صدای معلم

آموزش و پرورش استثنایی کشور با بسته های تحولی در مسیر توسعهاز شاخصه های اصلی کشورهای توسعه یافته  توجه جدی به آموزش و پرورش و در چنین جوامعی به دلیل تشخیص درست مسیر توسعه که از درون آموزش و پرورش می گذرد سهم قابل ملاحظه ای از بودجه دولت ها به این حوزه اختصاص می یابد . در این بین آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز به دلیل تحت پوشش قرار دادن نزدیک به 10درصد از مجموع دانش آموان که به نوعی نیازمند دریافت خدمات بیشتر و تخصصی تر  می باشند ؛ خاص تر دیده می شود .

سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جمله معاونت های وزارت پهن پیکر آموزش و پرورش و تخصصی ترین معاونت این وزارتخانه می باشد که با تحت پوشش قرار دادن هفت گروه دانش آموزی قریب 150هزار نفر دانش آموز با ۲۳ هزار کادر اداری و آموزشی در گذر زمان با فراز و فرودهای بسیار چه در بعد دانش آموزی و چه کادر آموزشی و اداری دچار چالش های بسیار بوده است. ضمن تشکر و قدردانی از همه عزیزانی که سهمی در بهبود وضعیت این حوزه تخصصی از آموزش و پرورش داشته اند لازم می دانم به گوشه ای از اقدامات امیدوار کننده ریاست فعلی سازمان جناب دکتر حسینی و تیم تخصصی ایشان به عنوان مدیرانی تحول خواه که به دور از غوغا سالاری و بدون این که ترافیکی از وعده های عملی نشده ایجاد نمایند اشاره، و در پایان پیشنهاداتی را ارایه کنم ؛ باشد که مورد توجه فرادستان وزارت و سازمان قرار گیرد .

1- اعتقاد به تعامل با رسانه ها در شرایطی که بسیاری مدیران رسانه گریز هستند ایشان را باید مبدع  جایگزینی امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی در مدت محدود سرپرستی شان بر وزارت آموزش و پرورش بدانیم که این مهم خوشبختانه در سازمان استثنایی شکل گرفته است .دادن فرصت مطالبه گری به رسانه ها و منتقدان با هدف شفاف سازی امور و تلاش برای تبدیل سازمان استثنایی به سازمان شیشه ای که در همه امور شفافیت حرف اول را بزند و نقطه کور و ابهامی وجود نداشته باشد ، اطلاع رسانی از جزییات اقدامات انجام گرفته در رسانه های مختلف موید این ادعاست .

آموزش و پرورش استثنایی کشور با بسته های تحولی در مسیر توسعه

2- تلاش برای اجتماعی نمودن آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر که سال ها قبل می بایست بر اساس اقتضائات جهانی به عنوان مقدمه عبور از آموزش متمرکز دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس خاص به سمت آموزش تلفیقی در مدارس عادی و در نهایت فراگیر ، در راستای پذیرش منطقی افراد معلول در متن جامعه  انجام می گرفت ،با تاکید بر این اصل که هر چقدر  جامعه پذیری دو جانبه معلولین با افراد عادی در سنین پایین تر آغاز شود اجتماعی شدن راحت تر اتفاق می افتد .

3- حرکت به سمت برنامه های مشارکت محور و کاهش تمرکز در سازمان که این رویکرد را در قالب سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات به هنگام طلایی»‌ و «توسعه مشارکت » می توان تعریف نمود .

4- تلاش  وافر برای رفع مشکلات همکاران پرتلاش این بخش بخصوص در حوزه های پرداخت به روز کسورات سنوات ارفاقی ،ضزیب موسوم به 2/1 و مشکلات انتقال سنوات بیمه تامین اجتماعیی به صندوق باز نشستگی کشوری که در دهه هفتاد برای تعداد حدود 5 هزار نفراز همکاران اتفاق افتاده و به هنگام باز نشستگی به طور جدی برای همکاران مشکل ساز خواهد شد .

5- زحمت مضاعف تیم حاکم بر سازمان  برای احیای برخی امتیازات تخصیص یافته به معلمان این حوزه که با  اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری حذف گردید و نیز افزایش امتیازاتی که بتواند قدری از صعوبت کار همکاران سخت کوش را تامین و مشوقی برای جذب معلمان علاقه مند به فعالیت در این حوزه را فراهم نماید .

6- راه انداختن  انقلاب مدرسه سازی در بخش آموزش و پرورش استثنایی از طریق خیرین نیک اندیش  مدرسه ساز و در دستور کار قراردادن ساخت 210 مدرسه در سراسر کشور از جمله ساخت مراکز خاص اوتیسم در مراکز کلیه استان ها .

7- توجه به دانش آموزان طیف اوتیسم و مراکز مشاوره خانواده و هدف گذاری راه اندازی مراکز فوق در مراکز استان ها ، هر استان حداقل یک مرکز

8- تامین به موقع کمک سرانه مدارس استثنایی ، هزینه ایاب و ذهاب  و پرداخت هزینه های درمانی و توانبخشی دانش آموزان تحت پوشش این حوزه به همراه ده ها مورد دیگر را از جمله فعالیت های دکتر حسینی و تیم منسجم ایشان در سازمان استثنایی می توان ارزیابی نمود که شایسته تحسین و قدردانی است .

آموزش و پرورش استثنایی کشور با بسته های تحولی در مسیر توسعه

و اما انتظارات معلمان سخت کوش این حوزه  از مجموعه دولت تدبیر و امید ، وزیر محترم و دیگر فرادستان وزارتخانه در صورتی که واقعا خواهان تحول در این حوزه هستند این است که:
1-به دلیل تخصصی بودن کاردر این حوزه  نسبت به صدور مجوز و ایجاد دو مرکز دانشگاه فرهنگیان دختران و پسران جهت تربیت کادر مورد نیاز سازمان استثنایی کشور اقدام نمایند .

2- در راستای استقلال ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها با هدف مدیریت منابع انسانی تخصصی و نظارت بهینه بر امور جاری مدارس تحت پوشش اهتمام لازم را داشته باشند .

3 - با پرداخت مطالبات  معلمان این بخش از آموزش وپرورش به خصوص طلب ناشی از ضریب 2/ 1و نیز انتقال سنوات بیمه تامین اجتماعی به صندوق باز نشستگی کشوری که به رغم داشتن رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری با مقاومت و سر سختی مسئولان بیمه تامین اجتماعی مواجه  و سوهان روح همکاران دارای سابقه بیمه تامین اجتماعی شده است از طریق قانونی و به صورت دفعی برای همیشه پایان دهند، چرا که معلم در این میان شرایط پذیر و تابع تصمیمات مسئولان دولتی و سازمان در ان برهه بوده است و نباید تاوان اشتباهات دیگران را بدهد .

4- با توجه به امکان استمرار کرونا ویروس در سال تحصیلی پیش رو تامین لوازم مورد نیاز  آموزش های لازم  در بستر فضای مجازی برای معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از قبیل تبلت و گوشی و اینترنت رایگان برای معلمان و دانش آموزان با اولویت مناطق محروم و با استفاده از ظرفیت و اعتبارات ستاد ملی مبارزه با کرونا  ، خیرین و سازمان نوسازی و توسعه وتجهیز مدارس کشور انتظار می رود مسئولان سازمان دراین راستا برنامه ریزی لازم را بنمایند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آموزش و پرورش استثنایی کشور با بسته های تحولی در مسیر توسعه

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

تسلیت صدای معلم به مناسبت درگذشت البرز زارعی

درگذشت جانسوز زنده یاد " البرز زارعی " موجب اندوه و تاثر هموطنان و دوستداران محیط زیست گردید .

« صدای معلم » ضمن عرض تسلیت به مناسبت فوت این حافظ و نگاهبان " محیط زیست " در برابر حس " مسئولیت شناسی "  ایشان سرتعظیم فرود می آورد .

پایان پیام/

شنبه, 31 خرداد 1399 18:11

صداقت و جدیّت

صداقت و جدیّت

به نظر من امور اعتقادی استدلال بردار نیست. مثلا اگر پیامبر (ص) می خواست با استدلال ابوذر را مؤمن کند، ابوذر همیشه می توانست در مقدّمات سخن پیامبر (ص) چون و چرا کند. لذا آن چه ابوذر را مسلمان می کند شخصیّت صادق و با جدیّت پیامبر (ص) است.

در مورد خودم هم این تجربه وجود دارد.

از نظر من اگر چه بسیاری اعمال و نظریات امام خمینی برای من جای شکّ و شبهه دارد، ولی شخصیّت ایشان عاملِ اعتقاد من به ایشان بوده است.و من از آیه ی قرآن که می فرماید الذین جاهدوا فینا لنهد ینهم سبلنا، هم همین را می فهمم، جاهدوا یعنی جدیّت، فینا یعنی صداقت.

جدیّت یعنی زندگی را جدی بگیریم و صداقت هم یعنی بعد از فهم واقع و خطای خود سریعا و صریحا به آن اقرار کنیم. چون بسیار می شود که ما واقع را می فهمیم، ولی آن را به خاطر مقاصدی می پوشانیم. لذا این تجربه ی من است و روان شناسان هم همین سخن را دارند.

اصول و عقاید هیچ دینی برهانی نیست.
اما نباید از تبعیت از کسی و اندیشه ای پل زد به مستدل بودن تمام سخنان آن فرد یا اندیشه. و لذا من قائل ام که اصول و عقاید هیچ دینی برهانی نیست، ولی از برهانی نبودن آن برنمی آید که باید از آن دست برداشت. کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم نیز همین است. لذاست که می بینید فلاسفه ذهن را تسخیر می کنند، ولی نمی توانند افراد را به تبعیت وادارند.
اگر قرار بود مردم اروپا با استدلالات عقلی مسیحی می شدند، باید با استدلالات هیوم هم از دین خارج می شدند،در حالی که هنوز مردم مسیحی اند. چون در خاطره ی مردم مسیح آدم صادقی است، ولی در خاطره ی مردم هیوم آدم صادقی نبوده است.

معنای زندگی | صفحه 105

کانال مصطفی ملکیان


صداقت و جدیّت

منتشرشده در آموزش نوین

گروه گزارش/

نشست خبری اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و پرسش های صدای معلم

نشست خبری مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان امروز شنبه با خبرنگاران برگزار گردید .

علی رغم دعوت پیشین از  « صدای معلم » ، امروز از این رسانه برای حضور در نشست دعوتی به عمل نیامد .

پرتال اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گزارش خبری خود می نویسد : ( این جا )

" در این نشست محمد اعتدادی مدیرکل، معاونین و رؤسای ادارات داخلی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان پاسخ گوی اصحاب رسانه بودند. "

این ادعا در حالی بیان می شود که تاکنون اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در مورد گزارش های متعدد این رسانه پاسخ گو نبوده است .

محمد اعتدادی در ابتدای این نشست از همراهی همیشگی اصحاب رسانه با آموزش پرورش تشکر و قدردانی می داند . اگر قرار باشد این گونه مسئولان به محض طرح پرسش هایی از این قبیل از خود رفع مسئولیت کرده و همه چیز را به جای دیگری احاله دهند ؛ پس جایگاه مدیر کلی و... به چه دردی می خورند ؟

پرسش « صدای معلم » از مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان آن است که بگوید شرط همراهی همیشگی با ایشان چیست ؟

آیا اگر رسانه ای با مشی مستقل و مدنی از مسئولان آموزش و پرورش توضیح خواسته و خواهان شفاف سازی شود ؛ از این همراهی کنار گذاشته خواهد شد ؟

آیا انتظار این مسئولان آن است که رسانه ها " بازوی خبری – تبلیغاتی " آنان بوده و نقش روابط عمومی را ایفا کنند ؟

لازم است تا این اداره کل در اسرع وقت نسبت به عدم دعوت از رسانه صدای معلم پاسخ گو باشد .

نشست خبری اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و پرسش های صدای معلم

و اما چند پرسش ؛

« اعتدادی » از امضاء تفاهم نامه با اداره پست استان اصفهان خبر داد و گفت: برای اینکه خانواده ها بتوانند فرزندان خود را در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت خود ثبت نام کنند با اداره پست استان تفاهم نامه ای منعقد شد تا آدرس محل سکونت خانواده ها توسط کد پستیِ ثبت شده و مدرسه مورد نظر توسط کارکنان اداره پست کنترل شود و پس از تایید، دانش آموز می تواند در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت خود ثبت نام شود.

ممکن است دانش آموزی نخواهد در مدرسه نزدیک به محل سکونت خود ثبت نام کند که در سامانه از خانواده پرسیده می شود و در صورت عدم ثبت نام در مدرسه نزدیک محل سکونت خود می بایست مدرسه دیگری را انتخاب نماید که تذکرات لازم در خصوص احتمال عدم ثبت نام به دلیل پر شدن ظرفیت به کاربر داده خواهد شد.

نشست خبری اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و پرسش های صدای معلم

اعتدادی ضمن درخواست از خانواده ها برای ثبت نام فرزندان شان در مدرسه نزدیک محل سکونت خود، تصریح کرد: به دلیل شرایط ویژه استان توصیه می کنیم دانش آموزان کمتر از سرویس ایاب و ذهاب استفاده کنند تا با کم شدن رفت و آمد سرویس از تراکم دانش آموزان درون آن هم کاسته شود.

« صدای معلم » در آخرین گزارش خود خطاب به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

" از حدود یک ماه پیش هم معاونین و مسئولان این وزارتخانه نشست های مختلف و متعددی را با موضوع " ثبت نام  در مدارس " آغاز کرده اند بدون آن برنامه ی کلی و راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش در مورد " بازگشایی واقعی مدارس " شفاف و تعریف شده " باشد .

اگر قرار باشد مدارس همچنان در تعطیلی به سر برند  و یا " تقویم آموزشی " به حاشیه برود ؛ دیگر چه فرقی می کند چه کسی در کجا و با چه شرایطی در مدرسه ثبت نام کند ؟ "

آیا آقای اعتدادی و همکاران ایشان تاکنون نگاهی آسیب شناسانه به کیفیت آموزش در شبکه شاد انداخته و یا کار پژوهشی – میدانی در مورد آن انجام داده اند ؟

نشست خبری اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و پرسش های صدای معلم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به سوالات خبرنگاران ضمن تشکر از سوالات کلیدی آنها، در خصوص ادامه وضعیت آموزش مدارس می گوید :

هرگونه تصمیم گیری در خصوص بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس در گرو تصمیم گیری ستاد ملی مدیریت کرونا خواهد بود و در حیطه اختیارات ما نیست ...

هنوز وزارت آموزش و پرورش به سلسله گزارش های صدای معلم در مورد مستندات قانونی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش در مورد آموزش های مجازی جاری در شبکه شاد و مهم تر از آن برگزاری آزمون ها به شیوه " غیرحضوری " پاسخی نداده است ؟

اما پرسش این است ؛ اگر قرار باشد این گونه مسئولان به محض طرح پرسش هایی از این قبیل از خود رفع مسئولیت کرده و همه چیز را به جای دیگری احاله دهند ؛ پس جایگاه مدیر کلی و... به چه دردی می خورند ؟

آیا مواضعی که این مدیران بیان می کنند وفق قانون شوراهای آموزش و پرورش و حتی " آیین نامه اجرایی مدارس " است ؟

نشست خبری اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و پرسش های صدای معلم

مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان در این نشست از رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس به هنگام حضور دانش آموزان می گوید و این در حالی است که در همین نشست از " فاصله فیزیکی مناسب " میان مدعوین به عنوان مهم ترین اصل در برابر همه گیری کرونا خبری نیست .

آیا صرف زدن ماسک که بیشتر جنبه نمایشی دارد به پروتکل های بهداشتی توجه شده است ؟

در این نشست خبری از پرسش های خبرنگاران و پاسخ های مسئولان نیست اما اگر حضور داشتیم این پرسش را مطرح می کردیم که آیا به دانش آموزان ، معلمان و حتی اولیای آنان ، آموزش های لازم همانند سایر کشورها در این زمینه داده شده است ؟

و این اداره کل چه میزان بودجه و اعتبار برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی و نیز نظارت بر انجام دقیق آن ها در نظر گرفته است ؟

پایان گزارش/


نشست خبری اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان و پرسش های صدای معلم

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

نگاهی بر برنامه عصر جدید در صدا و سیما و وظیفه آموزش و پرورشاین یادداشت به بهانه پخش برنامه پر مخاطب عصر جدید نگارش می یابد.جایی که احسان علیخانی مجری در قامت یک سلبریتی پر طرفدار ظاهر می شود.او که قبلا در برنامه ای با محتوای کاملا معنا گرا سر زبانها افتاد، در یک تغییر عمیق به سمت ساخت یک برنامه با محتوای کاملا مادی سوق پیدا کرد. این تغییر رویه عمیق صد البته در پیروی از شرایط موجود و در پاسخ به نیاز روز افزون جامعه مبنی بر دیده شدن استعدادها به ویژه پتانسیل های نسل جوان اتفاق افتاده است.

موضوع  این یادداشت نه احسان علیخانی و نه شیفت پارادایمی او بلکه نگاهی دیگر به منظر استعدادها در کشور ما به ویژه در جوانان است و اینکه آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای متولی شناخت و ساخت استعدادها چه توفیقی در دستیابی به این مهم داشته است.

به عنوان بیننده این برنامه و یک کنشگر عرصه تعلیم و تربیت، سوالی عمیق برایم ایجاد شد که پاسخ به این سوال می تواند جایگاه آموزش و پرورش در پرورش استعدادها را به بوته نقد بکشد.

خروجی استعدادهایی که از روی استیج عصر جدید به منظر مخاطب می رسد ،مجموعه تقریبا دسته بندی شده از استعدادهایی در حوزه های ورزشی ،آکروبات و قوای جسمانی، هنر، موسیقی ، استند آپ کمدین و شعبده بازی است.

نکته جالب این است که به جرات می توان عنوان کرد که هیچ کدام از استعدادهایی که هنر خود را به منصه ظهور می رسانند انگار ریشه ای برای هنر خود در تعلیمات آموزش و پرورش نمی یابند. تا جایی که گاه بعضی از آنها به روشنی عنوان می کنند که در واقع علت موفقیت آنها در فرار از آموزش و پرورش رسمی است.

محمد از شیراز نمونه ای از این اعترافات بود. او به روشنی و سادگی بیان کرد که مدرسه را دوست نداشت و به جای آنکه به مدرسه برود، پرورش استعدادش را در جای دیگر جست و جو کرد.او اتفاقا تا مرحله پایانی پیش رفت و رتبه دوم مسابقه عصر جدید را کسب کرد. ولع و شور و اشتیاق داوران و مخاطبان هنرنمایی محمد و تایید انتخاب او مبنی بر به مدرسه نرفتن، به روشنی این نکته را القا می کند که راه پرورش استعدادها از مدرسه جداست.

آنجا که کسی با آواز خود ، دیگری با بالا و پایین جستن خود، آن یکی با نقاشی خود،فردی دیگر با شمشیر خود، گروهی با شعبده خود سعی در اثبات استعداد خود به مخاطب هستند ؛ تنها چیزی که به شدت خود نمایی می کند ، بی تاثیری تعلیمات آموزش و پرورش در رسیدن به استعداهاست.

نگاهی بر برنامه عصر جدید در صدا و سیما و وظیفه آموزش و پرورش

به واقع سهم آموزش و پرورش در کشف ، جهت دهی و تربیت این استعداها تقریبا هیچ است. انگار که راه شکوفایی استعدادها را از مسیری به غیر از آموزش و پرورش باید جست و جو کرد.وقتی موسیقی ، تربیت بدنی ، هنر ، شادابی و جست و خیز در نهاد تعلیم و تربیت رنگ می بازد و به جای آن استعداهای دانش آموزی پشت نیمکت های مدارس تیزهوشان هدر می رود، آن گاه دیگر کسی به رتبه اول کنکور و المپیاد علمی هم به عنوان استعداد نگاه نمی کند.

شما به جای اینکه کتاب بخوانید با تمرین با شمشیر هندوانه را با چشم بسته قاچ می کنید و با ریش خود آدم بلند می کنید. و البته خروج هزاران استعداد در پرتو این سیستم آموزشی از کشور چیز غریبی  نخواهد بود.

مدارس اکنون با رویه حافظه محوری و تمرکز بر آموزش منابع و کتابهایی که چندان نسبتی با زندگی واقعی او برقرار نمی کنند، پتانسیل استعداد پروری نخواهند داشت.

آموزش و پرورش امروزه چه در شناخت استعدادها و چه در جهت دهی استعدادهای دانش آموزان چندان توفیقی نتوانسته است حاصل کند ؛ بر این اساس نمی توان توقع داشت که بر روی استیج برنامه پرمخاطب عصر جدید خروجی های آموزش و پرورش را مشاهده کرد.

وقتی مخاطبان برای محمد که از مدرسه فرار کرده است تمام قد بلند می شوند و به افتخار او دست می زنند متولیان آموزش و پرورش باید در این اندیشه باشند که با استعداد ها و توانمندی های دانش‌آموزان این مرز و بوم چه کرده‌اند؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی بر برنامه عصر جدید در صدا و سیما و وظیفه آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به تعلیم و تربیت در پساکروناشاید هیچ گاه مردم دنیای امروز جزء در کتاب های داستان, فکر نمی کردند در دنیای امروز بخواهند به اجبار دولت ها در قرنطینه زندگی کنند. دولت ها به واسطه ویروس کرونا با به تعلیق در آوردن زندگی عادی و روزمره  مردم اقدام به تغییرات بنیادین درحوزه های مختلف  زدند . این موقعیت کرونایی  و رفتار دولتها باعث شده تا متفکرین از زوایای مختلف به تحلیل این امر بپردازند. متفکران با توجه به تخصص و رشته علمی خود , زوایای آشکار و پنهان و ناپیدای پسا کرونا را مورد تحلیل قرار داده اند. در اینجا می خواهیم با توجه به موقعیت کرونایی به آموزش و پرورش در پساکرونا با نگاه به ایران را مورد تامل قرار دهیم.

به نظر می رسد این موقعیت منجر به دو امر اساسی و بنیادین در امر تعلیم و تربیت گردیده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

1- آشنایی زدایی از نظام تعلیم و تربیت موجود

آشنایی زدایی برای اولین بار در مکتب فرمالیسم روسی ظهور یافت. به این معنی که زبان صورت متعارف رفتاری خودش را از دست می دهد.در واقع آنچه تاکنون به چشم افراد آشنا و ملموس بود به امر بیگانه تبدیل می شود.

پیش از موقعیت کرونایی تصور اغلب دانش آموزان و اولیاء از مدرسه عبارت بود از کلاس محصور ، کتاب درسی مشخص و معلم .  این موقعیت منجر به تغییر ساختاری در آموزش شده است. به سخن دیگر ، کلاس درسی که دانش آموزان در اطاق محصور باید روی میز می نشستند تا معلم به امر تدریس و آموزش بپردازد به واسطه موقعیت کرونایی و با استفاده از ابزارهای فناوری امکان های امر آموزش را تبلور بخشیده است. فناوری های نوین در حوزه تعلیم و تربیت منجر به ظهور نوع جدیدی از شکل دهی ذهنیت می شود.

موقعیت کرونایی موجب پروبلماتیزه شدن امر آموزش شده و آن نگاه آموزش رسمی را به چالش کشانده است ، این موقعیت امور دم دستی را تبدیل به سوال جهت استفاده از امکانات ابزارهای فناوری در نظام یاددهی و یادگیری کرده است . هرچند نظام تعلیم و تربیت در دنیا آماده این نوع جدید آموزش نبود اما با توجه به چالش هایی پیش رو  به واسطه موقعیت کرونایی امور آشنا و ملموس آموزش به امر بیگانه تبدیل شد , اما این امر یعنی به تعلیق در آمدن آموزش و قرنطینه شدن  ، فضایی را گشود تا از امکانات به اندیشه درنیامده در حوزه آموزش استفاده شود.

به نظر می رسد آموزش و پرورش در دوران پسا کرونا به واسطه این موقعیت با چالش ها و مسائل روبه رو خواهد شد به این دلیل که امر آشنا  یعنی امور عادی و روال مند آموزش به امر بیگانه تبدیل شده و اشکال و فنون دیگری از آموزش رشد و نمو یافته است.

 در واقع ، این وضعیت تا زمان موقعیت کرونایی  مورد پرسش و سوال قرار نگرفته بود. با توجه به موقعیت کرونایی تامل در حوزه آموزش و نحوه تدریس برای دانش آموزان مورد استیضاح قرار می گیرد.

از سوی دیگر ، آموزش از طریق فناوری ها منجر به اشکال متفاوت فنون تدریس گردیده که دانش آموزان با دیدن آن ممکن است این اشکال آشنا و رسمی را به چالش بکشانند.

نگاهی به تعلیم و تربیت در پساکرونا

2- بازاندیشی در تعلیم و تربیت رسمی

از نگاه آنتونی گیدنز در دنیای امروز هیچ کنش انسانی بدون بازاندیشی نمی باشد.کنش بازاندیشانه باعث می شود کنش به شیوه ای کاملا متفاوت و برخلاف رویه های گذشته صورت پذیرد.در واقع ، کنشگران پیوسته با توجه به موقعیت ها در خصوص زندگی و آینده و... دست به کنش بازاندیشانه می زنند.

موقعیت کرونایی باعث شده تا فرایندهای یاددهی و یادگیری به واسطه فناوری های جدید مورد بازاندیشی قرارگیرد.این موقعیت ، با توجه به تعطیلی نظام آموزش منجر به بازاندیشی در نظام تعلیم و تربیت شده است.  در نتیجه ، موقعیت کرونایی فضای تدریس سنتی را با چالش روبه رو کرده است  .

دانش آموزان با اشکال و فضاهای متفاوت آموزش و فنون یادگیری  روبه رو می شوند و با توجه به ویژگی این فناوری ها , فرایندهای آموزش تعاملی مجازی ( یعنی یادگیری دانش آموز از طریق معلم ، از طریق دانش آموز- از طریق فنون تدریس گوناگون و متن های مختلف)  در مقابل تدریس یکنواخت معلم ، نقش محوری می یابد.

از نظر ساختاری بازاندیشی باعث می شود تا نظام های تعلیم و تربیت دنیا که دچار فقدان منابع گوناگون هستند و با مشکلات عدیده ایی روبه رویند می توانند با سرمایه گذاری در بخش فناوری های نوین ارتباطی اشکال جدیدی از فنون آموزش را رواج دهند.دانش آموزان با توجه به فناوری های نوین می توانند به واسطه ظرفیت و امکانات آن  نه تنها به توسعه مهارت های نوشتن و یادگیری شان  بپردازند بلکه می توانند از دیدگاه ها و نقد و نظر همکلاسی هایشان  و معلمان و دیگران در خود تحقق بخشی خود استفاده کنند. در نتیجه، در عصر حاضر استفاده از فناوری های  نوین در آموزش و یادگیری موجب تغییر پارادایم آموزشی خواهد شد که مولود آن انسان و جامعه دیگری خواهد بود.  

 فناوری های نوین در حوزه تعلیم و تربیت منجر به ظهور نوع جدیدی از شکل دهی ذهنیت می شود.

نگاهی به تعلیم و تربیت در پساکرونا

مارک پاستر نویسنده شهیر بر این نظر است در عصر اول رسانه ها ، فرد به مثابه یک ذهنیت تثبیت می شد ذهنیتی که برتر از عینیات است و دارای هویتی پایدار و معین است ؛ این ویژگی فرهنگی با نقش ذهنیت در بنیادهای مدرسه به معنای مرسوم همخوانی دارد در حالی که در عصر دوم رسانه ها یعنی فناوری های نوین ارتباطی که روش های ارتباط مجازی است ذهنیات ناپایدار ، چند لایه و پراکنده است. مارک پاستر بر این دیدگاه است هویت سازی بدون آگاهی افراد از این امر شکل می گیرد.

 به سخن دیگر ، به جای اینکه دانش آموز به اجبار در کلاس درس محصور شود این فناوری ها می توانند به خلق کلاس های مجازی منجر شوند و معلم دیگر ، فقط سخنگو نیست بلکه با نگاه خوش بینانه  ، او تسهیل گر امور آموزش و یادگیری است.

در نتیجه ، موقعیت کرونایی در حوزه آموزش به واسطه فناوری های نوین سه پیامد دارد:

1- خلق و آفرینش نوع دیگری از اشکال  فضای کلاس برای آموزش

2 - آشنایی با فنون متفاوت یادگیری برای محصلان 

3- خلق ذهنیت های جدید

در خصوص مورد سوم می توان گفت ، برخلاف آموزش و پرورش سنتی که دانش آموز فقط حفظ می کند و می آموزد و هویتی پایدار و معین دارد ؛ فناوری های نوین  منجر به یادگیری از طریق ارتباطات مجازی  بین دانش آموز با دانش آموز – دانش آموز با معلم - دانش آموز با متن های گوناگون می شود . دانش آموز نه تنها چگونه آموختن را یاد می گیرد بلکه به هویت و ذهنیت ناپایدار ، چند لایه و پراکنده دست خواهد یافت.

با توجه به مطالب بالا می توان گفت ؛ فناوری های نوین موجب خودآیینی آموزش می شود . برای مثال دانش آموز به واسطه فناوری های نوین برای فعالیت های خود دیگر وابسته به معلم ،کتاب درسی و کلاس درس نیست و این دسترسی داشتن به مراکز متعدد یادگیری می تواند منجر به مرکز زدایی از مدرسه گردد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی به تعلیم و تربیت در پساکرونا

منتشرشده در یادداشت

آموزش و پرورش و کرونا و نقد آموزش مجازی و آزمون آنلاین

امسال کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داد .

المپیک به تعویق افتاد . لیگ های ورزشی تعلیق شدند .دانشگاه ها و مدارس تعطیل شدند. مراسم  مذهبی و جشن ها تعلیق شدند . بسیاری از کسب کارها از رونق افتاده و صنعت توریسم بی رونق شده است و.....
ظاهرا به نظر نمی رسد این ویروس منحوس به این زودی دست از سر جهانیان بردارد و دورنمای آن نشان می دهد حداقل یکسال دیگر روند گسترش و تلفات آن با نواساناتی ادامه یابد.
در ایران از ابتدای اسفند که گسترش کرونا جدی شد و‌تلفات آن رو به افزایش گذاشت مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند. ابتدا قرار بود این تعطیلی موقتی باشد و بعد از یکی دو‌ هفته دوباره کلاس ها دایر شود ولی سیر گسترش و‌ تلفات کرونا نشان داد که مسئله جدی تر از آنچه مردم و‌ مسئولین تصور می کردند است ؛ بنابراین تعطیلی آموزش ادامه پیدا کرد و برخی مدارس و دانشگاهها برای ادامه جریان آموزش ، به آموزش مجازی روی آوردند .

در اوایل ناهماهنگی بسیار بود . هر مدرسه ای یک شبکه اجتماعی را برای ارتباط بین معلمان و دانش آموزان انتخاب کرده بود. تبادل داده بین این شبکه ها برای معلمان تا حدودی دردسرساز بود .از اواسط فروردین بحث شبکه سراسری شاد مطرح شد و تقریبا از هفته اول اردیبهشت قرار بر این شد که همه مدارس دانش آموزان و معلمانشان را در این شبکه عضو کنند .کادر اجرایی مدارس با زحمت بسیار توانستند اکثر دانش آموزان و معلمان را عضو این شبکه کنند .اما آموزش مجازی مشکلاتی نیز داشته است. برخی دانش آموزان توان مالی خرید گوشی هوشمند یا تبلت را ندارند .دسترسی به اینترنت پرسرعت  در بعضی جاها وجود ندارد. شبکه شاد در  گوشی های آیفون فعال نمی شود.
دانش آموزان کم انگیزه و بی انگیزه در کلاس های مجازی یا حضور ندارند و یا صرفا تماشاچی هستند.برخی معلمان کم انگیزه نیز در این کلاس ها فعالیت چندانی نمی کنند .
از اواخر اردیبهشت قرار شد مدارس باز شوند . دانش آموزانی که از فضای مجازی بهره لازم را نبرده اند و یا اشکالاتی دارند در مدرسه حضور یابند و از معلمان مربوطه سوالات خود را بپرسند که این امر هم به صورت محدود انجام شد.
هنرستانی ها هم قرار شده است در تیرماه پودمان های عملی خود را با حضور در هنرستان کامل کنند . آیا هنرجویان حضور پیدا می کنند ؟ آیا این حضور خلاف پروتکل های بهداشتی نیست؟ آیا هنرآموزان این امر را جدی خواهند گرفت؟ آیا این امر فرمالیته خواهد بود؟
 بالاخره از اواسط خرداد بحث ارزشیابی پایانی آموزش مطرح شد . سال های دوازدهم و نهم به صورت حضوری و بقیه پایه ها مجازی امتحان می دهند.

آیا ارزشیابی مجازی از اعتبار لازم برخوردار است؟

آموزش و پرورش و کرونا و نقد آموزش مجازی و آزمون آنلاین

برخی مدارس معلمان را مجبور کردند که باصرف وقت بسیار آزمون های  آنلاین طراحی و برگزار کنند ، این در حالی بود که دانش آموزان باروش های مختلف امکان تقلب داشته اند .برخی روش های تقلب در زیر می آید :

  * استفاده از کتاب و جزوه حین امتحان 

* جمع شدن پیش هم و مشورت کردن 

* کمک از یکی از اعضای خانواده که به درس مربوطه تسلط داشته است

* دعوت از معلمان خصوصی در حین امتحان و دیگر روش ها

و...
با وجود امکان تقلب با روش های متنوع دیگر ارزشیابی اعتباری ندارد و بی معنا می شود . هرچند ممکن است برخی دانش آموزان بدون تقلب آزمون دهند ولی بسیاری دیگر تقلب می کنند .نمرات این آزمون ها از نمره واقعی دانش آموز فاصله دارد .عدالت در این نوع ارزشیابی وجود ندارد.
به هرحال آموزش مجازی با همه نواقص و ایراداتش در سال جاری  رو به پایان است اما سال تحصیلی  آینده  چه باید کرد؟
به احتمال بسیار زیاد در پاییز نیز کرونا همچنان وجود دارد و با سرد شدن هوا آنفولانزا نیز اضافه می شود.

به نظر می رسد مدارس باز هم تعطیل خواهند بود .آیا مدارس بهتر است کاملا تعطیل باشند و آموزش فقط مجازی باشد؟
به نظر می رسد در کنار آموزش مجازی دانش آموزان هر هفته به صورت اختیاری و محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه حضور یابند و رفع اشکال صورت گیرد. ارزشیابی نیم سال و پایانی نیز می بایست حضوری باشد تا از اعتبار لازم برخوردار گردد .اگر جدیت در امر ارزشیابی وجود نداشته باشد سال آینده دانش آموزان آموزش مجازی را جدی نخواهند گرفت و پیش خود می گویند آخرش خودشان نمره ما را خواهند داد !
طول مدت ارزشیابی می تواند یک ماه باشد تا شاهد حضور متراکم  دانش آموزان در مدرسه نباشیم .
امیداوارم برنامه ریزی مسئولین محترم آموزش و‌ پرورش برای سال آینده به گونه ای باشد که نواقص و محدودیت هایی که امسال در آموزش و ارزشیابی وجود داشت تکرار نشود.
با آرزوی سلامتی برای همگان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آموزش و پرورش و کرونا و نقد آموزش مجازی و آزمون آنلاین

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

" کیفیت آموزش " را در شبکه شاد و برنامه های تلویزیون چگونه ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور