صدای معلم

آموزش نوین

  • ورقه‌های‌های دانش آموزان را تنها به خاطر جواب های صحیح می‌خوانند نه برای تحلیل و پردازش آنها و آشنایی با تفکر دانش آموز !
  • باب کیزلیک برگردان: علیرضا طالب‌زاده

مدیریت کلاس: اشتباهات رایج در کلاس‌داری مطلب ویژه

معلّمان، مخصوصاً معلّمان تازه‌کار و بدو استخدام معمولاً عادت دارند کارهای زیر را در کلاس انجام دهند که باید این عادات را کنار گذاشته و از انجام آنها جداً اجتناب کنند: درک درستی از اینکه دقیقا از کلاس چه می خواهند یا چه نمی‌خواهند ندارند. می شود گفت که این، منشا و علت تمام چیزهایی است که در زیر می آید. از دانش آموزان برای انجام کاری که از آنها انتظار می‌رود…
  • " ویژگی‌های پنج‌گانۀ کودکان از نگاه روسو "
  • مصطفی ملکیان

هشتم اکتبر؛ « روز جهانی کودک» بر همگان، مبارک!

  «تا کودک نشوید، وارد ملکوت پدر آسمانی من نمی‌شوید..»عیسی مسيح (ع)  ویژگی‌های پنج‌گانۀ کودکان از نگاه روسو روسو می‌گوید: «ببینید بچه‌ها تا به دست ما بزرگ سال‌ها ضایع نشده‌اند، چه ویژگی‌های جالبی دارند!». سپس، پنچ ویژگیِ کودکان را می‌شمارد و معتقد است: این که مسیح در سه انجیل از چهار انجیل می‌گفت «تا کودک نشوید، وارد ملکوت پدر آسمانی من نمی‌شوید» به خاطر همین پنج ویژگی است که بچه دارند. امّا…
  • کمپین مبارزه با بی شعوری !

اول مهر است. از زمین و زمان شکایت دارم!

گروه رسانه/ از زمین و زمان شکایت دارم! از آموزش و پرورش از راهنمایی و رانندگی از دولت و مدیرانشاز کل جامعه! ولی هیچ به خودم، رفتارم و تاثیر کارم در کردار فرزندم دقت کرده‌ام؟ اول مهر است. مدرسه تعطیل شده است و من زرنگ بوده‌ام که توانسته‌ام دقیقاً جلوی مدرسه پارک کنم تا مبادا خودم و فرزندم کمی پیاده‌روی داشته باشیم! کل خیابان را بسته‌ام !  انتظار دارم آموزش و پرورش…
  • توسعه سواد بیش از آنکه تابع فرآیندهای مدرسه ای خواندن متون و نوشتن باشد، محصول تعامل افراد در هم بافتهای مختلف اجتماعی و فرهنگی است، و به همین ترتیب میزان تعامل و همپوشانی آن با فعالیت های رسمی تر و نهادینه سواد در قالب مدرسه نقش بسیار مهمی در چگونگی شکل گیری و ماهیت سواد و به تبع آن موفقیت افراد در آن فرآیندها دارد
  • مهسا شیخان

سواد چیست؟ مقدمه ای بر مطالعات انسان شناسی سواد

سواد یعنی توانایی خواندن و نوشتن؛ این اولین مفهومی است که با مواجه با این واژه غالبا به ذهن متبادر می شود. این تعریف ظاهرا «معصومانه»، «واضح» (جی 2007)، «عینی» و «علمی» آن چنان در چارچوب فرآیندهای مدرسه ای خواندن و نوشتن  و در گفتمان رایج نهادی در سرتاسر دنیا درونی شده که به شکلی جهان شمول و غالبا ناخودآگاه سواد را منحصر به تکالیف و فرآیندهای رسمی مدرسه ای قرار داده…
  • یک پیشنهاد ساده برای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:
  • علیرضا طالب‌زاده

لزوم استفاده از رسم الخط لاتین در متون مواد درسی زبان ترکی آذربایجانی مطلب ویژه

  اول شهریور جعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش گفت: «همزمان با بازگشایی مدارس در مهر ماه سال 98،  آموزش زبان ترکی در برخی مدارس آذربایجان شرقی به صورت پایلوت تدریس می‌شود.» اگر گفته این مدیر را جدی بگیریم و مدت زمان اندک باقی مانده تا بازگشایی مدارس را برای تهیه تدارکات، متریال و مدرس برای اجرای این طرح کافی بدانیم شاید بی ربط…
  • " تفاوتی که در عملکرد و بینش این دو زمامدار می بینیم اولی مبتنی بر تخصص گرایی، درک حساسیت آموزش و پرورش، احترام به اندیشه های علمی و بین المللی و در مقابل خودشیفتگی، ساده انگاری، عدم درک حساسیت آموزش و پرورش، بی توجهی به اندیشه های علمی و بین المللی است "
  • مصطفی قادری/ تحلیل گر مسایل تعلیم و تربیت

آتاتورک و دیویی، رضاخان و خودش: مقایسه پیشرفت برنامه درسی در ایران و ترکیه مطلب ویژه

آتاتورک و رضاخان در ملی گرایی و اقتدارگرایی بسیار شبیه هم اند. آتاتورک و رضاخان هر دو  93 سال قبل به عنوان رئیس جمهور و شاهنشاه انتخاب شدند. اما آتاتورک فلسفه و جامعه شناسی خوانده بود و با دورکیم، گوستاو لی بون، بوشر، هاگسلی و پیتارد آشنا بود(هانیوغلو، 2011) و رضاخان در تاریخ همیشه متهم به بی سوادی است، هرچند برخی گفته اند نامه ها را می توانست امضا کند. ناگفته نماند…
  • " در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید "

ویژگی‌های مهد کودک هوشمند چیست؟

گروه آموزش/ ویژگی‌های مهد کودک هوشمند چیست؟مهد کودک هوشمند همان طور که از نامش پیداست با یک مهد کودک و پیش دبستانی سنتی تفاوت دارد. این نوعی مهد کودک است که از تجهیزات و فناوری پیشرفته برای پیشبرد اهداف آموزشی استفاده می‌کند. ایده اصلی این است که برای کودکان تجربه‌ی آموزشی فراهم شود که بسیار بهتر از روش‌هایی است که در صورت عدم وجود این تجهیزات و امکانات ممکن نبود. این روزها…
  • " اندیشیدنِ بی‌کیفیت زیان‌آور است؛ هم زیان مالی به ما تحمیل می‌کند و هم بر کیفیت زندگی‌مان تأثیر منفی می‌گذارد "

چیستی سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقادانه)

 سنجشگرانه‌اندیشی عبارت است از اندیشیدنِ خود‌هدایت‌گر، خود‌انضباط‌بخش، خود‌نظارت‌گر، و خود‌تصحیح‌گر. مبنای سنجشگرانه‌اندیشی این است که سنجه‌های سفت و سختِ تعالی [در اندیشیدن] را بپذیریم و آنها را هوشیارانه به کار ببریم. سنجشگرانه‌اندیشی همچنین مستلزم دادوستد [فکری] کارآمد، توانایی‌های حل مسئله، و تعهد به غلبه بر جامعه‌محوری و خودمحوری‌ای‌ست که به طور طبیعی در ما وجود دارد. هر کسی می‌اندیشد؛ این طبیعت ماست. اما بسیاری از اندیشیدن‌های ما، اگر به حال خود رها…
  • " در این شرایط، برخی ناله های رقت بار سر می دهند، و بعضی فقط به طور شرم آوری ناسزا می گویند اما اندک کسی از خود می پرسد: اگر من نیز وظیفه ی خود را انجام می دادم، اگر سعی می کردم که اراده ام را اعمال کنم، آیا آنچه که رخ داده، اتفاق می افتاد؟"
  • آنتونیو گرامشی

از انسان های بی تفاوت متنفرم !

معتقدم که زندگی کردن به معنای چریک بودن است. کسی که به راستی زندگی می کند، نمی تواند شهروندی چریک نباشد. بی تفاوتی درواقع سست عنصری، انگل واره گی و بزدلی ست، نه زندگی. به همین دلیل از انسانهای بی تفاوت متنفرم. بی تفاوتی وزن مرده ی تاریخ است و به صورت بالقوه ای بر تاریخ اثر می گذارد. منفعلانه عمل می کند، اما عمل می کند. بی تفاوتی همان بخت بد…
  • " اصولا اهل صیقل یافتن در شداید روزگار نیستیم و فراغ بال ، انتظار معجزه بدون انعطاف پذیری داریم. نه همانند دانش آموزان و یا مردم ژاپن ، مدرسه ای بدون سرایدار و شهری بدون رفتگر داریم و نه در مدرسه و یا هر نوع محل کار دیگر ، میل به زدن دست خویش به سیاه و سفید داریم. یعنی بی تفاوتی و کِبر کثیری از ما به حدی است که نه خود حاضر به شکستن هستیم و نه نظارت اجتماعی شدید ما ، اجازۀ عمل به دیگری را می دهد. البته بخل و حسادت و تنگ نظری عده ای هم در نیّت و یا همّت برخی از افراد علاقه مند و یا داوطلب برای نواندیشی ، نیز شدید است. بی تفاوتی هم بیماری آسودگی خیال ماست "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

دریافت زباله پلاستیکی به جای شهریه در یک مدرسه هندی

مقدمه قبل از پرداختن به موضوع ، لازم است ، نکته ای را برای پرهیز از هر نوع پیشداوری توضیح دهم . ما ایرانی ها ، شاید به دلیل عظمت و اعتلای پادشاهان ادوار گذشته و یا نزول ثروت از تک محصولی به نام نفت و یقین دلایل دیگر ، اصولا اهل صیقل یافتن در شداید روزگار نیستیم و فراغ بال ، انتظار معجزه بدون انعطاف پذیری داریم. نه همانند دانش آموزان…
صفحه1 از34

نظرسنجی

نظر شما درباره حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی مدارس و تفویض آن به موسسات خصوصی با مسئولیت خود والدین چیست ؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور