صدای معلم

گروه گزارش/

غایب بزرگ در نشست شوراهای آموزش و پرورش و پرسش صدای معلم از معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی

مجلس شورای اسلامی در 26 دی ماه سال 1372 یکی از ارزشمندترین و البته کاربردی ترین قوانین در خصوص آموزش و پرورش با عنوان ( قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ) را به تصویب رساند .

با این حال تاکنون گزارشی مستند و شفاف از وضعیت اجرای این قانون در استان ها و شهرستان ها به افکار عمومی ارائه نشده است .

اخباری که به صورت جسته و گریخته از تشکیل این شوراها در پرتال ادارات آموزش و پرورش منتشر می شوند اکثرا تکراری و بی اثر بوده و نشان نمی دهند که چقدر از مفاد این قانون مورد پی گیری , و مطالبه گری اعضای آن قرار گرفته است .

به عنوان مثال ، در گزارشی که صدای معلم به تازگی در مورد شهرستان سرعین منتشر کرده است ( این جا ) ؛ شورای آموزش و پرورش این شهر حتی اختیار و یا توانایی کشیدن یک دیوار در خانه معلم سرعین را در خود احساس نکرده و منتظر دستور اداره کل آموزش و پرورش اردبیل بوده است و این در حالی است هدف از تصویب و ابلاغ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار ، تمرکز زدایی و مشارکت محلی برای ارتقای فعالیت های این نهاد مهم بوده است . چرا شما از این قانون حمایت نمی کنید و اجازه می دهید تا دیگران که تخصصی در آموزش ندارند در آموزش و پرورش دخالت کنند ؟

استانداران و فرمانداران نیز که مطابق قانون مسئولیت شوراهای آموزش و پرورش در سراسر کشور را بر عهده دارند بعضا شناختی از ماهیت آموزش و پیچیدگی های آن نداشته و رویکرد آنان بیشتر دخالت در عزل و نصب های مدیران آموزش و پرورش بوده است نظیر آن چه که اخیرا در اداره کل آموزش و پرورش خوزستان مشاهده گردید . ( این جا )

با وجود آن که این قانون منابع مهم و قابل اتکایی را در زمینه اقتصاد آموزش و پرورش و تامین مسائل مالی آن احصا و مشخص کرده است اما در حال حاضر و اکثرا به فروش املاک آموزش و پرورش و کمک گرفتن از خیرین محدود شده است نظیر آن چه که به تازگی استاندار فارس بیان کرده است . ( این جا )

یکی از مسائل مهم و فراگیر آن است که رسانه ها و خبرنگاران به نشست شوراهای آموزش و پرورش دعوت نمی شوند و در آن حضور ندارند .

در نشست خبری « مجتبی زینی وند » معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی که با موضوع " هفته شوراهای آموزش و پرورش " در سالن شهید حجی ساختمان علاقه مندان وزارت آموزش و پرورش  در  23 دی ماه 1396 برگزار گردید ؛ « صدای معلم » خطاب به این مقام مسئول پرسش هایی را مطرح کرد . ( این جا )

غایب بزرگ در نشست شوراهای آموزش و پرورش و پرسش صدای معلم از معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی

" آقای زینی وند

از تاریخ تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش توسط مجلس شورای اسلامی بیش از 24 سال می گذرد .

با این حال و گذشت مدت زمانی قابل توجه این قانون موجودی ناشناخته در ادبیات مدیران و حتی نمایندگانی است که این قانون را تصویب کرده اند .

هر ساله به صورت نمادین به این مقوله پرداخته می شود اما خبری از اجرای این قانون نیست .

به نظر می رسد با گذشت بیش از دو دهه از تصویب و ابلاغ این قانون متاسفانه آن گونه که تصور می شد این قانون نتوانسته است به اهداف خویش دست پیدا کرده و یا به وظایف قانونی خویش در حد مطلوب عمل نماید .

شما در سخنان خود به بحث اعتبارات و بودجه اشاره موکد داشتید اما به عنوان نمونه بحث «  تغییر تقویم آموزشی » مدت هاست که وقت همه را گرفته است در حالی که بند 2 از وظایف شورای آموزش و پرورش استان ها ؛ تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه دلالت دارد .

چرا وزارت آموزش و پرورش اهتمام جدی و موثر برای اجرای این قانون را ندارد ؟

چرا موضوع تمرکززدایی و تفویض اختیار از مرحله " شعار " فراتر نرفته است  و درگیر نگرش ها و تفسیرهای سیاسی است ؟

آیا جنابعالی و یا مدیر محترم شوراهای وزارت آموزش و پرورش در این مورد یک اظهار نظر جدی داشته اید ؟

چرا شما از این قانون حمایت نمی کنید و اجازه می دهید تا دیگران که تخصصی در آموزش ندارند در آموزش و پرورش دخالت کنند ؟

به نظر می رسد از ظرفیت های این قانون فقط دخالت استانداران و فرمانداران در عزل  و نصب های مدیران آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می گیرد .

بندهای 1 و 2 و 3 و 4 از ماده 13 این قانون اجرا نمی شوند در حالی که می توانند کمک شایانی به بهبود اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان نمایند .

شما به عنوان یک مقام مسئول بفرمایید چند درصد این قانون اجرا شده است و برنامه های شما برای اجرای کامل این قانون و در یک کلام " مردمی کردن آموزش و پرورش " چیست ؟ "

در پایان ؛ صدای معلم به آقای زینی وند گفت :

" پیشنهاد ما این است از آن جایی که شوراهای آموزش و پرورش استان ها خود را موظف به پاسخ گویی به رسانه ها و افکار عمومی نمی دانند شما بخشنامه و آیین نامه اجرایی از وزارت آموزش و پرورش به همه استان ها ابلاغ کنید که این شوراها موظف باشند از رسانه ها و خبرنگاران در جلسات دعوت کنند .

 پاسخ » معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی به این رسانه چنین بود :

" چشم . انجام می دهیم . "

اکنون و پس از گذشت 2 سال از این مقام مسئول می پرسیم :

آیا به گفته و وعده خود عمل کرده اید ؟ "

پایان گزارش/


غایب بزرگ در نشست شوراهای آموزش و پرورش و پرسش صدای معلم از معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گزارشی از نمایشگاه کتاب تبریز و وضعیت سالن ها جمعه سوم آبانماه ۹۸ بعداز ظهر به همراه خانواده تصمیم گرفتیم طبق روال هر ساله ، به نمایشگاه کتاب تبریز سری بزنیم.
به دعوت دوستی ابتدا به سالن مطبوعات و خبرگزاری ها رفتیم .
سالن "شهریار" مخصوص مطبوعات و رسانه ها بود و خبری از مردم عادی در آن نبود. و طبیعتا محل آمد وشد مسئولین و سیاسیون تا ثابت کنند روابط خوبی با رسانه به عنوان یکی از ارکان دموکراسی و نقد های اهالی آن دارند. البته با توجه به اهمیت بخش رسانه ها و مطبوعات و خبرگزاری ها، برپایی نمایشگاه انحصاری درطول سال و امکان تبادل اطلاعات و گزارش عملکرد مسئولین از موارد ضروری اجتناب ناپذیراست و همت ویژه ای می طلبد.
امسال به دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ،سال مهم و حساسی (برای فعالان سیاسی و کاندیداها) است.از این رو این سالن مکان بسیار مناسبی برای دیده شدن و تهیه آلبوم عکس در غرفه های خبرگزاری های مختلف برای برخی  کاندیداهای بالقوه و بالفعل مجلس شورای اسلامی بود.

در واقع می توانستیم دو دنیای متفاوت را در نمایشگاه مشاهده کنیم که هرکدام جدا ازهم فعالیت داشتند.نمایشگاه کتاب و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها.

مسئولان و کاندیداهایی که به خود زحمت رفتن به میان مردم عادی و نشستن پای درددل آنها و شنیدن مشکلات ناشران دراین اوضاع ناخوش اقتصادی و گرانی کاغذ و وضعیت چاپ و نشر و کم شدن سهم کتاب از سبد خانوارها را ندادند و ظاهرا صرفا از نمایشگاه سالن شهریار را انتخاب کرده بودند.البته به زعم بنده ،بسیاری از مردم عادی ،مسئولین شهر خود را نمی شناسند و بعید نبود همین دو نکته، علت رویگردانی این قشر از بازدید سایر سالن ها (به جز سالن شهریار) بوده باشد.دراین میان خبردلگرم کننده ای که مشاهده کردم، دیدن ویدیوی بازدید  امام جمعه محترم و محبوب شهر و نیز نایب رییس مجلس  آقای دکتر پزشکیان، از سایر سالن ها و گفت و گو با مردم و ناشران در صفحه اینستاگرامی ایشان  بود.
و البته براین باورم که اگر نمایشگاه کتاب تبریز با همایش استانداران سراسر کشور در مشهد مقارن نبود، شخص استاندار نیز که به عنوان رییس سابق دانشگاه تبریز، چهره دانشگاهی  و  شخصیت علمی محسوب می شود ، حتما از سایر سالنها به جز سالن مطبوعات ،دیداری می داشت.

سالن "آذربایجان" نیز مثل سالن "شهریار" خلوت بود. عرضه کتابهایی به زبان های اصلی ، مانع حضور عامه مردم در این سالن بود و قشر اندکی مشغول تورق کتابهای این سالن بودند که با تخفیف های مناسبی عرضه می شد و البته فروشندگان از ترجمه های آنها اطلاعات چندانی نداشتند.

سالن "پروین اعتصامی" از تنوع بیشتری برخوردار بود .گرچه درهمان نگاه اول، کم بودن تعداد کتابها به ویژه در حوزه تخصصی علوم انسانی و ناشران معروف در این حوزه و خلوت بودن این سالن نسبت به سالهای قبل و افت کیفیت کتابهای عرضه شده و پررنگ بودن کتاب های عامه پسند در موضوعات تاریخی و رمان و آموزش آشپزی و بچه داری نسبت به کتابهای تخصصی ، به چشم می آمد.
و اما شلوغ ترین سالن ، سالن "امیرکبیر" بود که به عرضه کتاب های کمک آموزشی اختصاص داشت و بیشترین بازدید کننده را از تبریز و شهرستان های اطراف داشت.
ازدحام جمعیت از همان در ورودی ، سرنوشت ناخوش کاربرد کتاب و نمایشگاه و سود سرشار ناشران کتابهای کنکوری و دست های پیدا و پنهان دراین امر را عیان می ساخت.

و اما قسمت شلوغ و پر طرفدار دیگری نیز در نمایشگاه به چشم می خورد و آن قسمت فروش مواد غذایی بود که پررونق تر از کتاب فروشی ها و انتشارات، سرگرم عرضه خدمات بودند و بعید نبود ناشرانی را از سال بعد به صرافت تغییر شغل و کاسبی نینداخته باشند!

نمایشگاه کتاب تبریز در مقایسه با نمایشگاه  کتاب تهران، چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت ، رتبه بالاتری کسب نمی کند اما برپایی آن برای اعتلای فرهنگی خانواده ها در سراسر استان به ویژه برای برخی از  ساکنان شهرستانی که امکان بازدید از نمایشگاه کتاب پایتخت را ندارند و می توانند برخی از کتب مورد نظر خود را از انتشاراتی های مطرح کشوری، با تخفیف های مناسب ،سالیانه از این مکان تهیه کنند، اتفاق مبارک و ضرورتی ویژه است.

گزارشی از نمایشگاه کتاب تبریز و وضعیت سالن ها

( صدای معلم : این عکس آرشیوی است و متعلق به گزارش صدای معلم در مورد نمایشگاه کتاب اصفهان است که توسط نرگس کارگری در سال قبل تهیه شد . ( این جا ) مشابهت محتوای گزارش ها  و رفتار مردم قابل تامل است ! )


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارشی از نمایشگاه کتاب تبریز و وضعیت سالن ها

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

در پی درج گزارش صدای معلم در مورد  وضعیت " خانه ی معلم ماسوله " روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان به صدای معلم پاسخ داد .

ضمن سپاس از پاسخ گویی ؛ عین جوابیه به شرح زیر است .

پنج شنبه, 09 آبان 1398 16:18

نکته ای برای تأمل همه ما ! ( 3 )

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
پنج شنبه, 09 آبان 1398 16:11

نکته ای برای تأمل همه ما ! ( 2 )

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
پنج شنبه, 09 آبان 1398 15:54

لایحه به اصطلاح رتبه بازی !

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
پنج شنبه, 09 آبان 1398 15:54

نکته ای برای تأمل همه ما !

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه استان ها و شهرستان ها/

دیدار و دلجویی مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با طاهری معلمی که در مراسم تکریم مورد ضرب و شتم قرار گرفت

در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان ،« طاهری » معلم منتقد مورد ضرب و شتم افرادی ناشناس قرار گرفت . ( این جا )

این معلم منتقد خطاب به مدیر کل پیشین گفته بود :

" امروز آقای مودت مدیر کل سازمان شد . آقای تقی زاده مدیر کل سابق خیلی صحبت کرد که من یک تنه بار سنگین آموزش و پرورش را تحمل کردم زحمت کشیدم ... ادارات و نهادها نه تنها کمک نکردند بلکه مصیبت اداره آموزش پرورش شدند و از این حرف ها... و شدیدا آقای تقی زاده تخریب دیگران و ادارات می کرد که من بلند شد گفتم آقای تقی زاده اتفاقا بیشترین ضربه به آموزش از ناحیه شما بود. شما ۵ هزار نفر را فله ای در یک سال به کار گیری کردی با مدرک دیپلم و فوق دیپلم بدون هیچ گونه آموزشی و با زد بند... شما تمام سرایدارها را برای معلمی به کارگیری کردی طوری که معاون و کارشناس مسوول کارگزینی اداره آموزش و پرورش ناحیه۳ ما سرایدار بود این ضربه به آموزش نیست؟ "

امروز پنج شنبه 9 آبان پرتال اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نوشت :

"مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در دیدار با معلم اهوازی که در جریان آیین تکریم و معارفه مورد ضرب قرار گرفته بود از وی تفقد و دلجویی کرد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان، کورش مودت ظهر امروز پنج شنبه ۹ آبان ماه ۹۸ در دیدار با این همکار فرهنگی ، ضمن تفقد و دلجویی با اشاره به اینکه جایگاه معلم جایگاهی ارزشمند است ، گفت : به واحدهای حراست و امور حقوقی دستور پیگیری این موضوع تا زمان حصول نتیجه را داده ام . 

مودت با تاکید بر لزوم پیگیری و شناسایی فرد ضارب و احقاق حق همکار فرهنگی اظهار کرد : هرگونه اقدامی که موجب هتک حرمت جایگاه معلم شود از نظر ما محکوم و شایسته برخورد جدی است .
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با عنوان اینکه ، خود را خادم فرهنگیان می دانم ، افزود: فرصت ابراز نظر و انتقاد را حق همکاران فرهنگی دانسته و برای ایجاد این فرصت تلاش خواهم کرد. "

پس از این واقعه ؛ « صدای معلم » ضمن انتقاد از این حرکت غیرفرهنگی خواهان عذرخواهی مسئولان در مورد این واقعه تاسف برانگیز شده بود .

پایان پیام/


دیدار و دلجویی مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با طاهری معلمی که در مراسم تکریم مورد ضرب و شتم قرار گرفت

گزارش تهیه شده در تاریخ شنبه اول آبان ماه ۱۳۹۸ صرفا مربوط به دو مدرسه ای که اکثریت عکس ها از آن منتشر شده است نمی باشد و اکثر مصاحبه های منتشر شده با دانش آموزان ابتدایی و متوسطه سایر مدارس نیز بوده است که به درخواست برخی دانش آموزان بی نام نوشته شده است.

از مدیریت محترم دبستان پسرانه سوم خرداد شهرستان برخوار و مدیریت محترم دبستان دخترانه علم و ادب و دانش آموزانی که با معصومیت و روی گشاده در این مصاحبه شرکت کردند کمال تشکر را دارم.

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

نظر شما در مورد مدارس سمپاد ( تیزهوشان) به کدام گزینه نزدیک تر است؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور