صدای معلم

گروه اخبار/

همکاری چین با وزارت معارف وآموزش و پرورش افغانستان در مقابله با ویروس کرونا

پرتال وزارت معارف ( آموزش و پرورش ) افغانستان نوشت : ( این جا )

« وزارت معارف، کابل: محترمه رنگینه حمیدی سرپرست و نامزد وزیر وزارت معارف با محترم وانگ یو، سفیر جمهوری خلق چین دیدار نمود.

این نشست که به روز دوشنبه تاریخ ۲۷ اسد در قصر دلکشا انجام یافت، محترم محمد شاکر کارگر رئيس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری نیز در آن حضور داشت.

آقای وانگ یو، با اشاره به طرح وزارت معارف مبنی بر آغاز مکاتب سر از اول سنبله * ، از تعهد کشورش در حمایت از برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان اطمینان داده گفت که کشور چین حدود ده ملیون ماسك را به معارف افغانستان مساعدت می‌نمايد و سلسله این کمک‌ها همچنان ادامه خواهد یافت تا متعلمين ساير ولايات افغانستان از آن مستفيد شوند.

محترمه رنگینه حمیدی سرپرست و نامزد وزیر وزارت معارف و محترم محمد شاکر کارگر رئيس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری از همکاری‌های همیشگی کشور دوست جمهوری خلق چین اظهار امتنان و قدرداني نموده گفتند که این کمک‌ها می‌تواند در امر مبارزه با ویروس کرونا برای معارف افغانستان موثر واقع شود.

پایان پیام/

* شهریور


همکاری چین با وزارت معارف وآموزش و پرورش افغانستان در مقابله با ویروس کرونا

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

پس از کش و قوس فراوان سرانجام وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس از 15 شهریور بازگشایی می شوند .

هنوز وزارت آموزش و پرورش به گزارش صدای معلم با عنوان : " اعلام بازگشایی مدارس از 15 شهریور توسط وزیر آموزش و پرورش مبنای" قانونی " ندارد ! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )

در این گزارش آمده است :

« نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که استناد کارشناسی و علمی مجلس شورای اسلامی در آن زمان برای شیفت ( تغییر ) از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به سمت تصویب آن " ماده واحده " چه بوده است ؟

چرا در این مدت طولانی اراده ای برای اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش که در این زمینه یک " قانون مترقی " است نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس دیده نشده است ؟

چرا بحث تعطیلات زمستانی و ساماندهی تعطیلات به فراموشی سپرده شد ؟

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

تا کی باید " روزمرگی " و " بی برنامگی " بر مدیریت ها حکمرانی کند ؟

از زمان شیوع کرونا و متعاقب آن "  تعطیلی مدارس " وزیر آموزش و پرورش مکرر اعلام کرده است که زمان بازگشایی مدارس از 15 شهریور خواهد بود .

پرسش این است که مبنای قانونی برای اعلام این تصمیم چیست ؟

اگر قرار باشد برای هر چیزی از " ستاد مبارزه با کرونا " نظرخواهی شود دیگر سایر مراجع دی صلاح و قانونی  چه کاره هستند ضمن آن که این رسانه از مبنای قانونی این ستاد تاکنون چندین بار پرسش کرده است و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده است .

بهتر است برای نخستین و آخرین بار تکلیف " تقویم آموزشی " در نظام آموزشی مشخص شود .

پیشنهاد این رسانه به  وزیر آموزش و پرورش آن است با توجه به هم گرایی در ستاد و نیز افکار عمومی مبنی بر احیای " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " سریعا اصلاحیه ای به این منظور به مجلس و در قالب " فوریت " ارسال گردد . »

« صدای معلم » تاکنون گزارش های مختلف و متنوعی از بازگشایی مدارس به صورت حضوری منتشر کرده است .

در آخرین مورد به نظام آموزشی افغانستان اشاره شده بود که زمان بازگشایی مدارس را ابتدای شهریور 99 اعلام کرده است . ( این جا )

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

این خبر به صورت بسیار مختصر در پرتال معارف افغانستان درج گردیده و در بخش رعایت پروتکل های بهداشتی به این موارد اشاره گردیده است :

« * دروس حضوری دوره‌های ابتداییه، متوسطه و لیسه در مراکز آموزشی خصوصی بنا به داشتن امکانات صحی و آموزشی، تمرکز بیشتر در شهرها، و تراکم کمتر شاگردان در صنف‌ها آغاز می‌یابد.

* مکاتب خصوصی مکلف اند تا تضمین خطِ رعایت توصیه‌های صحی را با وزارت معارف شریک کنند.

• وزارت معارف از چگونگی تطبیق رهنمودهای صحی در مراکز آموزشی خصوصی نظارت نموده با متخلفان برخورد قانونی می نماید.»

به تازگی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است بازگشت دانش‌آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد. ( این جا ) در میانه ماه ژوئیه در حدود ۱۶۰ کشور بیش از یک میلیارد دانش‌آموز به دلیل شیوع کرونا از رفتن به مدرسه محروم ماندند، حداقل ۴۰ میلیون از آنها کودکانی هستند که از رفتن به پیش دبستانی محروم شدند.

آنتونیو گوترش در مراسم افتتاح کمپین سازمان ملل با نام "آینده ما را نجات دهید" در این باره گفت: «ما هم‌اکنون در آستانه یک فاجعه برای یک نسل هستیم، فاجعه‌ای که می‌تواند پتانسیل انسانی را به طور وسیعی از بین ببرد، پیشرفت‌های دهها ساله را تضعیف و نابرابری‌های عمیق را تشدید کند.»

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد به محض اینکه در هر نقطه شیوع ویروس کرونا تحت کنترل درآید، باید اولویت اصلی بازگشت دانش‌آموزان به سر کلاس‌های درس باشد. در این راستا او مشاوره دادن به اولیا، مربیان و معلمان را دارای اهمیتی اساسی دانست.

پیش تر از این ها ؛ " یونسکو " ضمن حمایت صریح و شفاف از بازگشایی مدارس در بحران کرونا چارچوب پیشنهادی برای آن نیز ارائه کرده است . ( این جا )

در مورد دیگر کشور ترکیه حتی اقدام به اعلام کامل تقویم آموزشی خود کرده است . " تعهد می دهم چنانچه فرزند من دارای یکی از علائم: تب، سرفه، آبریزش بینی، مشکلات تنفسی یا اسهال باشد، یا درصورت وجود علایمی از قبیل: مشکلات یا عفونت دستگاه تنفسی در هر یک از اعضای خانواده که منجر به بستری شدن وی در بیمارستان گردد یا اینکه شخصی مبتلا به کووید-۱۹ در خانواده وجود داشته باشد، از فرستادن فرزند خود به مدرسه اجتناب نموده و وضعیت را به مراجع اطلاع دهم."

در این خبر آمده است : ( این جا )

« وزارت ملی آموزش ترکیه تقویم آموزشی سال تحصیلی 2021-2020 را منتشر کرد.

به گزارش خات نیوز بر این اساس مدارس این کشور از تاریخ 31 آگوست 2020 بازگشایی خواهند شد.

همچنین 18 ژوئن 2021، به عنوان روز آخر سال تحصیلی مذکور مشخص شده است.

طبق این تقویم، تعطیلات میان ترم اول بین 16 تا 20 نوامبر 2020 و تعطیلات بین دو ترم، از 25 ژانویه تا 5 فوریه 2021 خواهد بود.

تعطیلات میان ترم دوم نیز بین 12 تا 16 آوریل خواهد بود. »

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

همچنین برای بازگشایی مجدد مدارس ترکیه برای سال تحصیلی جدید درشرایط کرونا ؛ هیئت مشاوره علمیِ وزارت بهداشت با به روز رسانی دفترچه راهنمایی تهیه شده برای دوران اپیدمی کرونا، 9 مورد جدید را به قوانین وضع شده برای 73 بخش مختلف و نیز افرادی که به طور همزمان در یک مکان فعالیت می کنند، اضافه نموده است .

در این گزارش می خوانیم : ( این جا )

« این موارد جدید، در رابطه اقداماتی است که باید در: سالن های غذاخوری موسسات و سازمان های عمومی، فضاهای عمومی، کافی نت ها، پروازهای محموله های بین المللی، مدارس و خوابگاه ها، دوره های شبانه روزی کلاس های قرآن، راهنمای گردشگری و پارک های تفریحی و نیز تم پارک، به اجرا درآیند.

طبق راهنمای هیئت مشاوره علمی، در مکان های عمومی موسسات آموزشی از قبیل: کلاس های درسی، سالن های مطالعه، کارگاه های آموزشی و سالن های غذاخوری، فاصله اجتماعی بین افراد باید حداقل 1 متر باشد؛ از این رو، برنامه ریزی کارکنان و دانش آموزان در مدارس طوری خواهد بود که به ازای هر نفر، حداقل 4 متر مربع فضا تعلق گیرد. " برای دانش آموزانی که علایم را حین شروع مدرسه از خود بروز می دهند، باید در اسرع وقت با والدینشان تماس و دانش آموز در مکانی مجزا، نگهداری شود. دانش آموزان و پرسنلی که با بیمار تماس نزدیک داشته اند نیز باید به خانه های خود فرستاده شوند. همچنین، باید مراتب به اداره بهداشت استان/منطقه گزارش داده شود. "

آیا این قوانین در مدارس قابل اجرا خواهد بود؟

نحوه اجرای مقررات برای موسسات آموزشی، موضوعی است که کنجکاوی همگان را برانگیخته؛ در حالی که در بسیاری از استان ها و شهرها کمبود کلاس وجود دارد، هیئت مشاوره علمی قانون فاصله اجتماعی حداقل 1 متر را در فضاهای عمومی از قبیل: سالن های غذاخوری، کارگاه ها و ..،. و نیز اختصاص فضای حداقل 4 مترمربع به ازای هر کارمند و دانش آموز را وضع کرده اسست. همچنین، صحبت کردن با صدای بلند به دلیل ایجاد قطرات بزاق در هوا، ممنوع می باشد.

کدام اقدامات در مدارس طی دوره جدید انجام خواهند شد؟

در راهنمای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تدابیری که باید در بخش های مختلف از جمله: کتابخانه، فضاهای آموزشی، سالن های ورزشی و سالن های غذاخوری گرفته شود را، ذکر کرده اند.

سطل آشغال های سربسته برای ماسک های استفاده شده

در اینجا برخی از اقداماتی که باید در شرایط حاضر می بایست در مدارس صوئرت بگیرند، اشاره می شود: “مطابق راهنمای به روز شده، مسئولیت COVID-19 بر عهده یکی از مدیران مدرسه خواهد بود. همچنین، علاوه بر وجود دماسنج های بدون نیاز به تماس، ماسک، صابون مایع و ضد عفونی کننده یا کولونیای (حاوی حداقل 70 درصد الکل)، استفاده شود. ماسک های استفاده شده نیز باید در سطل های زباله دردار انداخته شوند.”

تعهدات والدین

با باز شدن مدارس، والدین دو نسخه «فرم اطلاع رسانی و تعهدنامه» را امضا و یک نسخه را به مدرسه و دیگر نزد آنها خواهد ماند. در این تعهدنامه که علایم بیماری در آن ذکر شده، از والدین خواسته می شود تا در صورت مشاهده علایم کووید-19 در فرزندان خود، از فرستادن آنها به مدرسه اجتناب و مسئولان را در جریان قرار دهند.

نمونه ای از فرم اطلاع رسانی و تعهدنامه والدین

تعهد می دهم چنانچه فرزند من دارای یکی از علائم: تب، سرفه، آبریزش بینی، مشکلات تنفسی یا اسهال باشد، یا درصورت وجود علایمی از قبیل: مشکلات یا عفونت دستگاه تنفسی در هر یک از اعضای خانواده که منجر به بستری شدن وی در بیمارستان گردد یا اینکه شخصی مبتلا به کووید-۱۹ در خانواده وجود داشته باشد، از فرستادن فرزند خود به مدرسه اجتناب نموده و وضعیت را به مراجع اطلاع دهم.

اینجانب تعهد می کنم تحت شرایط فوق، فرزند خود را به مدرسه نیاورده و دلیل آن را به مسئولین اطلاع دهم.

تاریخ …./…./ ….

گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

تغییر ترتیب نشستن در کلاس

ترتیب نشستن در کلاس ها نه به صورت روبه رو، بلکه ضربدری خواهد بود. برای پیگیری تماس های احتمالی بین دانش آموزان، هر یک از آنها در جای مشخصی در کلاس خواهند نشست. دروس کلاسی با کمترین تعداد ممکن دانش آموز برگزار و درمورد دروس مشترک که با ادغام چند کلاس برگزار می شود، ترتیب صندلی ها با رعایت فاصله اجتماعی حداقل 1 متر چیده خواهد شد. کتاب، خودکار و سایر ابزارهای آموزشی نیز منحصر به شخص بوده و هیچ گونه تبادلی در میان صورت نخواهد گرفت. دانش آموزان در کل روز در یک کلاس واحد بوده و امکان جابه جایی در کلاس ها وجود نخواهد داشت. اختلاط گروهی در کلاس هایی مانند: هنر، موسیقی و ورزش، ممنوع می باشد. همچنین، به منظور جلوگیری از ازدحام تمامی دانش آموزان در یک محل، زنگ های تفریح کلاس ها نوبتی خواهد بود.

تنظیم کلاس ها براساس فاصله اجتماعی

براساس راهنمایی به روز شده، در صورت وجود فضاهای عمومی از قبیل: سالن های مطالعه، کارگاه ها، سالن غذاخوری، بوفه و …، حداقل 1 متر فاصله اجتماعی بین افراد خواهد بود.

در صورت امکان، دانش آموز هر روز با همان والدین به مدرسه بیاید

طبق دفترچه راهنمای وزارتخانه، پرسنل و والدین دانش آموزان می بایست حین ورود و خروج دانش آموزان به مدرسه، ماسک داشته باشند. در صورت امکان، مسولین مدرسه باید اطمینان کنند که دانش آموز هر روز با همان والدی که او را به مدرسه آورده، به خانه برمی گردد. حتی المقدور نیز می بایست از همراهی افراد بالای 65 سال مانند مادربزرگ ها، پدربزرگ ها یا مبتلایان به بیماری زمینه ای، با دانش آموزان به مدرسه جلوگیری شود. والدین باید دانش آموزان را خارج مدرسه تحویل داده/بگیرند و در طول مدت اپیدمی نیز هیچ بازدیدکننده ای حق ورود به مدرسه را ندارد.

تهویه دائم کلاس ها

در چارچوب اقدامات صورت گرفته درخصوص اپیدمی کرونا در مدارس، کلاس ها و اتاق ها باید به طور مرتب با هوای طبیعی تهویه شوند.

ممانعت از برگزاری رویدادهای دسته جمعی و غیر ضروری

در دوره جدید، تا مواقعی که ضرورتی ایجاب نکند، برگزاری هرگونه رویدادهای دسته جمعی ممنوع می باشد. درصورت اجبار به برگزاری چننین رویدادی، می بایست آن را در فضای باز و درخصوص غیبت دانش آموزان نیز مطابق راهنما، پیگیری لازم انجام خواهد شد.

درس اول: کووید-19

طبق راهنمای به روز شده، اولین درس درمورد کووید-19 خواهد بود. بر این اساس، اولین درس ارائه شده در هفته نخست مدارس به دانش آموزان، درخصوص راه های انتقال کووید-19 و اقدامات پیشگیرانه در این مورد خواهد بود.

دانش آموزان بیمار در مدرسه

در این راهنما، درمورد دانش آموزانی که هنگام حضور در مدرسه علائمی را از خود بروز می دهند نیز، چنین آمده است:

برای دانش آموزانی که علایم را حین شروع مدرسه از خود بروز می دهند، باید در اسرع وقت با والدینشان تماس و دانش آموز در مکانی مجزا، نگهداری شود. دانش آموزان و پرسنلی که با بیمار تماس نزدیک داشته اند نیز باید به خانه های خود فرستاده شوند. همچنین، باید مراتب به اداره بهداشت استان/منطقه گزارش داده شود.

پس از فرستادن دانش آموز یا پرسنل بیمار، اتاق/فضا/کلاس باید تهویه و کلیه سطوح تمیز و ضدعفونی شوند.

مکان های مشترک

درخصوص استفاده از مکان های مشترک از قبیل: سالن های غذاخوری، سالن های ورزشی، آسانسور، کتابخانه، بوفه، سرویس، خوابگاه و مسجد در مدارس نیز، بخشنامه ای که پیش از این توسط هیئت علمی برای چنین مواردی تنظیم شده است، استفاده خواهد شد.

منبع:

sozcu.com.tr »

به نظر می رسد کشورهای بسیاری از هم اکنون برنامه و تکلیف خود را تا حدود زیادی برای سال تحصیلی جدید مشخص کرده اند و این در حالی است که علی رغم اعلام مواضع هر روزه و متغیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش ایران و نیز صدور بخشنامه مفصل بازگشایی مدارس هنوز معلمان ، دانش آموزان و ذی نفعان جامعه در یک نوع بلاتکلیفی و سرگردانی به سر می برند و همه آدرس های این وزارتخانه حجیم و کوچک سر به " شبکه شاد " منتهی می شود .

نکته ی مهم در این میان آن است که در این بخشنامه هیچ گونه تعهد و یا تکلیف جدی بر عهده اولیای دانش آموزان گذارده نشده است .

پایان گزارش/


گزارش صدای معلم از بازگشایی مدارس در ترکیه و اعلام تقویم آموزشی در دوران کرونا

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

طبق پژوهشی که در استرالیا انجام شده، با تدابیری مانند ردیابی تماس می‌توان خطر شیوع کرونا در مدارس و مهد کودک‌ها را پایین نگه داشت.در عین حال بر اساس پژوهش محققان یک نشریه علمی تخصصی، معلمان، مربیان و کودکانی که آلوده به ویروس کرونا باشند و در دوران نهفتگی این ویروس به مراکز آموزشی بروند، تنها می‌توانند تعداد کمی از افراد را مبتلا کنند.

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

پرتال وزارت معارف افغانستان نوشت : ( این جا )

وزارت معارف، کابل:

طرح وزارت معارف به منظور آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی با در نظرداشت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه، امکانات موجود و اطمینان از عرضه تعلیمات باکیفیت در جلسه‌ی مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۰ کابینه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان مورد تائید قرار گرفت.

بر اساس این طرح، دروس حضوری در مکاتب و مراکز آموزشی به گونه‌ی محدود تحت شرایط ویژه از اول ماه سنبله * ۱۳۹۹ آغاز می‌شود که شرح آن قرار ذیل است.

* دروس حضوری دانش آموزانِ صنوف یازدهم و دوازدهم مکاتب دولتی روزانه (نهاری) با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز می‌شود.

* دروس حضوری دانش آموزان دوره‌های متوسطه و لیسه (صنف‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم) مراکز آموزشی شبانه با توجه به محدود بودنِ تعداد شاگردان و با رعایت رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه آغاز می‌شود.

آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

* دروس حضوری دوره‌های ابتداییه، متوسطه و لیسه در مراکز آموزشی خصوصی بنا به داشتن امکانات صحی و آموزشی، تمرکز بیشتر در شهرها، و تراکم کمتر شاگردان در صنف‌ها آغاز می‌یابد.

* مکاتب خصوصی مکلف اند تا تضمین خطِ رعایت توصیه‌های صحی را با وزارت معارف شریک کنند.

• وزارت معارف از چگونگی تطبیق رهنمودهای صحی در مراکز آموزشی خصوصی نظارت نموده با متخلفان برخورد قانونی می نماید.

• دروس حضوری در دارالمعلمین‌ها، دارلعلوم‌ها، مدارس دینی، سوادآموزی، سوادحیاتی و مراکز آموزشی خصوصی نیز با در نظرداشت شرایط صحی از اول سنبله آغاز می‌شود.

• نشر برنامه‌های کمک درسی از طریق تلویزیون و رادیوی معارف، ویب سایت Marif.Af و تدویر تجمعات محدود برای سایر دوره‌های آموزشی الی آغاز آموزش حضوری، هم چنان ادامه خواهد یافت.

تصمیم در رابطه به آغاز آموزش حضوری سایر دوره‌های تعلیمی بستگی به ارزیابی‌های صحی وزارت صحت عامه از میزان ابتلا به بیماری کرونا در میان شهروندان دارد که عندالموقع به سمع هموطنان عزیز رسانیده خواهد شد.

* شهریور


آغاز دروس حضوری مکاتب و مراکز آموزشی افغانستان از اول ماه شهریور 1399

 صدای معلم/

متن زیر در مورد نردبان شغلی معلم های سنگاپور توسط  ایدونگ آلن یانگ Qidong ‘Alan 'Yang ، معلم ارشد زبان انگلیسی برای دانش آموزان دبستانی سنگاپور نوشته شده است. در سنگاپور ، همه معلمان - معلمان ، رهبران و متخصصان وزارتخانه - بخشی از یک سیستم پیشرفت حرفه ای واحد هستند.

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/

پرتال وزارت معارف افغانستان نوشت : ( این جا )

به آتش کشیده شدن دبیرستان ابوعثمان در مرکز ولایت تخار افغانستان

حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح امروز لیسه پسرانه ابوعثمان تالقانی در مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار به آتش کشیده است.

در این رویداد ۶ باب صنف درسی به شمول یک صنف کمیپوتر و سه شعبه اداری در طبقه دوم ساختمان این مکتب با تمامی اجناس و لوازم اداری آن حریق گردیده است.

در شرایط عادی بیش از دو هزار دانش آموز پسر در این مکتب مشغول فراگیری آموزش بودند.

عاملان این رویداد دشمنان علم و معرفت بوده و تنها هدف آنان تاریک ساختن آینده فرزندان افغانستان است.

تحقیقات در رابطه به علت وقوع این رویداد و شناسایی عاملان آن از سوی نهادهای کشفی و امنیتی ولایت تخار آغاز گردیده است.

پایان پیام/


به آتش کشیده شدن دبیرستان ابوعثمان در مرکز ولایت تخار افغانستان

گروه اخبار/

بیانیه بوریس جانسون در مورد بازگشایی مدارس در انگلیس

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «وظیفهٔ اخلاقی» حکم می‌کند تمامی دانش‌آموزان بریتانیایی ماه آینده به مدرسه باز گردانده شوند.

آقای جانسون این امر را یک «اولویّت ملّی» خواند.

در بیانیّهٔ نخست‌ وزیر بریتانیا که در نشریهٔ آنلاین «میل» منتشر شد آمده است: «این بیماری همه‌‌گیر تمام نشده، اما اینک که برای بازگشاییِ ایمنِ مدارس آگاهی کافی داریم،‌ وظیفهٔ‌ اخلاقی ماست که چنین کنیم.»

از سوی دیگر وزارت بهداشت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد بازگشت دانش‌آموزان به مدارس، پس از ماه‌ها دوری‌شان از کلاس درس به‌ علّت شیوع ویروس کرونا، یک اولویّت ملّی است.

هلن واتلی، در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد: «متأسفانه می‌بینیم که کودکان خانواده‌هایی که امکانات کافی ندارند،‌ بیش از باقی شاگردان، در این دوران از درس و مدرسه عقب می‌افتند.»

وی افزود: «بنابراین ضروری است که کودکان و نوجوانان پاییز امسال به کلاس‌های درس برگردند.»

برخی مسئولان آموزشی بریتانیا همزمان تأکید کرده‌‌اند که بازگشایی مدارس می‌بایست «از ابتدا» در اولویّت قرار می‌گرفت.

مدارس بریتانیا روز ۲۰ مارس سال جاری به‌منظور پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا تعطیل شد و تنها فرزندان کارکنان بخش‌های کلیدی یا کودکان دچار ناتوانی به کلاس‌های محدود دسترسی داشتند.
مدارس این کشور از روز ۱ ژوئن به‌شکل محدود و تدریجی تنها برای دانش‌آموزان سطوح پایه بازگشایی شد.

euronews


بیانیه بوریس جانسون در مورد بازگشایی مدارس در انگلیس

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

مقدمه :

در تارنماي خبرگزاري ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است :

نمی توانم نفس بکشم؛

نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید

"نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری عنوان کردند.

اما کشته شدن فلوید آمریکا را به دل آشوب کشاند و باعث شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در سراسر این کشور شد که موج آن تمام جهان را فرا گرفت.

معترضان به قتل جورج فلوید در چندین کشور اروپایی نیز دست به اعتراض زده و مقابل سفارت ایلات متحده آمریکا تجمع کردند. این معترضان اغلب با لباس سیاه در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند، جلوی سفارت تحصن کردند…

ريشه هاي نژاد پرستي  و پيروزي هاي به دست آمده در اين مهم ، در امريکا دلايل اجتماعي ، سياسي و اقتصادي گوناگون دارد که در قامت يک گفت و گو نمي گنجد .

جهت بررسي فقط و فقط يک زاويه نگاه از اين رويداد مهم  ( تفاوت دو ترور ) به گفت و گوي مجازي ذيل مي پردازيم .

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

خلاصه قسمت قبل : ( بخش سوم ) - ( بخش دوم ) - ( بخش اول )

جمعیت سیاهان آمریکا طی چند سال اخیر با انتشار فیلم‌هایی از برخورد پلیس یا دیگر افراد جامعه با خودشان، درباره نابرابری و نژادپرستی در جامعه آمریکا اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این فیلم‌ها در برخی موارد، مانند برخورد مدیر یکی از شعبه‌های کافه-رستوران‌های استارباکس با دو مشتری سیاه‌پوست موثر بوده است .

برخی فعالان مدنی و کارشناسان معتقدند دوربین‌ها و ثبت تصاویر خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز، تنها یکی از اقدامات مسیر آگاهی رسانی و تغییر رفتارتبعیض‌آمیز نیروهای رسمی و مردم است. درباره ثبت و انتشار تصاویر مرتبط با نژادپرستی هم این باور وجود دارد که رفع این مشکل ساختاری و با سابقه در آمریکا تنها از یک ابزار ساخته نیست.

 بخشی از معترضان به خشونت کشیده شدن این اعتراضات را باعث به انحراف کشیدن اهدافی می‌دانند که این جنبش در پی آن است. 

راه دستیابی به عدالت و حقوق برابر کدام است؟ جنبش‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز و یا عمل انقلابی متقابل؟

در نهایت و پس از سال‌ها مبارزه بی‌وقفه، در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۱۹۶۸، هفت روز پس از قتل مارتین لوترکینگ، آخرین الحاقیه قانون مدنی ایالت متحده که حقوق برابر نژادی را به رسمیت می‌شناخت با امضای رییس جمهور جانسون اجرایی شد.

بخش چهارم ( بخش پاياني )  :

پرسش کننده :

مارتين لوتر کينگ که در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در شهر واشنگتن در سخنرانی معروفش چه گفت ؟

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

مارتین لوتر کینگ سخنرانی اش را با این بحث شروع می‌کند که ما اینجا در کنار یادبود لینکلن گردآمده‌ایم، کسی که صد سال پیش برده‌داری را لغو کرد، ولی کماکان سیاهان به حقوق خودشان دست پیدا نکرده‌اند. 

بنابراین ما اینجا آمده‌ایم که «یک چک را نقد کنیم» .

 

پرسش کننده :

تغيير نام ِ  مالکوم ايکس چه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 5 )

مالکوم که در زندان و به توصیه برادرش رجینالد، کم کم با اسلام آشنا و پس از ترک سیگار و پرهیز از خوردن گوشت خوک، شروع به تمرین مناسک اسلامی کرده بود، به محض خارج شدن از زندان در سال ۱۹۵۲ به جنبش "امت اسلام" به رهبری الایجا محمد پیوست و به نام حاج ملک شباز تغيير نام داد .

 

پرسش کننده :

ماجراي ترور ِ جان اف کندی و روزه سکوت چيست ؟

 

پاسخ دهنده : ( 5 )

فعالیت‌های مالکوم ایکس در سازماندهی و جذب اعضای جدید برای "امت اسلام" خیلی زود مجموع اعضای این جنبش را از ۴۰۰ نفر در سال ۱۹۵۰ به بیش از ۳۰ هزار نفر در سال ۱۹۶۰ رساند. اما همزمان نشانه‌هایی از اختلاف میان مالکوم و الایجا محمد بروز کرد.

مالکوم ضمن استقبال از تلاش های فعالان جنبش مدنی سیاهپوستان آمریکا، می گفت که سیاهان باید برای بازپس گرفتن حق خود "از هر راه ممکن" اقدام کنند.

 او همواره در سخنرانی‌های آتشین خود از "سفید پوستان" به عنوان "دشمن" یاد می کرد .

و مخاطبان هیجان زده خود را در برابر آنچه "ظلم ۴۰۰ ساله سفید پوستان بر سیاهپوستان" می نامید، به "بیداری و تکاپو" دعوت می کرد.

اختلاف‌ها میان مالکوم ایکس و الایجا محمد پس از مرگ جان اف کندی، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۶۳ به اوج خود رسید.

اظهار نظر جنجالی مالکوم در مورد مرگ کندی که به نوعی آن را  "تقاص پس دادن" ارزیابی کرده بود، با واکنش تند الایجا محمد روبه رو شد و رهبر "امت اسلام" به مالکوم دستور داد که برای ۹۰ روز سکوت اختیار کند و حق اظهار نظر در هیچ موردی را ندارد.

در برابر مالکوم شروع به افشاگری درباره "روابط خارج از ازدواج" الایجا محمد کرد و از رابطه جنسی رهبر "امت اسلام" با دختران نوجوانی خبر داد که حتی از الایجا محمد بچه دار شده بودند.

 

پرسش کننده :

تفاوت نقش لوتر کينگ با ديگر مبارزان از جمله مالکوم ایکس در چيست ؟

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

مساله مهمی که اتفاق می‌افتد این است که در واقع برای اولین بار مردم این واقعه ( سخنراني لوتر کينگ در در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در شهر واشنگتن ) را بعضی‌ها از تلویزیون ولی اکثرا از رادیو و در جراید آمریکا و در جراید دنیا  می‌شنوند و می‌خوانند، و با چهره مارتین لوتر کینگ آشنا می‌شوند.

بعد از این واقعه جایزه صلح نوبل را به مارتین لوتر کینگ می‌دهند، بنابراین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و یک سال بعد از این واقعه است که لیندون جانسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، آن لایحه در مورد حق رأی سیاهان و حقوق مدنی سیاهان را امضا می‌کند و از آن به بعد است که سیاهان هم می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند ولی واقعه پایان نمی‌گیرد، برای اینکه به هر حال ایالت‌های جنوبی کماکان نژادپرست هستند و جنبش لوتر کینگ و جنبش سیاهان ادامه پیدا می‌کند تا موقعی که در سال ۱۹۶۸ بالاخره لوتر کینگ را می‌کشند.

 

پرسش کننده :

مي دانيم هدف ِ هر دو مبارز ( ترور شده ) يکي بود ولي راهکار آنان بسيار متفاوت بود .

هوشمندي مارتين لوتر کينگ در مبارزه عليه تبعيض نژادي نسبت به مالکوم ايکس در چيست ؟

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

پاسخ دهنده : ( 4 )

یکی از موضوعاتی که لوتر کینگ در سخنرانی‌هایش مطرح می‌کند این است که می‌گوید ما طرفدار دموکراسی آمریکایی هستیم، ما نمی‌خواهیم با دموکراسی آمریکایی مبارزه کنیم، ولی می‌خواهیم دموکراسی آمریکایی را کامل کنیم. جمله‌ای که به کار می‌برد این است که  دموکراسی کاغذ نرم نیست، بلکه حرکت یا کنش سخت است. منظورش این است که ما برایمان فقط یک تعهدنامه یا یک قانون اساسی کفایت نمی‌کند. آن چیزی که برایمان مهم است این است که این قوانین در جامعه پیاده شوند .

برای همین می‎‌گوید کنش سختِ دموکراسی عبارت است از وجود دموکرات‌ها، افرادی که به دموکراسی اعتقاد دارند، کسانی که برای دموکراسی مبارزه می‌کنند و کسانی که برای آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی مبارزه می‌کنند. پس جنبش سیاهان آمریکا از دیدگاه فردی مثل مارتین لوتر کینگ فقط برای سیاهان نیست، بلکه برای سفیدپوستان آمریکا هم هست، چون دموکراسی آنها هم از دستیابی سیاهان آمریکا به حقوق‌شان پیشرفت می‌کند.

خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

پرسش کننده :

چرا مارتين لوتر کينگ ، مارتين لوتر کينگ شد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 4 )

اینها همه‌ به اینکه لوتر کینگ از کجا می‌آید و چه تأثیراتی را با خود به همراه می‌آورد مربوط است. لوتر کینگ اول از همه یک کشیش باپتیست سیاه است، تعلیمات الهیاتی دارد ولی فلسفه هم خوانده، ضمنا تحت تأثیر خشونت‌پرهیزی گاندی هم هست، با فعالان سیاسی آمریکا هم در ارتباط است،‌ و به نوعی می‌توانیم بگوییم که با سندیکالیست‌ها و با اتحادیه‌های کارگری هم همکاری می‌کند. 

بنابراین تمام این شیوه‌های مختلف مبارزاتی است که لوتر کینگ را لوتر کینگ می‌کند، و از او یک رهبر مهم ِ  و شاید بتوانیم بگوییم یک شخصیت محوری تاریخ معاصر ِ جهان  می‌سازد.

 

پرسش کننده :

آیا در آمريکا بناي ياد بودي از  مارتین‌ لوتر کینگ وجود دارد ؟  بعد از این واقعه جایزه صلح نوبل را به مارتین لوتر کینگ می‌دهند، بنابراین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و یک سال بعد از این واقعه است که لیندون جانسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، آن لایحه در مورد حق رأی سیاهان و حقوق مدنی سیاهان را امضا می‌کند و از آن به بعد است که سیاهان هم می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند ولی واقعه پایان نمی‌گیرد، برای اینکه به هر حال ایالت‌های جنوبی کماکان نژادپرست هستند و جنبش لوتر کینگ و جنبش سیاهان ادامه پیدا می‌کند تا موقعی که در سال ۱۹۶۸ بالاخره لوتر کینگ را می‌کشند.

 

پاسخ دهنده ( 6 ) :

بنای یادبود مارتین لوتر کینگ در محوطه جنوب غربی پارک ملی واشنگتن نصب شده است . شهر واشنگتن، محوطه‌ای بزرگ دارد که اغلب بناهای یادبود و ساختمان‌‎های مهم هنری و فرهنگی پایتخت آمریکا را می توان آنجا پیدا کرد.

این محوطه عریض و طویل پارک ملی (National Mall) نام دارد که از یک سو به ستون یادبود واشنگتن و از سوی شرقی به ساختمان گنبدی شکل کنگره آمریکا ختم شده است.

در میانه این دو بنای ملی، موزه‌های متعدد، کتابخانه‌ها و بناهای یادبود بزرگان آمریکا قرار گرفته است.

بناهای یادبود ابراهام لینکلن، توماس جفرسون، فرانکلین روزولت، سه رئیس جمهور سفیدپوست آمریکا در بخش غربی این محوطه و کنار آب‌های هدایت شده رودخانه پوتومک قرار دارند.

اما از حدود دو سال پیش یک میهمان سیاه‌پوست هم به جمع این بناهای سنگی اضافه شده است. در ماه اوت سال ۲۰۱۱ بنای یادبود دکتر مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاسی جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا در محوطه جنوب غربی پارک ملی واشنگتن نصب شده است.

اگر چه این نخستین مجسمه یک سیاه‌پوست نیست که در پایتخت آمریکا نصب شده، اما بنای یادبود مارتین لوتر کینگ، نخستین مجسمه یک آمریکایی سیاه‌پوست است که در محوطه "پارک ملی" پایتخت و در کنار مجسمه سفیدپوستان نامی ایالات متحده نصب شده است.

اميد است  توانايي ذهني و جسمي ِ حقير ، امکان توفيق ِ ادامه اين گفت و گو را فراهم آورد تا در آينده از زاويه هاي ديگر هم به اين مهم نگاه کنيم .

منابع :

 ( 1) تارنماي خبر گزاي ايمنا : نگاهي به اعتراضات آمريکا با قتل جورج فلويد ، گزارشي از سيد ابولفضل مدني خبر نگار سياسي ايمنا

( 2 ) دوربین، ابزار مبارزه با تبعیض سیاهان و زنان

حامد فرمندپژوهشگر اجتماعی ،29 مارس 2019 - 09 فروردین 1398

همرسانی در فیسبوک ،همرسانی در واتس‌اپ ،همرسانی در Telegraحق نشر عکسBBC

( 3 ) تاریخ جنبش سیاهان در آمریکا، از لوترکینگ و ایکس تا پلنگان سیاه

News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مهدی شبانی روزنامه‌نگار 11 ژوئن 2020 - 22 خرداد 1399

( 4 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مارتین لوتر کینگ : رامین جهانبگلورئیس مرکز مهاتما گاندی برای صلح

29 مه  2018 - 08 خرداد 1397

( 5 ) News فارسی ،BBC News فارسی Navigation

مالکوم ایکس یا حاج ملک شباز را چه کسی کشت؟

امیر پیام بی‌بی‌سی ، 9 مارس 2013 - 19 اسفند 1391

( 6 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

آیا مجسمه مارتین‌ لوتر کینگ عمدا کج نصب شد؟

امیر پیام بی‌بی‌سی


خشونت پرهیزی و نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد

منتشرشده در یادداشت

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

البته مثل همیشه ایران در این مقایسه حساب نمی شود، مدیران دلسوز و شایسته نگران نباشند.

در چنین زمانه سخت و پر از خار و خوار، و در گیر و دار اجرای رتبه بندی بی زمان و بی مکان و غیر منطقی شاید چنین مقاله ای تنبهی باشد برای آنان که بر مسند تصمیم نشسته اند. معلم در ایران چه هست و چه دارد؟! که بخواهد وارد رتبه بندی کیفی شود. تا زمانی که شما پایه های این حرکت را ایجاد نکنید، انجام آن مساوی است با بدتر شدن اوضاع سیستم آموزش ایران و سقوط آن به دره ای عمیق که دیگر کسی نتواند آن را نجات دهد.

هر وقت آموزش و پروش ایران توانست از نظر حقوق و دستمزد حداقل ها را نسبت به کشورهای توسعه یافته اجرا کند و معلم بی دغدغه و با عزت نفس شکل دهد؛ مجاز هست که یک رتبه بندی مانند برخی کشورها در ایران اجرا کند. وقتی دستمزد معلم در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان در بدترین وضع قرار دارد و حتی نسبت به دیگر مشاغل در ایران به همین شکل، صحبت از رتبه بندی معلم ها، دور از منطق و بدون پشتوانه فکری و علمی خواهد بود.

وزارتخانه مرتبط و دولت وقتی نمی توانند حقوق معلم ها در ایران را به حداقل معقول نسبت به جهان برسانند، صحبت از رتبه بندی معلم ها که یک ساختار با شرایط به خصوص هست؛ کاملا مضحک و بچه گانه می باشد. مثل این می ماند که شما خانواده فقیری شکل داده اید و در تامین مایحتاج زندگی مشکل دارید ولی می خواهید بین فرزندان خانواده مسابقه دو و میدانی بگذارید و به مسابقات المپیک هم بفرستید، خب مشخص است که چه اتفاقی می افتد، پس اگر نمی توانید ملزومات رتبه بندی معلم ها را فراهم کنید، دست به این ساختار نزنید که بیش از پیش بوی نامطبوع این وضع همه جا را خواهد گرفت. 

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

دستمزد معلم ها هم در ایران و هم در جهان همیشه مورد توجه بوده است و نه تنها در ایران بلکه در جهان هم معلم ها در جهت افزایش حقوق خود تلاش ها، اعتصاب ها و اعتراضات داشته اند و بیشتر این اعتراض ها و اعتصاب ها در کشورهای پیشرفته صورت می گرفته است. 

می توان گفت معلم ها به خصوص در کشورهای توسعه یافته با توجه به جایگاه خود خواستار بیشترین حقوق می باشند و همچنین کشورهای مورد نظر، اهمیت سیستم آموزش خود را می دانند.

در ادامه، توضیحاتی در مورد میزان دستمزد معلم ها در کشورهای مختلف فراهم آمده است. جالب این هست که ایران اصلا در میان کشورهای با کمترین دستمزد هم قرار نمی گیرد.

در زیر شما میانگین حقوق معلم ها در طول یک سال را می توانید مشاهده کنید. در اینجا معلمان ابتدایی و متوسطه 15 سال کار، مد نظر است .

داده های منتشر شده توسط OECD نشان می دهد كه معلم متوسط ​​آمریكایی سالانه حدود 39000 دلار حقوق دریافت می کند. در لوکزامبورگ ، یکی از ثروتمندترین کشورها در جهان ، یک معلم تازه استخدام می تواند انتظار داشته باشد که در همان ابتدای کار خود بیشترین درآمد را داشته باشد که معلمان، تقریباً در سایر کشورها می توانند امیدوار باشند که در کل خدمت خود چنین درآمدی داشته باشند. تنها استثنا در سوئیس است ، جایی که معلمان مدارس ابتدایی تقریباً 86000 دلار در بالاترین سطح حقوق دریافت می کنند.

گرچه یک معلم تازه استخدام در کره جنوبی فقط در سال اول 30 هزار دلار درآمد خود را کسب می کند ، اما تا زمانی که به 10 سال خدمت برسد، دستمزد آنها به حدود 50،000 دلار افزایش می یابد و در انتهای آن 84000 دلار است.

اتریش یکی از کشورهای خاص است که از پرداخت حقوق در مقطع ابتدایی تا دبیرستان به طور قابل توجهی پرش می کند. معلمان دبیرستان حدود 10،000 دلار بیشتر در مقایسه با معلم ابتدایی دریافت می کند. لوکزامبورگ بهترین کشوری است که معلم مدارس ابتدایی، بیشترین دستمزد را در جهان دارد. 

ملاک های مقایسه دستمزدها :

حقوق معلمان بر اساس میانگین حقوق ناخالص پرسنل آموزشی و مطابق مقیاس رسمی حقوق ، قبل از کسر مالیات از جمله کسر از کارکنان برای بازنشستگی یا برنامه های مراقبت های بهداشتی و سایر کسرها یا حق بیمه برای بیمه های اجتماعی یا اهداف دیگر است. این روند حقوق و دستمزد بر اساس شاخص سال پایه 2005 نشان داده شده است. آمار و اطلاعات مربوط به سال 2018 می باشد.

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

نمودار 1-  10 کشور که بیشترین میزان دستمزد در طول سال به معلم های ابتدایی 15 سال خدمت را دارد و 10 کشور که کمترین میزان دستمزد را دارد

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

نمودار 2- 10 کشور که بیشترین میزان دستمزد در طول سال به معلم های مقطع دبیرستان با 15 سال خدمت را دارد و 10 کشور که کمترین میزان دستمزد را دارد

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

نمودار 3- تغییرات افزایش دستمزد معلم های 15 سال خدمت مقطع ابتدایی در کشورهای مختلف در طول چند سال گذشته

 

منبع :

OECD iLibrary که کتابخانه آنلاین سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است که کتاب ها ، مقاله ها و آمارهای خود را در آن ارائه می کند و پایگاه تجزیه و تحلیل و داده های OECD است.

https://www.oecd-ilibrary.org/education/teachers-salaries/indicator/english_f689fb91-en

شما می توانید آمار های مرتبط دیگر با معلم ها و مدارس را در این منبع مطالعه کنید .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

منتشرشده در یادداشت

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

مقدمه :

در تارنماي خبر گزاي ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است :

نمی توانم نفس بکشم؛

نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید

"نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری عنوان کردند.

اما کشته شدن فلوید آمریکا را به دل آشوب کشاند و باعث شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در سراسر این کشور شد که موج آن تمام جهان را فرا گرفت.

معترضان به قتل جورج فلوید در چندین کشور اروپایی نیز دست به اعتراض زده و مقابل سفارت ایلات متحده آمریکا تجمع کردند. این معترضان اغلب با لباس سیاه در حالی که تابلوهایی با جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» در دست داشتند، جلوی سفارت تحصن کردند…

ريشه هاي نژاد پرستي  و پيروزي هاي به دست آمده در اين مهم ، در امريکا دلايل اجتماعي ، سياسي و اقتصادي گوناگون دارد که در قامت يک گفت و گو نمي گنجد .

جهت بررسي فقط و فقط يک زاويه نگاه از اين رويداد مهم  ( تفاوت دو ترور ) به گفت , گوي مجازي ذيل مي پردازيم .

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

خلاصه قسمت قبل : ( بخش دوم ) - ( بخش اول )

جمعیت سیاهان آمریکا طی چند سال اخیر با انتشار فیلم‌هایی از برخورد پلیس یا دیگر افراد جامعه با خودشان، درباره نابرابری و نژادپرستی در جامعه آمریکا اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این فیلم‌ها در برخی موارد، مانند برخورد مدیر یکی از شعبه‌های کافه-رستوران‌های استارباکس با دو مشتری سیاه‌پوست، به موجی از اعتراض منجر شد. در ماجرای تعارض نژادی در رستوران استارباکس، مدیران این کافه‌ زنجیره‌ای تصمیم گرفتند تا برنامه آموزشی سراسری یک روزه‌ای را با موضوع تبعیض‌نژادی برای تمام کارکنان خود در آمریکا به اجرا بگذارند.

برخی فعالان مدنی و کارشناسان معتقدند دوربین‌ها و ثبت تصاویر خشونت و رفتارهای تبعیض‌آمیز، تنها یکی از اقدامات مسیر آگاهی رسانی و تغییر رفتار تبعیض‌آمیز نیروهای رسمی و مردم است. همان طور که کارشناسان در مورد برنامه یک روزه آموزشی کافه‌های زنجیره‌ای استارباکس معتقد بودند رفتار نژادپرستانه به یک باره رفع نخواهد شد، درباره ثبت و انتشار تصاویر مرتبط با نژادپرستی هم این باور وجود دارد که رفع این مشکل ساختاری و با سابقه در آمریکا تنها از یک ابزار ساخته نیست.

 بخشی از معترضان به خشونت کشیده شدن این اعتراضات را باعث به انحراف کشیدن اهدافی می‌دانند که این جنبش در پی آن است. 

راه دستیابی به عدالت و حقوق برابر کدام است؟ جنبش‌های مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز و یا عمل انقلابی متقابل؟

***

بخش سوم :

پرسش کننده :

نگاه مارتين لوتر کينگ به مبارزه تبعيض نژادي چگونه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

مارتین لوترکینگ مهمترین چهره‌ جنبش "حقوق مدنی" شناخته می‌شود. او که در سال ۱۹۶۴ به عنوان جوان‌ترین فرد، جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بود، کشیشی مسیحی بود که با نگاهی به آموزه‌های گاندی، نافرمانی مدنی خشونت‌پرهیز را راه‌حل مساله سیاهان آمریکا می‌دانست. تصویب قانون مدنی که تبعیض بر پایه نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت و تبار افراد در آمریکا را ممنوع اعلام می‌کرد هم نتوانسته بود تغییری اساسی در وضعیت ایجاد کند.

کینگ آن چنان رابطه‌ قوی با گاندی احساس می کرد که در سال ۱۹۵۹ به هند سفر کرده و به گفته خودش این سفر عمیقا بر درک او از مقاومت مدنی اثر گذاشت:

"زمانی که در هند بودم بیشتر متقاعد شدم که روش مقاومت بی‌خشونت کارآمدترین سلاح در دست مردم تحت ستم برای رسیدن به عدالت و کرامت انسانی است."

در عین حال او همواره خود را هوادار دموکراسی آمریکایی دانسته و بنا به گفته‌ خودش در پی مبارزه با دموکراسی آمریکایی نبود و تلاش می‌کرد تا جایی برای سیاهان نیز در این دموکراسی را پیدا کند.

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

پرسش کننده :

نگاه مالکوم ایکس به مبارزه تبعيض نژادي چگونه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

مالکوم ایکس در جبهه‌ دیگری ایستاده بود.

برای او ریشه‌ مشکلات سیاهان در آمریکا به برده‌داری و مرد سفید برده‌دار بازمی‌گشت. 

رادیکال بودن کلید اصلی ایده‌های او بود: "رادیکال بودن به‌سادگی به این معناست که باید هر چیزی را ریشه‌ای درک کرد."

مالکوم برخلاف لوترکینگ وضعیت سیاهان آمریکا را نه نقصان حقوق مدنی و شهروندی که نقض حقوق بشر می‌دانست. او حتی در نظر داشت از دولت آمریکا به سبب نقض حقوق بشر آفریقایی‌تبارهای آمریکا به سازمان ملل متحد شکایت کند.

رادیکال بودن ایده‌های او و لزوم استفاده از نیروی قهرآمیز میراث اصلی مالکوم ایکس برای جنبش‌های رهایی‌بخش ضدنژادپرستی بوده است. او که گفته بود: "جنایت‌بار است که در بحث عدم خشونت، به انسانی که قربانی مداوم حملات وحشیانه است، یاد دهیم تا از خود دفاع نکند.

" در عین حال با اشاره به متمم دوم قانون اساسی آمریکا "حق ملت آمریکا برای نگهداری و حمل اسلحه" را مشروع خوانده و خواستار مسلح شدن سیاهان آمریکایی برای دفاع از خود بود.

 

پرسش کننده :

جامعه خشونت طلب ِ آمريکا در مقابل مارتين لوتر و مالکوم ایکس چه واکنشي نشان داد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

هر چند پاسخ‌های مارتین لوترکینگ و مالکوم ایکس به پرسش "خشونت آری یا نه؟" متفاوت بود اما هر دو سرنوشتی مشابه پیدا کردند. 

هردو ترور شده و به قتل رسیدند.

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

پرسش کننده :

جامعه مدني  ِ آمريکا در مقابل مارتين لوتر و مالکوم ایکس چه واکنشي نشان داد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

در نهایت و پس از سال‌ها مبارزه بی‌وقفه، در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۱۹۶۸، هفت روز پس از قتل مارتین لوترکینگ، آخرین الحاقیه قانون مدنی ایالت متحده که حقوق برابر نژادی را به رسمیت می‌شناخت با امضای رییس جمهور جانسون اجرایی شد.

 

پرسش کننده :

آيا با تصویب و اجرایی شدن قانون حقوق مدنی، نژادپرستی، تبعیض و خشونت علیه سیاهان به پایان رسید  ؟

آيا با تصویب و اجرایی شدن قانون حقوق مدنی، جدال بر مبارزه‌ قهرآمیز و صلح‌طلبانه به پايان رسيد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

تصویب قانون مدنی که تبعیض بر پایه نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت و تبار افراد در آمریکا را ممنوع اعلام می‌کرد هم نتوانسته بود تغییری اساسی در وضعیت ایجاد کند. وضعیت اسف‌بار زندگی سیاهان در حاشیه‌ شهرها و "گتوها" با بیکاری لجام گسیخته و خانه‌هایی بی‌امکانات اولیه زندگی، همراه بود. در عین حال سیاهان با خشونت هر روزه پلیس و نیروهای شبه‌نظامی نژادپرست نیز روبه رو بودند. آنها نه می‌توانستند جایی در طبقات متوسط و بالای جامعه داشته باشند و نه نماینده‌ای در سیاست.

 

پرسش کننده :

آيا طرفداران خشونت در مقابل خشونت ( شعار مشهور مائو تسه دونگ یعنی "قدرت سیاسی از لوله تفنگ بیرون می‌آید") فاقد تشکيلات بودند ؟ 

يا به اصول مهم تشکيلاتي که مظاهر دمو کراسي است . پاي بند بودند ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

"جنبش قدرت سیاهان" در سال ۱۹۶۶ ،. این پرسش را مطرح ‌کرد که جنبش حقوق مدنی قادر به پاسخگویی آن نبود:

"مردم سیاهپوست در آمریکا چگونه خواهند توانست نه تنها حقوق رسمی شهروندی بلکه قدرت واقعی اقتصادی و سیاسی را به دست بیاورند؟"

در این جنبش سیاه‌پوستان جوان در اوکلند و سایر شهرها، گروه‌های مطالعاتی و سازمان‌هایی سیاسی ایجاد کردند که از دل آنها "حزب پلنگان سیاه" بیرون آمد.

تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

دلیل نام‌گذاری این حزب، این بود که پلنگ معمولا حالت تهاجمی ندارد ولی اگر به آن حمله شود، تا پای جان می‌جنگد.

پلنگان سیاه به سازماندهی اهالی محلات فقیرنشین پرداختند. آنها با ایجاد درمانگاه‌ها، توزیع صبحانه در محلات فقیرنشین، برگزاری کلاس‌های سوادآموزی و آموزشی، مبارزه با اعتیاد و تشکیل کلاس‌های آموزش سیاسی توانستند در جامعۀ سیاهان رسوخ کنند.

پلنگان سیاه که ایده‌ مالکوم ایکس: "با هر وسیله‌ای که لازم باشد مبارزه را به پیش می بریم" را یکی از پایه‌های نظری اصلی جنبش می‌دانستند، در عین حال شعار مشهور مائو تسه دونگ یعنی "قدرت سیاسی از لوله تفنگ بیرون می‌آید" را هم در دستور کار خود قرار دادند.

 

پرسش کننده :

آيا اين حزب علاوه بر جوانان تهیدست سیاه بخش‌هایی از جامعه روشنفکری و هنرمندان را هم جذب مبارزه‌ی غیرمسالمت‌آمیز خود کرد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

این حزب که ابتدا در محلات فقیرنشین اوکلند فعال بود به سرعت به عنوان یک سازمان سراسری در تمام ایالات متحده فعال شده و در مدت زمان کوتاهی به یکی از قطب‌های اصلی جنبش سیاهان تبدیل شد.

آنها موفق شدند علاوه بر جوانان تهیدست سیاه بخش‌هایی از جامعه روشنفکری و هنرمندان را هم جذب مبارزه‌ی غیرمسالمت‌آمیز خود کنند.

از مهمترین چهره‌های این جنبش می‌توان به آنجلا دیویس چهره‌ برجسته حزب کمونیست آمریکا اشاره کرد. او که در دهه ۱۹۶۰ با کمیته دانشجویی "همکاری‌های خشونت‌پرهیز" و حزب "پلنگان سیاه" همکاری می‌کرد، درباره‌ مبارزه قهر‌آمیز می‌گوید: "شما نمی‌توانید از یک مادر بخواهید که کودک‌اش را از خانه‌ای در حال سوختن با ملایمت نجات دهد."

این حزب با مسلح کردن سیاه‌پوستان در پی ایجاد گشت‌های محلی برای دفاع در برابر خشونت علیه سیاهان و رصد و کنترل رفتار وحشیانه پلیس بود.

 

پرسش کننده :

نتايج سياسي مبارزات پلنگان سياه چه بود ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

در ۱۹۶۷ پلنگان سیاه، جوانان مسلح سیاهپوستی که کت و کلاه چرمی سیاه بر تن داشتند را به مجلس ایالتی کالیفرنیا فرستاد تا با توجه به متمم دوم قانون اساسی، علیه تصویب لوایحی که توسط فرماندار آن زمان کالیفرنیا، رونالد ریگان با هدف خلع سلاح سیاه‌پوستان به امضا رسیده بود اعتراض کنند. این حرکت به یک اعلام حضور قدرتمند در صحنه سیاسی آمریکا تبدیل شد.

 

پرسش کننده :

سرنوشت نهايي  پلنگان سياه چه شد ؟

 

پاسخ دهنده : ( 3 )

در نهایت "اف‌بی‌آی" پلنگان سیاه را دشمن دولت آمریکا اعلام کرده و تصمیم به نابودی آن گرفت. در دسامبر ۱۹۶۹ کمپین گسترده "اف‌بی‌آی" علیه پلنگان سیاه به اوج خود رسید. در این ماه در شیکاگو حمله پلیس منجر به مرگ رهبر محلی پلنگان سیاه "فرد هامپتون" شده و چندین روز بعد در جنوب کالیفرنیا نیز اقدام به گلوله‌باران کردن چندین ساعته دفتر مرکزی آنان کردند.

با کشته و زندانی شدن بسیاری از رهبران و اعضای حزب پلنگان سیاه و درگیری‌های داخلی این حزب، "جنبش قدرت سیاهان" هم رو به افول گذاشت. هرچند نحوه سرکوب این حزب هنوز هم در پاره‌ای از ابهامات قرار دارد. اقداماتی که توسط «اف‌بی‌آی» برای سرکوبی پلنگان سیاه به کار گرفته شد آن قدر نامتعارف بود که بعدتر مدیر اف بی ای علنا از "به کارگیری نادرست قدرت" عذرخواهی کرد.

 

پرسش کننده :

مارتين لوتر کينگ که در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در شهر واشنگتن در سخنرانی معروفش چه گفت ؟

 

گفت و گو ادامه دارد .

منابع :

 ( 1) تارنماي خبر گزاي ايمنا : نگاهي به اعتراضات آمريکا با قتل جورج فلويد ، گزارشي از سيد ابولفضل مدني خبر نگار سياسي ايمنا

( 2 ) دوربین، ابزار مبارزه با تبعیض سیاهان و زنان

حامد فرمندپژوهشگر اجتماعی ،29 مارس 2019 - 09 فروردین 1398

همرسانی در فیسبوک ،همرسانی در واتس‌اپ ،همرسانی در Telegraحق نشر عکسBBC

( 3 ) تاریخ جنبش سیاهان در آمریکا، از لوترکینگ و ایکس تا پلنگان سیاه

News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مهدی شبانی روزنامه‌نگار 11 ژوئن 2020 - 22 خرداد 1399

( 4 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

مارتین لوتر کینگ : رامین جهانبگلورئیس مرکز مهاتما گاندی برای صلح

29 مه  2018 - 08 خرداد 1397

( 5 ) News فارسی ،BBC News فارسی Navigation

مالکوم ایکس یا حاج ملک شباز را چه کسی کشت؟

امیر پیام بی‌بی‌سی ، 9 مارس 2013 - 19 اسفند 1391

( 6 ) News فارسی ، BBC News فارسی Navigation

آیا مجسمه مارتین‌ لوتر کینگ عمدا کج نصب شد؟

امیر پیام بی‌بی‌سی


تحلیل صدای معلم از  اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد و مبارزه مدنی

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

هدف، محتوا و فرایند مصاحبه های گزینش داوطلبان حرفه معلمی در ایران تا چه اندازه معتبر و با معیارهای علمی سازگار است؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور