه ورود و تغییر به ذهن و درونمان را بدهیم ؛ یعنی آگاه تر شویم نسبت به خودمان و درونمان و بیاموزیم که من میتوانم با تغییراتم معجزهگر ذهن خود باشم آنگاه دست برمیدارم از مقصر شناختن انسانهای اطرافم و رو به جلو حرکت میکنم»
این هفته فرصتی شد در موزه تمبر یکتای گوهردشت کرج پای صحبتهای سرکار خانم « حویزاوی » مدرس NLP نشسته و توصیهها و تجربیات ایشان را در نحوه مواجهه با جوانان و نوجوانان پساکرونا مستمع باشم. در حاشیه کارگاه گپ و گفتی دوستانه با ایشان در حوزه های صلح درون، بالهای گشوده، معجزه درون، راههای موفقیت، جادوی آرامش، رهایی از استرس، شفای ذهن و جسم، قدرت بخشش و... انجام دادیم. آنچه…
«متاورس فضایی را برای آنها فراهم می کند تا در موضوعاتی که نیاز به آزمایشهای عملی دارند، آزمایش کنند، شکست بخورند و از شکست های خود درس بگیرند»
متاورس (metaverse) فن آوری جدیدی است که دنیای واقعی را با دنیای مجازی ترکیب می کند. با متاورس می توان آنچه را که در فیلمها و کارتونهای تخیلی و افسانه ای و بازی های رایانهای دیده ایم، به واقعیت نزدیک کنیم. اگرچه آموزش و یادگیری در دنیای واقعی و مجازی مشکلاتی دارند، دنیای متاورسی می تواند بسیاری از این مشکلات را مرتفع کند تا یادگیری با فهم و لذت بیشتری انجام…
«داشتن یک جامعه با نشاط مستلزم رعایت نکات و ظرایف بسیاری است که که اگر چه در نگاه اول کم اهمیت به نظر می آید اما هر کدام به منزله یک تار از الیاف یک ریسمان می باشد که اگر مراعات شود این ریسمان جامعه را به سوی آرامش و نرمالیزاسیون به پیش می برد ولی اگر بر عکس باشد بی تعارف می شود همین جامعه ای که امروز می بینیم !»
اکثر هموطنانی که به پایتخت های اروپایی به خصوص به کشورهای اروپای شمالی و مرکزی مسافرت می کنند در کنار نظم و ترتیب و ترافیک روان شهری پدیده مهم دیگری نیز نظر آنان را جلب می کند و آن دیدن زنان و مردانی و کودکانی با چهره آرام و شاداب و خونسرد ولی جدی و به قول امروزی ها ، «ریلکس» هستند . بدون تردید آرامش شهروندان آن دیار که نظر…
«در آینده و با گسترش آموزش در دنیای متاورسی، یادگیری بیشتر به بازی سازی تبدیل خواهد شد»
نوآوریها در علوم رایانه تأثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم دارند؛ زیرا نحوه تعامل، برقراری ارتباط و تجارت افراد با یکدیگر را تغییر داده و بهبود میبخشد. یکی از این پروژه های جدید و نوظهور که توجهات زیادی به خود جلب کرده، پروژه متاورس(Metaverse) هست. متاورس یک پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی ما با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت می باشد. متاورس یک واژه مرکب و…
«آنچه که می تواند ما را از تکرار کورکورانه تاریخ رهایی بخشیده و کورسوی امیدبخشی را مقابل دیدگانمان قرار دهد، یادگیری و آموختن است»
جامعه ما به همان میزان که سیاست زده است و هر نشست دوستانه و خانوادگی و مجازی و رسمی و غیررسمی را به بحث بی سرانجام سیاسی ختم می کند، با دانش سیاسی بیگانه و ناآشناست. حال با بدنه جامعه ای که نه سیاست و نه تاریخ را به صورت جدی دنبال می کند و نه جز فضای مجازی و تلویزیونها منبع تغذیه فکری دیگری دارد، برقراری دیالوگ سیاسی-اجتماعی، بدون سوء…
«چگونه دموکراسی می تواند در جامعه ای پا بگیرد که اکثر قریب به اتفاق جمعیت آن را دیکتاتورهای کوچک و بزرگ تشکیل داده اند؟»
این سوالی است که هر یک از ما در این برهه ی حساس باید به آن بیاندیشیم: چگونه دموکراسی می تواند در جامعه ای پا بگیرد که اکثر قریب به اتفاق جمعیت آن را دیکتاتورهای کوچک و بزرگ تشکیل داده اند؟ وقتی صحبت از دیکتاتور می شود بلافاصله تصاویر اشخاصی چون هیتلر، استالین، موسولینی، فرانکو، پوتین و یا ... در ذهن ما نقش می بندد، حال آن که دیکتاتور به کسی می…
«در ایران در خصوص « سبک زندگی » ؛ مطالعات آکادمیک و دانشگاهی صورت نگرفته است در نتیجه سبک زندگی غیر مفید و مضر به دلیل مغفول ماندن از بررسی های کارشناسی واردخانه های مردم شده و اثرات مخرب خود را می گذارند»
از اواخر قرن بیستم ؛ اختراع اینترنت، موبایل و تلویزیونهای ماهواره ای از آمریکا آغازشد و از اوایل قرن 21 با پیدایش فیس بوک، یوتیوب، وایبر و تلگرام به اقصی نقاط جهان رسید. انقلاب اطلاعاتی، دوره پُست مدرنیسم را پایه گذاری کرد که نماد مهم آن اینترنت، شبکه های مجازی، جهانی شدن و سیستم های هوشمند است. در سبک زندگی پسامدرنیسم (post modernism) بالارفتن سن ازدواج، تک فرزندی ، عضویت در شبکه…
« طبق مقررات نظام آموزشی ژاپن، ارتباط معلمان با فرآیند تدریس بلافاصله بعد از بازنشستگی قطع نمیشود»
گروه رسانه/ کانا شوق تغییر نوشت : « چندی پیش ساکاری موموئی، معلم ۱۱۵ ساله ژاپنی، به عنوان پیرترین معلم شاغل جهان شناخته شد و نام وی در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. وی که به شعر علاقه زیادی دارد، در هفته ۳ ساعت تدریس میکند. طبق مقررات نظام آموزشی ژاپن، ارتباط معلمان با فرآیند تدریس بلافاصله بعد از بازنشستگی قطع نمیشود. معلمان به تدریج از ۴۰ ساعت کار هفتگی، به ۳۶،…
« قرار نیست که ما یک چیزی بگوییم و بعد بگریزیم. رسم اندیشیدن ایستادن و پاسخ گو شدن است. نه گفتن و فرار کردن و نه گفتن و دست ها را بالا کردن »
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش پنجم را می خوانید .
«خیلی از تفکرات ما به نوعی صورت بندی های ایدئولوژیک هستند و تفکر انتقادی عبور از این صورت بندی هاست »
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش چهارم را می خوانید .
«اگر می خواهید قدرت را عقلانی کنید ؛ اگر می خواهید قدرت را اخلاقی کنید خیلی دایره کارتان پیچیده تر از این است که متمرکز شوید به یک تعداد آدم هایی که آنها را جابه جا کنید یا مکان هایی از قدرت را تصرف کنید.مساله کردارهای گفتمانی است»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش سوم را می خوانید .
« تهدید کردن » ؛ شیوهی رایجی شده است در تربیت کودکان که نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد و کارکردش فقط آنی و لحظهای است، بلکه تبعات فراوانی را به دنبال میآورد
چند بار این تهدیدها را از زبان پدر و مادر ها شنیدهاید؟ - تو فقط یه بار دیگه وسایلات رو پخشوپلا کن، ببین چطوری همهرو از پنجره پرت میکنم بیرون. - اگه یه بار دیگه لباسهاتو کثیف کنی، خودت و لباسهات رو باهم میاندازم توی لباسشویی. -اگه حرفمرو گوش ندی، دیگه دوستت ندارم. - اگر یه بار دیگه جیغ بزنی، میگم آقا دزده بیاد ببرتت. - صبر کن بریم خونه، گوشِت رو…
«تنها کسانی از فضیلت موهوم سکوت بهره برداری می کنند که می خواهند متکلم وحده باشند و صدایشان طنین بیشتری داشته باشد و دایره بیشتری از شنوندگان را به خود مشغول کند! »
در فضیلت سکوت بسیار سخن گفته اند! خود این سخن ، پارادوکسیکال است یعنی با گفتن! درصدد اثبات فضیلت سکوت بوده اند. گفته اند گر سخن نقره است خاموشی طلاست. به نظر می رسد که جناب سخن تواضع به خرج داده و جناب مجهول الهویه و غایب سکوت را بر خود مقدم داشته است. آیا هر سکوتی سرشار از ناگفته هاست؟ ممکن است این سخن در مورد سکوت یک انسان اندیشمند فاضل…
«تا زمانی که تغییر و تحول پایه و اصل زندگی نباشد محکومیم به ماندن در رکود و درجا زدن در رخوت»
دقیقتر که به مسئلهی تربیت فرزندان نگاه میکنیم درمییابیم این فرایند خیلی شبیه خط تولید کارخانه است. خط تولیدی که محصولاتی یکسان و یکشکل و برمبنای برنامهی پیشفرض تولید میکند. پدران و مادران خواسته یا ناخواسته از فرزندان خود چیزی همانند خود میسازند و این کار را « تربیت» مینامند. یعنی برنامهای از پیش تعیینشده برای سیر تحول و تکامل شخصیت فرزند خود چیدهاند. خوب و بد، مفید و مضر، زشت و…
«نقد معیار اندازهگیری رشد، توسعه و مدنیت یک جامعه است، و نق معیار واپسماندگی و درماندگی انسان است»
وقتی در جامعهای فضا برای نقد بسته ميشود، فضای نق زدن گشوده ميشود ؛ - نقد ویژگی اجتماعی شده یِ نق زدن است، و نق زدن ویژگی شخصی شده یِ نقد است . - نقد علامت بلوغ یک فرد و بلوغ یک جامعه است، اما نق زدن علامت ماندن در وضعیت کودکی است . - نقد شجاعت ایستادن در برابر قدرت است و نق دنائت فروماندگی در قدرت . - نقد، ماهیت…
« اگر قرار بود نصیحت تاثیری داشته باشد، بعد از سعدی، دنیا باید گلستان میشد ! »
مادر: پسرم ! آن قدر با گوشی بازی نکن. بعد از تمام شدن این جمله، خودش به مبل تکیه زده و میرود که عکسهای بشقابهای جدیدش را در اینستاگرام پست کند. پدر: دخترم هیچوقت دروغ نگو. همهی زندگیها با دروغ از هم میپاشه. همان لحظه تلفن خانه زنگ میخورد و پدر با چشم و ابرو و ایما و اشاره به مادر میفهماند که بگوید او در خانه نیست. مادر: دخترم بیشتر از…
« به مناسبت یکم شهریور سالروز درگذشت زنده یاد دکتر پرویز ناتل خانلری وزیر فرهنگ و بانی سپاه دانش »
هنوز توجه نداریم که حکومت دموکراسی برای ملّتی که رای خودش را نمیتواند بنویسد نیز غیر عملی است و به شوخی شباهت دارد. در کارهای فرهنگی هنوز هم نفهمیدهایم کدام یک لازم تر و فوری تر است. از تجمّل هیچ پرهیز نمیکنیم. هنوز نیمی از کودکانِ کشور وسیلهٔ تحصیل ندارند و آنها که دارند غالباً زیر سقفهای شکسته مینشینند، و گاهی قربانی شوق آموختن میشوند، اما بناهای مجلل گرانبها میسازیم، دانشکدههای دروغین بر…
«چگونه شد که درختچه ارغوان حیاط خانه شاعر به ابژه مهم فرهنگی -اجتماعی در گفتمان زمانه ما تبدیل شد ؟»
بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ « سایه » ی بر سر فرهنگ و ادب ایرانی به سوی آفتاب پر کشید. پرداختن به ظرایف ادبی و تحلیل فنی ادبیات ابتهاج خارج از تخصص و بسیار فراتر از توانایی صاحب این قلم است. من در این یادداشت کوتاه بر آن هستم که به این پرسش ها پاسخ دهم که : 1- چرا ابتهاج برای ایرانیان مهم بود؟ ۲- چرا شعر « ایران ای سرای امید…
«خودتان که معنا و مفهوم زندگی را متوجه نشدید. لطفا این برداشتتان از زیستن را به خورد کودک بیچارهتان ندهید! »
در روزگاری دور که هر از چندگاهی، نگاهم بر صفحهی تلویزیون میلغزید، برنامهای مختص کودکان پخش میشد. مجریاش (یادم نیست کدام خاله یا عمو بود) با لبخندی عظیم و شوق و شعفی دوصدچندان، بالا و پایین میجهید و این سوالها را با شعری آهنگین میپرسید: « کی از همه خوشگلتره ؟ » « کی از همه ساکتتره ؟ « کی از همه عزیز تره / » و... بچهها هم کف بر دهان…
- اگر توی مهمونی پسر خوبی باشی، برگشتنی برات بستنی میخرم.- اگر وسایلهات رو بذاری سر جاش و اتاقت رو مرتب کنی، میبرمت پارک.- اگر با آبجیت مهربون بشی و دیگه دعواش نکنی، منم اون اسباببازی قشنگهرو که میخواستی برات میخرم.- اگر ساکت بمونی و سروصدا نکنی تا بابا کارهاشو تموم کنه، منم قول میدم بهت بیشتر پولتویجیبی بدم.و... * آشنا نیست این جملههای بالا؟ روزانه چند بار پدر و مادرها برای…
«بیشتر کاستیهای رفتاری و شخصیتیِ در طول زندگی انسانها، مربوط به دوران کودکی است و محیط و آموزشها»
« کودکی بستنیاش از دستش سر میخورد و روی فرش میریزد. مادر سراسیمه به طرفش میدود و پرتنش میغرّد: کی این بستنی رو ریخت؟ کودک هراسان و درمانده، نام یکی از بچههای فامیل یا همسایه را بر زبان آورده و میگوید فلانی. مادر عصبانیتاش فروکش کرده و ادامه میدهد: عه؟ فلانی ریخته؟ چه بچهی بدی. میکُشمش. پسر من ماهه. بستنی رو روی فرش نمیریزه که. پسر خوشحال و مسرور از این پیروزی…
« این عقلانیت، یادگیری مداوم تجربه زندگی و مطالبه گری با تمام جوانب آن است که برای انسان شعور و سعادت میآورد»
1- نسل قبلی به ما گفتند درس بخوان تا برای خودت کسی شوی! ولی درس خواندن تا دیپلم برای همه لازم است اُما کافی نیست. درس خواندنِ صِرف نه شعور میآورد و نه خوشبختی. این عقلانیت، یادگیری مداوم تجربه زندگی و مطالبه گری با تمام جوانب آن است که برای انسان شعور و سعادت میآورد. وقتی میگوئیم زندگی یعنی همه چیز: از آشپزی بگیر تا خریدهای روزانه، از گوش دادن به موسیقی…
«این که جهان به ما چه پاسخی می دهد موقوف و منوط به این است که ما از جهان چه پرسشی می کنیم. وقتی نمی پرسیم جهان اصلا پاسخی به ما ندارد و چون محافظه کارانه می پرسیم پاسخ های جهان هم به ما سرسری است»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش دوم را می خوانید .
«ما هنوز یاد نگرفته ایم منفعت عمومی را به مطالبات شخصی ترجیح دهیم و دقیقا پاشنه آشیل توسعه نیافته گی جهان سوم ترجیح منافع شخصی بر منفعت عمومی است»
جستارگشایی « دلفین ها نوعی از حیوانات دریایی هستند. این پستانداران آبزی باهوش، دارای روحیه همکاری هستند و در ارتباطات خود شیوه برنده - برنده را برگزیدهاند . دلفین هیچ کمبودی ندارد و می خواهد که همه چیز را با همگان تقسیم کند. اگر یک دلفین زخمی شود ۴ دلفین دیگر او را همراهی می کنند ، تا خود را به گروه برساند. در همین راستا پژوهشگران تعداد ۹۵ کوسه و ۵…
«مشاهده گری خلاق، تازه ، متفاوت و نا به هنگام نخستین مولفه تفکر انتقادی است»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش نخست را می خوانید .
« ایدئولوژی سوال نمیکند. نه فقط سوال نمیکند که پرسش را هم برنمیتابد»
تفاوت انسان با حیوان چیست؟ مثلا یک آدم با کرگدن یا لاما یا پنگوئن یا سمندر چه فرقی دارد؟ در پاسخ به این سوال معمولا افراد به یک نکته اتکا میکنند و آن « قدرت تفکر » است. بهسان دکارت که میگفت : « من میاندیشم، پس هستم » میگویند : من میاندیشم و حیوان ناتوان است از این مهم. بنابراین مهمترین تفاوت ما، نیروی تامل ماست. حالا اگر بدانی و بفهمی…